routes omzetten naar Tomtom

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
animal

routes omzetten naar Tomtom

Bericht door animal »

Heeft iemand een eenvoudige manier om routes van bbvb Garmin om te zetten naar m'n tomtom rider ?
WimLT
Contacteer:

Re: routes omzetten naar Tomtom

Bericht door WimLT »

Installeer Tyre gratis op je pc en je kan de routes met één muisklik converteren :idea:

Garminroute ergens opslaan als een GPX-file, openen met Tyre en de route nu opslaan als een TomTom-file. Een Garminroute met veel viapunten gaat hij dan voor TomTom opsplitsen in twee of meer delen. Als je er wat vertrouwder mee bent, kan je dan de route eventueel nog bewerken (wat viapunten verwijderen) om een extra deel minder te hebben, maar dat zie je zelf dan maar :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jantje beton

Bericht door jantje beton »

Wim als je hem eerst door WingDb zipt en dan converteert met tyre zou dat ook gaan ?
BEN WEER EENS ONLINE
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Waarschijnlijk wel, maar waarom zou je dat doen ? Een onnodige handeling meer ... toch :-?
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

jantje beton

Bericht door jantje beton »

Ik dacht dan zijn de tussenpunten zo al weg en kun je de route in eenmaal er inzetten dan wordt ze toch niet opgesplitst :roll:
BEN WEER EENS ONLINE
joe

Bericht door joe »

itn converter
groetjes joe
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

jantje beton schreef:Ik dacht dan zijn de tussenpunten zo al weg en kun je de route in eenmaal er inzetten dan wordt ze toch niet opgesplitst :roll:
Als je geen tussenpunten meer over hebt, hou je alleen het begin- en eindpunt over en ga je een héél korte route overhouden :roll:

animal

Bericht door animal »

ok thanks, dat gaan we 's uittesten binnenkort
pmarien

Bericht door pmarien »

Je mag doen wat je wilt je tomtom gaat nooit de route rijden zoals ze gemaakt zijn met een programma :-( ,en de reden daarvoor is dat hij je altijd vraagt als je de rit gaat navigeren met welke soort reisweg hij ze moet gaan rijden :evil: .Daar bedoel ik mee de korttse-snelste-vermijd snelwegen enz. HIERNA GAAT HIJ ALTIJD DE GEPROGRAMEERDE RIT HERBEREKENEN.Zelf rij ik al jaren met de tomtom rider en heb van alles al geprobeert om een route te rijden zoals ik ze gemaakt had met een program en altijd al bedrogen uitgekomen.De programs die ik gebruik zijn mapsource-on route-tyre-google maps enz.... :cyclopsani: Je moet je er bij neerleggen dat het met een tomtom niet zo zal werken als met een garmin toestel :-x
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Sorry dat ik het moet zegen, maar dan weet je totààl niet waar je mee bezig bent :-?

ronnyb

Bericht door ronnyb »

WimLT schreef:Sorry dat ik het moet zegen, maar dan weet je totààl niet waar je mee bezig bent :-?
verklaar nader aub!
Ronnyb ook TT gebruiker.
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Is nochtans niet zo moeilijk ?! Iedere TT gebruiker zou intussen toch moeten weten dat de gedeelde routes steeds op Snelste Route worden gemaakt en snelwegen zeker NIET uitgeschakeld. Je moet maar genoeg viapunten zetten dat hij er niet op kàn. Ik heb jaren mijn routes gemaakt in MS AutoRoute Expres - nu MS MapPoint - en omgezet via Tyre. Nu kan dat zelfs vrij simpel rechtstreeks in Tyre. Altijd véél correctere routes mee gereden dan ooit met Garmin, alhoewel die dus een eigen routingprogramma meeleveren. En dit met ALLE TT's waar we de route ook maar mee deelden. Die reden steeds dezelfde route en dat gaat zelfs niet met twee identieke Garmins met dezelfde kaarten en firmware. Uiteraard speelt de plaatsing van de viapunten een heel belangrijke rol. Als je daar geen kaas van hebt gegeten, zal dat trouwens in alle routingprogs een ramp blijven. Maximum 46 punten is geen probleem voor een mooie route van 250 à 300 km en met max 96 (2 delen) rijd je makkelijk 1000 km, dus dat is ook geen excuus. Wat is dan het probleem ??? :-?

ronnyb

Bericht door ronnyb »

Idd,ik heb er ook geen probleem mee en volg dezelfde werkwijze.
Maar wij met zen drie ( één TT en 2x zumo) steeds problemen
met routes die ofwel ik maak als routes die ik ergens van download.
Laat ik de zumo's eerst rijden vreet ik bijna mijn kl op bij het zien wat voor
omwegen en andere richtingen die maken..... :roll: :roll:
Ik snap het niet meer :roll:
gr,
Ronnyb
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

ronnyb schreef:Laat ik de zumo's eerst rijden vreet ik bijna mijn kl op bij het zien wat voor omwegen en andere richtingen die maken..... :roll: :roll:
Niet proberen ook en geloof mij: 't is wel degelijk de TT die juist rijdt, hoor :idea: Dat het andersom is probeerden ze mij vroeger ook met z'n allen wijs te maken en ... ik geloofde dat zelfs. Nu weet ik wel beter :wink:

Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

ronnyb schreef:Idd,ik heb er ook geen probleem mee en volg dezelfde werkwijze.
Maar wij met zen drie ( één TT en 2x zumo) steeds problemen
met routes die ofwel ik maak als routes die ik ergens van download.
Laat ik de zumo's eerst rijden vreet ik bijna mijn kl op bij het zien wat voor
omwegen en andere richtingen die maken..... :roll: :roll:
gr,
Ronnyb
Mee eens, had eerst de TT op de gsm, werkte vrij goed, nooit problemen, wel soms batterij leeg (BT).
Met de Garmin, van hier naar Geleen 3x gereden, maar ook 3x 'n andere route.
Wel leuk te weten dat de 660 zeer touristisch is aangelegd, heb me er maar bij neergelegd.

