Lekkende schokdemper R 1200GSA

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Rik Willems

Lekkende schokdemper R 1200GSA

Bericht door Rik Willems »

Heeft iemand ervaring met dergelijke panne ? Eventueel vervanging door ander merk van schokdemper? Want bij BMW moet het volledige ESA blok vernieuwd worden . Na 30 000 km op 3 jaar lijkt me dat zeer vroeg .
V

Re: Lekkende schokdemper R 1200GSA

Bericht door V »

Yep, na 20.000km. Wel vervangen onder garantie. Geen garantie kan je bij Wilbers is gaan kijken in St Truiden.
Grtz V
Afbeelding
Nahoj

Bericht door Nahoj »

hier ook na winterstalling olielekkage
naar trp gegaan om wilbers wesa
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA➡️ R80Gs
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Ja, een nieuwe aanschaffen.
Ik heb begin dit jaar €360,00 uitgegeven voor reparatie bij SO-Products, en alsnog een nieuwe moeten kopen.
Terwijl forumleden mij vooraf hadden gewaarschuwd.
vasco66

Bericht door vasco66 »

ja bij model 2007 schokbreker kapot vervangen onder garantie
nu model 2010 in april dit jaar vervangen onder garantie toen 8000km
K1200GT

Bericht door K1200GT »

Als de herstelling/vervanging niet door de waarborg wordt gedekt, lijkt nieuw sowieso beter dan herstellen. De extra investering die je moet doen voor een nieuwe WP, Ohlins, etc betaalt zich dubbel en dik terug in de veel betere kwaliteit en prestaties.
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Rik Willems

Intussen info genomen bijTPR racing in St.-Truiden, voor het vervangen van de 2 schokdempers door Wilbers veringen type WESA en dit komt op 1283 € geplaatst.
Lijkt me toch te overwegen, zeker daar een nieuwe achterschokdemper met ESA van BMW reeds 1600 € kost (ongeplaatst).

Bedankt aan iedereen voor de info!!

Groeten,

Rik Willems
Nepal

Bericht door Nepal »

Doen, zéér goede service bij TRP en tevens een wereld van verschil met het originele BMW-spul. Ik heb het hier wel over een 1200GSA 2006 (geen ESA). Het BMWspul was al eenmaal onder garantie vervangen.
tuur

Bericht door tuur »

Rik Willems schreef:Heeft iemand ervaring met dergelijke panne ? Eventueel vervanging door ander merk van schokdemper? Want bij BMW moet het volledige ESA blok vernieuwd worden . Na 30 000 km op 3 jaar lijkt me dat zeer vroeg .
kocht je die moto zelf nieuw ? deed dezelfde dealer alle onderhoud? wil je dealer dit niet in garantie oplossen ?
Honger gaat over, dorst niet !
JGA

Bericht door JGA »

He,

Een vriend van mij heeft verleden jaar een nieuwe R1200GS 30 jaar editie gekocht, over een paar weken terug hebben ze zijn achter vering moeten vervangen omdat de olie eruit was gegaan.
Toen hij thuis gekomen was met de moto hoorde hij een klak, keek toen naar de achterkant van zijn moto en lag een plas olie op de grond van de achtervering.
De moto had op die moment 41.000 km.

Moto is hersteld onder garantie ( volledige nieuwe ESA Achtervering).

MVG

JGA
Danny

Bericht door Danny »

kocht je die moto zelf nieuw ? deed dezelfde dealer alle onderhoud? wil je dealer dit niet in garantie oplossen ?
Garantie is er voor in de garantieperiode, is 't er buiten dan hangt het af van de invoerder er mogelijk een tussenkomst is...

Dan moet het al een errrrrg vaak voorkomend probleem zijn en dat is in hun ogen niet zo gauw. Heb je nog garantie en voldoe je aan de voorziene onderhoudsbeurten (die er eigenlijk geen fluit mee te maken hebben) dan zullen ze 't wel gratis doen, is dat niet dan is 't voor eigen rekening. :mrgreen:

de rest is wishfull thinking :mrgreen:
tuur

Bericht door tuur »

Danny schreef:
Garantie is er voor in de garantieperiode, is 't er buiten dan hangt het af van de invoerder er mogelijk een tussenkomst is...

Dan moet het al een errrrrg vaak voorkomend probleem zijn en dat is in hun ogen niet zo gauw. Heb je nog garantie en voldoe je aan de voorziene onderhoudsbeurten (die er eigenlijk geen fluit mee te maken hebben) dan zullen ze 't wel gratis doen, is dat niet dan is 't voor eigen rekening. :mrgreen:

de rest is wishfull thinking :mrgreen:
wanneer je een moto nieuw koopt bij een dealer én er al je onderhoud laat doen, dan is er meestal een goede band tussen klant en dealer én dan kan die wel eens iets regelen bij BMW........wanneer je met een zelf ingevoerde motor rijdt en dan enkel maar bij een dealer langs gaat voor garantieproblemen, dan is die band er niet hé ........

