Zumo 660: rommel!!

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
kulens

Re: Zumo 660: rommel!!

Bericht door kulens »

Dag Ronny,
Neem eens een kijkje op de website van Touratech, daar hebben ze deftige houders voor TT , incl. met vergrendeling met sleutel als ik me niet vergis.

Was de zumo-navigatie zo'n ramp? :-) Ik vertrek morgen naar ITalië met de motor, heb dus mijn Zumo nog nodig wegens geen ander alternatief. Maar 'k heb mijn tomtom op mijn iphone met oortjes in m'n zak steken, kwestie van dan toch hopelijk wat juiste correcties te krijgen... We zien wel hoe het afloopt...
ronnyb

Bericht door ronnyb »

kulens schreef:Dag Ronny,
Neem eens een kijkje op de website van Touratech, daar hebben ze deftige houders voor TT , incl. met vergrendeling met sleutel als ik me niet vergis.

Was de zumo-navigatie zo'n ramp? :-) Ik vertrek morgen naar ITalië met de motor, heb dus mijn Zumo nog nodig wegens geen ander alternatief. Maar 'k heb mijn tomtom op mijn iphone met oortjes in m'n zak steken, kwestie van dan toch hopelijk wat juiste correcties te krijgen... We zien wel hoe het afloopt...
Ja Kris ...een echte ramp, mijn 2 vrienden hadden elk een zumo de ene een 550 en de andere een 660 :-?
ze hebben bijna op elke hoek vd straat staan palaberen welke richting we zouden gaan nemen, echt niet leuk.
Dikwijls heb ik de beslissing moeten nemen via een wegenkaart, ha ja we stonden toch stil :cyclopsani:
Gr,
Ronny
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ... ROMMEL ...
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
vara 2

Bericht door vara 2 »

Consumenten zijn geen watjes Wim LT, zijn te veeleisend gewoon en het is allemaal iets te gemakkelijk geworden en zo normaal en dan als het niet werkt zitten ze in zak en as . Hoe is het ook weer ? Wat je zelf doet , doe je beter !
Wegen zijn er om te reizen , maar nooit om aan te komen !

Suzuki DR600
Honda Transalp 600
Varadero XL 1000 mod. 2000
Varadero XL 1000 mod. 2005
Bmw Gs Adventure 1200 mod. 2007
Dim

Bericht door Dim »

Kulens, groot gelijk jongen.
en WimLT ook (maar dat heb ik hem al gezegd).

Ik heb sinds enkele weken de Zumo 660. Ondertussen heb ik een route van 3400 km in Italië, Zwitserland en Duitsland over 32 bergpassen uitgewerkt.
Mapsoep blijft een gedrocht van een programma ook al ken ik het slechts voor een dikke 75% (iets wat je van Jan met de pet nooit zal kunnen verwachten).
Software heeft dikwijls weinig geheimen voor mij en lepelt er nogal gemakkelijk in map Mapsoep was moeilijk door te slikken. Tyre daarentegen was slikken zonder bijten, is niet van Tomtom, maar ongelofelijk gemakkelijk in gebruik. Zoiets noemt software-ergonomie. Er zijn mensen die daar geld mee verdienen. Je moet ze alleen willen inhuren.

De passen-route werd ondertussen ook gereden (met 3 Zumo660's en een 550).
De 550 bleef het dichtste bij mijn Zumo 660, wat de route betreft.
De 660's hadden dikwijls kuren, waardoor er één van kolère werd afgezet en de andere dikwijls de oorzaak was van gekibbel en gezeur binnen de groep (de ene wil rechtdoor en de andere moet rechtsaf). We hebben de toestellen voor de leut helemaal uitgevlooid en de instellingen waren identiek (kaart-updates kan een probleem geweest zijn). Nadien alle zorgen bijgelegd bij een toren weissbier en we waren terug vrienden: de eerste rijder bepaalt de route, punt

Morgen gaat het naar het zuiden van Frankrijk voor een dikke drie weken. Weer alles uitgewerkt op mapsoep (ja, ik blijf proberen… Omdat ik er verdorie dik geld voor heb betaald)

Gasten die over "Domdom" spreken verraden direct al in hun vernederende woordkeuze dat ze familie zijn van de concullega's die BMW afbreken maar er nog nooit een van dichtbij hebben gezien, laat staan er op een gezeten te hebben.

