Olie R 850 RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

judge
Contacteer:

Olie R 850 RT

Bericht door judge »

Ben op de moment mijn net aangekochte R 850 RT volledig uit elkaar aan het halen om op te poetsen.
Komt natuurlijk bij het onderhoud ,heb bijna niks terug gevonden van manuel op het internet enkel aankoop.
Nu was de vraag of er leden zijn die een link hebben en me kunnen helpen.
Heb zelfs gezien met het uitbouwen van het achter wiel dat er geen tussen schijf aanwezig was en nog zoveel meer dat ontbreekt.
Nu het merendeel weet ik zo maar een instructie zou makkelijk zijn .
Heb al een paar dingen besteld maar wil nu nog alle mogelijk olie soorten vervangen .
Dit omdat de motor bijna twee jaar stilgestaan heeft en dat is niet bevordelijk voor de olie soorten .
Dus hoop dat een lid meer weet over waar wat vervangen moet worden ligt nu toch bijna gans uit elkaar om zuiver te maken en na te zien
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
tweecilinderke

Re: Olie R 850 RT

Bericht door tweecilinderke »

Gewoon alles olieën vervangen!
Motorolie, remolie, boiteolie, pontolie dan ben je zeker he!

Motorolie 10w40
remolie dot 4
boite en pont 80w90

Vergeet ook niet je oliefilter bij te vervangen.
Daarnaast remmen demonteren en opkuisen zo ook de remcilinderkes proper maken kan zeker geen kwaad.
Aan de hand van de gegevens die je hebt van het laatste onderhoud kan je ook de bougie's en luchtfilter vervangen.

suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
patrick k100

Bericht door patrick k100 »

en luchtfilter
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

judge schreef:...Heb zelfs gezien met het uitbouwen van het achter wiel dat er geen tussen schijf aanwezig was en nog zoveel meer dat ontbreekt.
...
Wasda? Zoiets als een tussenwervel? :lol:
Je schroeft 4 boutjes los, de remklauw losmaken en je kan het wiel er zo afnemen, dus wat je bedoeld met tussenschijf is mij niet helemaal duidelijk.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

OP mijn R1100RS zit een vulplaatje tussen het wiel en het cardan.
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Dat is net zoals de meeste met een cardan een tussen schijfje dat tussen je wiel en de cardan zit zoals Cees aanhaalt.
Ga ervan uit dat het bij de 850 ook zo is ?
Want heb gebeld naar Jorssen en dat stuk was in stock ga er morgen achter.
Heb dat ook gezien aan het afslijten van de achterste remblokken is ene zijde veel de andere niet .
Twee cilinderke ,
De gegevens zijn er niet bij had geen onderhoud boekje weet is niet goed maar de prijs was goed .
Had dan ook bij aankoop geen enkel lek of iets dergelijks gezien vandaar dat ik het wel vertrouwde.
Maar wat sleutelwerk doe ik graag en zoals die er nadien uit ziet als nieuw :grin: :grin:
Olie motor is al vervangen olie filter had ik leeg gelaten en laten uitlekken .
De luchtfilter zag er nog goed uit enkel de bougies vermoed dat het NGK is en heb enkel een sleutel voor bosch verschillen dus .
De rest van de olie zal de komende dagen vervangen worden ,moet enkel weten waar vullen waar leeglaten .
Reeds bedankt en alle info is welkom
patrick en daniella
Dirk Pauwels schreef:
judge schreef:...Heb zelfs gezien met het uitbouwen van het achter wiel dat er geen tussen schijf aanwezig was en nog zoveel meer dat ontbreekt.
...
Je schroeft 4 boutjes los, de remklauw losmaken en je kan het wiel er zo afnemen, dus wat je bedoeld met tussenschijf is mij niet helemaal duidelijk.....
K 1200 LT-R 850 RT
Pol

Bericht door Pol »

Dirk Pauwels schreef:
...
Afbeelding
is het nr 1 misschien
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Pol dat is het bedankt voor de illustratie.
heb je ook zo een fotos van de vul en aflaat openingen van de rest :wink: :wink:
groeten
patrick en daniella
Pol schreef:
Dirk Pauwels schreef:
...
Afbeelding
is het nr 1 misschien
K 1200 LT-R 850 RT
Pol

Bericht door Pol »

[quote="judge"]Pol dat is het bedankt voor de illustratie.
heb je ook zo een fotos van de vul en aflaat openingen van de rest :wink: :wink:
groeten
patrick en daniella
[quote="Pol"]
...en van wat meer ook :wink:
Danny

Bericht door Danny »

Het afstandsplaatje kost 5€ dat is de kost niet he, olie vorkpoten mag ook wal eens na jaren ook hebben ze slechts een smerende en geen dempende functie, na al die jaren komt er erwtensoep uit...

