ABS knippert, rembekrachtiging weg?!?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lerak

ABS knippert, rembekrachtiging weg?!?

Bericht door lerak »

Een weekend naar Luxemburg gegaan, en iets raar tegengekomen :
Bij stop aan lichten even motor (R1200RT 2005) uit, bij vertrek blijft ABS knipperen.
OK, dat heb ik nog gehad, geen probleem, dan rij ik wel efkes tot aan volgende stop (en even contact af en aan zetten) zonder ABS...
Tot een paar mooie bochtjes verder, ik net voor bocht even bijrem om tussen andere motors in te voegen... GEEN REMMEN meer!
Nu, het ging allemaal snel, dus ik herinner me niet wat ik nog juist had, maar opeens was de remkracht weg. Ik had nog iets, maar of dat nu enkel de achterremmen waren (integraal abs met remkrachtverdeling) of het gewoon de rembekrachtiging was die weg was weet ik niet.
Gelukkig had ik nog íets van remmen, reed ik (toevallig :-)) net niet heel rap en kwam er geen tegenligger af, dus de linker berm in, en tussen gras en steentjes op mijn zij gevallen.
Schade viel dus enorm mee : pinker stuk, spiegel wat beschadigd en nog wat krassen hier en daar.
Ik had niet het gevoel dat ik iets verkeerd gedaan had, dus heb de rest van de dag gewoon verder durven mooie bochtjes maken (na het eerste half uurtje veel voorzichtig testen), maar elke keer wanneer ik de remmen nodig had was ik toch niet 100% zeker van mijn zaak.

Nu, conclusie voor mij is alvast : nooit meer beginnen rijden wanneer die ABS knippert, zelfs wanneer je denkt dat het je batterij is of zo. Stoppen!

Nu, toch een vraag : is dit normaal, of moet ik naar de garage gaan, maar ja, als de abs knippert en dan moet je stoppen he, zo zal het uiteraard wel in het boekske staan?
Zouden ze nog mijn verhaal kunnen nakijken (uitlezen) in de boordcomputer?
K1200RS alias "The Yellow Cab"
Danny

Re: ABS knippert, rembekrachtiging weg?!?

Bericht door Danny »

Is wel uit te lezen maar je remmen waren ook niet (helemaal) weg, je bekrachtiging was er niet en dan moet je flink trappen en pitsen om te kunnen stoppeN.
Sowieso staat een waarschuwingslampje op een motor met een reden en die heb je nu mogen ondervinden, niet prettig dat neem ik aan.
laten uitlezen en bekijken :mrgreen:
gianni

Bericht door gianni »

heb ook vermoeden dat enkel bekrachtiging wegwas

is een ven de redenen dat ik tot 2008 gewacht heb om een beier te kopen vind de feedback van gewone remmen persoonlijk veel beter.
Maar on topic dormaal is dit terug te vinden on de BC echter of ze daar veel wijzer mee zijn ...

daarna werkt het remsysteem weer normaal als ik je verhaal begrijpen mag
je meld het zelf batterij is nog tip top?
bij een diagnose (contact aanzetten) wordt alles nagekeken zwakke batterij = bekrachtiging soms wel soms niet in orde, doet me aan volgende denken namelijk dat remsysteem bij zwake batterij (slecht contact kan ook) de test niet goed door komt bekrachtiging en de bekrachtiging dan uitschakeld
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Het slechtste dat ze ooit gemaakt hebben die electrische servo troep, zijn er na een 2 tal jaar ook stillekes vanaf gestapt, zal ook nie geweest zijn omdat het zo goed was hé.
Zoals ik al eerder gezegd heb, het simpelste dat je zelf kan doen is even de sensors voor en achter reinigen, voor de rest zal je naar de dealer moeten. Indien batterij en oliepeil van alle remcircuits ok zijn zullen de meeste dealers een andere ABS module voorstellen vrees ik.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie