opbouw rt1100
Moderator: GVN
-
opbouw rt1100
Hallo iedereen,
Op vrijdag 04-11-11 is mijn vader verongelukt met zijn motor. Nu ga ik deze motor terug proberen opbouwen (verwerkingstherapie?). Als er iemand onderdelen over heeft, of goede adresjes kent, dan hoor ik het graag. Aangezien de klap enorm moet geweest zijn, lijkt de schade nog redelijk mee te vallen. De impact is op de linkse cilinder van de boxer geweest, dus die heeft redelijk wat schade. De bedoeling is om eerst de motor te laten draaien en dan verder te bouwen.
Ik ga in dit topic veel fotos posten, dus je kan het wel volgen.
Tim
Op vrijdag 04-11-11 is mijn vader verongelukt met zijn motor. Nu ga ik deze motor terug proberen opbouwen (verwerkingstherapie?). Als er iemand onderdelen over heeft, of goede adresjes kent, dan hoor ik het graag. Aangezien de klap enorm moet geweest zijn, lijkt de schade nog redelijk mee te vallen. De impact is op de linkse cilinder van de boxer geweest, dus die heeft redelijk wat schade. De bedoeling is om eerst de motor te laten draaien en dan verder te bouwen.
Ik ga in dit topic veel fotos posten, dus je kan het wel volgen.
Tim
Enjoy every day, it might be your last one.
Re: opbouw rt1100
Beste Tim,
Vooreerst wens ik je mijn medeleven te getuigen.
Sommige mensen zweren meteen de motorfiets af na een dergelijke noodlottige ervaring.
Het is heel sterk van jou te aanvaarden dat het gebeurde een fataliteit is. De motor terug opbouwen zal je ongetwijfeld helpen om het gebeurde te verwerken.
Op technisch vlak ben ik een onwetende.
Echter op dit forum zijn heel wat mensen die pakken ervaring hebben en aardig wat kunnen sleutelen aan een Beemer.
Ze zullen je graag verderop helpen en adviseren.
Vriendelijke Groet,
Stefaan
Vooreerst wens ik je mijn medeleven te getuigen.
Sommige mensen zweren meteen de motorfiets af na een dergelijke noodlottige ervaring.
Het is heel sterk van jou te aanvaarden dat het gebeurde een fataliteit is. De motor terug opbouwen zal je ongetwijfeld helpen om het gebeurde te verwerken.
Op technisch vlak ben ik een onwetende.
Echter op dit forum zijn heel wat mensen die pakken ervaring hebben en aardig wat kunnen sleutelen aan een Beemer.
Ze zullen je graag verderop helpen en adviseren.
Vriendelijke Groet,
Stefaan
R1200RT
-
Hoi Tim,
nog eens innige deelneming.
De kerk was veel te klein, zegt veel over hoe geliefd je vader was bij iedereen die hem kende. Ik heb hem maar kort gekend, maar vond hem een hele toffe pee.
Zoals ook al aan Arno gezegd, ben ik steeds bereid om te helpen bij de opbouw.
Als ik jou was zou ik beginnen bij het oplijsten vd onderdelen die je nodig hebt, vervolgens de nieuwprijs opzoeken (kan ik ook bij helpen) en dan op zoek naar 2de hands stukken. Vaak worden 2dehands onderdelen veel te duur verkocht, als je de nieuwprijs kent, heb je ook een idee of de vraagprijs voor de 2dehandsstukken redelijk is.Een goede basis om stukken te vinden is bv marktplaats.nl, zitten veel sloopbedrijven op of Ebay. De hobbyist is ook een mogelijkheid, maar die is aan de dure kant.
Ik wil best eens langs komen om je te helpen een inschatting vd kosten te maken.
Grtn
Dirk
nog eens innige deelneming.
De kerk was veel te klein, zegt veel over hoe geliefd je vader was bij iedereen die hem kende. Ik heb hem maar kort gekend, maar vond hem een hele toffe pee.
Zoals ook al aan Arno gezegd, ben ik steeds bereid om te helpen bij de opbouw.
Als ik jou was zou ik beginnen bij het oplijsten vd onderdelen die je nodig hebt, vervolgens de nieuwprijs opzoeken (kan ik ook bij helpen) en dan op zoek naar 2de hands stukken. Vaak worden 2dehands onderdelen veel te duur verkocht, als je de nieuwprijs kent, heb je ook een idee of de vraagprijs voor de 2dehandsstukken redelijk is.Een goede basis om stukken te vinden is bv marktplaats.nl, zitten veel sloopbedrijven op of Ebay. De hobbyist is ook een mogelijkheid, maar die is aan de dure kant.
Ik wil best eens langs komen om je te helpen een inschatting vd kosten te maken.
Grtn
Dirk
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Contacteer:
Buiten al wat je al hebt moeten meemaken, ik heb nog een kopkuip liggen met koplamp.
-
innige deelnmening ook van mij.
je hebt ook nog de knalpot.nl en in schilde zit er ook eentje classicbikeparts.be en ook te zoersel oldlima.be hebben ook allerhande delen recent bike's en classic's. of i.c.m bikes letterhoutem . en de hulp van hier de forumleden niet te vergeten.
succes en verder veel sterkte weet wat het is ben pas ook mijn pa verloren.
je hebt ook nog de knalpot.nl en in schilde zit er ook eentje classicbikeparts.be en ook te zoersel oldlima.be hebben ook allerhande delen recent bike's en classic's. of i.c.m bikes letterhoutem . en de hulp van hier de forumleden niet te vergeten.
succes en verder veel sterkte weet wat het is ben pas ook mijn pa verloren.
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
-

Ik heb vandaag een beetje ontmanteld aan de motor en de schade opgemeten.
Wat is er kapot:
Plastic werk van de kuip heb ik allemaal nodig, de plastic waar de tellers en de luidsprekers en dergelijke inzit.
Een ruit
2 spiegelkappen + spiegels
de luchtbuizen van de oliekoeler
koffers + topkofferdrager
kleppendeksels l+r
cilinderkop links + kleppenblok
bougiekap plaatjes l+r
cilinderbeschermer r
gasstand sensor (zwart bakje op linkse inlaat)
afdekplaat die juist voor de linkse koffer zit (bij handgreep voor middenbok.
Dit heb ik voorlopig al kunnen vaststellen, ik vermoed dat de lijst nog wat langer gaat worden.
Mijn eerste zorg nu is de motor terug te laten draaien, dan zien we wel verder.

-
- Contacteer:
Mijn deelneming.
Ik heb nog enkele bussen olie (voor de motor en de cardan), premium merk (overschot van m'n laatste onderhoud op m'n R1100RT destijds), je mag deze gratis hebben indien nodig.
Ik heb nog enkele bussen olie (voor de motor en de cardan), premium merk (overschot van m'n laatste onderhoud op m'n R1100RT destijds), je mag deze gratis hebben indien nodig.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
Kun je allemaal terugvinden op marktplaats.nl. Alleen die cilinderkop kompleet zal mss iets meer zoekwerk vragen. Ik zal vanavond nog eens kijken.timvanderaa schreef:hallo iedereen, bedankt voor de berichten en het medeleven!
Ik heb vandaag een beetje ontmanteld aan de motor en de schade opgemeten.
Wat is er kapot:
Plastic werk van de kuip heb ik allemaal nodig, de plastic waar de tellers en de luidsprekers en dergelijke inzit.
Een ruit
2 spiegelkappen + spiegels
de luchtbuizen van de oliekoeler
koffers + topkofferdrager
kleppendeksels l+r
cilinderkop links + kleppenblok
bougiekap plaatjes l+r
cilinderbeschermer r
gasstand sensor (zwart bakje op linkse inlaat)
afdekplaat die juist voor de linkse koffer zit (bij handgreep voor middenbok.
Dit heb ik voorlopig al kunnen vaststellen, ik vermoed dat de lijst nog wat langer gaat worden.
Mijn eerste zorg nu is de motor terug te laten draaien, dan zien we wel verder.
![]()
![]()
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Hey Dirk, idd op marktplaats.nl heb ik al veel gevonden. Ik heb al iemand gevonden via marktplaats die een complete cilinderkop met kleppen te koop heeft. Die man vraagt daar 175 euro (incl. linkse clipon) voor. Niet gek lijkt mij.
komt allemaal wel goed
komt allemaal wel goed
-
is idd redelijk goedkoop, een cullasse zonder kleppentrein kost al gemakkelijk 350-400 euro nieuw excl btw denk ik (kheb de prijzen hier niet bij de hand)timvanderaa schreef:Hey Dirk, idd op marktplaats.nl heb ik al veel gevonden. Ik heb al iemand gevonden via marktplaats die een complete cilinderkop met kleppen te koop heeft. Die man vraagt daar 175 euro (incl. linkse clipon) voor. Niet gek lijkt mij.
komt allemaal wel goed
Ook goed naar de telelever kijken, vooral rond het kogelgewricht mogen geen barstjes of uitstulpingen zitten. en de ophangpunten vd telelever in het blok ook goed checken, als je haarscheurtjes ziet in de verf kun je beter een ander blok kopen.
-
Vandaag de linker cilinderkop gedemonteerd (danku Dirk!). Een heleboel onderdelen kan ik dinsdag gaan halen, dus het komt weer allemaal tot een geheel!
Morgen post ik nog wat fotos
Morgen post ik nog wat fotos
-
Vandaag gaan we stukken halen! Cilinderkop, kuipframe, sensor, luchtbuizen, kuipwerk. Dan kunnen we weer wat verder!
Er is me opgevallen dat de kont niet helemaal uitgelijnd staat boven het achterwiel. Ik denk dat dit altijd geweest is, maar ik ben niet zeker. Het subframe lijkt recht te zijn, geen barsten of scheuren, het hoofdframe ook. Heeft iemand hier een gedacht van?

