Zumo 660: rommel!!
Moderator: GVN
Re: Zumo 660: rommel!!
Ik heb men 1150rt tweedehands gekocht met daarop een garmin 2820 gemonteerd. Ikzelf had een maand ervoor een tomtom rider 3 gekocht. Buiten het feit dat het toestel gedateerd is, vindt ik de rider veel gebruiksvriendelijker, praktischer, optisch veel aantrekkelijker en vooral ook goedkoper. De tomtom software is ook een pak gebruiksvriendelijker dan mapsource. Tijdens ritten heb ik ook soms last van onnodige omwegen met de garmin, tot nu toe (3 maand) geen enkele omweg moeten doen met de rider. In Juli ook een tweedaagse trip gedaan met een paar maten waarvan één met een garmin gps, we hebben uit puur miserie de garmin afgezet en de tomtom gebruikt voor de rest van het weekend, de garmin deed ons constant in lussen rijden.
Ik ga niet zeggen dat de 2820 rommel is, maar de rider is gewoon op bijna alle vlakken beter, het enige dat die mist is een aansluiting voor de intercom. Het gaat allemaal via bluetooth en mijn intercom (Baehr) wil niet koppelen met de rider (wat blijkbaar in de handleiding staat van de bluetooth module). Maar de rider is visueel zo uitgebreid dat ik eigenlijk geen commando's nodig heb.
Oh ja, de 2820 heeft een ingebouwde mp3 player, wat wel een groot pluspunt is!
Ik ga niet zeggen dat de 2820 rommel is, maar de rider is gewoon op bijna alle vlakken beter, het enige dat die mist is een aansluiting voor de intercom. Het gaat allemaal via bluetooth en mijn intercom (Baehr) wil niet koppelen met de rider (wat blijkbaar in de handleiding staat van de bluetooth module). Maar de rider is visueel zo uitgebreid dat ik eigenlijk geen commando's nodig heb.
Oh ja, de 2820 heeft een ingebouwde mp3 player, wat wel een groot pluspunt is!
1/ TomTom heeft geen software. Is enkel via 3th party tools die internet verbinding gebruiken. Dus beperkt.
2/ Uit uw tekst maak ik op dat het eerder onkunde met het programma is. Wat hier wordt aangehaald heeft puur te maken met de manier waarop ritten worden gemaakt en is niet relevant aan het feit dat een toestel goed of slecht is. Zoals ik al veel aanhaalde, ja elk merk heeft z'n kuren (hardware) maar 8 op 10 issues die worden aangehaald is 'human error'. Ik spreek uit eerste lijn, ik word er dagelijks mee geconfronteerd en heb zowel TT als Garmin als Tripy in bezit en werk met alle systemen door elkaar en durf dus voorzichtig te beweren dat (zonder op lange tenen te trappen) er heel snel verkeerde dingen worden beweerd door heel wat gebruikers die te weinig ervaring hebben opgedaan om iets correct te beoordelen...
2/ Uit uw tekst maak ik op dat het eerder onkunde met het programma is. Wat hier wordt aangehaald heeft puur te maken met de manier waarop ritten worden gemaakt en is niet relevant aan het feit dat een toestel goed of slecht is. Zoals ik al veel aanhaalde, ja elk merk heeft z'n kuren (hardware) maar 8 op 10 issues die worden aangehaald is 'human error'. Ik spreek uit eerste lijn, ik word er dagelijks mee geconfronteerd en heb zowel TT als Garmin als Tripy in bezit en werk met alle systemen door elkaar en durf dus voorzichtig te beweren dat (zonder op lange tenen te trappen) er heel snel verkeerde dingen worden beweerd door heel wat gebruikers die te weinig ervaring hebben opgedaan om iets correct te beoordelen...
biggie schreef:De tomtom software is ook een pak gebruiksvriendelijker dan mapsource. Tijdens ritten heb ik ook soms last van onnodige omwegen met de garmin, tot nu toe (3 maand) geen enkele omweg moeten doen met de rider. In Juli ook een tweedaagse trip gedaan met een paar maten waarvan één met een garmin gps, we hebben uit puur miserie de garmin afgezet en de tomtom gebruikt voor de rest van het weekend, de garmin deed ons constant in lussen rijden.
R1200RT 2016 - http://www.facebook.com/Motoblog/
Euh... geen software? Dan heb je alleen maar hardware? Neen hoor, Tomtom heeft juist de focus op software, hardware wordt uitbesteed (Tomtom maakt geen processors, geheugen, schermen...), maar de software maken ze volledig zelf. Ook internet-applicaties zijn software, ontwikkeld door TomtomMOTOBLOG schreef:1/ TomTom heeft geen software. Is enkel via 3th party tools die internet verbinding gebruiken. Dus beperkt.

