OFrank schreef:klopt het dat een nazicht van 20000km 2uur en 35 minuten in beslag neemt?
zou best wel kunnen, voor enkel een 20.000km nazicht is het voor een ervaren meccano wel wat veel, maar die man moet ook de stukken uit magazijn halen, uitschrijven, bons invullen etc...Ik heb geen idee hoeveel eenheden er voorzien zijn voor dergelijk onderhoud, maar de meeste dealers respecteren dat wel denk ik, mss is het zelfs via de software vastgelegd. Als je natuurlijk extra's gevraagd hebt, waar geen vastgelegde tarieven voor zijn, betaal je idd meer.
OFrank schreef:Een bijkomende vraag die zich stelt is: moet een beemer werkelijk om de 10000 km nagezien worden? En, als men een full-synthetische olie gebruikt, moet deze er na 10000km opnieuw af? Ik dacht altijd dat volledig synthetische olie enkel nodig was voor motoren die op zeer hoge toeren draaien. Semi-synthetische olie van hoge kwaliteit is, dacht ik toch, meer dan voldoende, vooral als ze maar 10000 km moet meegaan.
Om de 10.000 zou ik wel doen ja, ik ondervind dat bij 10000 zeker de synchronisatie en vaak ook de kleppen wel wat aandacht kunnen gebruiken. Bovendien zijn er veel mensen die van techniek niets afweten en dan ook nergens naar kijken. Oa bandenspanning, slijtage remblokken etc. Een onderhoud om de 15000 zou bij veel mensen er toe leiden dat ze met te lage bandenspanning en versleten remmen rondrijden. Ook de reden waarom het onderhoud vaak iets duurder uitvalt: de monteur oordeelt of de remblokken nog meekunnen tot volgend onderhoud, als dit niet zo is worden ze al eens vroegtijdig vervangen.....
Half synth is in alle gevallen voldoende, full synth mag, maar brengt geen voordelen, enkel kosten. Enige reden waarom ik full zou overwegen is als ik bv maar 5000 op een jaar doe en de motor niet elk jaar een onderh wil geven. De full synth verzuurd minder snel en mag dus ook iets langer blijven zitten, het is niet officieel, maar voor mij zou je dan geen jaarlijks onderhoud meer hoeven te doen, wel zeker een 2 jaarlijks ivm remolie e.d.
OFrank schreef:Maar BMW lijkt het zelf ook niet meer te weten. Bij mijn vorige GS werd eerst ook gestart met vol synthetische olie; na 20000 km kreeg ik te horen dat BMW was overgeschakeld naar semi-synthetische. Dit duurde tot voor enkele maanden (nazicht 10000km nieuwe beemer). Toen kreeg ik ook te horen dat BMW semi-synthetische olie voorschreef. Nu blijkt het weer vol synthetische te zijn. Eerst was het de 10w40, nu wordt het 10w50!!!??? Of weten ze zelf niet wat het beste is of is het de willekeur van de dealer?
Hoe duurder de olie, hoe meer ze eraan overhouden, vandaar dat de meesten full synth steken, was al zo in de tijd vd 1100 serie en is nog altijd zo. Wil je half synth moet je dat specifiek melden.
Normaal is het de eerste 10.000 km minerale, daarna half of full. 10W40 is voldoende voor de boxer, 10W50 is beter, behoud betere smeereigenschappen bij hogere temperaturen, je kan zelfs naar W60 als je wil. echt nodig is het niet. Dunner dan een 10w zou ik niet gaan, dan gaat je olieverbruik omhoog. De smering is dan wel beter bij koude temperaturen. Mss overwegen voor winterrijders?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project