Pon olie en smeren spiebanen kardan met stimorol...
starter eens uiteen gooien en kuisen,de sleutel voor Bosch of NGK is 't zelfde 't is gewoon een ander maat van bougie, bougiematen zijn niet merkgebonden :mrgreen:
bestel ook gelijk maar nieuwe dopjes voor je vacuümaftakpunten en demonteer je schakelpedaal, de kogelgewrichten hebben graag een lik vet en nieuwe mousse beschermer, evenals de zijpikkel en middenbok poederdroog zullen staan :wink:

benzinefilter, gaskabels nakijken, TPS, zaakje deftig afstellen en bollen...
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Pon olie en smeren spiebanen kardan met stimorol...
starter eens uiteen gooien en kuisen,de sleutel voor Bosch of NGK is 't zelfde 't is gewoon een ander maat van bougie, bougiematen zijn niet merkgebonden
bestel ook gelijk maar nieuwe dopjes voor je vacuümaftakpunten en demonteer je schakelpedaal, de kogelgewrichten hebben graag een lik vet en nieuwe mousse beschermer, evenals de zijpikkel en middenbok poederdroog zullen staan

benzinefilter, gaskabels nakijken, TPS, zaakje deftig afstellen en bollen...
En terwijl je bezig bent , haal het blok eens uit de kader ,dan kan je die ook eens grondig kuisen :mrgreen: :roll: :roll:

Jongens , het is toch geen complete restauratie van een wrak hé?
Geef een groot onderhoud en basta.Als er daarna nog gebreken boven komen , kan je die nog altijd repareren.
Niet iedereen heeft de kennis om al die bovenstaande karweien uit te voeren;
Als je daarmee naar een dealer gaat ,kan je ineens de overnameprijs voor zijn etablisement vragen. :lol:
Danny

Bericht door Danny »

Ben op de moment mijn net aangekochte R 850 RT volledig uit elkaar aan het halen
dan zijn die prutskes die ik opnoem peanuts he 8-) :mrgreen:
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Bigfoot ,
bedankt zal het morgen thuis openen want wordt hier geweigerd
Danny,
voorvork zal voor de winter ,versnelling en hoofdbok zat onder het vet maar was al zo verhard net als op meerdere plaatsten .
Heb zover ik kon met mazout verwijderd en ga dat nieuw invetten met grafiet of vaseline ?
Plaatje morgen en nog wat schroefjes.
Voovorken maak ik ook zuiver met maozut en polisch dan alles op net als de wielen eerste het overtollig vuil eraf en dan polisch.
Heb wel gezien dat de velgen een aluminium kleur heeft en de naven kan ik blinken .
Starter kan ook niet zo moeilijk zijn wijst zichzelf uit ?
Benzine filter ben ik nog niet tegen gekomen ?
En de bougies zal ik morgen proberen .
TPS weet ik niet direct wat het is weet wel dat het een handchoke is en heb bij de test gemerkt dat het toerental op relanti te weinig is .
Staat net tegen het stilvallen en vertrekt niet lekker ,als handchoke half is staat deze rond de 850 toeren .
Maar is niet direct de bedoeling dat deze steeds opblijft dus zoek nu uit waar te regelen ?
Jo,
weet graag dat alles veilig is en nog jaren meekan en hou natuurlijk van een zo goed als nieuwe motor eens dat bereikt is de poets nadien veel minder.
Wil zeker de vorige eigenaar niet afbreken ,maar als hij bijna twee jaar niet gereden heeft en open en bloot staat is het normaal .
En niet iedereen zou hem zo demonteren om alles terug op te blinken ,maar voor mij hoort dat bij dit alles .
Geef even het voorbeeld uitlaat voor 3/4 roest en afdrukken van rubber dat ingebrand is .
Heb reeds een paar uurtjes met staalwol en polisch bezig geweest en heb het er nog niet af .
Zou hem willen afhalen maar wil ergens de volgende weken mijn plaat erop zetten en nog rijden en zal die final touch gebeuren als er sneeuw ligt .

Hoop morgen thuis die manuel te openen zodat ik iets kan volgen als ik vast zit

patrick en daniella
K 1200 LT-R 850 RT
catbustingdog

Bericht door catbustingdog »

judge schreef: uitlaat voor 3/4 roest en afdrukken van rubber dat ingebrand is .
Heb reeds een paar uurtjes met staalwol en polisch bezig geweest en heb het er nog niet af .
prober eens met "wondersteen"
niet storen, ben al gestoord genoeg!
Catbustingdog rides again ...
lid van BMW Motor Club Vlaanderen
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Heb ik niet aan gedacht heb dat nog liggen van mijn wapens
Groeten
patrick en daniella
catbustingdog schreef:
judge schreef: uitlaat voor 3/4 roest en afdrukken van rubber dat ingebrand is .
prober eens met "wondersteen"
K 1200 LT-R 850 RT
Danny

Bericht door Danny »

Wat ik allemaal opnoem zijn maar puntjes die bij een grote beurt horen... buiten startercontrole maar dat is een nuttige check omdat je dan gelijk eens kan zien of je krukaskeerring oke is.
Heb zover ik kon met mazout verwijderd en ga dat nieuw invetten met grafiet of vaseline
middenbok en zijpikkel haal je er best onderuit, gaat vanzelf de zijpikkel daar kan je nog wat vet aansmeren of door 't gaatje inpompen maar veel beter is de bus eruit halen en opnieuw invetten, dat geld zeker voor de middenbok!
Heb wel gezien dat de velgen een aluminium kleur heeft en de naven kan ik blinken
de velgen doe je best niet met polish je wil immers geen blinkende vlekken, als jij met diesel bezig bent dan is dat eigenlijk voldoende, droge vod erover nadien en ze zijn vettig en beschermd als de camionnekes in 't leger vroeger.
Starter kan ook niet zo moeilijk zijn wijst zichzelf uit
een paar vijzen en ge hebt hem vast :mrgreen:
Benzine filter ben ik nog niet tegen gekomen

in de tank bij de pomp, zoek naar de groooote dop en koop al op voorhand niet wurgende metalen spanklemmen
TPS weet ik niet direct wat het is weet wel dat het een handchoke is
gasklepsensor (zwart plastieken doosje op het linker gasklephuis) kan je regelen met uitleesapparatuur of multimeter

een choke zit er niet op enkel een toerentalverhoger (lees handgas) is regelbaar
Staat net tegen het stilvallen en vertrekt niet lekker
stationair toerental hoger zetten hoger zetten dmv de luchtnevenstroomschroeven op 't gasklephuis en de speling van de kabels regelen rond de 3500 omwentelingen
dat doe je niet zonder kwikkolom, carbtune, twinmax of dergelijke, zonder het eens te zien van iemand gaat het allicht de eerste keer (voor sommigen ook de 10 volgende keren :lol: ) op niks trekken :wink:
Geef even het voorbeeld uitlaat voor 3/4 roest en afdrukken van rubber dat ingebrand is
de uitlaat roest niet hoor maar dat is gewoon vuil, polierborstel halen bij Hein Gericke (15€) en op je snoerloze boor/schroefmachine zetten, veeeeel makkelijker dan wondersteen al werkt dat natuurlijk ook maar dan moet je veel tijd en vooral veel goesting hebben, geef mij maar een machientje :wink:
Zou hem willen afhalen
let maar met de draadtappen die in de cilinderkoppen zitten, die breken nogal eens graag, dan heb je plots heel veel spijt dat je die uitlaat er hebt willen afhalen...

Vermaak je...
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Amaai een hele boterham ga proberen het meeste uit te voeren maar alles lukt me niet .
Ga zo direct eerst een nieuwe band al op de voorste velg laten trekken want staat nog maar een paar millimeter op en dat doe ik niet nu hij eruit is .
Ga dan de tussen schijf en een rubbertje voor de versnelling bij de bmw dealer halen en direct zien voor 80 w 90 .
Dan kan ik voor de rest vandaag weer even verder .
Patrick en daniella
voor de bok en de zijpoot moet het wiel er toch terug in en moeten de remklauwen eerst zuiver zijn .
Heb wel een systeem nodig dat de motor blijft staan als ik die demonteer
K 1200 LT-R 850 RT
Danny

Bericht door Danny »

eerst zijpikkel en als die er weer onder zit dan mep je de middenbok eronderuit...

trouwens je woont in Schoten dan koop je je 80/90 of andere olie niet bij de dealer he maar bij "den Belco" in schoten... kost een scheet in vergelijking met de dealer
motorolie voor je brommer koop je daar ook, bv Futura heel geschikt...
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

judge schreef:Dat is net zoals de meeste met een cardan een tussen schijfje dat tussen je wiel en de cardan zit zoals Cees aanhaalt.
Ga ervan uit dat het bij de 850 ook zo is ?
Want heb gebeld naar Jorssen en dat stuk was in stock ga er morgen achter.
Heb dat ook gezien aan het afslijten van de achterste remblokken is ene zijde veel de andere niet .
Twee cilinderke ,
De gegevens zijn er niet bij had geen onderhoud boekje weet is niet goed maar de prijs was goed .
Had dan ook bij aankoop geen enkel lek of iets dergelijks gezien vandaar dat ik het wel vertrouwde.
Maar wat sleutelwerk doe ik graag en zoals die er nadien uit ziet als nieuw :grin: :grin:
Olie motor is al vervangen olie filter had ik leeg gelaten en laten uitlekken .
De luchtfilter zag er nog goed uit enkel de bougies vermoed dat het NGK is en heb enkel een sleutel voor bosch verschillen dus .
De rest van de olie zal de komende dagen vervangen worden ,moet enkel weten waar vullen waar leeglaten .
Reeds bedankt en alle info is welkom
patrick en daniella
Dirk Pauwels schreef:
...
Ben efkes bij de R1100RS gaan zien, idd zit een spacer tussen, bij de modellen met spaakvelgen heb je dat niet, ik heb bij de GS1100/1150 nooit spacers tegengekomen op die plaats.
Uwe 850 is een ex flikken moto? Dan hebben er spaakvelgen ondergezeten en zijn die later vervangen voor gietwielen vermoed ik, vandaar geen spacer misschien? Heb me ooit laten vertellen dat sommige flikken RT's met spaakvelgen geleverd werden vroeger wegens steviger dan gietwielen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Dirk,
die van mij is met spaakwielen en dacht dat er een spacer tussen moest heb die dus vandaag ook bij jorssen gaan halen .
Heb daar meer dan een uur voor gereden .
Kan daar nergens uitsluitsel van vinden of dat het verschil maakt hebben daar BMW ook niks van gezegd ?
Wilde die er het weekend op zetten als mijn dienst op zondag voorbij is .
Heb vandaag ook een voorband laten zetten op de velg en daar wisten ze te zeggen dat een flikke bak andere banden heeft dan voorzien .
Was een 110/80 18 van metzeler en omdat ik toch bezig was en er maar een paar millimeter opzat vlug laten vervangen .
De spaken zelf zijn stevig maar veel kuiswerk en denk niet dat ze dat daar deden .
Heb op de LT maar gietijzer veel vlugger gepoetst.
Ga dus maar eens bellen voor ik hem er tussen steek
patrick en daniella
K 1200 LT-R 850 RT
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Bedankt ga zien van het afgeprint te krijgen kan ik volop sleutelen zonder iets niet te weten zie nu al dat de tussen plaat niet nodig was .
Heb spaakwielen en staat in de manuel duidelijk vermeld .
Patrick en daniella
bigfoot46 schreef:Judge zoek jij plaatjes? http://www.realoem.com/bmw/ even verder kliken en je kan veel plaatjes zien.

en een WPH? http://www.bmwrtforum.nl/downloads/R110 ... eiding.pdf
K 1200 LT-R 850 RT
John
Contacteer:

Bericht door John »

Zeg keuserke...hoe zit het met dat kleppendeksel? Gaat da goe komme of wa? :wink:
Danny

Bericht door Danny »

spaakwielen zijn steviger dan alu wielen, van gietijzer zullen ze niet zijn :lol:
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

John heb gezien dat het nog meevalt kan iets worden voor de winter en heb die in Zoersel gecontacteerd .
Heb op de moment nog veel kuiswerk :grin: :grin: :grin:
Telkens na een dienst wat slapen en we kunnen er weer een paar uurtjes tegen aan .
Gisteren nog de starter los gegooid en de voorkant is ook weer zo goed als gedaan .
Heb bij Hein Giricke geweest voor die uitlaten.
Produkt voor 13 euro inspuiten wel al de lak afschermen en afspoelen ben benieuwd zou nieuw zijn nadien :oops: :oops: .
Heb nog een paar weken werk en de plaat erop maandag aanvragen .
Zal een nieuwe zijn maar weet niet of ze kleiner kan want zo een galet :grin: :grin:

groeten
patrick en daniella
John schreef:Zeg keuserke...hoe zit het met dat kleppendeksel? Gaat da goe komme of wa? :wink:
K 1200 LT-R 850 RT
judge
Contacteer:

Bericht door judge »

Heb al wat fotos van dag 1 buiten .
Heb nu binnen er al heel wat meer afgehaald :grin: :grin:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

groeten
patrick en daniella
en zoals je ziet de uitlaat is niet om aan te zien ;zoek nog wel een stukje brand beschermend doek om op mijn linker tas te kleven (onderaan)
om dit in de toekomst te beletten
K 1200 LT-R 850 RT
Plaats reactie