filefilteren naar het werk

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

dirkskegs
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2008, 12:40

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door dirkskegs »

Oppassen met over het fietspad te rijden.Vorige week ong. 10 meter over fietspad gereden naast auto die stil stond om links af te slaan.
Deze week een boete van 50 € mogen ontvangen.(waarschijnlijk van ne flik die ook ni door kon)
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door Gaby »

Harald schreef:Het komt zelf door dezelfde groep "motorrijders " dat we nu al gebonden zijn aan een
motoruniform , botinnen , handschoenen , jas enz.
Eigenlijk zou dat helemaal geen verschil mogen maken omdat ons gezond verstand er ons toch al toe zou moeten verplichten.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
adjuvo

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door adjuvo »

MidlifeCruise schreef:Merci voor jullie input, ik heb voor mezelf een aantal handelingen gefilterd.
Zag eergisteren een moto filefilteren met automatische pinker Links 2x kort dan pinker Rechts 2x kort. Zelfbouw??
Gezien worden is wel de boodschap, brengt een modulerende koplamp iets bij?
Iemand ervaring met deze? https://www.kisantech.com/index.php?cat_id=2" onclick="window.open(this.href);return false;


Afbeelding
Voor wat het waard is :

De beste verdediging is en blijft nog steeds de aanval ...

maw rij defensief en ga er van uit dat elk voertuig dat je weg kruist er eentje is dat je van de baan zal rijden .

Reken maar eens uit hoeveel je er na een week van dit kaliber tegenkomt tussen de file in de ochtend- en avondspits.

Ga er niet van uit dat die extra toeters en bellen je een vrijgeleide geven om ongeschonden op de plaats van bestemming aan te belanden .

Jaarlijks zijn er toch weer enkele "blauwe broeders" die in volledig ornaat en met ingeschakelde audiovisuele attributen alsnog van de weg worden gereden .

Laat die 4 extra knipperlichten en/of andere hulpmiddelen dus niet leiden tot een vals veiligheidsgevoel .

Tot slot , mbt Kisan en andere aanverwanten :

Als je overweegt om dit alsnog te monteren gebruik dit dan om het achteropkomend verkeer te waarschuwen voor de naderende obstakels of om jezelf bij pech of noodsituaties extra zichtbaar te maken , niet om de vrije doorgang in de file af te dwingen .

Bij mijn weten bestaat er geen wettelijk kader die het gebruik van dergelijke verlichting voorziet en loop je dus letterlijk tegen de lamp bij eventuele misbruiken.

Wat je ook maar beter kan weten alvorens je installatie het omgekeerde effect bereikt en je straks mag opdraaien voor alle daaruit voortvloeiende ellende:

Bij het gebruik van led-flitsers en/of strobos die op de voertuigen van de hulpdiensten worden gemonteerd ( en niet alleen in Belgie) dienen de fabrikanten er zorg voor te dragen dat de frekwentie van de toestellen binnen bepaalde grenzen ligt om te vermijden dat personen welke gevoelig zijn voor eplipsie door het activeren van deze verlichting ongewild een aanval zouden krijgen .

Na uitvoerig testen worden voor de betreffende armaturen de nodige goedkeuringscertificaten afgeleverd waaruit blijkt dat zij op alle instelbare patronen voldoen om o.a. dit soort situaties te voorkomen naast alle andere normeringen waaraan zij dienen te voldoen .

De kostprijs van de hierboven aangehaalde normen bedraagt enkele veelvouden van wat je in gedachten hebt .

Alvorens met een of ander excotisch produkt 's ochtends de file in te duiken zou ik me dus alvast eens bezinnen .

Alsnog een veilige en behouden reis en ... tot ergens onderweg !
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door Karel m »

Nick schreef:DE gouden tip voor al wie bovenstaande hulpjes en knippertjes nodig heeft ...

Blijf met uw motor uit de file en neem alternatieven.

Het is dankzij al die pipo's die met flikkertjes en knippers de file-boel verzieken en ervoor zorgen dat er regeltjes en regeltjes komen.
Blijf met uw fikken van uw vier-richtingsaanwijzer-knopje en KIJK waar je rijdt.

Denk je dat die koekedoosrijders je niet zullen zien terwijl je aan 100 doorheen een stilstaande rij gefrustreerden wil racen met je fluo-hesje, oranje helm en/of would-be-flikken pakjes aan .... rij er dan aan 50 tussen of neem de trein.
Nick,

hier gaat ge toch een beetje te kort door de bocht. Ik zie niet in wat het probleem is met uzelf zo goed mogelijk zichtbaar te maken voor de andere weggebruikers. Akkoord, knipperlichten en toestanden is niet juist, maar fluovest of fluohelm, reflecterende striping op de motor: ik vind dit de veiligheid ten goede komen! en dit is niet recht evenredig verbonden met snelheid, dit heeft er zelfs helemaal niets mee te maken!
Dus, elke dag moet ik filefilteren naar het werk en ik doe dit op een verantwoorde manier. Daarenboven heb ik een aantal atributen die mezelf meer zichtbaar (opvallend) moeten maken in het verkeer.

