Onderhoudsfacturen BMW dealer?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Toko

Re: Onderhoudsfacturen BMW dealer?

Bericht door Toko »

Toko schreef:Vandaag me den brommer naar Wielsbeke gereden en hem daar achtergelaten bij MM voor zijn 20.000km onderhoud! Had hier redelijk veel goeie reklame over gehoord :shock: Morgen weet ik welke eurokes ik daar mag achter laten :grin: Was wel al aangenaam verrast dat een GRATIS vervangmoto daar in de onderhoudsservice zit :cheers: :cheers:
Vandaag de factuur van 20.000 km onderhoud in de bus gekregen :thumright: 274 Euro kes,achterste remblokken vervangen inbegrepen!! Ik ben zeer tevreden over het onthaal,de service(gratis vervanmoto),en nu dus ook voor de rekening ! Wetende dat mijne makker daar meer dan 100 eurokes :!: :?: meer heeft moeten voor betalen in het mooie St martens Latem :lol:
BMW R1200 GS Lc Adventure
mecapuet

Bericht door mecapuet »

Poly-v riem toch iets vroeger dan op 60.000 km vervangen, heb er al gehad die op 60.000 er ok uit zagen.
Maar deze week deze er uit gehaald op 60.000 en hoog tijd, ga ze in het vervolg op 50.000 km vervangen :wink:

Afbeelding

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Gisteren 20.000 km-onderhoud : 237€ + 20€ voor vervangingsmoto (K1300GT :grin: ).
Is dus normaal( d'helft zijn werkuren) :-)
Vandaag bij bandenboer : metzeler tourance voor en achter : 240€.

Dit WE een beetje kalm doen.... :wink: en weer en beetje sparen...
I like my bike!!
webcommerce

Bericht door webcommerce »

Mijn GSke is gisteren binnen geweest op 40.000 km.
Kosten 224,57€ incl huur vervangmotor.
Lijkt mij fair.

Groetjes,
Peter
DiggerJack

Bericht door DiggerJack »

Is het nodig dat de Cardan olie op 10k wordt vervangen ?
John
Contacteer:

Bericht door John »

Niet echt maar als je het opent heb je wel een indicatie hoe het boeltje er bij staat.
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

Deze middag een SMS gekregen van LM te Drongen dat mijn R1200GSA klaar was.

Ik had hem binnengedaan voor een jaarlijks onderhoud (35 000 km) omdat ik minder dan 10 000 km per jaar rij.

Jaarlijks onderhoud = olie + filter en remolie vervangen.
Omdat ik hem vorig jaar tweedehands gekocht heb bij een andere dealer te latem, heb ik op eigen verzoek de pont olie en de versnellingsbakolie laten vervangen. Nadien bleek dat toch wel lang geleden te zijn...

oliefilter: 14.00
olie (10w40): 44.00
boite olie + pont olie: 10.00
rem olie: 4.00
werk ong. 3h: 128.00
vervangmoto 0.00

totaal: 200.00 Euro BTW in

Vervangmoto was een r1150r met bijna 160.000 km op de teller en draaide als een zonnetje :lol:
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
GSMax

Bericht door GSMax »

Vervangmoto 0€ :?: Mijne moet morgen binnen bij AMS, ben eens benieuwd wat de vervangmoto bij mij gaat kosten :-? Ik schat 15 à 18€ :-o
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

fronteradriver schreef:Deze middag een SMS gekregen van LM te Drongen dat mijn R1200GSA klaar was.

Ik had hem binnengedaan voor een jaarlijks onderhoud (35 000 km) omdat ik minder dan 10 000 km per jaar rij.