Anderen vinden het dan weer makkelijk om om de schuld te geven aan de gebruiker die niet genoeg gestudeerd heeft. Zowel TomTom als Garmin stellen hun toestellen voor als eenvoudig in gebruik. De realiteit komt niet altijd overeen met de publiciteit.

Enkele voordelen aan Tomtom:
- gebruiksgemak, afwezigheid van 'kuren' (softwarebugs als je wil, het is uiteindelijk maar een computer)
- kaart past zich direct aan bij plotse rotatie op de positie (garmin hertekent te traag op drukke kaartbeelden)

Enkele nadelen van Tomtom:
- geen breedbeeldmodel dat waterdicht is.
- beperkt gebruikt onder collega's motorrijders
- Geen degelijke eigen software op Desktop

Enkele voordelen van Garmin:
- ti's all in the box. Schitterend wanneer je iets koopt en alle accessoires zitten erbij. Dat jaagt de prijs de hoogte in, maar getuigt van een bezorgdheid naar de klant toe, dat die het toestel in alle omstandigheden moet kunnen gebruiken.
- Waypoints zorgen voor richting maar niet voor verplichting. Als je van de route wil afwijken kan dat en kom je er een eind verder gewoon terug op, zonder gezeur van Truus. Zeer aangenaam rijden.

Nadelen van Garmin
- 3% van mijn route heb ik naast de baan gereden volgende de Garmin. (brommertje rijdt niet op de baan op het scherm van de GPS)
- Gebrekkige acceptatie van pulsen tussen vinger en scherm (Deze morgen ging hij bijna door de linker ruit van de auto. Op die moment is het geen computer maar wordt het een pestbuil die kan vliegen.
- Op de motor, met handschoenen aan, wordt de drukpulsen wél gemakkelijk geaccepteerd (daar is ook geen voorruit om open te draaien).

Ik vind het nogal goedkoop om iemand die een draadje start te verwijten dat hij er onvoldoende van kent (breekt hier wel zuur op gezien de kennis van de starter. Vervelend.)

Blijkbaar ligt het hier weeral moeilijk om met de keizer te lachen of "poeha" te maken wanneer die zonder kleren door de straten loopt. Wel: Leer ermee leven dat Garmin niet perfect is en Tomtom ook niet. En dat mag gezegd worden. Rommel zou ik het niet noemen, maar opnieuw kopen doe ik ook niet.

Morgen zal Truus me begeleiden naar de plaats waar god in Frankrijk woont. Ik zal er rekening mee houden dat ze zich kan vergissen (it's all bits 'n bytes). Wanneer ze niet wil spreken of bevriest start ik haar terug opnieuw op (desnoods sleur ik haar batterij eruit). Indien ze weigert om me te voeren naar het begin van een route zal ik in stilte verder rijden in de hoop dat ze zich bedenkt.

En voor Mapsoep is er maar één oplossing: Ergonomisch moeilijk bruikbare programmas moet je blijven gebruiken, anders blijf je zoeken.

Foto's van Dolmieten en Alpen volgen in Augustus.

Cheers,

Dim
Ride like the wind
vara 2

Bericht door vara 2 »

Ben al 2 dagen bezig met klaarmaken van mijn routes naar Dolomieten , na jaren te werken met de streetpilots 2610 en 2810 heb ik me nu ook betrapt op een fout . Wou dan deze routes doorsturen via mail naar een medereiziger , maar van 1 rondrit ter plaatse lukte dit niet , dit lag niet aan het toestel maar een domme fout van mijzelf . Zo zie je maar , ik noem dit daardoor geen rommel . Ik wil hier niemand beledigen of viseren , maar met een beetje geduld kom je toch verder . Mijn vrouw geeft ook niet veel geduld met GPS en andere soft en hardware rommel , maar ze kan wel de ganse dag in kledingzaken rondlopen , eerder kwestie van voorkeur zeker .

