Kuisen uitlaatbochten
Moderator: GVN
Kuisen uitlaatbochten
Ik ben er dan eindelijk eens aan begonnen: het grondig kuisen van mijn RVS uitlaatbochten (R1200GS 2005).
De bochten zelf kwamen nog vrij gemakkelijk van de moto:
Ik heb ze dan eerst gekuisd met de wondersteen, dan afgedroogd, en dan beginnen polijsten met Commander M4 en een schapenvacht polierschijf die ik op mijn boor kan monteren:
Zoals je ziet mag het resultaat (nog niet klaar) er zijn, maar dit gaat naar mijn zin veel te traag, zeker voor zo'n stukken:
Nu is mijn vraag: zijn er andere poetsmiddelen, of gebruik ik beter iets anders dan schapenvacht, waarmee dit sneller zou gaan?
Of moet ik gewoon meer geduld hebben
thx voor de tips!
grts,
Wouter
De bochten zelf kwamen nog vrij gemakkelijk van de moto:
Ik heb ze dan eerst gekuisd met de wondersteen, dan afgedroogd, en dan beginnen polijsten met Commander M4 en een schapenvacht polierschijf die ik op mijn boor kan monteren:
Zoals je ziet mag het resultaat (nog niet klaar) er zijn, maar dit gaat naar mijn zin veel te traag, zeker voor zo'n stukken:
Nu is mijn vraag: zijn er andere poetsmiddelen, of gebruik ik beter iets anders dan schapenvacht, waarmee dit sneller zou gaan?
Of moet ik gewoon meer geduld hebben
thx voor de tips!
grts,
Wouter
R 1200 GS - yippie, weeral verdwaald!
WR426 - yippie
WR426 - yippie
-
Re: Kuisen uitlaatbochten
Yep,gebruik ik beter iets anders dan schapenvacht, waarmee dit sneller zou gaan?
een vilten polierschijf met roze (fijne polierpasta)
kan je bestellen bij Matthys in Vichte
kwaliteitsmateriaal voor een schappelijke prijs.
Ik haal er al jaren allerlei voor restauratie op aanraden van mijn carossier.
http://www.matthys.net/nederlands/ezsho ... opTarget=3
-
- Contacteer:
Ik zal het nog maar eens herhalen zekers?
Koop wat cementsluier-verwijderaar op basis van mierezuur. Heel fijne staalwol en een paar rubber handschoenen.
Staalwol deppen in dat zuur en in no time is de bruine aanslag weg.
Vind je Jo zijn leverancier te duur kan het ook met een stukje vast tapijt, gekleefd met contactlijm op een rubber schijf voor je boormachiene.
Beschik je over een slijptol waarvan je het toerental kan regelen kan je daar ook polier-schijven voor kopen in verschillende materialen.
Een blok poliervet (witte of roodbruine)heeft nog altijd mijn voorkeur.
Koop wat cementsluier-verwijderaar op basis van mierezuur. Heel fijne staalwol en een paar rubber handschoenen.
Staalwol deppen in dat zuur en in no time is de bruine aanslag weg.
Vind je Jo zijn leverancier te duur kan het ook met een stukje vast tapijt, gekleefd met contactlijm op een rubber schijf voor je boormachiene.
Beschik je over een slijptol waarvan je het toerental kan regelen kan je daar ook polier-schijven voor kopen in verschillende materialen.
Een blok poliervet (witte of roodbruine)heeft nog altijd mijn voorkeur.
-
goeie tip nonkel ga dat eens uitproberen . Welk toerental gebruik je dan laag ,midden . Vermoed dat bij hoog, door de warmte de lijm loslaat?Vind je Jo zijn leverancier te duur kan het ook met een stukje vast tapijt, gekleefd met contactlijm op een rubber schijf voor je boormachiene.
-
- Contacteer:
Alles hangt af van je tapijt. Wol verdraagt een veel hoger toerental dan synthetisch materiaal.
Uitproberen is de boodschap
Uitproberen is de boodschap
Het is wel een hoop werk, maar het resultaat mag er zijn!
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
.
Laatst gewijzigd door Léon op 25 jun 2015, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ze gewoon weg beter onderhoud dan is 't zo'n job nie he, 't is een kwestie van regelmatig bijhouden
maar allez ge hebt uw best gedaan
maar allez ge hebt uw best gedaan
-
ik denk er aan om de mijne te omwikkelen met exhaust wrap.
ik ben dat kuisen van die uitlaatbochten een beetje veel beu. Pas gekuist en 14 dagen later zijn ze terug bruin gebakken.
ik ben dat kuisen van die uitlaatbochten een beetje veel beu. Pas gekuist en 14 dagen later zijn ze terug bruin gebakken.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Dit gaat over RVS uitlaten. Zijn er ook goed tips om een uitlaat in chroom terug mooi blinkend te krijgen? Ik veronderstel dat indien ik met cementsluierverwijderaar begin, ik uiteindelijk al het chroom eraf ga halen en een RVS uitlaat zal overhouden?
