Frontale aanrijding
Moderator: GVN
Frontale aanrijding
Een vraagje; deze week gebeurde wat je nooit zou verwachten en wat voor heel wat miserie zorgt: ik stond te wachten voor een rood licht, 1 wagen voor mij. Plots rijdt deze wagen vrij snel achteruit tegen mijn motor, ik val op de rechter zijde. Blijkbaar had de bestuurder het nog niet onmiddellijk door wat er gebeurd was, en duwt de motor nog een beetje verder achteruit, tot hij plots beseft dat er toch iets niet klopt. Zijn verklaring: ik wou van rijstrook veranderen en had je niet gezien. (Is voordeel van geblendeerde ruiten waarschijnlijk). Nu mijn vraag: waar moet ik vooral op letten? Wat zijn de zwakke punten van het frame? De telelever? De dwarsstang waaraan deze is bevestigd of de vijs waarmee de voorvork aan de telelever is bevestigd? De voorvork zelf?
Ik weet niet welke kracht dit frame en de voorvork kan verdragen. Ikzelf heb er een blauw hand aan overgehouden; voor de rest valt alles nogal mee.
Op het zicht lijkt niets verwrongen te zijn, doch ik wil zekerheid. Mijn dealer heeft enkele metingen gedaan, doch ik weet niet of je zaken moet demonteren om zeker te zijn dat alles in orde is. Kan mij iemand raad geven aub?
Ik weet niet welke kracht dit frame en de voorvork kan verdragen. Ikzelf heb er een blauw hand aan overgehouden; voor de rest valt alles nogal mee.
Op het zicht lijkt niets verwrongen te zijn, doch ik wil zekerheid. Mijn dealer heeft enkele metingen gedaan, doch ik weet niet of je zaken moet demonteren om zeker te zijn dat alles in orde is. Kan mij iemand raad geven aub?
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Frontale aanrijding
Hangt ervan af hoe snel die uil tegen uw voorwiel gereden is. Zwak punt aan de telelever is het voorste punt vd driehoek waar dat kogelgewricht in zit, kijk eens goed naar dat punt, rond het kogelgewricht moet alles vlak zijn, je mag geen uitstulpingen of zo zien.
Indien wel dan driehoek en kogelgewricht vervangen. Voorvork benen (die glanzende dingen ) moeten gecheckt worden of ze nog recht zijn en je voorwiel moet eveneens gechecked worden. Ik neem aan dat het verzekering is (tzou nie den eerste zijn die zegt dat jij op hem bent gereden aangezien de schade achteraan is..... ) dus alles vervangen wat gekrast of beschadigd is. UWen dealer zou daar de nodige ervaring mee moeten hebben.
Indien wel dan driehoek en kogelgewricht vervangen. Voorvork benen (die glanzende dingen ) moeten gecheckt worden of ze nog recht zijn en je voorwiel moet eveneens gechecked worden. Ik neem aan dat het verzekering is (tzou nie den eerste zijn die zegt dat jij op hem bent gereden aangezien de schade achteraan is..... ) dus alles vervangen wat gekrast of beschadigd is. UWen dealer zou daar de nodige ervaring mee moeten hebben.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Frontale aanrijding
Voorwielas er eens uitdraaien(tip van Quickly).
Re: Frontale aanrijding
zo'n wiel en de rest kan een flinke patat hebben hoor (je moest eens weten welke klappen dat onderweg krijgt) al is de hoek dan niet helemaal dezelfde.
ik vermoed bij gewoon aantikken laat ons zeggen tegen 10 per uur dat er gewoon niks aan de hand is buiten de omvalschade.
ik vermoed bij gewoon aantikken laat ons zeggen tegen 10 per uur dat er gewoon niks aan de hand is buiten de omvalschade.