Suzuki DR600
Honda Transalp 600
ronnyb

Bericht door ronnyb »

De voorstanders hebben nooit anders dan zumo gehad ( denk ik) en de meeste tegenstanders
hebben voordien een TT gehad en kunnen echt vergelijken, net zoals ik,
ik heb er nu 2 verschillende soorten van nabij kunnen volgen.
Ja manne ...ik weet wat mijn volgende aankoop zal zijn hoor ...hoop enkel dat
ze tegen dan een goede cradle hebben.
Ronny
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

Ik heb ze allebei gehad, en een TT komt er bij mij zeker niet meer in. Een tt is inderdaad wat eenvoudiger in de omgang, maar de Garmin heeft duidelijk meer mogelijkheden. Helaas vraagt een Garmin ook om meer vaardigheden van zijn gebruiker en daar beginnen voor velen de problemen.
Niemand zal toegeven dat hij/zij niet zo handig is om met zo'n apparaat goed om te kunnen gaan. En deze mensen proberen vervolgens de hele wereld te overtuigen dat het toch echt niet aan hun ligt :shock:

Wat er nou beter is, een Garmin of een TomTom? Een makkelijk antwoord is er niet te geven. Beide hebben een andere doelgroep.
Harald

Bericht door Harald »

Hunter6 , ik denk dat ge hier de nagel op de kop hebt geslagen.

Ik heb soms ook is een probleem, een routepunt wat net naast de route ligt,
een weg die soms niet geasfalteerd blijkt te zijn enz.
Maar dat is niet de GPS z'n fout.
Neen, dat is de fout van degenen die de GPS bedient
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Hunter6 schreef:Niemand zal toegeven dat hij/zij niet zo handig is om met zo'n apparaat goed om te kunnen gaan. En deze mensen proberen vervolgens de hele wereld te overtuigen dat het toch echt niet aan hun ligt :shock:
Ik veronderstel dat jij aandelen hebt, want daar ligt het bij de meesten dus ab-so-luut NIET aan. Wel het gedroomde antwoord van de fabrikant, natuurlijk. De software kàn en de kaarten je persoonlijk niet eens manipuleren en daar wringt gewoon het schoentje. Die blijkt zo amateuristisch gemaakt dat er telkens legio bugs en abnormaliteiten inzitten. Maar uiteraard is het de STOMME klant die er weer niks van kent :roll:

Als je claimt een product te maken voor de gewone consument, hou er dan rekening mee dat die normale consument er ook mee moet kunnen werken zonder eerst IT lessen te gaan volgen om de eventuele bugs te omzeilen. Wil je dat alleen IT-ers er mee werken, zèg dat dan tegen eventuele gebruikers zodat die naar een gebruiksvriendelijk merk kunnen overstappen :cyclopsani:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

vara 2

Bericht door vara 2 »

Ja Hunter6 volgens mij heb je ook de spreekwoordelijke nagel op zijn kop getikt , het zit hem gewoon aan de instellingen en niet over aandelen bezitten van Garmin , maar alleen dat ze toch goede toestellen afleveren . Ik ben al jaren een heel tevreden gebruiker , natuurlijk kan je pech hebben indien je een slecht toestel hebt gekocht maar dat gebeurt met alle andere dingen ook die men soms koopt . En hopelijk word je ermee geholpen indien je een panne hebt , maar dat ligt dan weer aan de verkoper en daar wringt het schoentje soms !!! Zelfde met de hulpdesk van Garmin , je hebt mensen die er niet , volgens hun eigen zeggen geholpen worden , ikzelf heb er steeds goede hulp gehad . Ik vind het zeker geen ROMMEL .