GS 1200
-
- Contacteer:
Zeker weten! Als chroom ingevreten is is er weinig aan te doen.StijnB schreef:Dit gaat over RVS uitlaten. Zijn er ook goed tips om een uitlaat in chroom terug mooi blinkend te krijgen? Ik veronderstel dat indien ik met cementsluierverwijderaar begin, ik uiteindelijk al het chroom eraf ga halen en een RVS uitlaat zal overhouden?
zelfs dat niet want onder een chroom uitlaatbuis zit gewoon een metalen buisStijnB schreef: ik uiteindelijk al het chroom eraf ga halen en een RVS uitlaat zal overhouden?
Je moet gelukkig zijn met wat je hebt ,en niet ongelukkig om wat je niet hebt
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
-
- Contacteer:
Neen Polleke, klopt niet! Dat is wel degelijk RVS! (bij nen BMW dan toch)
-
neem een magneet en dan weet je het direct wat er onder de chrome steektPolleke G schreef:zelfs dat niet want onder een chroom uitlaatbuis zit gewoon een metalen buisStijnB schreef: ik uiteindelijk al het chroom eraf ga halen en een RVS uitlaat zal overhouden?
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Wel oppassen hé Gonzo.Iron Gonzo schreef: neem een magneet en dan weet je het direct wat er onder de chrome steekt
-
- Contacteer:
Da gaat ni op hé gast! Er bestaat ook magnetisch RVS. k'Weet alleen niet of BMW dat gebruikt voor hun uitlaten.
-
allee speciaal voor den andere GAST
ik heb net de test gedaan in mijn garage
RVS uitlaat is niet magnetisch
chroom uitlaat wel
ik heb net de test gedaan in mijn garage
RVS uitlaat is niet magnetisch
chroom uitlaat wel
TRIUMPH TROPHY SE
TRIUMPH TROPHY SE
Merci voor de reacties, ik zal dat allemaal eens uitproberen en zal een voor en na foto plaatsen
GS 1200
-
- Contacteer:
De magnetische eigenschap van RVS wordt bepaald door de kristalstructuur, dus door de samenstelling van het soort RVS. Roestvaste staalsoorten met tussen 6 en 26% nikkel (de 300-reeks uit de AISI) zijn austenitisch en daarom niet-magnetisch in geleverde toestand. Ze zijn uitstekend vervormbaar (plooien, dieptrekken, strekken) en ook schokbestendig doorheen het temperatuursbereik van heel koude tot heel warme temperaturen. Nikkel zorgt er voor dat het staal in zijn austenitische toestand blijft tijdens het afkoelen. De overige elementen verhogen de corrosieweerstand en verwerkbaarheid van het staal. Bij sterke koudvervorming verandert de kristalstructuur echter, waardoor wel magnetische eigenschappen optreden bij austenitische RVS. Martensitische, ferritische en duplex roestvaste staalsoorten zijn daarentegen magnetisch.
Ben gestart met de opkuis ... van de velgen .
Das gemakkelijker, de uitlaat ligt nog te wachten en zal voor ergens deze week zijn.
Wordt vervolgd dus!
Das gemakkelijker, de uitlaat ligt nog te wachten en zal voor ergens deze week zijn.
Wordt vervolgd dus!
GS 1200
Algemene conclusie van het kuiswerk:
De start:
Gebruikte producten
Huidig resultaat - niet 100%, vanavond nog wat kuisen en dan is't genoeg geweest :
- Er zijn géén wondermiddeltjes
- Onder al de "aanslag/verkleuring" gaat nog steeds een mooie uitlaat schuil
- Hoe meer tijd je erin steekt, hoe beter het resultaat
De start:
Gebruikte producten
Huidig resultaat - niet 100%, vanavond nog wat kuisen en dan is't genoeg geweest :
GS 1200
En nu de vraag, hoelang gaat hij blijven blinken?
regelmatig eens afwassen en als 't groot onderhoud is laat ik machientjes 't werk doen, sponskes en uren klooien das nie meer aan mij besteed
toch efkens he HaraldEn nu de vraag, hoelang gaat hij blijven blinken?
Misschien wat naast de kwestie, maar waarom zie soms van die doek-achtige tape rond de uitlaatpijpen?
Is dat om kuisproblemen te voorkomen?
Is dat om kuisproblemen te voorkomen?
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
dat is een hele goeie vraag .Harald schreef:En nu de vraag, hoelang gaat hij blijven blinken?
Ik vrees niet te lang, maar het gedacht dat hij toch nog eens proper is geweest, is ook al veel.
GS 1200