Jaarlijks onderhoud = olie + filter en remolie vervangen.
Omdat ik hem vorig jaar tweedehands gekocht heb bij een andere dealer te latem, heb ik op eigen verzoek de pont olie en de versnellingsbakolie laten vervangen. Nadien bleek dat toch wel lang geleden te zijn...

oliefilter: 14.00
olie (10w40): 44.00
boite olie + pont olie: 10.00
rem olie: 4.00
werk ong. 3h: 128.00
vervangmoto 0.00

totaal: 200.00 Euro BTW in

Vervangmoto was een r1150r met bijna 160.000 km op de teller en draaide als een zonnetje :lol:
Veel geld voor een oliewissel, die pont en boite is max 15 min extra werk, kleppen en synch is niet gedaan. Mss dat ze veel tijd verliezen met valbeugels ed voor je aan de oliestop en filter kan, das dan het nadeel bij die dingen. Bij mijne GS1150 doe ik wat je hierboven beschrijft op 1.5uur max en ik ben maar een amateurken... Volgens mij hebben die de forfait voor een klein onderhoud aangerekend van werk, maar normaal zit daar kleppen en synch in.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
fronteradriver

Bericht door fronteradriver »

Veel geld voor een oliewissel, die pont en boite is max 15 min extra werk, kleppen en synch is niet gedaan. Mss dat ze veel tijd verliezen met valbeugels ed voor je aan de oliestop en filter kan, das dan het nadeel bij die dingen. Bij mijne GS1150 doe ik wat je hierboven beschrijft op 1.5uur max en ik ben maar een amateurken... Volgens mij hebben die de forfait voor een klein onderhoud aangerekend van werk, maar normaal zit daar kleppen en synch in.
Mijn 1200 gs heeft geen aflaatstop aan de pont, dus achterwiel moet eruit en de pont moet gekanteld worden.

Om de remolie te vervangen moet de tank eraf bij een 1200. En er zijn 3 circuits..dit zag ik niet zitten om dat zelf te doen

LM rekent geen forfaits..enkel een uurloon van begin tot einde.

Toegeven..mijn 1100 zonder ABS was goedkoper in onderhoud..
Gl1800 (2002)
Swt 400 (2010)
Django 50 (2016)
GSMax

Bericht door GSMax »

Voila 20000kms onderhoud bij de K kwam op 189€ waaronder 14€ voor de vervangmoto (F650GS), inclusief reparatie achterband met nieuwe nestel 8-)
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
Dirk Pauwels

fronteradriver schreef:
Mijn 1200 gs heeft geen aflaatstop aan de pont, dus achterwiel moet eruit en de pont moet gekanteld worden.

Om de remolie te vervangen moet de tank eraf bij een 1200. En er zijn 3 circuits..dit zag ik niet zitten om dat zelf te doen

LM rekent geen forfaits..enkel een uurloon van begin tot einde.

Toegeven..mijn 1100 zonder ABS was goedkoper in onderhoud..
Dan nog is't nen trage werker....btw voor die cardan zonder aflaat plug schrijven ze eigenlijk geen oliewissel voor, geniaal idee van BMW destijds, 200.000km met dezelfde cardan olie :roll: Volgens mij zit er een vuldop of overdruk ventiel op, daar kan je makkelijk een vacuumpomp darmpje insteken, niets kantelen etc....gewoon olie eruit zuigen
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Knarf

Bericht door Knarf »

Hallo, ben sinds twee weken in het bezit van een GSA 1200 Adventure(2008). Vroeger alijd met ander merk gereden.
Kan iemand mij een goede dealer aanbevelen in de buurt van Leuven voor onderhoud?
Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Knarf op 31 jul 2011, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Geert_GS

Bericht door Geert_GS »

DiggerJack schreef:Is het nodig dat de Cardan olie op 10k wordt vervangen ?
Hebben ze bij mijn 10K onderhoud ook gedaan.
Mij hebben ze verteld dat dit door BMW zo wordt voor geschreven omwille dat er bij rodage misschien toch nog metaalvuiltjes vrij kunnen komen...

Grtz,Geert
willy

Bericht door willy »

Dirk Pauwels schreef: voor die cardan zonder aflaat plug schrijven ze eigenlijk geen oliewissel voor, geniaal idee van BMW destijds, 200.000km met dezelfde cardan olie :roll: Volgens mij zit er een vuldop of overdruk ventiel op, daar kan je makkelijk een vacuumpomp darmpje insteken, niets kantelen etc....gewoon olie eruit zuigen
Een vulopening (via wieltoerentalsensor) is er (uiteraard?), een overdrukventiel niet denk ik (vandaar de problemen
die zich voordeden met het te grote vomume olie), maar het leegzuigen, dat gaat denk ik niet goed lukken omdat
het niet vanzelfsprekend is (zoniet onmogelijk) om een slangetje tot beneden te krijgen (en er weer uit :lol: )
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Knarf schreef:Hallo, ben sinds twee weken in het bezit van een GSA 1200 Adventure(2008). Vroeger alijd met ander merk gereden.
Kan iemand mij een goede dealer aanbevelen in de buurt van Leuven voor onderhoud?
Alvast bedankt
In de regio is de officiële dealer Winge Motors in Rotselaar.
Sommigen rijden met hun BMW ook tot bij Motocare in Diest :wink:
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Den Dirk

Bericht door Den Dirk »

Nascar schreef:
Knarf schreef:Hallo, ben sinds twee weken in het bezit van een GSA 1200 Adventure(2008). Vroeger alijd met ander merk gereden.
Alvast bedankt
In de regio is de officiële dealer Winge Motors in Rotselaar.
Sommigen rijden met hun BMW ook tot bij Motocare in Diest :wink:

In uw geval niet veel keuze : Brussel of Rotselaar...
Ik ga in Rotselaar ( moto daar 4 jaar geleden nieuw gekocht ), tot nu toe geen probs gehad met moto en dealer
:grin:
Hij organiseert ook jaarlijks een grote reis voor z'n klanten .
I like my bike!!
Knarf

Bericht door Knarf »

Bedankt mannen voor de reacties,
het zal dan 1 van die 2 worden.
Blijkbaar zijn jullie tevreden over alle 2, dus ik zal wel zien.
Of is er toch nog een voorkeur?
OFrank

Bericht door OFrank »

Heb net mijn nazicht 20000km gehad: 397€
Vind dit toch zeer veel geld. Vooral als je de facturen in detail nakijkt.
Vervangen alle bougies (zijn er 2 bij mijn weten): 3 prestatie eenheden = 12,75€ + BTW = 600Bfr!!! voor een kwartier??? Er staat dan nog bij vermeld: tijdens onderhoud. 2 bougies losvijzen en vervangen duurt m.i. 5 minuten.
Het probleem is dat wij als leken geen idee hebben hoeveel tijd een nazicht in beslag neemt, doch ik vind dit alles flink doorgerekend.
Als je het onderhoud analyseert, zijn er 31 prestatie-eenheden aangerekend, dit is 155 minuten of nog 2 uur en 35 minuten. Lijkt mij zeer veel voor een geroutineerde persoon. Misschien heeft de motor 2 uur 30 min in de werkplaats gestaan, doch eraan gewerkt???
Het probleem is, als ik het zelf zou moeten doen, doe ik er misschien 4 uren over :-( , maar ik ken er dan ook niks van.
De vraag is of er vanuit het forum geen vraag zou kunnen gesteld worden naar BMW toe aangaande de aangerekende kosten.
Maar nogmaals, ik weet echt niet of een nazicht van 20000km werkelijk zoveel tijd in beslag neemt.
En het uurloon??? 64€/u btw incl is toch niet slecht verdiend denk ik.
Dirk Pauwels