Suzuki DR600
Honda Transalp 600
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Ben ,ik volledig mee eens maar.
Is mijn derde toestel en ging vrij vlot tot ik voorbije kerst de update life time kreeg .
Sinds dan regelmatig blunders en problemen en ga bijna nooit van a naar b teken steeds mooie routes .
Maar als je dan volop over de Rijn ineens hoort sla nu rechts af stel ik me vragen inzomen ,uitzoemen en je kan al verbeteren

Gaat soms te snel dat je er niet de tijd voor hebt en dan begint de kloterij.
Heb het grootste bewijs gezien met de promotie rit,bijna allemaal Garmin .
Bekomt routes en iedereen berekend dat volgens zijn versie wel niemand had bijna dezelfde route.
Heb ze daar alle kanten zien uitgaan en moest met onze LT padjes doen wat helemaal niet voorzien was in de originele versie .
Zal erop blijven staan en hoop dat vroeg of laat de foutjes eruit zijn want stap niet over om gewone kaarten .
Heb al zeer mooi wegen gedaan en ook veel gefrusteerde momenten gehad maar het is constant in en uitzomen terwijl je rijdt .
En dan nog maar te zwijgen over de wegen werken dus herberekenen UITSCHAKELEN
groeten
patrick en daniella
Jo De Paepe schreef:Yep ,

hier een tevreden Garmin gebruiker al meer dan 12jaar (Emap,GpsV,streetpilot 3, Zumo 550)Best wat ik ooit gehad heb , stukken efficienter zelfs dan Domdom.
Toestel heeft me nog nooit in de steek gelaten. Werkt zelfs stukken accurater dan een ingebouwde Auto Gps van Becker.
Ik vind het een beetje kort door de bocht om het zomaar als rommel te bestempelen .
Leer eerst eens deftig je toestel te gebruiken en leer met de routing software werken op je computer . Dus blijven oefenen :mrgreen:
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Denk dat sommigen hier het belang van de GPS wat overschatten, zo van: ik heb er 600 euro voor betaald en 't zal op de mm just moeten zijn of het is rommel.... Tja....ge gaat daar nie van dood hé gasten dat ge efkes vd route gaat of efkes verkeerd rijdt....
Reden jullie vroeger op kaart of roadbook dan nooit verkeerd, was het dan ook de kaart of de roadbook die rommel was?

Weet jullie nog hoe het was om met roadbook te rijden? Die dingen afdrukken, aan elkaar plakken (voor sommige types houder), je had 2 tripmeters nodig of eentje dat kon aftellen, voor als je verkeerd was gereden, je zat meer op die roadbook te kijken dan naar de weg en als er een omleiding was, moest je maar zoeken tot je een herkenbare sitiatie tegen kwam en je totaal km's klopte niet meer etc......
Nee, geef mij dan maar een GPS....

Gewoon wat flexibel blijven, ben ervan overtuigd dat diegenen die op Garmin vloeken ook wel met TT problemen zouden hebben en andersom

Wat Mapsource betreft: ik heb nooit anders gekend, en voor mij doet het wat het moet doen, ik vind er eigenlijks niets moeilijk aan, routes zijn snel gemaakt, snel gekopieerd, aangepast etc.....

WAt wel slecht is bij Garmin is hun service, helpdesk en hun website - updates. Dat kon veel beter. Geen idee hoe dit bij TT is.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Dirk Pauwels schreef:Reden jullie vroeger op kaart of roadbook dan nooit verkeerd, was het dan ook de kaart of de roadbook die rommel was?
Absoluut wel, maar zo'n kaart kostte 20 frank (0,50 €) :!:

Trouwens van A naar B rijden op de Snelste manier, dat kan zelfs een Medion uit den Aldi perfect. Mogen we dat dan a.ub. ook verwachten van het GROTE Garmin zonder telkens weer véél te vroeg van de snelweg gestuurd te worden :roll:

Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

WimLT schreef:
Dirk Pauwels schreef:Reden jullie vroeger op kaart of roadbook dan nooit verkeerd, was het dan ook de kaart of de roadbook die rommel was?
Absoluut wel, maar zo'n kaart kostte 20 frank (0,50 €) :!:

Trouwens van A naar B rijden op de Snelste manier, dat kan zelfs een Medion uit den Aldi perfect. Mogen we dat dan a.ub. ook verwachten van het GROTE Garmin zonder telkens weer véél te vroeg van de snelweg gestuurd te worden :roll:
En wat doen we daar concreet aan? Liggen klagen op het BMW forum? In de hoop dat de mensen van Garmin meelezen of zo :lol: Afgezien vh feit dat er nu een discussie is van voor en tegen ben je daar nu zelf iets beter mee geworden? Werkt je GPS nu beter?