wat garantieperiode betreft : er is ook zoiets als "de te verwachten levensduur" ...........
Danny

Bericht door Danny »

wanneer je een moto nieuw koopt bij een dealer én er al je onderhoud laat doen, dan is er meestal een goede band tussen klant en dealer én dan kan die wel eens iets regelen bij BMW........wanneer je met een zelf ingevoerde motor rijdt en dan enkel maar bij een dealer langs gaat voor garantieproblemen, dan is die band er niet hé ........

wat garantieperiode betreft : er is ook zoiets als "de te verwachten levensduur"
er kan al eens een habbekrats geregeld worden maar vergeet niet elke motor die in de werkplaats verschijnt heeft een werkkaart, op dat moment moet die moto daar staan en moet die klant voor ene garantievervanging ondertekenen... 't is allemaal zoooo simpel niet meer.
Trouwens zelf ingvoerd of hier gekocht maakt niks uit als je je beurten niet hebt (maw die dwaze stempels in dat nog onnozelere boekje)
een dealer verdient aan verkoop heel weinig, onderhoud en vooral wisselstukken daarentegen is kassa...

"Verwachte levensduur" is een term die graag door de consument wordt gebruikt maar van geen tel is en "garantieperiode" is een officiële term met voorwaarden op papier door de verkoper gebruikt die is wel van tel...
Rik Willems

Moto heb ik nieuw gekocht, onderhoud steeds volgens de voorschriften uitgevoerd bij dezelfde erkende dealer, maar de officiële garantieperiode is reeds een jaar voorbij...
Ik wacht nu een 4 tal weken op nieuws van BMW in welke mate ze zullen tussenkomen ...
Zo te zien zal het niets zijn. Hoe langer je moet wachten hoe slechter. Budgetten van 2011 zijn waarschijnlijk op .
Het is vooreerst bijzonder jammer dat een fabrikant als BMW dergelijke minderwaardige schokbrekers monteert.
Beter dat het nu voorvalt of terwijl je volgeladen en met duo op reis bent .

Groeten,

Rik
tuur

Bericht door tuur »

Rik Willems schreef:Moto heb ik nieuw gekocht, onderhoud steeds volgens de voorschriften uitgevoerd bij dezelfde erkende dealer, maar de officiële garantieperiode is reeds een jaar voorbij...
Ik wacht nu een 4 tal weken op nieuws van BMW in welke mate ze zullen tussenkomen ...
Zo te zien zal het niets zijn. Hoe langer je moet wachten hoe slechter. Budgetten van 2011 zijn waarschijnlijk op .
Het is vooreerst bijzonder jammer dat een fabrikant als BMW dergelijke minderwaardige schokbrekers monteert.
Beter dat het nu voorvalt of terwijl je volgeladen en met duo op reis bent .

Groeten,

Rik
http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/

WAT NA DIE 2 JAAR?
Verliest de consument na deze 2 jaar elke bescherming?
Nee, na deze 2 jaar valt men terug op het vroeger reeds bestaande regime
van de verborgen gebreken (B.W. Art. 1641 en volgende)
Danny

Bericht door Danny »

WAT NA DIE 2 JAAR?
Verliest de consument na deze 2 jaar elke bescherming?
Nee, na deze 2 jaar valt men terug op het vroeger reeds bestaande regime
van de verborgen gebreken (B.W. Art. 1641 en volgende)
Een verborgen gebrek?? ik zou zeggen veeeeeel sucses, ik dacht eerder aan hardop dromen.
Wat is dan de vooropgestelde levensduur?, ik zou willen dat ze mijn GS 30 jaar lang gratis van wisselstukken voorzien. moest da spelleke pakken waar jullie van dromen dan produceert morgen niemand nog een toestel, motor, auto, vliegtuig ,noem maar op.

een beetje realistisch blijven he gasten :roll:
Rik Willems

Vandaag nieuws gekregen van BMW en mijn dealer . Beiden zullen voor een groot deel in tussenkomen .
Dus toch nog goed nieuws !! Morgen breng ik de moto binnen en volgende week kunnen we weer rijden !

Groeten,

Rik
tuur

Bericht door tuur »

Rik Willems schreef:Vandaag nieuws gekregen van BMW en mijn dealer . Beiden zullen voor een groot deel in tussenkomen .
Dus toch nog goed nieuws !! Morgen breng ik de moto binnen en volgende week kunnen we weer rijden !

Groeten,

Rik
da's héél goed nieuws !

zoals ge ziet lezen ze in Bornem mee hé ...én wees gerust, die weten hoe ze op een link moeten klikken én hun juristen kennen de WMPC en de Garantiewet ook !!!!
Johan V

Bericht door Johan V »

Alle Rik ik ben kontent voor u. Toch een positief einde.

Grtz j & S
Rik Willems schreef:Vandaag nieuws gekregen van BMW en mijn dealer . Beiden zullen voor een groot deel in tussenkomen .

Groeten,

Rik
K1600 GT
Plaats reactie