Als jij me dan een pipo vind, so be it. Maar deze pipo is al nekeer onderuit gemaaid door een autobestuurder die me niet had opgemerkt hoewel ik me perfect wettelijk over de weg bewoog. Ik had toen nog geen extra's om me meer zichtbaar te maken en wie weet had die man me, mits deze extra zichtbaarheid, wel opgemerkt...
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door Karel m »

Harald schreef:Merci Nick.
ik deel voor de 100% uw mening.

Het komt zelf door dezelfde groep "motorrijders " dat we nu al gebonden zijn aan een
motoruniform , botinnen , handschoenen , jas enz.
Awel, daar verschiet ik nu van sé :shock:

Dan vind ik die motorrijders die niet met motoruniform, botinnen, handschoenen, jas enz rondrijden pas de echte Pipo's! Wat kunt ge daar nu op tegen hebben? Oké, die wet is niet echt op de juiste manier opgesteld, maar die legt mij toch ook niets in de weg. Ik rij nooit zonder pak/handschoenen/botinnen, enz.

Mijn mening? Liever wa fluo meer dan veiligheid minder. voila 8-)
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door Gaby »

Fluo, baat het niet dan schaadt het niet. In tegenstelling tot "echte" toeters en bellen kan ik me
moeilijk voorstellen dat het fluo gebeuren bij andere weggebruikers wrevel zou opwekken.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door Jo De Paepe »

kan ik me
moeilijk voorstellen dat het fluo gebeuren bij andere weggebruikers wrevel zou opwekken.
Ah nee??? Ik ben hyperallergisch voor fluo, wordt daar wreed embetant en zenuwachtig van als er zo een pipo met een fluo helmke opduikt en blijkt dat het gene flik is .
Laat fluo voor de mensen van de hulpdiensten , dan vallen die tenminste nog op als ze hun taak doen.
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door Gaby »

Daar heb ik nu eens geen problemen mee zie.
Misschien komt dat omdat ik geen reden heb om zenuwachtig te worden als er politie in de buurt is.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Karel m
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 sep 2005, 09:23
Locatie: Malderen

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door Karel m »

Jo De Paepe schreef:
kan ik me
moeilijk voorstellen dat het fluo gebeuren bij andere weggebruikers wrevel zou opwekken.
Ah nee??? Ik ben hyperallergisch voor fluo, wordt daar wreed embetant en zenuwachtig van als er zo een pipo met een fluo helmke opduikt en blijkt dat het gene flik is .
Laat fluo voor de mensen van de hulpdiensten , dan vallen die tenminste nog op als ze hun taak doen.
Zever! fluo en/of reflecterende zaken hebben niets met hulpdiensten te maken, die hebben ook nog vele andere middelen om op te vallen. Fluo/reflectie is alom en al lang in het verkeer en heeft als doel de veiligheid te verhogen. Als je eens nadenkt zou je nog verschieten hoeveel van die dingen jij hebt op je fiets/motor/auto/jas/sportschoen enzovoort.

Mijn kinderen dragen een fluo jasje als ze met hun fiets naar school gaan en ik vind dit veel veiliger! Op de rand van hun fietsband staat de verplichte fluo/reflecterende streep, enz...

Wist je trouwens dat het in duitsland verplicht is om fluorescerende of reflecterende delen te hebben op je motorhelm?

Voor mijn part is de alom vertengenwoordigde motorrijder met zwart pak en donkere helm, klein rood achterlichtje en verder onopmerkbaar, de pipo! En langs de zijkant zelfs helemaal onopmerkbaar!

Sorry Jo, maar ik vrees dat ge nog lang en veel zenuwachtig zult worden :razz:

P.S.: ik ben beroepsmatig deel van die hulpdiensten en ik kan je verzekeren dat wij liever de motards goed zien afkomen, begrijp je? Ik reken er al lang niet meer op dat de weggebruikers rekening houden met ons....
R 1150 GS - Honda XT 1000 Varadero - R 1200 RT - R 1200 GSA
biggie
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 sep 2011, 19:10

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door biggie »