OFrank schreef:Heb net mijn nazicht 20000km gehad: 397€
Vind dit toch zeer veel geld. Vooral als je de facturen in detail nakijkt.
Vervangen alle bougies (zijn er 2 bij mijn weten): 3 prestatie eenheden = 12,75€ + BTW = 600Bfr!!! voor een kwartier??? Er staat dan nog bij vermeld: tijdens onderhoud. 2 bougies losvijzen en vervangen duurt m.i. 5 minuten.
Het probleem is dat wij als leken geen idee hebben hoeveel tijd een nazicht in beslag neemt, doch ik vind dit alles flink doorgerekend.
Als je het onderhoud analyseert, zijn er 31 prestatie-eenheden aangerekend, dit is 155 minuten of nog 2 uur en 35 minuten. Lijkt mij zeer veel voor een geroutineerde persoon. Misschien heeft de motor 2 uur 30 min in de werkplaats gestaan, doch eraan gewerkt???
Het probleem is, als ik het zelf zou moeten doen, doe ik er misschien 4 uren over :-( , maar ik ken er dan ook niks van.
De vraag is of er vanuit het forum geen vraag zou kunnen gesteld worden naar BMW toe aangaande de aangerekende kosten.
Maar nogmaals, ik weet echt niet of een nazicht van 20000km werkelijk zoveel tijd in beslag neemt.
En het uurloon??? 64€/u btw incl is toch niet slecht verdiend denk ik.
Tja, die dealer moet zijn dure showroom, mechaniekers, magazijnier, onthaal bediende, kuisvrouw en zichzelf betalen....dus dat dat wat duurder is is normaal eigenlijk. Ook eens kijken welke olie erop gedaan is, als je niets zegt doen ze er de dure full synth op, scheelt de helft met half synth in prijs
De eenheden voorzien voor de beurt liggen vast denk ik, maar alle extra's verdienen ze geld aan.

bij ne 1200 zijn het 4 bougies, en ze moeten maar op 40.000 vervangen worden normaal, ze moeten wel op 20k gechecked worden
willy

Bericht door willy »

De kritiek op de aangerekende prestatieeenheden vind niet terecht, niet realistisch.
Wie zich op zijn werk zonder enig tijdverlies voor 100% inzet die mag nu zijn vinger
opsteken (niet allemaal tegelijk alstublieft 8-) )
Je kan die dingen zo niet stellen, want als het inderdaad slechts vijf minuten duurt
om 2 bougies te vervangen, dan kan zo'n technieker er 12 per uur doen ofwel op een
werkdag van 8 uren bij 96 motorfietsen de bougies (als het er 2 zijn) vervangen.
Absurd? Zeker! Er zal dan ondertussen iemand anders in zijn plaats naar de WC moeten,
iemand zal zijn neus snuiten als dat nodig is en mogelijk af en toe eens ergens krabben.
Maw, als je op die manier een factuur gaat analyseren dan komt dat niet met de
werkelijkheid overeen, meestal ook niet met de manier waarop je zelf functioneerd in
de eigen werkomgeving.
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Reden dat bij veel bedrijven het atelier niet meer toegankelijk is voor bezoekers. Vanwege het eindeloos doorzeuren tijdens werk- en aflever discussies met de mecano's.
jakke

Bericht door jakke »

