Stugge koppeling
Moderator: GVN
Stugge koppeling
Sinds enige tijd is het met mijn K1200GT (2006) zeer moeilijk om de versnelling in neutraal te klikken en dit zowel vanuit eerste versnelling (omhoog dus) als uit tweede (omlaag dus).
Opschakelen naar hogere versnellingen lukt zonder problemen maar terugschakelen verloopt telkens heel stroef en dit vanuit elke versnelling.
Iemand suggesties omtrent de oorzaak en een remedie ?
Opschakelen naar hogere versnellingen lukt zonder problemen maar terugschakelen verloopt telkens heel stroef en dit vanuit elke versnelling.
Iemand suggesties omtrent de oorzaak en een remedie ?
Re: Stugge koppeling
andere versnellingsbakolie?
Op het forum van FlyingBrick zijn ze wild van "the blue stuff": MOTUL Gear FF Competition SAE 75W-140
Op het forum van FlyingBrick zijn ze wild van "the blue stuff": MOTUL Gear FF Competition SAE 75W-140
Laatst gewijzigd door Erik op 07 jun 2011, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stugge koppeling
Olie verversen, mits hydraulisch kan soms nog helpen.
Vaak is het de drukstift die vast is gaan zitten (koppeling).
Laten we hopen dat het schroefje in de versnellingsbak niet los is gekomen.
Schroefje wat ik bedoel is tussen schakelpedaal en schakelwals.
Vaak is het de drukstift die vast is gaan zitten (koppeling).
Laten we hopen dat het schroefje in de versnellingsbak niet los is gekomen.
Schroefje wat ik bedoel is tussen schakelpedaal en schakelwals.
MG Breva 850
Re: Stugge koppeling
Olie is reeds vervangen en dit zou normaal na een duizendtal km een merkbare verbetering moeten opleveren.
Helaas, na een weekje Frankrijk en zo 'n 4000 km verder geen resultaat
Zal er mee naar de dealer moeten voor verder onderzoek...
Helaas, na een weekje Frankrijk en zo 'n 4000 km verder geen resultaat
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Zal er mee naar de dealer moeten voor verder onderzoek...
Re: Stugge koppeling
ik kan me niet goed voorstellen dat het aan de koppeling zou liggen (hoewel een klemzittend steentje tussen uitlaat en koppelingshevel voor vreemde verschijnselen kan zorgen).
Denk ook eerder aan de boite zelf (schakelwals? tandwielen? anderszins?). Zit er speling op het schakelpedaal?
Ben benieuwd naar een overweging van John en Danny en zeker naar de uiteindelijke bevindingen.
Hier valt iets van te leren ...![scratch :scratch:](./images/smilies/icon_scratch.gif)
Denk ook eerder aan de boite zelf (schakelwals? tandwielen? anderszins?). Zit er speling op het schakelpedaal?
Ben benieuwd naar een overweging van John en Danny en zeker naar de uiteindelijke bevindingen.
Hier valt iets van te leren ...
![scratch :scratch:](./images/smilies/icon_scratch.gif)
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Stugge koppeling
Dit motortje is er eentje van de "nieuwe" generatie. Dus die bak en aandrijving zit anders in mekaar dan van de boxers of oudere K'tjes.
Zelf heb ik (spijtig genoeg) geen ervaring met die "bakken", dus ik kan je niks zinnigs vertellen.
Zelf heb ik (spijtig genoeg) geen ervaring met die "bakken", dus ik kan je niks zinnigs vertellen.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Stugge koppeling
Yep,
koppeling (meervoudige plaatkoppeling), draait in motorolie , dus gaat het verhaal van de synthetische versnellingsbak olie hier niet op.
Bmw adviseert in de handleiding om geen additieven te gebruiken om de koppelingswerking niet te beinvloeden
koppeling (meervoudige plaatkoppeling), draait in motorolie , dus gaat het verhaal van de synthetische versnellingsbak olie hier niet op.