Naar mijn mening is het ieder voor zichzelf, voel je je beter met fluo, ga ervoor! Indien niet, niemand verplicht je van een fluo vestje of helm of andere shit aan te doen. Respecteer wel diegene die ze aandoen, het is hun volste recht. Ikzelf rij 12 maanden per jaar met beschermende kledij en in de wintermaanden met fluo vestje. Ik heb me ook een stickerset aangeschaft voor op de koffers van de rt te plakken, zwart, maar eens in het donker lichten ze wit op bij het passeren van koplampen.
In mijn ogen is die nieuwe wet geen slechte zaak, alhoewel ze niet deftig is uitgewerkt. Het dragen van een lange broek en vest met mouwen vindt ik al een verbetering. Ik denk dat menig tegenstander van deze wet tot de groep motorrijders behoren die "nog-niet-gevallen" zijn. Ik behoor tot die dat serieuze crashes meegemaakt hebben met menig gebroken beenderen tot gevolg, moest ik toen geen beschermende kledij aangehad hebben was ik verminkt voor het leven of erger... is het dat dan waard om toch effe de ballen af te koelen?
Maar zoals ik al zei hierboven : "naar mijn mening..." :wink:
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door wooter »

adjuvo schreef:Bij het gebruik van led-flitsers en/of strobos die op de voertuigen van de hulpdiensten worden gemonteerd ( en niet alleen in Belgie) dienen de fabrikanten er zorg voor te dragen dat de frekwentie van de toestellen binnen bepaalde grenzen ligt om te vermijden dat personen welke gevoelig zijn voor eplipsie door het activeren van deze verlichting ongewild een aanval zouden krijgen .

Na uitvoerig testen worden voor de betreffende armaturen de nodige goedkeuringscertificaten afgeleverd waaruit blijkt dat zij op alle instelbare patronen voldoen om o.a. dit soort situaties te voorkomen naast alle andere normeringen waaraan zij dienen te voldoen .

De kostprijs van de hierboven aangehaalde normen bedraagt enkele veelvouden van wat je in gedachten hebt .
Er zijn, zéker in België, maar beperkte normen van kracht op die signalisatieverlichting. Die ga je niet vinden in ebay-brol van minder dan 20€, maar ECE-R65 gekeurde lichten zijn niet zo duur. Als de Belgische klant al ECE-R65 vraagt.

Maar flitsers horen niet op motoren. Het effect is dat je zelf risicocompenserend gedrag gaat vertonen (=harder rijden dan voorheen) en het gevaar bestaat erin dat mensen je net gaan blokkeren omdat je voorrang probeert af te dwingen die je niet hebt.

De enige twee dingen die ik heb gedaan is 1) een fluohelm, en 2) xenonverlichting. Xenon kan wat storen, maar wat kenmerkender is is dat de lichtkleur anders is dan de meeste halogeenlichten en ik hoop dat ik daar opval tegenover andere auto's. En de fluohelm is het enige wat 360° zichtbaar is op mijn motorfiets.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door J »

Nick schreef:DE gouden tip voor al wie bovenstaande hulpjes en knippertjes nodig heeft ...

Blijf met uw motor uit de file en neem alternatieven.

Het is dankzij al die pipo's die met flikkertjes en knippers de file-boel verzieken en ervoor zorgen dat er regeltjes en regeltjes komen.
Blijf met uw fikken van uw vier-richtingsaanwijzer-knopje en KIJK waar je rijdt.

Denk je dat die koekedoosrijders je niet zullen zien terwijl je aan 100 doorheen een stilstaande rij gefrustreerden wil racen met je fluo-hesje, oranje helm en/of would-be-flikken pakjes aan .... rij er dan aan 50 tussen of neem de trein.

:bsstupid: :bsstupid: :bsstupid: :bsstupid: :bsstupid:
't vollek va Gùùk red ùùk........
Lukas
Berichten: 1315
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:11
Locatie: Gent

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door Lukas »

Gaby schreef:Fluo, baat het niet dan schaadt het niet. In tegenstelling tot "echte" toeters en bellen kan ik me
moeilijk voorstellen dat het fluo gebeuren bij andere weggebruikers wrevel zou opwekken.
Bwa, echte wrevel kan je het misschien niet noemen.
Ik vrees wel voor een niet te winnen race om-ter-zichtbaarst.
Schoolkinderen in fluo, de wandelclub in fluo, de stewards in het voetbalstadion,... alles en iedereen in het fluo. Hoe ga je daar nu weer boven uit steken? Tja, de fluohelm bestaat nu. En daarna?

En om nog een beetje meer te zagen. De tijd dat enkel een moto overdag z'n licht aanhad is ook voorbij, precies. Elke onnozele Jonny moet nu z'n mistlichten aansteken overdag. Staat zo stoer hé. Dat komt ook onze zichtbaarheid niet ten goede.
Tot nu toe doe ik nog niet mee in dat opbod.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door John »

Ik weet hoe je opvalt! :mrgreen: :lol:
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door Werner Von C. »

John schreef:Ik weet hoe je opvalt! :mrgreen: :lol:
Met de juiste helm tiens...

Afbeelding
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: filefilteren naar het werk

Bericht door J »

die zou ik wel willen

ha ha de max!!

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Plaats reactie