Dit is inderdaad een heel belangrijk punt. Als software toelaat om 8 van de 10 fouten aan human error te relateren, dan scheelt er wel degelijk iets aan de software. Goede software moet intuïtief zijn, moet makkelijk en flexibel in gebruik zijn en gebruikers helpen bij het gebruik. Een goed voorbeeld is hoe Apple omgaat met user-interfaces. Iemand al horen zeggen dat mensen beter moeten "studeren" om de iPad te gebruiken?MOTOBLOG schreef:elk merk heeft z'n kuren (hardware) maar 8 op 10 issues die worden aangehaald is 'human error'.
-
Zumo 660, rommel is heel sterk uitgedrukt
Tijdens een rit in de buurt van Coo deze zomer begreep ik niet waarom de zumo 660 niet aangaf dat ik me niet meer op het juiste traject bevond. In een poging om uit die - letterlijk - vicieuze cirkel te raken, nam ik dan maar een verdacht smal uitziend baantje waarvan de toegang er verdacht modderig uitzag. Dit was het resultaat...

Inderdaad heel avontuurlijk, die zumo. Na even gecheckt te hebben op mijn iPhone kaart zag ik tot mijn afgrijzen dat dit het begin was van een kilometerslange, vettige trail waar ik, gezien een gebrek aan meer veeruitslag op de RT, wijselijk voor bedankt heb. Na het ABS te hebben uitgeschakeld, snelheid te hebben gemaakt, en de achterrem volledig ingetrapt te hebben, stond de neus na een 180° terug in de juiste richting (kon ook door even keihard aan het gas te rukken, maar ik heb het graag moeilijk). Bedenk even dat dit zonder de Zumo 660 allemaal niet mogelijk zou zijn geweest.
Slotsom:
Pluspunten:
bluetooth,
gebruikersinterface
Minpunten:
soms avontuurlijke routegeleiding
basecamp (soms denk ik dat mapsource net dat ietsje gebruiksvriendelijker was)

Inderdaad heel avontuurlijk, die zumo. Na even gecheckt te hebben op mijn iPhone kaart zag ik tot mijn afgrijzen dat dit het begin was van een kilometerslange, vettige trail waar ik, gezien een gebrek aan meer veeruitslag op de RT, wijselijk voor bedankt heb. Na het ABS te hebben uitgeschakeld, snelheid te hebben gemaakt, en de achterrem volledig ingetrapt te hebben, stond de neus na een 180° terug in de juiste richting (kon ook door even keihard aan het gas te rukken, maar ik heb het graag moeilijk). Bedenk even dat dit zonder de Zumo 660 allemaal niet mogelijk zou zijn geweest.
Slotsom:
Pluspunten:
bluetooth,
gebruikersinterface
Minpunten:
soms avontuurlijke routegeleiding
basecamp (soms denk ik dat mapsource net dat ietsje gebruiksvriendelijker was)
Achtung Panzer!
Dàt is nu eens de nagel op de kop, ziekulens schreef:Als software toelaat om 8 van de 10 fouten aan human error te relateren, dan scheelt er wel degelijk iets aan de software. Goede software moet intuïtief zijn, moet makkelijk en flexibel in gebruik zijn en gebruikers helpen bij het gebruik. Een goed voorbeeld is hoe Apple omgaat met user-interfaces. Iemand al horen zeggen dat mensen beter moeten "studeren" om de iPad te gebruiken?