In den beginne, dacht ik het ligt aan mij, was m'n vertrouwen met de 660 helemaal kwijt.
Heb 'm nu 'n jaar en 3maanden, en als ik lees wat er allemaal fout gaat met de Garmin :lol:
Zeker is wel dat het m'n eerste en laatste is :shock:
Ze hebben tegenwoordig op alle gsm's al 'n soort TT zitten, dus waarom je er nog verder aan storen.
Nu gebruik ik de Garmin om hoofdzakelijk muziek te luisteren en van A naar B te gaan.

Tja en dan die Mapsoep, nis als ergernis, doe het wel met Tyre, simpel en makkelijk.
En met Tyre maakt het niet uit of het voor de Garmin of TT is, doe er je voordeel mee :grin:

mvg Nico
MG Breva 850
st1100

Bericht door st1100 »

Ga samenwonen he zeg :-P :-P :-P

Nee efkens serieus nu. Nu kan je me veel wijsmaken maar dat het met een tomtom beter lukt om op verschillende toestellen en andere kaarten enz krak dezelfde route te krijgen ondanks dat , zoals we allemaal weten , tomtom enkel de tussenpunten gebruikt en telkens altijd het stuk ertussen herberekend op het toestel , dan op een garmim. Dat is er toch een beetje over. (ikzelf heb ene van de oude stempel 2610 en geloof me gaat perfect).

Maar wil dat dan zeggen dat als er ene een route voor tomtom maakt (met tele-atlas kaarten ) en die als .gpx in de garmin gaat , de route hetzelfde zal zijn , nee natuurlijk niet. (want tijdens importeren van een .gpx gebeuren er 2 dingen : een .gpx is een track en die moet gematched worden met de wegen op de kaart door het verschil in kaarten (door ander merk van kaarten en door verschillen door de jaren heen van zelfde merk kaarten) ligt de route niet altijd 100% op de weg en gaat die naar een dichtbijgelegen weg overgezet worden , en 9 van de 10 keren zal dat wel kloppen maar die 1é keer dat een andere weg dan de oorspronkelijke logischer lijkt krijgt ge vieze dingen natuurlijk) en dan moet er een route gemaakt worden met die wegen. Een route als .gpx importeren op een garmin toestel moet je dus eigenlijk bezien als herberekend en dus mogelijk niet meer hetzelfde.
De enige manier om een route zonder herberekenen in de garmin te krijgen is in Mapsource en op uw toestel dezelfde kaartversie , herberekenen op de pc naar de kaarten die jij gebruikt , snel eens overvliegen en nakijken op verschillen , verzenden naar het toestel als .gdb en herberekenen afzetten. En geloof me uw route zal kloppen en dezelfde zijn , altijd. Dus wiedewa uw routes kloppen niet , natuurlijk niet , die kunnen niet kloppen :oops: maar dat ligt niet aan uw gps-toestel. En met mapsource een route maken dat is een uitleg van 2 pagina's (en de helft zijn dan nog foto's) http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=20&t=160" onclick="window.open(this.href);return false;

En ik hoor dat hier graag , tomtom werkt beter enz enz. Awel ik heb er een gekocht (XXL) en hij heeft een software-bug de optie 'reisplan' werkt niet op het toestel.(en dat was natuurlijk een van de redenen waarom ik net die gekocht heb :-( ) Een 'reisplan' gemaakt op de pc overgezet via de tt home werkt wel alleen omderweg een maken is verloren moeite , het staat er het ziet er normaal uit maar het werkt niet. Dus Wim ook TT heeft software bugs. En ik heb een mail naar tom tom support gedaan met een duidelijke uitleg van het probleem met screenshots enz ..... en het lijkt Garmin wel : niets , nada respons :!:
Nick

Bericht door Nick »

... en toch zal je het moeten geloven.

Waarom? Heel eenvoudig.

Wanneer je op een route maakt voor tomtom, dan zorg je er zelf persoonlijk voor dat je jouw punten zodanig zet dat de route geen andere weg kan kiezen dan diegene die jij wil. De punten worden berekend in vogelvlucht, en dan wordt de dichtste weg die ertegen ligt opgenomen in het traject. Wil je echt die andere weg, dan moet je zelf je punt ergens anders gaan plaatsen. Nikske herbereken, nikske verslepen ... enkel de gps zijn weg laten doen en de kortste weg tussen a en b laten volgen.

Je moet echt eens de moeite doen om een gedetailleerde kaart van dichtbij te gaan opsnuiven. Alle wegen leiden naar Rome, inderdaad ... maar via de ene weg is het veel langer dan de via de andere. Hiermee hou je gewoon rekening bij het plaatsen van een routepunt.

(och ja ... off-topic ... en bij deze is Nick weer gewoon JH. ... je weet wel ... de tomtom-meester van vroeger.)
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

:bsstupid:

Jan en Greet

Bericht door Jan en Greet »

:bounce: :bsstupid: Tomtom for president :cheers:
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550 en XT
Lid,natuurlijk !
Plaats reactie