Danny,
Ik ben zelf geen technicus, maar kom wel uit een nest van "echte automechanica-peuten en doe-het-zelver-garagisten" (gediplomeerde).
In de familie reden wij hoofdzakelijk met "Opel" die steeds door mijn vader (automekanieker), zijn broer (ingenieur GM) en zijn zoon (arbeider GM) zelf werden onderhouden. Dit ging door de jaren zo door. Echter bij de laatste generaties kregen we meer en meer een doorverwijzing naar "echte" garage omwille van het intreden van meer en meer elektronica.
Ik rij al menige jaren met BMW motorfietsen en heb (en nu ga ik wel even hout vasthouden) nog geen noemenswaardige problemen met deze fietsen gehad.
Hopelijk blijft dit ook zo. Wel geef ik bijna wekelijks mijn fietsen een grondige poetsbeurt, en gebruik ze, in mijn ogen zoals het hoort. Rij gans het jaar door, rij steeds rustig met een koude motor en draai het gas pas open indien het blok warm is. Rij afwisselend stad & autostrade (dit laatste beperk ik wel omwille van de eentonigheid) en zowel korte als lange afstandsritten.
Is het met onze motorfiets niet hetzelfde gesteld als met onze vierwielige koekendoos. De techniek en elektronica is dermate geevolueerd dat de handige doe-het-zelver (al dan niet geschoold) eenvoudig weg niet zo heel veel meer zelf kan herstellen. Als ik in de garage/werkplaats kom, wordt steeds onmiddellijk de computer aangehangen(!) zowel voor kleine onderhoudsbeurten en herstellingen als ook bij grote beurten/werken.
Tevens merk ik dat in mijn omgeving, steeds minder en minder kleine garagisten bestaan die ook echt "herstellingen & onderhoud" doen. Als schoolgaande tiener kende ik hier verschillende mensen die, na hun uren een handeltje hadden in reparatie's en onderhoud van auto's en moto's. Helaas, nu ken ik er niet één meer. Of niemand is nog zinnens na zijn uren te klussen, of de klussen zijn niet meer uit te voeren zonder investering in zeer duur en gesofisticeerd gereedschap (computer/testers etc).
En ja, ik zeg ook al jaren dat ik wel eens wat cursus wil volgen om algemeen onderhoud en kleine herstellingen uit te voeren. Maar dan komt het makkelijke excuus van "geen tijd" zo snel naar boven. Want we werken (helaas te jachtig en te stressy) en hebben verder nog een resem hobby's en sporten, een familiaal leven en een sociaal leven.
Maar jazeker, ik heb nog heel veel interesse in mijn tweewieler. Als ik er enkele dagen na elkaar (uitzonderlijke omstandigheden zoals sneeuw en ijzel of de jaarlijkse vakantie met het gezin) niet heb opgezeten ben ik ziek. Mijn moto is het laatste waar ik afstand van zal doen, om welke reden ook.
Grt