willy schreef:De kritiek op de aangerekende prestatieeenheden vind niet terecht, niet realistisch.
Wie zich op zijn werk zonder enig tijdverlies voor 100% inzet die mag nu zijn vinger
opsteken (niet allemaal tegelijk alstublieft 8-) )
Je kan die dingen zo niet stellen, want als het inderdaad slechts vijf minuten duurt
om 2 bougies te vervangen, dan kan zo'n technieker er 12 per uur doen ofwel op een
werkdag van 8 uren bij 96 motorfietsen de bougies (als het er 2 zijn) vervangen.
Absurd? Zeker! Er zal dan ondertussen iemand anders in zijn plaats naar de WC moeten,
iemand zal zijn neus snuiten als dat nodig is en mogelijk af en toe eens ergens krabben.
Maw, als je op die manier een factuur gaat analyseren dan komt dat niet met de
werkelijkheid overeen, meestal ook niet met de manier waarop je zelf functioneerd in
de eigen werkomgeving.
je hebt ongetwijfeld gelijk dat we het niet in het absurde moeten trekken, maar ik heb wel eens iets anders meegemaakt met het onderhoud van mijn koekblik !!
Ze noemden dat een “klein onderhoud”. Filters, olie en nog wat andere dingen. Ik mocht de wagen brengen rond 8 u. Ik had geluk, ze begonnen onmiddellijk aan mijn vatuur.
Rond 8.50 u kon ik terug naar huis en moest ik iets van een 150 Euro betalen!
Volgend onderhoud kon ik weer zonder probleem op de Auto wachten en “het onderhoud was krek hetzelfde dan de vorige keer” vertrouwde de baas mij toe. Alleen zou zijne gast het onderhoud doen “want hij moest naar een vergadering van merkdealers”.
Dus ik om 8 u op de afspraak!! Ik was ook de eerste en enige op dat moment. Om 9.15 u ben ik eens aan de vitrine gaan kijken hoever de werken stonden, niemand te zien of toch? Juist ja, de gast stond met een veegborstel in de hand de garage op te kuisen. Op het moment dat hij door had dat ik stond te kijken, dook hij terug onder mijn wagen. Om 9.30 Ging ik nogmaals kijken en was hij het karton in de garage aan het opruimen. Weer gebeurde hetzelfde, toen hij mij zag dook hij onder de Auto.
Om 9.55 u (meer dan een uur langer dan de vorige keer) kwam hij de sleutels afgeven met de mededeling dat zijnen baas de faktuur wel zou opsturen. Ik vroeg daarop of er iets extra gedaan was ten opzichte van het vorige onderhoud, het antwoord was “nee”.
Vijf dagen later viel de faktuur in de bus!! 260 Euro met identiek dezelfde prestaties als de vorige faktuur!!
Ik heb uiteraard, direct, naar diene pipo gebeld. Volgens hem was dat het voorgeschreven bedrag dat hij, van het merk uit, mocht vragen voor die prestatie. Volgens de man begreep ik dat allemaal niet goed. Ik mocht al blij zijn dat ze, toen de wagen een jaar oud was een deurslot vervangen hebben dat vast zat, “onder garantie hé meneer, toen hebben we U toch niets aangerekend hé”. De argumenten van mijn kant over het opvegen van de garage en het opruimen van het karton, werden weggewimpeld.
Sindsdien nooit meer geweest en dat heb ik hem in zijn gezicht laten weten ook.
Intussen is hij zijn merk-licentie kwijt en doet hij iets in 2e hands.
Zo’n sukkels mogen er van mij allemaal vantussen zen!!
Ik kan dat ook best begrijpen dat er vastgestelde bedragen of tarieven zijn, voor bepaalde werken. Zijn ze sneller gedaan dan winnen ze er aan, werken ze er langer aan dan hebben ze pech. Maar zo’n toeren uithalen terwijl de klant er op staat te kijken is er toch wat over.
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Dirk Pauwels

jakke schreef:...Om 9.15 u ben ik eens aan de vitrine gaan kijken hoever de werken stonden, niemand te zien of toch? Juist ja, de gast stond met een veegborstel in de hand de garage op te kuisen. Op het moment dat hij door had dat ik stond te kijken, dook hij terug onder mijn wagen. Om 9.30 Ging ik nogmaals kijken en was hij het karton in de garage aan het opruimen. Weer gebeurde hetzelfde, toen hij mij zag dook hij onder de Auto.
Was wel een propere garage dan.... :grin:
Laatst gewijzigd door Dirk Pauwels op 04 aug 2011, 15:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Danny

Bericht door Danny »

niemand te zien of toch? Juist ja, de gast stond met een veegborstel in de hand de garage op te kuisen
Om 9.30 Ging ik nogmaals kijken en was hij het karton in de garage aan het opruimen
daarom dat ik altijd vraag om voertuigen proper en leeg binnen te brengen opdat ik mijn garage niet moet opkeren en geen stukken karton en andere smurrie die overal tussenuit vallen en inzitten in de vuilbak moet kieperen :lol:
Plaats reactie