Aankoop GT of RT 2007 - .....

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Jochen1200

Aankoop GT of RT 2007 - .....

Bericht door Jochen1200 »

Beste,

Ik heb enkele jaren met een RT 1150 Twin Spark gereden tot volle tevredenheid! Ik heb deze onlangs verkocht en ga terug een Bmw kopen. De keuze bestaat slechts uit 2 modellen. Of K 1200 GT of R 1200 RT. Ik zou opteren voor bouwjaar 2007 of 2008. de volgende opties moeten er opzitten: Verwarmd zadel, ASR, ESA en Xenon en RDC zijn welkom maar geen noodzaak!

Paar praktische vragen:

1 Ik meen toch te lezen dat een RT kwalitatiever is dan een K of is dit louter een indruk.
2 Wat met de onderhoudskost. Bvb een groot onderhoud 40.000 km lijkt me met een viercilinder uit de K een stuk kostelijker dan een makkelijk werkbare 2-cilinder? Hebben jullie uit ervaring de eindsom van zo’n onderhoud met beide machines? Hierbij bedoel ik louter onderhoud maar geen banden of bijplaatsen gps enz…
3 Rijplezier: Heel belangrijk, soms vond ik mijn 1150 wat tam en zeker in hogere toeren zit er niet echt pit in. Hoe staat dat met de huidige 110 pk boxer…
4 Is de 152 pk van de K houdbaar. Ik rij ook dikwijls met een motorclub een dagrit en daar wordt echt niet geraced. Er wordt daar binnendoor gereden aan 80 km/u. Heeft de K hiervoor even goede zithouding? Bij m’n RT 1150 was dat prachtig  

Dank voor jullie advies en indien andere interessante bemerkingen laat ze graag weten.

Grtn
Frans

Re: Aankoop GT of RT 2007 - .....

Bericht door Frans »

Rij eens met beiden, smaken verschillen.
Volgens mijn leeftijd en dienen advokaat mogen 50+ niet meer met de moto rijden . Daarom heb ik gekozen voor de GT, dat is gene moto maar een raket. :lol:
Als je dan toch voor de 4 cilinder kiest , neem een 1300 gt.
Eenmaal de kinderziektes behandeld zijn , denk ik dat de betrouwbaarheid op eenzelfde peil staat.
Qua onderhoud ,zal de 4cilinder wel iets duurder uitvallen.
piva

Bericht door piva »

beiden zijn prachtige en goede motoren, ik heb 2 jaar geleden gekozen louter op basis van welke ik de mooiste vond.
windbescherming is op de GT duidelijk minder dan op de RT maar nog ruim voldoende, ik heb wel een 6 cm hoger scherm geplaatst.
laatst nog op een boxer gereden en ik zou niet onmiddellijk teruggaan al was het terug een leuk gevoel maar de GT rijdt zoveel rustiger en zoeter.
onderhoudskosten vallen best mee voor de GT, wel even uitkijken waar je dit alles laat uitvoeren.
indien je een tweedehands koopt zou ik vooral uitkijken of alle updates wel zijn uitgevoerd, dit is zeer belangrijk want er zijn er wel wat nodig geweest.
ook heb ik onlangs even op een 1300 GT gereden en het verschil vond ik miniem zoniet te verwaarlozen, de prijs zal hierin waarschijnlijk ook meespelen.
bij het bochtenwerk is het met de GT wel meer werken geblazen dan met de RT maar dit went snel.
succes bij de aankoop!
grt, eric
Jochen1200

Bericht door Jochen1200 »

Dank voor de info.

Ik had vernomen van een GS rijder welke regelmatig in een Bmw garage komt voor profesionele doeleinden dat er aan K veel geslueteld moet worden op lage km-stand (40 of 50000). Ik vermoed dan ook dat het hier gaat om het stellen van de kleppen zonder dat er efffectief onderdelen moeten vervangen worden. Het is natuurlijk zo gezien de opstelling v d motor dat er heel wat meer sloopwerk (manuren) is dan bij een boxer.
Plaats reactie