Voorstel aan de klagers:

som je grieven op, zet ze in een mailke, en probeer zoveel mogelijk mensen die mail te laten doorsturen naar Garmin Belgie. Niet dat ze bij Garmin USA daar van wakker gaan liggen, maar bij Garmin belgie gaan ze er in ieder geval meer werk mee hebben :-) Kunt er mss zelfs de andere BMW fora bij betrekken (nl, Uk, ....)

Als er punten op delijst staan waar ik me in kan vinden (zoals het nodeloos vd snelweg sturen), wil ik die best mee doorsturen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
st1100

Bericht door st1100 »

Mapsource is een computerprogramma dat probeert te doen wat jij vraagt. :wink: En in de kaarten van Navteq is de snelweg , snelweg :roll: en de op en afritten staan als kleinere baan op de kaarten. Met het gevolg dat als je die schuif in de voorkeuren van routebepaling in mapsource dus volledig naar rechts zet (links is voorkeur voor snelweg en rechts is voorkeur voor kleinere banen , heb hier geen mapsource bij de hand dus benamingen kunnen iets afwijken) hij je dus elke afrit zal laten nemen (en mapsource denkt U daarmee een plezier te doen, en te doen wat jij vroeg). Dus gewoon die schuif 2à3 stappen naar links schuiven en het probleem lost zichzelf op. :wink: Computers kunnen nu eenmaal niet nadenken.
vara 2

Bericht door vara 2 »

Ja , het zijn hem de instellingen die het doen , blijven trainen zou ik zeggen !

Suzuki DR600
Honda Transalp 600
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

st1100 schreef:Met het gevolg dat als je die schuif in de voorkeuren van routebepaling in mapsource dus volledig naar rechts zet (links is voorkeur voor snelweg en rechts is voorkeur voor kleinere banen. Dus gewoon die schuif 2à3 stappen naar links schuiven en het probleem lost zichzelf op. :wink: Computers kunnen nu eenmaal niet nadenken.
Wel èrg jammer dat die schuif niet op je toestel staat, hé :roll: Schuif je dus maar rot in MS :mrgreen:

Blijf erbij: van A naar B op Snelste mag voor geen enkel gps toestel een probleem zijn en al zeker niet voor eentje dat 500 € kost :no: Of moet ik nu ook al een A - B route op voorhand gaan uittekenen en inladen, wat trouwens niet altijd mogelijk is, laat staan de bedoeling zou kunnen zijn :roll:

John
Contacteer:

Bericht door John »

Zeg zagevent(en) :mrgreen:
Danny

Bericht door Danny »

John schreef:Zeg zagevent(en) :mrgreen:
leuke topic ik haal er even een bakje koffie bij :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

John schreef:Zeg zagevent(en) :mrgreen:
Ja, want jij had totaal gèèn probleem met uw reis laatst naar Hongarije of naar waar het ook weer was, hé :roll:

Speciaal een topic over geopend als ik mij niet vergis !

Hunter6

Bericht door Hunter6 »

@WimLT
Het is voor de meesten al wel duidelijk dat jij blijkbaar zo iemand bent die een Garmin niet kan waarderen. Af en toe zie ik zelfs overeenkomsten met het verhaal van Don Quichot :wink:
Ja ja, ik weet het, het ligt echt aan het toestel, daarom worden ze ook maar mondjesmaat verkocht .
vara 2

Bericht door vara 2 »

Jup , en zo aan de titel te lezen vind hij het maar ROMMEL !!!

Suzuki DR600
Honda Transalp 600
Danny

Bericht door Danny »

Nog even een kopje halen, rustig verder keuvelen jongens, deze topic bereikt stilaan een hoogtepunt qua zinvolle informatie :mrgreen:
vara 2

Bericht door vara 2 »

Danny , gezondheid en aan alles zijn pro en contra's ! Greetz

Suzuki DR600
Honda Transalp 600
Plaats reactie