Dit probeer ik nu al heel lang uit te leggen, maar ik kon het gewoon niet zo verwoorden !
En ja, Garmin heeft zo ook wel z'n pluspunten, maar DIT is gewoon basis en als die fout zit ..... ! ! !
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop

Jongens, voor ge van leer trekt ... lees even wat de persoon schrijft, ik citeer:
"De tomtom software is een pak gemakkelijker dan mapsource"
Het gaat hier dus niet over de toestel-software maar over het programma om routes, tracks, wp's enz... te manipuleren. En daarom antwoordde ik dat TT dat zelf niet bezit. Het trieste aan het verhaal is dat ze in TT Home een knop opnamen om een dominee zijn stukje software aan te wenden. En dan nog te zwijgen over de beschikbaarheid van toebehoren, een motorgps verkopen zonder voedingskabel die dan ook een half jaar nergens beschikbaar is, het toestel niet voorzien van uitbreidbaar geheugen wetende dat je al een kaartupdate klaar hebt als het toestel op de markt komt en die kaartupdate niet meer op je toestel past... een apparaat als motorgps naar voorschuiven die alleen maar van A naar B kan en van A naar B en van A naar B... en dat moedwillig blijft doen tot 50X.
Nogmaals, ik ben niet pro dit of contra dat, maar het is wel echt typisch dat TT'ers graag bashen op de Garminnekes. Ik sta langs de zijlijn soms echt in mijn vuistje te lachen... ge kunt elk merk afbreken als ge dat wilt. Of ge kunt u er wat meer in verdiepen en er van genieten. Soms denk ik dat dat voor velen net te veel gevraagd is. Dan gaan ze maar liever staan roepen dat het op geen zeik trekt... verkoopt uwen boel dan en koopt terug een vod papier om in een kaartvak van uw tanktas te steken. Ge kunt daarna misschien staan zeiken dat het weer in Belgie nooit goed is en uw kaart nat regent...
Voor mij heeft elk merk en type gps zijn pro's en con's. Misschien moeten diegenen die elke keer zulke avonturen meemaken met hun gps zich eens afvragen hoe dat het komt dat anderen dat nooit voorhebben. Toch straf hé
"De tomtom software is een pak gemakkelijker dan mapsource"
Het gaat hier dus niet over de toestel-software maar over het programma om routes, tracks, wp's enz... te manipuleren. En daarom antwoordde ik dat TT dat zelf niet bezit. Het trieste aan het verhaal is dat ze in TT Home een knop opnamen om een dominee zijn stukje software aan te wenden. En dan nog te zwijgen over de beschikbaarheid van toebehoren, een motorgps verkopen zonder voedingskabel die dan ook een half jaar nergens beschikbaar is, het toestel niet voorzien van uitbreidbaar geheugen wetende dat je al een kaartupdate klaar hebt als het toestel op de markt komt en die kaartupdate niet meer op je toestel past... een apparaat als motorgps naar voorschuiven die alleen maar van A naar B kan en van A naar B en van A naar B... en dat moedwillig blijft doen tot 50X.
Nogmaals, ik ben niet pro dit of contra dat, maar het is wel echt typisch dat TT'ers graag bashen op de Garminnekes. Ik sta langs de zijlijn soms echt in mijn vuistje te lachen... ge kunt elk merk afbreken als ge dat wilt. Of ge kunt u er wat meer in verdiepen en er van genieten. Soms denk ik dat dat voor velen net te veel gevraagd is. Dan gaan ze maar liever staan roepen dat het op geen zeik trekt... verkoopt uwen boel dan en koopt terug een vod papier om in een kaartvak van uw tanktas te steken. Ge kunt daarna misschien staan zeiken dat het weer in Belgie nooit goed is en uw kaart nat regent...

Voor mij heeft elk merk en type gps zijn pro's en con's. Misschien moeten diegenen die elke keer zulke avonturen meemaken met hun gps zich eens afvragen hoe dat het komt dat anderen dat nooit voorhebben. Toch straf hé

Ben net terug van een 5-daagse door de alpen met de Zumo 660.
Ik heb mijn routes zorgvuldig in elkaar gezet op voorhand & de tips van het forum in acht genomen zoals pas importeren op het moment van gebruik + voldoende route punten gebruiken en ... eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad.
Ik moet wel zeggen dat ze er een snellere processor hadden mogen insteken, vooral het importeren/berekenen van de routes & de schermopbouw wanneer je tussen de schempjes aan het navigeren bent is toch wel heel traag.
Voor de rest, dik in orde + dankzij de GPS heb ik snel & eenvoudig een BMW moto garage kunnen vinden (olie lekte uit de kardan ...).
Concreet:
- Goeie kwaliteit: vind ik zéker.
- goeie prijs/kwaliteit verhouding: beetje duur me dunkt
Maar dat kan ook van mijn GS gezegd worden, aankoop/onderhoud/opties/ ... allemaal véél centjes, maar ga ik er mee blijven rijden: YES !!
Ik heb mijn routes zorgvuldig in elkaar gezet op voorhand & de tips van het forum in acht genomen zoals pas importeren op het moment van gebruik + voldoende route punten gebruiken en ... eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad.
Ik moet wel zeggen dat ze er een snellere processor hadden mogen insteken, vooral het importeren/berekenen van de routes & de schermopbouw wanneer je tussen de schempjes aan het navigeren bent is toch wel heel traag.
Voor de rest, dik in orde + dankzij de GPS heb ik snel & eenvoudig een BMW moto garage kunnen vinden (olie lekte uit de kardan ...).
Concreet:
- Goeie kwaliteit: vind ik zéker.
- goeie prijs/kwaliteit verhouding: beetje duur me dunkt

Maar dat kan ook van mijn GS gezegd worden, aankoop/onderhoud/opties/ ... allemaal véél centjes, maar ga ik er mee blijven rijden: YES !!
GS 1200
Hey, ieder zijn mening hè, ik heb een objectieve vergelijking gemaakt tussen een garmin en tomtom toestel naar mijn persoonlijke ervaring. Ik mag dan misschien een "leek" zijn met gps software maar het is misschien juist daarom dat tomtom er voor mij bovenuit steekt. Ik heb al prachtige routes gereden met de tomtom en sommigen waren volledig geïmproviseerd, gewoon die extreem leuke functie "kronkelwegen" laten werken en het is vollenbak genieten. Ik snap ook niet wat MOTOBLOG bedoeld van punt a naar b, a naar b, enz... Dat is toch juist het doel van een gps, niet? Het is wel een feit dat als je met garmin rijdt je soms wel van A naar B en terug naar A en terug naar B en terug naar ... kan rijden, ieder zijn plezier natuurlijk
Dat laatste was wat sarcastisch maar ik wil maar bedoelen, ieder zijn ding! Voor mij is het nu eenmaal TT.

Dat laatste was wat sarcastisch maar ik wil maar bedoelen, ieder zijn ding! Voor mij is het nu eenmaal TT.

-
- Contacteer:
Voor een auto wel, met de moto is het de bedoeling om zelf ritten te maken op voorhand en deze te rijden nadat ze in de gps geladen zijn.biggie schreef: Ik snap ook niet wat MOTOBLOG bedoeld van punt a naar b, a naar b, enz... Dat is toch juist het doel van een gps, niet?
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Ik denk dat Motoblog gewoon goede raad wil geven, wat hij zegd is waar , voor zij die dit begrijpen.biggie schreef:Hey, ieder zijn mening hè, ik heb een objectieve vergelijking gemaakt tussen een garmin en tomtom toestel naar mijn persoonlijke ervaring. Ik mag dan misschien een "leek" zijn met gps software maar het is misschien juist daarom dat tomtom er voor mij bovenuit steekt. Ik heb al prachtige routes gereden met de tomtom en sommigen waren volledig geïmproviseerd, gewoon die extreem leuke functie "kronkelwegen" laten werken en het is vollenbak genieten. Ik snap ook niet wat MOTOBLOG bedoeld van punt a naar b, a naar b, enz... Dat is toch juist het doel van een gps, niet? Het is wel een feit dat als je met garmin rijdt je soms wel van A naar B en terug naar A en terug naar B en terug naar ... kan rijden, ieder zijn plezier natuurlijk![]()
En terecht, ik neem dit niet slecht op hoor
Ik ben altijd te vinden voor goed advies! Ik deelde gewoon mijn ervaring even op dit forum 

