Schakelpedaalprobleem

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
kadee2

Schakelpedaalprobleem

Bericht door kadee2 »

Yep,

Vandaag bezig geweest met het demonteren van de schakelpedaal.
Dat was wel nodig (ik sta immers met de nacht en dan begin ik daar niet uit vrije wil aan... ;) )want die kwam niet meer uit zichzelf naar de vrije (midden-) positie; lastig rijden, tussen elke versnelling dat pedalleke zelf met de voet terug manoevreren :roll: .
Tekeningske is wel van een RT maar bijna hetzelfde.

Afbeelding

Die kogelgewrichtjes der af tikken (na verwijderen cerclips) was geen probleem, zodat die al mooi gereinigd en ingevet zijn.
Het is (voorlopig :? ) dan ook al een stuk beter, maar er blijft toch nog heel wat wrijving over en die komt van de bus ( 8 op de tekening ).
Ik krijg echter bout (7) met de beste wil niet los :evil: , heb er zelfs al een inbus op getornd en dat terwijl het spel opgewarmd was (met een oude föhn waar ik de temperatuursbeveiliging en thermostaatcontact heb uitgehaald.. ;) ) en overvloedig ingespoten met WD40.

Iemand een idee ?

Groeten en alvast bedankt, ;)

Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
Danny

Re: Schakelpedaalprobleem

Bericht door Danny »

lekker warm maken met verfstripper, het is vooral de bout en plaat waarin ie zit die je wil warm maken niet de bus dat heeft geen zin.
Inbus goed zuiver maken en dop er volledig in steken en 't gaat als vanzelf los (een beetje kracht is wel nodig)
vooral heet genoeg stoken, verwijder de schetsplaat desnoods en steek ze even in een bankvijs met een paar vodden errond zodat je er geen schade aan toebrengt.

alles goed ontvetten en staburags vet eraan smeren.
vooral waar de twee plastic bussen mekaar net niet raken zit een opening, goed proper maken en vol vet proppen
Schroefdraad bout proper maken en ook de draad in de schetsplaat van oude loctite ontdoen.
zaakje monteren en zorgen dat de bout droog en vetvrij blijft (behalve de conische kant van de bout die vet je in) opdat je er een druppel loctite kan op aanbrengen.

geen WD40 tussen doen de plastic bussen erin hebben dat niet zo graag, droogt uit....
kadee2

Bericht door kadee2 »

Hey Danny, bedankt voor de respons.

Ik had al een gelijkaardige strategie van de Meca toegespeeld gekregen :grin:

en yes!!! :cheers:

Het is gelukt,

Het stuk ingespannen in de bankvijs, wat WD40 voor en achter, paar tikskes en kwam mooi los.

Ik heb mij wel verwend met wat nieuwe inbuskes, want na gisteren begon diene 6 op ne spirelli te trekken :roll:
Dat waren er nog van die klassieke, en in chroom vanadium, nu heb ik er voor op de rakkenjack in zwart staal (lossen of breken :mrgreen: )

Enfin, alles mooi opgekuist, de tussenruimte (Meca heeft daar bij hem ne smeernippel gestoken :salut: ) van de bussen met de tandenborstel van madam kadee :mrgreen: proper gemaakt, met nieuw vet opgevuld (shell alvania RL), opnieuw gemonteerd met verse locktite aan nr 7.

Schakelt terug als ne nieuwe 8-)

Bij demontage had ik gezien dat er wel maar 1 cerclips opzat, heb dat voorlopig opgelost met een luierspeld :lol:

En bij montage wel wat gesukkeld met de bovenste (de dikste) bout van dat ruitvormig draagstuk:
boutgaten (kader tegenover dat stuk) waren +/- 1mm verschoven, en ik had niemand om te trekken/vast te houden...
Heb dan maar plankske op maat gebricoleerd en dat er tussen gezet tot den bout er in zat ;)

Enfin, 't is weeral in orde, met dank !

Groeten, ;)

Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Indien de motor op de middennbok staat, een wig onder het achterwiel duwen,dan lijnt het gat van die boverste bout op met het buizenframe.
Plaats reactie