ABS "foutmelding" op mijn R1200RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
daddy

ABS "foutmelding" op mijn R1200RT

Bericht door daddy »

Net terug van een weekje vakantie in de Alpen.
De R1200RT van 2006 deed zeer goed zijn best.

Wel had ik bij momenten te maken met "een foutmelding" van de abs.
Driehoekje bleef branden, alsook de abs vermelding knipperde om de seconde.

Het gebeurde ook dat ik het niet voorhad ?
Ik controleerde alle remvloeistoffen, de batterij en keek of er niet ergens iets los of mogelijk defekt was doch alles ok.
Ik ben wel van plan naar mijn dealer te gaan doch deze week weinig of geen tijd (werken).

Gisteren nog es gereden en dan was alles ok.

Iemand een idee ??
Geniet van het rijden maar hou in je achterhoofd : rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan.
Gaby

Re: ABS "foutmelding" op mijn R1200RT

Bericht door Gaby »

Kan nogal vanalles zijn. Heeft de motor nog servo remmen (BMW is ermee gestopt in juni of juli van 2006)?
Afstand van de sensor(en) die marginaal is kan een oorzaak zijn.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

- Stoplicht werkt?
- ABS module mogelijk defect
- Lucht in circuit onder de tank, oliepeil checken op het stuur wil niet zeggen dat de andere circuits ok zijn
- ABS sensors (vooral die in 't achterwiel) vervuild door slijpsel

Als je laat checken niet direct aannemen als je dealer zegt dat de module defect is, kost je 2500 euro.....Eerst de andere mogelijkheden nog effe checken....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
daddy

Bericht door daddy »

Stoplicht ok, de rest van de vermelde mogelijke mankementen of defecten, ja, daar heb ik geen kaas van gegeten, laat staan aan werken.
De RT beschikt inderdaad nog over servo remmen.
Ik spring volgende week eens binnen bij de dealer.
Alvast bedankt voor de reactie.
Ik hou jullie op de hoogte.
Thanks.
Geniet van het rijden maar hou in je achterhoofd : rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan.
Gaby

Bericht door Gaby »

Zit er geen voelermaat bij het boordgereedschap om de afstand van de sensoren te meten?
daddy

Bericht door daddy »

Als ik het goed voor heb, dan is de voeler maat het meetinstrument die de speling meet tussen de sensoren ?

Neen geen voeler maat aanwezig.
Gaby

Bericht door Gaby »

Ja, dat bedoelde ik. Dat ze toen al zo gierig geworden waren wist ik echter niet.
De juiste afstand stond vroeger ook wel eens in de handleiding vermeld. Als die
gekend is kan die uiteraard ook gecontroleerd worden met voelermaten.
daddy

Bericht door daddy »

Langs gegaan bij BM center te Ruddervoorde om "het euvel" eens voor te leggen.
De bike werd verbonden/aangesloten op de laptop en met volgend resultaat :

- blijkbaar zijn de ingaande roulementen in de cardan niet meer in optimale staat. Volgens hen zou dit zorgen dat er "splinters" vrijkomen die tussen de sensoren terecht komen. Dit zorgt blijkbaar voor foutmelding van de ABS. Ook had ik vandaag bij mijn vertrek "geesten" in mijn kilometerteller zitten. De motor draaide stationair en de kilometerstaaf of hoe noem je dat (dat aangeeft hoe vlug je rijdt) danste van 0 tot 40/60km per uur.
Bij vertrek bleef dit geringe tijd dansen om dan na een kilometer of 2 terug gewoon te doen.

Volgende week vrijdag doe ik hem binnen en zaterdag wordt hij/zij "geopereerd".
Ik ben benieuwd.

PS. Ik ben geen techneut en dus vergeef mij de beperkte en misschien onduidelijke info rond het probleem.
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

lijkt me een aanvaardbare uitleg!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

daddy schreef:Langs gegaan bij BM center te Ruddervoorde om "het euvel" eens voor te leggen.
De bike werd verbonden/aangesloten op de laptop en met volgend resultaat :

- blijkbaar zijn de ingaande roulementen in de cardan niet meer in optimale staat. Volgens hen zou dit zorgen dat er "splinters" vrijkomen die tussen de sensoren terecht komen. Dit zorgt blijkbaar voor foutmelding van de ABS. Ook had ik vandaag bij mijn vertrek "geesten" in mijn kilometerteller zitten. De motor draaide stationair en de kilometerstaaf of hoe noem je dat (dat aangeeft hoe vlug je rijdt) danste van 0 tot 40/60km per uur.
Bij vertrek bleef dit geringe tijd dansen om dan na een kilometer of 2 terug gewoon te doen.

Volgende week vrijdag doe ik hem binnen en zaterdag wordt hij/zij "geopereerd".
Ik ben benieuwd.

PS. Ik ben geen techneut en dus vergeef mij de beperkte en misschien onduidelijke info rond het probleem.

Dat had ik al aangegeven als mogelijke oorzaak, als ik dat zeg kijken de meesten alsof ze een politieker in een overal zien, of een olifant in een smartje (maar het eerste is nog zeldzamer....)
Dirk Pauwels schreef:- ABS sensors (vooral die in 't achterwiel) vervuild door slijpsel
Als je laat checken niet direct aannemen als je dealer zegt dat de module defect is, kost je 2500 euro.....Eerst de andere mogelijkheden nog effe checken....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
daddy

Bericht door daddy »

Om jullie toch op de hoogte te houden wil ik het volgende neerpennen :
- Bleek uiteindelijk de ABS module te zijn.
Na wat heen en weer gepraat, vervanging onder garantie enzo, en 2weken geduld, kreeg ik de bike terug met de vervanging van de abs module.
Content en wel de bike opgestapt en een goede rit gereden. Zalig !!!

Het euvel is hersteld !!!!!!!!!!!

Nu, een goede week later, terug miserie
- De bike start zeer moeilijk, 6/7keer demareren en uiteindelijk slaat de bike aan en kan ik rijden.
Starten, eens de bike 's morgens na een moeilijke start in aktie schiet is geen enkel probleem meer.
De bike ontwaken van een nachtje slaap en terug hetzelfde probleem. Moeilijk starten en eens gestart, de rest van de dag geen problemen meer.
De bike eens een nacht aan de oplader gelegd doch zelfde miserie om de bike aan de praat te krijgen.
Deze morgen kreeg ik voor de eerste keer melding op de computer , meer specifiek, het symbool van "tanken", je weet wel, het symbool van "bakje met de pompslang".
Ik tankte gisteren dus benzine genoeg !!!!

Iemand een idee ? Ik ging al langs bij BM center en kreeg te horen dat het mogelijk de batterij is. De batterij doet echter na zes zeven keer demareren nog altijd goed zijn best..................

Een mens schaft zich een bike aan in de veronderstelling dat er jaren geen miserie zal bij te pas komen en 'k heb al meer miserie gehad dan al mijn bmw's dewelke ik voor minder de helft van de aankoopprijs van de RT 1200 neerlegde.

Ik begin langzaam maar zeker de moed te verliezen niettegenstaande ik toch meestal een positieve ingesteldheid heb.

Feedback aub ?
Danny

Bericht door Danny »

nen bike wat is da eigenlijk ? :mrgreen:
daddy

Bericht door daddy »

een motorfiets he.
Danny

Bericht door Danny »

't zou wel eens best de batterij kunnen zijn dat is al wel vaker voorgekomen, alleszins is B&M in de beste positie om de zaak te beoordelen zij hebben de "bike" gezien en verder niks ontdekt (wat natuurlijk niks wil zeggen) batterijen is een rare materie. andere batterij proberen om te beginnen...

niet te rap opgeven, lang leve de moderne technologie :mrgreen:
daddy

Bericht door daddy »

Ja, je hebt gelijk. Afwachten en hopen dat het de batterij is.
Zou ik zelf van den eerste keer nie beter een andere batterij steken want als ik het bij BM moet doen, dan komen nog eens werkuren bij en voor 't zelfde geld leggen ze de motor nog eens aan de computer en moet dat dan ook weer betaald worden.
Danny

Bericht door Danny »

Natuurlijk doe je dat zelf, haal er ergens eentje -liefst onderhoudsvrij- en ze erin steken is 10 keer niks!
Een goeie is zeker hawker (past een PC680 in dacht ik) beetje prijzig maar mits wat zoeken rond de 100 a 120€ € gesteld en goed voor vele jaren :mrgreen:
daddy

Bericht door daddy »

Deze middag de batterij van mijn schoonbroers RT1200 op mijn moto aangesloten.

Mijne moto startte zonder problemen. Gelukkig ; morgen een nieuwe batterij halen en 'k ben were op mijn gemak.

Dank alvast voor de reacties.
Plaats reactie