Ik heb er ook totaal geen probleem mee dat iemand liever met een Tommeke rijdt... Waarom ook niet. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken welk toestel het best bij hem of haar past. Ik heb het er alleen wat moeilijker mee dat er wordt gebasht om zaken die veeleer te maken hebben met onkunde of te weinig kennis. En vooral als het beperkt blijft tot afbreken. Opbouwende kritiek met een doel om oplossingen te zoeken mag zeker zodat gefundeerde tekortkomingen aan de oppervlakte komen.
Even ter info, wat ik bedoel met A->B:
Een TomTom bekijkt een reisplan anders dan Garmin. TomTom kent ENKEL tot 48 coördinaten. Deze kunnen achter elkaar in een reisplan worden gestoken, en daar blijft het bij. Wanneer je dus een reisplan (gemakshalve: route) in een TomTom steekt, dan gebeurt er NIETS. Pas wanneer je dat reisplan opvraagt, gaat een TomTom aan het rekenen (ALTIJD) en maakt er een reisweg van op basis van keuzes en instellingen IN HET TOESTEL.
Daarna, tijdens de rit, wordt er van punt A naar B gereden en wanneer B bereikt is, valt A weg. Opnieuw wordt er van A naar B gereden (punt twee naar drie) en zo verder.
Een TomTom doet niets anders dan gewoon van een plek waar hij zich bevindt op de opgestelde manier naar een bestemming rijden.
En dan Garmin.
Wanneer je met Mapsource (of Basecamp) een reisplan maakt (ROUTE) dan zien de zaken er totaal anders uit. Eerst en vooral wordt met een routeknop een aantal punten aangeduid. Aan de hand van de instellingen (IN DE SOFTWARE) wordt een berekening gemaakt (OP BASIS VAN KAARTVERSIE EN MAP ID en deze wordt (IN DE ROUTE) bewaard (ZOWEL VIAPUNTEN als AFSLAGINFORMATIE). Naargelang het type toestel verschilt de capaciteit om VIA punten en AFSLAG INFO te bewaren en berekenen. (HIER WORDT AL HEEL VEEL FOUTEN TEGEN GEMAAKT).
Stap twee, overbrengen naar toestel. Een GARMIN ontvangt een route (eventueel andere zaken) en gaat OOK aan het rekenen. Echter eerst wordt gekeken of de MAP ID dezelfde is dan de interne kaart. JA betekent snelle controle v.d. via punten en route afslagen en dus de meeste kans op dezelfde route als in software. NEEN betekent herberekening van de ganse route waardoor er afwijkingen ontstaan. Bij eventueel te veel via punten of afslag info kunnen er verschillende elementen opduiken... gaande van blokkeren, uitvallen tot afbreken van routes, rechte lijnen enz...
In het toestel wordt er helemaal niet van A naar B gereden maar wordt een volledige lijst afgewerkt met routeafslagen waarbij verplicht wordt langs de via punten te rijden. Ook hier verschilt het wat er gebeurt bij afwijken van toestel tot toestel, enz...
WAAROM vinden x een TomTom beter en Y een Garmin. Omdat er veel afhangt van hoe men omgaat met de voorbereidingen en het navigeren tijdens het rijden. En omdat er meer elementen in rekening moeten worden gebracht bij een Garmin oplossing, is de leerdrempel hoger en daarom gebeuren er ook meer foutjes en dus zijn er soms teleurstellingen.
Ik ben altijd voorstander geweest om na een verkoop bij een Garmin mensen te adviseren om een goede opleiding te volgen zodat ze inzien hoe alles werkt. En dat helpt.
Waar vooral moet worden op gelet is dat op forums (meestal door onwetendheid) snel conclusies worden getrokken waardoor potentiële kopers makkelijk misleid worden. Ik geef toe dat ook in commerciële middens niet elke shop duidelijke info verschaft of de volledige kennis terzake bezit. Maar er zijn zeker goede plekken waar er voldoende know-how aanwezig is om een juiste uitleg te verschaffen en ook achteraf duidelijke oplossingen aan te reiken. Dat kan ook op forums maar daar is de info zo verwarrend met momenten dat het moeilijk wordt om het goede er tussenuit te filteren, zeker als topics vervuild worden met bashing.
Ik hoop zo een stukje duiding te brengen over TT/GARMIN. Een wereld van verschil wat gebruik betreft. En nogmaals, beide fabrikanten hebben issues, alleen anders. En er zullen altijd aanhangers zijn die graag hun mening opdringen omdat ze een bepaald merk in het hart dragen. Ook met motoren hoor. Je moest eens weten toen ik op motoblog na 5 bmw's aankondigde dat ik een Tenere kocht. Ik heb zelfs van enkele bmw rijders stevige mails gehad. Bashing, inderdaad. Ik was voor twee rijders zelfs een verrader
Jawadde. Ge kunt een logo laten tatoeëren op je lijf maar er zijn toch belangrijkere dingen in het leven, niet
niet open staan voor iets anders is een verarming, zeker geen verrijking 
Even ter info, wat ik bedoel met A->B:
Een TomTom bekijkt een reisplan anders dan Garmin. TomTom kent ENKEL tot 48 coördinaten. Deze kunnen achter elkaar in een reisplan worden gestoken, en daar blijft het bij. Wanneer je dus een reisplan (gemakshalve: route) in een TomTom steekt, dan gebeurt er NIETS. Pas wanneer je dat reisplan opvraagt, gaat een TomTom aan het rekenen (ALTIJD) en maakt er een reisweg van op basis van keuzes en instellingen IN HET TOESTEL.
Daarna, tijdens de rit, wordt er van punt A naar B gereden en wanneer B bereikt is, valt A weg. Opnieuw wordt er van A naar B gereden (punt twee naar drie) en zo verder.
Een TomTom doet niets anders dan gewoon van een plek waar hij zich bevindt op de opgestelde manier naar een bestemming rijden.
En dan Garmin.
Wanneer je met Mapsource (of Basecamp) een reisplan maakt (ROUTE) dan zien de zaken er totaal anders uit. Eerst en vooral wordt met een routeknop een aantal punten aangeduid. Aan de hand van de instellingen (IN DE SOFTWARE) wordt een berekening gemaakt (OP BASIS VAN KAARTVERSIE EN MAP ID en deze wordt (IN DE ROUTE) bewaard (ZOWEL VIAPUNTEN als AFSLAGINFORMATIE). Naargelang het type toestel verschilt de capaciteit om VIA punten en AFSLAG INFO te bewaren en berekenen. (HIER WORDT AL HEEL VEEL FOUTEN TEGEN GEMAAKT).
Stap twee, overbrengen naar toestel. Een GARMIN ontvangt een route (eventueel andere zaken) en gaat OOK aan het rekenen. Echter eerst wordt gekeken of de MAP ID dezelfde is dan de interne kaart. JA betekent snelle controle v.d. via punten en route afslagen en dus de meeste kans op dezelfde route als in software. NEEN betekent herberekening van de ganse route waardoor er afwijkingen ontstaan. Bij eventueel te veel via punten of afslag info kunnen er verschillende elementen opduiken... gaande van blokkeren, uitvallen tot afbreken van routes, rechte lijnen enz...
In het toestel wordt er helemaal niet van A naar B gereden maar wordt een volledige lijst afgewerkt met routeafslagen waarbij verplicht wordt langs de via punten te rijden. Ook hier verschilt het wat er gebeurt bij afwijken van toestel tot toestel, enz...
WAAROM vinden x een TomTom beter en Y een Garmin. Omdat er veel afhangt van hoe men omgaat met de voorbereidingen en het navigeren tijdens het rijden. En omdat er meer elementen in rekening moeten worden gebracht bij een Garmin oplossing, is de leerdrempel hoger en daarom gebeuren er ook meer foutjes en dus zijn er soms teleurstellingen.
Ik ben altijd voorstander geweest om na een verkoop bij een Garmin mensen te adviseren om een goede opleiding te volgen zodat ze inzien hoe alles werkt. En dat helpt.
Waar vooral moet worden op gelet is dat op forums (meestal door onwetendheid) snel conclusies worden getrokken waardoor potentiële kopers makkelijk misleid worden. Ik geef toe dat ook in commerciële middens niet elke shop duidelijke info verschaft of de volledige kennis terzake bezit. Maar er zijn zeker goede plekken waar er voldoende know-how aanwezig is om een juiste uitleg te verschaffen en ook achteraf duidelijke oplossingen aan te reiken. Dat kan ook op forums maar daar is de info zo verwarrend met momenten dat het moeilijk wordt om het goede er tussenuit te filteren, zeker als topics vervuild worden met bashing.
Ik hoop zo een stukje duiding te brengen over TT/GARMIN. Een wereld van verschil wat gebruik betreft. En nogmaals, beide fabrikanten hebben issues, alleen anders. En er zullen altijd aanhangers zijn die graag hun mening opdringen omdat ze een bepaald merk in het hart dragen. Ook met motoren hoor. Je moest eens weten toen ik op motoblog na 5 bmw's aankondigde dat ik een Tenere kocht. Ik heb zelfs van enkele bmw rijders stevige mails gehad. Bashing, inderdaad. Ik was voor twee rijders zelfs een verrader

Laatst gewijzigd door MOTOBLOG op 04 okt 2011, 05:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ze moesten u met pek en pluimen op uwen Teneree zetten

-
- Contacteer:
Een klein voorbeeldje met wat Flip (Motorblog) bedoeld met het juist plaatsen van viapunten...
Deze week in de Pyrenëen gezeten (gezien Relax? zo schrijf je dat
)
De bedoeling was van een klooster-ruïne te bezoeken. Daarvoor moest er een doodlopende parallelweg genomen worden naast de route.
Eens die ruïne bezocht dienden we dus terug te rijden tot de afslag. De voor-rijder (660) reed iets voor ons door (5 motoren 4 met Zumo 550 en dus eentje met 660)
Op zijn toestel werdt volgens hem de route juist aangegeven (alhoewel ik mijn twijfels heb want hij kent de streek daar)
Alle 550 toestellen gingen op die afslag de mist in. Een paar stuurden je terug bergafwaards, een andere gaf geen kaart meer te zien en de laatste gaf aan, na de juiste afslag te hebben genomen, "maak een U-turn"
Dit gedaan hebbende, dus terug gekeerd vertelde dat ding weer hetzelfde "maak een U-turn
Later kwamen we er achter dat er géén viapunt geplaatst was na die afslag. Wat dus de problemen veroorzaakte.
Zo zie je maar, nooit te oud om te leren!
Deze week in de Pyrenëen gezeten (gezien Relax? zo schrijf je dat

De bedoeling was van een klooster-ruïne te bezoeken. Daarvoor moest er een doodlopende parallelweg genomen worden naast de route.
Eens die ruïne bezocht dienden we dus terug te rijden tot de afslag. De voor-rijder (660) reed iets voor ons door (5 motoren 4 met Zumo 550 en dus eentje met 660)
Op zijn toestel werdt volgens hem de route juist aangegeven (alhoewel ik mijn twijfels heb want hij kent de streek daar)
Alle 550 toestellen gingen op die afslag de mist in. Een paar stuurden je terug bergafwaards, een andere gaf geen kaart meer te zien en de laatste gaf aan, na de juiste afslag te hebben genomen, "maak een U-turn"

Dit gedaan hebbende, dus terug gekeerd vertelde dat ding weer hetzelfde "maak een U-turn

Later kwamen we er achter dat er géén viapunt geplaatst was na die afslag. Wat dus de problemen veroorzaakte.
Zo zie je maar, nooit te oud om te leren!

Euuu, volgens vele bronnen is het "Pyreneeën"John schreef:Deze week in de Pyrenëen gezeten (gezien Relax? zo schrijf je dat)

En ook nog in andere talen!
Frans: Pyrénées
Spaans: Pirineos
Catalaans: Pirineus
Baskisch: Pirinioak
John schreef:Zo zie je maar, nooit te oud om te leren!

