schakelproblemen...

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

schakelproblemen...

Bericht door OlivierToebosch »

wie kan pinpointen wat er scheelt. Vandaag allemaal meegemaakt:
terugschakelen van 4 naar 3 ging niet meer (losse schakelpedaal, geen klik dus). opschakelen naar 5 en dan terug af 4 3 hielp meestal
hetzelfde tussen 5 en 4
gemeenschappelijk met deze 2 voorvallen dat het het afschakelen moeilijk was.
Op een trage helling hetzelfde meegemaakt in 5de, alleen kon ik de truk niet meer toepassen, want opschakelen ging ook niet meer. Moeten 'slijpen' met de koppeling om boven te geraken (het stonk). Na enkele pogingen op / neer ging ie weer naar beneden.
Uiteindelijk de rit opgegerven en naar een bmw dealer in Oostenrijk gereden. Die kon geen snelle oplossing bedenken. Boite moet open...
Nadien bij het terugrijden was er niks gefixed en kreeg ik er een probleem bij. OP de autosnelweg vloog de motor van zijn 6de versnelling in 5de, spontaan...
Uiteindelijk veilig in het hotel toegekomen. De laatste motorrit morgen zal ik op mijn buik mogen schrijven...
bmw1150RT met 97000 km op de teller.

thanks voor uw input!
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: schakelproblemen...

Bericht door Danny »

zoals de oostenrijk man zei de boite moet open...jammer dat het geen glazen is anders konden we er zo in kijken :mrgreen:
krijg je je moto met assistance weer naar huis???
Ik wil ze best in stukjes voor je op tafel leggen hoor en eens kijken wat er aan de hand is, scheelt je vast een duit Euro's :wink:
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: schakelproblemen...

Bericht door OlivierToebosch »

thuis geraken is geen probleem. heb een remorque meegenomen!
is dat niet veel werk zo'n boite openen?
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
miers
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 nov 2005, 19:32

Re: schakelproblemen...

Bericht door miers »

beste heb al eens meegemaakt dat de kogelgewrichtjes van het verbindingsstangetje tussen de versnellingspedaal en boite
er wa veroest of heel droog waren
bij mij wast opgelost met stangetje demonteren en wa vet aangebracht
hoopelijk kunt ge hier mee weer op pad

grt marc,
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: schakelproblemen...

Bericht door John »

Hier mag je ook langskomen. Is misschien wat dichterbij.
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: schakelproblemen...

Bericht door Danny »

Als je kan thuis geraken dan kan je hier kandidaten genoeg raadplegen zie, ik heb geen idee bij welke dealer je geweest bent. Op vakantie willen ze je graag wel eens "snijden"!

Zoals miers zegt controleer de de bus waarop de schakelpedaal scharniert, de kogeltjes gaan zo gauw nog niet vastzitten.
Dus moto op de middenbok en de pedaal naar boven en onderen duwen en zien of die vlot terug komt, je kan proberen met eender welk smeermiddel, de bus niet proberen losdraaien zonder warm te maken. gewoon de pedaal manipuleren en smeermiddel spuiten....
't Is een RT dus zoek waar je pedaal overal scharniert daar moet je allicht effe voor op de grond gaan liggen...Al zou 't een heel slechte dealer zijn die dit euveltje niet kent maar je weet maar nooit, de gestrande reiziger maken ze graag wat slanker :roll:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: schakelproblemen...

Bericht door Dirk Pauwels »

Hoeft ook geen grote kost te wezen (afgezien vh feit dat een boite de- en monteren een grote klus is (voor mij dan toch, ettelijke avonden zoet mee). Er zitten op je schakelpedaal een 2 tal "wasspeld" veren, eentje met een 2 tal windingen en eentje met een 5 tal windingen.
Ik vermoed dat 1 vd 2 afgebroken is, mss zelfs beide. Kost weinig maar heel wat werk voor je het kan vervangen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Danny
Berichten: 6459
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: schakelproblemen...

Bericht door Danny »

OlivierToebosch schreef:thuis geraken is geen probleem. heb een remorque meegenomen!
is dat niet veel werk zo'n boite openen?
als 't een beetje wil vlotten ligt ze op een 3 a 4 uurkes op de werkbank, dan openmaken, zien wie er ziek is binnenin, bestellen , herstellen en weer rijden... :mrgreen:

de symptomen wijzen alleszins op een veer maar ik heb 't eerst graag in mijn handjes :wink:
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: schakelproblemen...

Bericht door OlivierToebosch »

bedankt jongens, ik ben thuis geraakt inmiddels...
Ik moet nog beslissen of ik deze klus in eigen 'beheer' ga uitvoeren. De verschillende voorstellen vind ik tof, bedankt.
Laat me een paar dagen om op mijn positieven te komen!

Olivier
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
OlivierToebosch
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 dec 2004, 01:59
Locatie: Brasschaat

Re: schakelproblemen...

Bericht door OlivierToebosch »

nog even vertellen dat de dealer van goede wil was, wist dat ik 's anderdaags ging vertrekken en er voor hem alleen muziek in zat als er een kwik fix was.
Ik heb trouwens niets moeten betalen...
De lagering van de schakelpook had ik ooit als eens vervangen. die rubbertjes durven inderdaad wel eens 'droog' te staan!

mvg
Groetjes,

Olivier Toebosch
natuurlijk lid!
Plaats reactie