gearbox ...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Filip

gearbox ...

Bericht door Filip »

Heren,

ik heb even raad nodig ... mijn R1100RT durft wel eens iets moeilijker dan normaal in 3de gaan :cry: ... zeker als het toerental bij het schakelen rond de 4000 toeren ligt. Soms , niet altijd ...

dus vraagje : wat is de beste manier van schakelen met de BMW ?

2de vraagje : er steekt momenteel volgens de garage fijne olie op de versnellingsbak .. maar heeft het niet beter gemaakt dan met vorige olie .. mag ik bvb gearbox grafiet in de versnellingsbak doen .. om het schakelen wat soepeler te laten verlopen ? kan dit ? of heeft de BMW een natte koppelijk waardor die door het bijvoegen van gratief gaat slippen ...

graag wat wijze raad van jullie :wink:
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

het beste is de olie gebruiken die wordt voorgeschreven door BMW.
aditieven zijn voor niets nodig.

van welk Bj is uw RT
bij de eerste modellen waren er sommige met kleine probleempjes.

hoe het best schakelen.
op een rustige manier, dus niet zoals op een race moto waar je door de versnellingen kan vliegen aan hoge toeren.
een bmw heeft een droge plaatkoppeling.
groetjes
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Filip

Bericht door Filip »

@ R1100RS

Bedankt voor de snelle responce ! Bmwke is van 97 met 20000km ...

beneden de 3000 toeren heb ik nooit schakeproblemen in 3de ... ook afkomen in versnellingen geeft geen problemen.

Enkel bij meer dan 3000 .. zeg maar naar de 4000 toeren lijkt het een luidere klak te geven en krijg ik het gevoel dat het schakelen in 2 stappen gaat ...

Ben trouwens niet zo snelle rijder dus traag schakelen geeft het beste resultaat. :)
Iron Gonzo

Bericht door Iron Gonzo »

mijn bmwke is ook van 97

zoals je aangeeft schakelen rond 3000 toeren.
als ik doortrek dan hou ik mijn ambriage wat langer in voor ik opschakel.
als ik te rap schakel heb ik ook klak en een niet gezonde klank.

:wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
brit

Bericht door brit »

R1100RS schreef:als ik te rap schakel heb ik ook klak en een niet gezonde klank.
heb ik ook op mijn 12gs van 2004, dus met leeftijd/model heeft het eigenlijk weinig te maken. ik vrees dat ze nooit een degelijke bak zullen kunnen produceren, daar in beieren.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Voor mij zijn het degelijke versnellingsbakken, als je ze niet meer hoort heb je een probleem :idea:
:D :wink:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
John
Contacteer:

Bericht door John »

Degelijk? Spartaans ja, dat wel. Er zijn in ieder geval beter schakelende bakjes zulle! We zullen maar geduld moeten hebben denk ik, ooit zal er wel iets beters van de band rollen.
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

BMW geeft je zowel positieve als negatieve voldoening. Een machien met karakter en zoals het spreekwoord zegt; beter een slecht karakter als geen karakter. 8)

Hetzelfde geldt voor de vrouwkes, als je ze niet meer hoort dan pas beginnen de problemen ... :lol:

Stoffel :wink:
Afbeelding
Harald

Bericht door Harald »

Stoffel schreef:BMW geeft je zowel positieve als negatieve voldoening. Een machien met karakter en zoals het spreekwoord zegt; beter een slecht karakter als geen karakter. 8)

Hetzelfde geldt voor de vrouwkes, als je ze niet meer hoort dan pas beginnen de problemen ... :lol:

Hier worden grote waarheden gesproken!!! :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
motorprinsesje

Bericht door motorprinsesje »

Harald schreef:
Stoffel schreef:BMW geeft je zowel positieve als negatieve voldoening. Een machien met karakter en zoals het spreekwoord zegt; beter een slecht karakter als geen karakter. 8)

Hier worden grote waarheden gesproken!!! :lol:
rofl
Stoffel
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Jieha akkerdju Bella :wink:

Stoffel :lol:
Afbeelding
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Cerasafe op de motor en cardan en alles loopt een pak soepeler ( eigen ervaring )

Groeten,

Wim
Filip

Bericht door Filip »

Cerasafe ? waar is dat te verkrijgen ?

kan dit ook in de versnellingsbak ?

Vroeger deed ik altijd een toevoeging Marly in de olie van mij wagen ..

iemand ervaring met marly (C-mos) in de olie van zijn BMWke ?

:roll:
-Wim-

Bericht door -Wim- »

Cerasafe is een vrij nieuw additief. In tegenstelling tot Teflon hecht het zich nergens aan vast. Het zijn miniscuul kleine keramiekdeeltjes die moeteloos de oliefilter passeren ( ongeveer 10x kleiner dan de doorlaat van de filter ).

Het principe is vrij eenvoudig. De partikels vloeien mee door de olie en vullen de microscopisch kleine bewerkingssporen in de motor, ZONDER zich daar te hechten. Daardoor heb je een kleinere wrijvingsweerstand in de motor, boite en cardan.

Ik heb het ongeveer een 10.000 km op mijn motor gehad ( motor, boite en cardan) en heb het bij wijze van test bij de vorige oliewissel achterwege gelaten om het verschil te voelen.

Op de motor is het verschil klein te noemen ( heeft ook nog maar 24.000 Km gelopen ), doch op de boite is er een merkbaar verschil.

Bij de volgende oliewissel van 30.000 Km zal er terug Cerasafe op de motor, boite en cardan worden toegevoegd.

Enig nadeel,.. de prijs. Om en bij de 50€ voor een busje van 400 ml is behoorlijk veel. Er dient 10% van het olievolume te worden bijgevuld.

Bij een oliewissel na de eerste toevoeging hoeft er maar 5% bijgevuld te worden.

De producten zijn te verkrijgen bij de hobbyist of via de website http://www.brisk.de

Groeten,

Wim
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO
Stoffel schreef:Jieha akkerdju Bella :wink:

Stoffel :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

eerlijk gezegd begrijp ik die hetze met die versnellingsbakken nie ... de mijne schakelt heel doeltreffend en doorgaans behoorlijk zacht in alle toerentallen ... ofwel heb ik dus nen heeeeeeeeeeeele goeie, ofwel ben ik pottedoof (geen commentaar graag :lol: )
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Ge weet van wat ge doof wordt hé :lol: :lol:
On topic: mijn bak schakelt soepeler dan ik ooit had verwacht. Geen klong-klong e.d.

groeten van een tevreden RT-rijder (man wat is dat een zalig machien)
Xavier
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

R1100RS schreef:van welk Bj is uw RT
bij de eerste modellen waren er sommige met kleine probleempjes.
tot modeljaar '98 waren er heel veel met heel grote problemen.
de ene constructiefout volgde de andere zogezegde verbetering op.

een boxer-bmw-v-bak zal altijd ruwer schakelen wegens de constructie:
ingaande as draait aan krukassnelheid, en droge koppeling.

correct schakelen = resoluut schakelen, niet pookje aantippen, nooit stampen of bruut geweld gebruiken.
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Filip

Bericht door Filip »

Inderdaad 'normaal' schakelen , niet te zacht en niet te hard helpt wel een een beetje .... wat nog meer helpt is de nieuwe versnellingsbak olie met teflon die ze er bij de BMW er in gedaan hebben.... weer 30 eurootjes lichter :lol:

het is heel wat beter , maar nog niet volledig in orde 8
In elk geval is de nieuwe olie met teflon een aanrader voor iedereen die een zwaar schakelende bak heeft.

Mijn motor is nog onder aankoop garantie en ik ga een zien of ik daar gebruik kan van maken in het geval van een probleem.

Groeten en bedankt aan iedereen die iets bijgedragen heeft aan die ondewerp.
brit

Bericht door brit »

men kan veelal over "degelijkheid" spreken, wanneer men kan vergelijken. ik heb nog met geen andere moto's gereden dan met bmw. als gevolg hiervan kan ik dus niet vergelijken met andere versnellingsbakken.

mijn vader is de afgelopen vier dagen op de hort geweest met mijn motor. toen hij 's ochtends vertrok stond hij 5 min. later terug aan mijn deur met de melding dat er iets kapot was aan mijn versnellingsbak. hij vond de bak verschrikkelijk slecht schakelen. is normaal, heb ik gezegd...

gisterenavond was hij terug. hij vindt de gs een supermoto! maar... hij zal er geen kopen omdat hij absoluut niet kan geloven dat het normaal is dat een motorfiets van 2004 zo slecht schakelt. het is zijn overtuiging dat mijn bak gaat breken. reden: zijn intruder 1400 van 1991 schakelt volgens hem feilloos.
Filip

Bericht door Filip »

Ik kan je aanraden om eens teflon in de versnellingsbak te doen. Bij BMW hebben ze dat in de mijne gedaan en het schakelen is 100 % beter !
AdventureQ

Bericht door AdventureQ »

brit schreef:gisterenavond was hij terug. hij vindt de gs een supermoto! maar... hij zal er geen kopen omdat hij absoluut niet kan geloven dat het normaal is dat een motorfiets van 2004 zo slecht schakelt. het is zijn overtuiging dat mijn bak gaat breken. reden: zijn intruder 1400 van 1991 schakelt volgens hem feilloos.
Zeg hem dat jij het onmogelijk kan geloven dat zo nen ouwe motard nog altijd niet fatsoenlijk kan schakelen :lol: :lol: :lol:
Si decem habeas linguas, mutum esse addecet
Harald

Bericht door Harald »

AdventureQ schreef:
brit schreef:gisterenavond was hij terug. hij vindt de gs een supermoto! maar... hij zal er geen kopen omdat hij absoluut niet kan geloven dat het normaal is dat een motorfiets van 2004 zo slecht schakelt. het is zijn overtuiging dat mijn bak gaat breken. reden: zijn intruder 1400 van 1991 schakelt volgens hem feilloos.
Zeg hem dat jij het onmogelijk kan geloven dat zo nen ouwe motard nog altijd niet fatsoenlijk kan schakelen :lol: :lol: :lol:
en zeg hem dat een "intruder " een janetten moto is,
heb dat ook nog gehad, toen ik niet wist dat er ook moto's bestonden :wink:
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Harald schreef,
heb dat ook nog gehad, toen ik niet wist dat er ook moto's bestonden
Yep,
Daar zijn zelfs bewijzen van, He Harald :wink:
Ik geloof dat er hier ergens op het forum van u nog zo een janetten fotoke staat :shock: :wink: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Harald

Bericht door Harald »

Pvde schreef:Harald schreef,
heb dat ook nog gehad, toen ik niet wist dat er ook moto's bestonden
Yep,
Daar zijn zelfs bewijzen van, He Harald :wink:
Ik geloof dat er hier ergens op het forum van u nog zo een janetten fotoke staat :shock: :wink: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Houdoe
amaai ni :lol:
Bij elke bocht , slaat dat veloke tegen de grond met zijn pikkels.
en bij nen snelle bocht springt dat véloke steevast van zijn lijn af :wink:
Plaats reactie