"Back on topic"

R 1100 R - R 1200 GS Triple Black

Duidelijk én nuttig stukje. Daar ben ik nu eens iets meeMOTOBLOG schreef:Ik hoop zo een stukje duiding te brengen over TT/GARMIN.

En van mij mag je gerust plezier beleven aan je Yamaha. Ik durf ook al wel eens te switchen van merk.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Ja Motoblog , hopelijk zijn er toch mensen die het eens de moeite vinden om dit stukje eens te lezen en hopelijk blijven ze zo wel eens op de goede in te slagen weg...
Zeer duidelijke uitleg en geniet zeker en vast maar van je Yamaha , ik ben tenslotte altijd Suzuki en Honda-rijder geweest en ben nu een gs adv rijder , maar het enige dat bij mij telt is dat het allemaal motoren zijn op 2 wielen !!!
Zeer duidelijke uitleg en geniet zeker en vast maar van je Yamaha , ik ben tenslotte altijd Suzuki en Honda-rijder geweest en ben nu een gs adv rijder , maar het enige dat bij mij telt is dat het allemaal motoren zijn op 2 wielen !!!
Wegen zijn er om te reizen , maar nooit om aan te komen !
Suzuki DR600
Honda Transalp 600
Varadero XL 1000 mod. 2000
Varadero XL 1000 mod. 2005
Bmw Gs Adventure 1200 mod. 2007
Suzuki DR600
Honda Transalp 600
Varadero XL 1000 mod. 2000
Varadero XL 1000 mod. 2005
Bmw Gs Adventure 1200 mod. 2007
Knappe uitleg, da's wel duidelijk! Ik heb vandaag weer is iets bijgeleerd
en toch blijf ik bij men tomtom

en toch blijf ik bij men tomtom

blijkbaar nogal wat zumo's die uitvallen de laatste tijd 

wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Ik spreek over m'n 660 met niks dan lof. Heeft mij al 2 x 1 maand naar Griekenland gestuurd en 1 x binnenland van Spanje. Plus ettelijke kleinere uitstapjes. In Griekenland was het stoffig en smoorheet. En als je kampeert krijgt zo'n ding niet bepaald een zachte behandeling. Het ding heeft mij nooit in de steek gelaten.
Iedere GPS maakt natuurlijk wel eens een foutje... daarom heb ik altijd nog Michelinkaarten bij er bovenop. Maar al bij al wreed kontent.
Iedere GPS maakt natuurlijk wel eens een foutje... daarom heb ik altijd nog Michelinkaarten bij er bovenop. Maar al bij al wreed kontent.
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
Dat je de hoofdletters op het toetsenbord niet vast (capslock) kunt zetten, óók in de Nuvi's, vind ik als leesbrildrager, een slechte zaak. Helm af, bril op, intikken, bril af, helm weer op. Het z.g. Garmin-motorrijders toetsenbord hebben ze tijdens een langdurig verblijf in een coffeeshop ontwikkeld,denk ik. Evenzo dat je in een route, aangemaakt in het apparaat zelf, niet aan kunt geven dat je niet in elke ingevoerde plaatsnaam naar het centrum gestuurd wenst te worden. Trouwens, onderweg een route aanmaken is soewieso een ramp, na elke invoer word je teruggezet naat het beginpunt.
Is dat software-matig nou zo moeilijk, of ben ik de enige?
Helaas komt TomTom niet met een uitgebreider (sd-card) en handzamere (dunnere) motor-gps. Wellicht is het dan gedaan met de arrogantie van Garmin.
En in landelijk ZuidFrankrijk/Spanje zitten de 660/Nuvi (kaartenboer Navteq) regelmatig in hogere sferen i.p.v. op straat.
Is dat software-matig nou zo moeilijk, of ben ik de enige?
Helaas komt TomTom niet met een uitgebreider (sd-card) en handzamere (dunnere) motor-gps. Wellicht is het dan gedaan met de arrogantie van Garmin.
En in landelijk ZuidFrankrijk/Spanje zitten de 660/Nuvi (kaartenboer Navteq) regelmatig in hogere sferen i.p.v. op straat.