Er is me opgevallen dat de kont niet helemaal uitgelijnd staat boven het achterwiel. Ik denk dat dit altijd geweest is, maar ik ben niet zeker. Het subframe lijkt recht te zijn, geen barsten of scheuren, het hoofdframe ook. Heeft iemand hier een gedacht van?

Meet ééns de afstand van de grond tot de linker en vervolgens de rechter achter pinker.
Volgens mij staan die op verschillende afstanden, ( gezien op uw foto )
wat er op wijst dat de kont van de moto scheef staat.
-
Hoi
volgens mij staat de kont ferm uit de haak ,
let eens op de afstand zadel > carosserie . licht > carosserie
Zet eens alle boutjes van het plastieken kontje los , waarschijnlijk staat de plastic onder spanning en zal een deel vanzelf rechtkomen.
Zoniet , alle plastic eraf en meten op het metalen gedeelte naar referentie punten. vb scharnierpunt achterbrug loodrecht naar de vloer , met behulp van een laserlijntje en koordje
volgens mij staat de kont ferm uit de haak ,
let eens op de afstand zadel > carosserie . licht > carosserie
Zet eens alle boutjes van het plastieken kontje los , waarschijnlijk staat de plastic onder spanning en zal een deel vanzelf rechtkomen.
Zoniet , alle plastic eraf en meten op het metalen gedeelte naar referentie punten. vb scharnierpunt achterbrug loodrecht naar de vloer , met behulp van een laserlijntje en koordje
-
Die kont moet volgens mij ook wel redelijk gecentreerd staan, is mij in ieder geval nog niet opgevallen bij RT's dat dit niet zo zou zijn.Harald schreef:Meet ééns de afstand van de grond tot de linker en vervolgens de rechter achter pinker.
Als het echt krom staat kun je proberen te richten terwijl het nog gemonteerd is, (een stevige, lange pijp of staaf en een beetje gedoseerde kracht doen wonderen), zoals Harald en Jo zeggen een paar referentie punten nemen en je daar op baseren. ideaal zou zijn dat je bij een andere RT die referentie punten zou kunnen opmeten en je daar op baseren om te richten. Nadien goed de lassen en bevestigingen controleren op scheurtjes
Een gedemonteerd brugframe ga je niet kunnen richten zonder het in te spannen in een soort mal.
En als het echt niet meer te rechten is kan je genoeg achterframes vinden voor ongeveer 100 euro 2dehands. Je kan het achterframe redelijk makkelijk demonteren, werkplaatshandboek toont ook de kabel trajecten dus da zou geen probleem mogen geven bij opbouw
Heb nog een Haynes repair manual liggen
als je wil mag je deze hebben geef maar een seintje
desnoods steek ik hem wel eens binnen passeer er toch in de buurt
moet dagelijks naar Doel
als je wil mag je deze hebben geef maar een seintje
desnoods steek ik hem wel eens binnen passeer er toch in de buurt
moet dagelijks naar Doel

Lid BMWMCVL ER250/GSXF750/RT1150RT/R1200RT/GSA 1200
-
Hey Pandan, dat is super! Ik heb een manual in pdf op de computer, maar zo een haynes is een prima hulp! Laat maar weten wanneer je passeert en wat je voor het boek moet hebben!
Daarnet een partij stukken opgehaald, morgen vliegen we er weer in!
Daarnet een partij stukken opgehaald, morgen vliegen we er weer in!
-
- Contacteer:
Van deze foto maak ik op dat het achterframe krom staat, zonder meer. Dus demonteren van alle plastiek. Een paar sterke kerels die de motor vasthouden terwijl je met een stevige buis oid staat te trekken en te duwen kan misschien lukken maar heb er weinig hoop op. Het beste is van je motor op te sluiten met wat houten balkjes tussen twee stevige muren en met een takel het frame terug te richten.
Ik had vroeger een eigenbouw richtbank om de K'tjes te richten. En soms heb je serieus wat kracht nodig om iets in zijn oorspronkelijke staat te krijgen.
Ik had vroeger een eigenbouw richtbank om de K'tjes te richten. En soms heb je serieus wat kracht nodig om iets in zijn oorspronkelijke staat te krijgen.
-
cilinderkop gemonteerd, alles aangesloten en gemonteerd. Ik heb nog geen linker kleppendeksel dus ik zal nog even moeten wachten voordat ik hem kan starten. Daarna beginnen we aan de demontage van het kuipframe en de montage van het nieuwe. Fotos volgen!
-
Gaat goed vooruit daar Tim 

-
Idd, iets te snel zelfs. Ik heb net telefoon gekregen van de verzekering van de werkgever van mijn vader dat ze de motor gaan vergoeden. Alles opladen en naar Ludwig motors voeren dus!
-
Dinsdag moet de motor naar Ludwig motors in St Niklaas. Er komt een verzekerings expert kijken en een bestek opmaken. Afwachten wat die gaat zeggen.
Heeft iemand ervaring in dit soort dingen? Wat gebeurd er als de motor totall los wordt verklaart? Die kans bestaat wel, volgens dat ik de schade zowat opmeet. Mag de motor dan nog hersteld worden?
Heeft iemand ervaring in dit soort dingen? Wat gebeurd er als de motor totall los wordt verklaart? Die kans bestaat wel, volgens dat ik de schade zowat opmeet. Mag de motor dan nog hersteld worden?
Bijna 10 jaar geleden kwam ik in een gelijkaardige situatie tercht.timvanderaa schreef:Dinsdag moet de motor naar Ludwig motors in St Niklaas. Er komt een verzekerings expert kijken en een bestek opmaken. Afwachten wat die gaat zeggen.
Mijn broer van 22j wed met zijn Honda Fire blade van de baan gereden door een bejaarde dame.
Als éérbetoon , herinnering of hoe noem je het , wou ik zijn motor ook herstellen.
Maar de verzekering besliste daar anders over.
De motor werd promt verkocht, onder mijn ogen ging die een remorque op van een opkoper,
die dan nog kwaad was omdat er geen sleutel op het contact stak.
( ik weet waar die sleutel is, ....... mijn broer heeft hem mee. )
Wanneer ik bij de verzekering ging aankloppen en vertelde dat ik de motor wou houden,
vertelden die dat dit de gang van zaken was.
Met de opbrengst van het wrak, mocht ik altijd een andere kopen .....

Ik duim voor u Tim, want je hebt al één en ander aangepast, hersteld enz.
Probeer die expert uit te leggen wat uw bedoeling is.
dat je er zeer sentimenteel aan gehecht bent enz.
Dat het uw bedoeling is deze motor te herstellen als deel van uw rouwproces .
Hopelijk heb je meer geluk dan ik en is de expart iets menselijker ingesteld dan de mijne.
Suc6

-
- Contacteer:
@Harald, ik snap niet dat jij als flik je zo in de "luren" liet leggen. (het zal te maken hebben gehad met het ongeval van je broer waarschijnlijk)
Het voertuig blijft altijd je eigendom, totaal verlies of niet.
Het voertuig blijft altijd je eigendom, totaal verlies of niet.
'tJa John,
Maar mijn beroep is op dat ogenblik effe opzij gezet geweest.
Ik had inderdaad andere zorgen.
Mijn broer had een eigen zaak.
Iemand moest daar effe alles over nemen hé.
( de zaak laten uitdoven dus )
Anderzijds had ik geen recht op zijn motor omdat ik niet de eigenaar was.
Mijn broer was eigenaar.
Soit veel bla bla van de verzekering enz.
In zo'n situaties gebeuren wel meerdere mallafiede zaken.
daar ben ik mij van bewust ( geworden ).
De heren experts en verzekeringsmakelaars spelen op uw zwakke snaar.
Ze maken gebruik van uw zwakte, sentiment enz.
Moest ik heel die zaak hier uit de doeken doen....
Maar mijn beroep is op dat ogenblik effe opzij gezet geweest.
Ik had inderdaad andere zorgen.
Mijn broer had een eigen zaak.
Iemand moest daar effe alles over nemen hé.
( de zaak laten uitdoven dus )
Anderzijds had ik geen recht op zijn motor omdat ik niet de eigenaar was.
Mijn broer was eigenaar.
Soit veel bla bla van de verzekering enz.
In zo'n situaties gebeuren wel meerdere mallafiede zaken.
daar ben ik mij van bewust ( geworden ).
De heren experts en verzekeringsmakelaars spelen op uw zwakke snaar.
Ze maken gebruik van uw zwakte, sentiment enz.
Moest ik heel die zaak hier uit de doeken doen....