Bmw adviseert in de handleiding om geen additieven te gebruiken om de koppelingswerking niet te beinvloeden
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Stugge koppeling
Zo ziet je schakelwals en vorken er uit
![Afbeelding](http://www.realoem.com/bmw/diagrams/z/f/236.png)
Schakelen ;1 en 4, 2 en 3 en 5 en 6.
Mocht je dus een versleten vork hebben zou er een probleem tussen die versnellingen kunnen zijn.
Een kapot lager op de wals zelf zou kunnen, maar vind ik ver gezocht.
Spel op het pookje mischien?
![Afbeelding](http://www.realoem.com/bmw/diagrams/z/f/236.png)
Schakelen ;1 en 4, 2 en 3 en 5 en 6.
Mocht je dus een versleten vork hebben zou er een probleem tussen die versnellingen kunnen zijn.
Een kapot lager op de wals zelf zou kunnen, maar vind ik ver gezocht.
Spel op het pookje mischien?
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: Stugge koppeling
Yep,
wat ik weet is dat er een modificatie van een andere koppeling inclusief korf is geweest bijde eerste serie 2006/2007.
Mijne (2007) heeft die aanpassing , maar bij schakelen onder de 4500 toeren gaat van 1naar 2 en 2naar 3 gepaard met een luide klak.
bij opschakelen bij hogere toeren 6000 geen enkel probleem. Terugschakelen is geen prob.
Misschien eens je dealer contacteren of de aanpassing gebeurt is ?
wat ik weet is dat er een modificatie van een andere koppeling inclusief korf is geweest bijde eerste serie 2006/2007.
Mijne (2007) heeft die aanpassing , maar bij schakelen onder de 4500 toeren gaat van 1naar 2 en 2naar 3 gepaard met een luide klak.
bij opschakelen bij hogere toeren 6000 geen enkel probleem. Terugschakelen is geen prob.
Misschien eens je dealer contacteren of de aanpassing gebeurt is ?
Re: Stugge koppeling
iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
Ik passeer binnenkort langs de dealer en post hier dan het vervolg.
Oh ja, nog vergeten; het in neutraal zetten lukt probleemloos bij uitgeschakeld contact...
Groeten,
Luc
Ik passeer binnenkort langs de dealer en post hier dan het vervolg.
Oh ja, nog vergeten; het in neutraal zetten lukt probleemloos bij uitgeschakeld contact...
Groeten,
Luc
Re: Stugge koppeling
Door vakantieplanningen van zowel mijzelf als dealer en omdat ik toch nog steeds kon rijden was de herstelling uitgesteld tot half augustus.
Is nu inmiddels gebeurd en alle koppelingsplaten alsook het koppelingshuis waarin deze vervat zitten zijn volledig vervangen.
Blijkbaar was er tussen de verschillende onderdelen van de koppeling zeer veel speling en alleszins veel te veel om louter aan slijtage toe te kunnen schrijven.
Dealer vermoedde zelf een fabricagefout... Gelukkig alles netjes vervangen onder garantie.
Hoewel ik de motor nu wel al meer dan een jaar geleden tweedehands heb gekocht was er geen enkele discussie omtrent garantie.
Tenslotte was ik reeds ruim binnen de garantieperiode met dit probleem komen aanzetten en was het ondanks herhaalde pogingen tot herstel nog niet opgelost.
Is nu inmiddels gebeurd en alle koppelingsplaten alsook het koppelingshuis waarin deze vervat zitten zijn volledig vervangen.
Blijkbaar was er tussen de verschillende onderdelen van de koppeling zeer veel speling en alleszins veel te veel om louter aan slijtage toe te kunnen schrijven.
Dealer vermoedde zelf een fabricagefout... Gelukkig alles netjes vervangen onder garantie.
Hoewel ik de motor nu wel al meer dan een jaar geleden tweedehands heb gekocht was er geen enkele discussie omtrent garantie.
Tenslotte was ik reeds ruim binnen de garantieperiode met dit probleem komen aanzetten en was het ondanks herhaalde pogingen tot herstel nog niet opgelost.