Olieverbruik R1200GS 2010

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

kadee2
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 jun 2010, 14:54
Locatie: rond Lier

Re: Olieverbruik R1200GS 2010

Bericht door kadee2 »

Oef, ik begon mij al ongerust te maken... :-?
Bij mij maar zo'n 0.2 l/10k...

Nu weet ik waarom :mrgreen:

Groeten,

Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...

R1150 gelände und strasse adv.

Afbeelding
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Re: Olieverbruik R1200GS 2010

Bericht door WALTER GSAdventure »

Gebruik steeds de voorgeschreven olie, das toch niet moeilijk. Allé maak de keuze tussen 10w40 of 10w50 beiden half synthetisch en ge hebt nooit problemen. Deze olieën smeren zeer goed en voldoen aan onze lage toeren. (7000 t/min)
Als ge rond de 11000 toeren draait raad ik u full synt.aan, maar dan hangen uw cilinders aan uw voetsteunen.
Een AUDI A4 3000 CC draait op let op! DUNLOOP- OLIE, ofte 0 W 60. Waarom omdat alles daar zo high tech is en nogeens 20 000 km blijft zitten.
Gewoon 1/2 syn 10 w 50 = the best.
Wij bakken onze frieten erin
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Re: Olieverbruik R1200GS 2010

Bericht door WALTER GSAdventure »

Nog ene keer olie en dan gedaan hè (is ondertussen al weer wat meer)
door WALTER GSAdventure » 20/01/05 16:39

Geplaatst: Za Okt 09, 2004 11:12 am Onderwerp: NOG MAAR EENS OLIEPEIL

--------------------------------------------------------------------------------
:-o letterlijk zo te werk gaan :pr:

oliepeil als volgt te controleren. En dit lijkt me het beste.

1) na een rit motor op zijpikkel.
2) helm af en eventueel motorvest enz.
3) dan je motor op de middenbok plaatsen, wel te verstaan moet de motor op een horizontale plaats staan.
4) ga een tas koffie drinken en neem uw tijd.
5) nadat je koffie op is ga je naar je peilglas kijken.
6) de olie moet zichtbaar zijn. Als het peilglas vol is tot boven is het zeer goed en dien je niets bij te vullen.
7) oliepeil tot het midden (rode punt) nog altijd zeer goed, niets bijvullen.
oliepeil onder het midden nog altijd zeer goed, niet bijvullen doch in het oog te houden bij de volgende koffie.
9) oliepeil ligt tegen de onderkant van het peilglas, beetje olie bijvullen. LET OP ongeveer een 300 cc is ruim voldoende want het verschil tussen onderkant en bovenkant is 500 cc (0.5 liter of 500 cl)
10) olievulstop en zijn ligplaats heel heel goed afkuisen zodat ie goed afsluit want er kan al eens olie lekken langs de vulstop.
11) Na een rit hetzelfde ritueel, koffie enz.
12) Bijvulen met bvb. half synthetisch is perfect.
13) pas op voor uw maag, de koffie niet te straf he

extra nog dit, altijd kalm opwarmen tot bedrijfstemperatuur.
Ook na een sportieve rijstijl kalm laten afkoelen. Hoe? Door de laatste 3 à 400 meter op het gemak te rijden.
De eerste 10.000 km gewone olie de volgende kms half synthetisch. Dit is meer dan goed.
Nooit geen additieven bijvoegen. Waarom niet? Ik zie het zo ( maar er is ooit een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) indien je in je koffie één suikerklontje neemt smaakt die toch goed? Indien je er nu 2 of meer neemt smaakt die koffie ook nog goed, maar helemaal niet nodig.
Te veel olie is aanzetten tot olieverbruik en risico op schade. Oliekeerringen enz.

Ik ga nu mijn olie nog ff kontroleren.BMW 1150 GS Adventure
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
WALTER GSAdventure
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: Olieverbruik R1200GS 2010

Bericht door OFrank »

Het hoge olieverbruik met het model van 2010 heb ik vorig jaar ook al op dit forum vermeld. Ik verbruik zelfs meer dan 0,5 l /2000km. Reeds meerdere keren bij de dealer aangehaald. Weet er ook geen raad mee. Bij het laatste onderhoud is er een 20w50 olie op gedaan. Deze zou wat dikker zijn. Het verbruik lijkt nu inderdaad een beetje minder te zijn, maar toch... Ik heb intussen al meer dan 22000 km gereden.De olie blijft er vlot vandoor gaan. Is in ieder geval een schril contrast met mijn vorige GS1200. Die verbruikte nauwelijks 1l /10000 km!
Als dat product tegen het olieverbruik goed werkt, kan je mij dan laten weten wat dat juist is? Heeft dit geen nadelen voor je motor?
lekkerweg
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 nov 2008, 13:57
Woonplaats: Cognac
Locatie: Charente

Re: Olieverbruik R1200GS 2010

Bericht door lekkerweg »

Hebben ze een compressie- en vacuummeting gedaan?
OFrank
Berichten: 114
Lid geworden op: 04 nov 2005, 18:41

Re: Olieverbruik R1200GS 2010

Bericht door OFrank »

Geen idee van. Veronderstel dat dealer wel weet wat hij moet doen. Kan het hem eens vragen. Maar indien er een lekkage zou zijn, moet je dan niet "ergens" olie in/tussen de motoronderdelen vinden? Volgens BMW ligt dit verbruik nog binnen de normale grenzen.
patje353
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 aug 2010, 17:08

Re: Olieverbruik R1200GS 2010

Bericht door patje353 »

Weet niet welk produkt er word bijgevoegd , zou rechtstreeks van BMW zelf komen. Heb nu ongeveer 1300km gedaan en verbruik is wat minder ,maar helemaal weg is het niet. Nog even afwachten als ik nog eens een verre rit heb gedaan dan weet ik meer.Je ziet het eigenlijk het beste wanneer je een tijdje rustig hebt gereden en dan eens goed doorgast.
Bruvex01
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 okt 2011, 20:46
Locatie: Lovendegem

Re: Olieverbruik R1200GS 2010

Bericht door Bruvex01 »

[quote="Knarf"]Ik heb ook nog een vraagje ivm het olieverbruik.
Heb een adventure van 2008. De ene dag dag staat het oliepijl in het glaasje in het midden als ik het bekijk een halfuurtje na het rijden(motor staat dan horizontaal op middenbok), en de volgende dag staat het oliepijl bijna tot boven na een rit.[quote]

Niet dat ik een techneut ben maar heeft dit niet te maken met de hoeveelheid olie die zich nog in de oliekoeler kan bevinden?
Gooi er niet te veel olie in want de motor zal dan zijn teveel aan olie verbranden wat kan resulteren in later olieverbruik.

Verder zou ik half-synthetische olie gebruiken, dit is wel voldoende voor de toeren die met de boxer gehaald worden. Met mijn vorige moto (Honda Varadero XL1000V) gebruikte ik een tijd vol-synthetische olie maar dan was er merkbaar olieverbruik (en dat voor een Yap). Na de overstap naar half-synthetische olie was dit probleem vrijwel van de baan, behalve bij beulen met de motor (veel en zware motorrem (in de bergen), hard en tot de rode zone optrekken).
MVG
Bruvex

GS'09 Mat Grijs, ESA
Plaats reactie