Re: Frontale aanrijding
Ben deze week tegen +/- 25 km/u met de RT achter tegen een auto gebotst en heb 'm dan ook met z'n rechterkant kennis (moeten) laten maken met het wegdek. Vering werkt nog, dus vork gelukkig nog intact. Wel staat de gehele vork nu wat meer vertikaal dan normaal, voorwiel staat nu ongeveer vier cm meer naar achter
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Re: Frontale aanrijding
Zoals reeds gezegd wielas losmaken en de voorvork eens open neer bewegen en dan alles terug vastzetten met de momentsleutel....en natuurlijk goed kijken of er geen zichtbare schade is.
-
- Berichten: 1292
- Lid geworden op: 27 okt 2004, 19:54
- Woonplaats: Bonheiden
- Locatie: Antwerpen
Re: Frontale aanrijding
Patrick,p@rick schreef:Ben deze week tegen +/- 25 km/u met de RT achter tegen een auto gebotst en heb 'm dan ook met z'n rechterkant kennis (moeten) laten maken met het wegdek. Vering werkt nog, dus vork gelukkig nog intact. Wel staat de gehele vork nu wat meer vertikaal dan normaal, voorwiel staat nu ongeveer vier cm meer naar achter
ik vermoed dat uw vork er toch niet zo normaal meer zal bijstaan.....
Andalousie 09/2018
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Frontale aanrijding
Bwha...gewoon die buizen een halve slag draaien. Rijd em beter rechtuit.
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Frontale aanrijding
Da wordt nen andere telelever...p@rick schreef:Ben deze week tegen +/- 25 km/u met de RT achter tegen een auto gebotst en heb 'm dan ook met z'n rechterkant kennis (moeten) laten maken met het wegdek. Vering werkt nog, dus vork gelukkig nog intact. Wel staat de gehele vork nu wat meer vertikaal dan normaal, voorwiel staat nu ongeveer vier cm meer naar achter
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Frontale aanrijding
Waarom laat je dit niet door een beedigd expert nakijken ; is sowieso voorzien in de verzekeringsprocedures, toch? Idem dito voor die blauwe hand... voor je het weet, moet je later vaststellen dat er complicaties zijn. Dus zo snel mogelijk foto's laten maken en medische diagnose. Je kan daarvoor ook smartegeld van de tegenpartij eisen (of arbeidsongeschiktheid).
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Re: Frontale aanrijding
Beste,
Er is een beëdigd expert aangesteld, doch zoals je weet, volgt deze het oordeel van het nazicht van de dealer.
2 jaar geleden had ik een ongeval met iemand die plots de baan dwars overstak. Het nazicht van de dealer was onvolledig gebeurd. Achteraf bleek dat er heel wat meer schade was dan oorspronkelijk geraamd, doch de exertise was gebeurd. En dan begint de miserie. Vandaar mijn vraag: waar moet ik vooral op letten en wat moet ik zeker laten nakijken.
Ik heb intussen de vraag voor extra controle van mijn beamer doorgestuurd naar de dealer. Nu is het wachten op zijn antwoord en dan met de expert afspreken.
Dank voor de reacties
Er is een beëdigd expert aangesteld, doch zoals je weet, volgt deze het oordeel van het nazicht van de dealer.
2 jaar geleden had ik een ongeval met iemand die plots de baan dwars overstak. Het nazicht van de dealer was onvolledig gebeurd. Achteraf bleek dat er heel wat meer schade was dan oorspronkelijk geraamd, doch de exertise was gebeurd. En dan begint de miserie. Vandaar mijn vraag: waar moet ik vooral op letten en wat moet ik zeker laten nakijken.
Ik heb intussen de vraag voor extra controle van mijn beamer doorgestuurd naar de dealer. Nu is het wachten op zijn antwoord en dan met de expert afspreken.
Dank voor de reacties
Re: Frontale aanrijding
Heb slechts een enkele ervaring met dit soort situaties, en daar was dit NIET het geval (spijtig genoeg). Succes alvast!OFrank schreef:Beste,
Er is een beëdigd expert aangesteld, doch zoals je weet, volgt deze het oordeel van het nazicht van de dealer.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL