Voorband of balhoofdlager???

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Koppel!!

Voorband of balhoofdlager???

Bericht door Koppel!! »

YOO

Dus, de situatie is nu dat ik het gevoel heb dat m'n balhoofdlager ingesleten is in de rechtdoor positie. Kortom, het is net alsof ik tien keer meer middelpuntvliedende kracht op 't voorwiel heb zitten, maar 't rare is dat dit ook bij trage snelheid 't geval is. Ik moet meer kracht zetten om vanuit de rechtdoorpositie het stuur te verdraaien, en dit resulteert in het rijgedrag van een dronken natte dweil :-x

Ik heb dit gevoel reeds een tijdje, laten we zeggen de laatste 2 à 3000 km, en laat dit nu net 't moment zijn dat ik van de Pirelli allroadband naar de Heidi K60 ben overgestapt. Het is de K60 die ik vorige winter gebruikt heb, heeft er nu zo'n 7 à 8000 km opzitten, is bijlange nog niet versleten maar dus niet meer nieuw.

Ik zit me dus af te vragen of 't enigzins de band kan zijn, of kan die zo'n str#ntrijgevoel niet teweeg brengen en is 't sowieso 't lager? Het lager is een bekende kwaal, zeker bij de eerste jaargangen. Ik had dus gehoopt om eraan te ontsnappen, maar blijkbaar niet.

Het is maar dat ik me niet belachlijk wil maken bij m'n dealer met te zeggen dat hij m'n lager in garantie moet maken, terwijl het dan de half versleten voorband zou zijn :oops:

Het rijgevoel zuigt echt, 't is net alsof ik digitaal aan 't rijden ben, sturen, terug tegensturen want reeds erover, oei, weer beetje bijsturen want teveel tegengestuurd... echt niet leuk, ik ben 't vertrouwen in de motor aan 't verliezen aangaande rijeigenschappen, ben soms precies echt aan 't zwalpen op de baan omdat ik telkenmale moet corrigeren :-(

Iemand een idee, of hoe ik 't één of 't ander kan uitsluiten (band vervangen kan ik uiteraard ook, maar da's ook niet gratis) :-?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
John
Contacteer:

Re: Voorband of balhoofdlager???

Bericht door John »

Of het de balhoofd lagers zijn kan je makkelijk controleren Flup. Voorwiel van de grond en stuur in rechtdoor stand. Nu heel zachtjes je stuur bewegen van links naar rechts en omgekeerd. Voel je een "dip" zodra je de rechtuit stand passeert heb je van jan en mogen ze vervangen. Voel je niks verschil zijn ze nog goed.
Je voorwiel beetpakken (nog steeds van de grond) en voelen of er axiaal speling op zit. Zit daar speling op staat ofwel je voorwiel niet goed gemonteerd of je wiel lagers zijn aan vervanging toe.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Kweetet John, die controle heb ik al is vluchtig uitgevoerd en dan voel ik niet echt iets, maar toch, ik weet 't niet :-?
Misschien voel ik 't gewoon niet en is de schade/sleet er wel.
Volgens jouw deskundige mening, als je 't tijdens het rijden echt duidelijk voelt, moet de schade dan zodanig zijn dat je 't bij deze simpele controle ook voelt? Of kan er toch schade zijn die je bij 't sturen opmerkt, maar die je bij zo'n controle niet merkt?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

Pol

Bericht door Pol »

Koppel!! schreef:YOO

Kweetet John, die controle heb ik al is vluchtig uitgevoerd en dan voel ik niet echt iets, maar toch, ik weet 't niet :-?
Misschien voel ik 't gewoon niet en is de schade/sleet er wel.
Volgens jouw deskundige mening, als je 't tijdens het rijden echt duidelijk voelt, moet de schade dan zodanig zijn dat je 't bij deze simpele controle ook voelt? Of kan er toch schade zijn die je bij 't sturen opmerkt, maar die je bij zo'n controle niet merkt?

Grtz, Philip!
dag Filip.Neem uw wiel en uwe Pirelli (als ge hem nog hebt) mee naar den bandenboer en voor e prijske of gratis weet ge het direkt.Is de band in de goei rijrichting gemonteerd.je weet maar nooit hé.
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Band is zeker in de correcte richting gemonteerd, heb vertrouwen in m'n bandenboer, anders zou ik 'm ook op 't forum niet aanraden hé :razz:

Ik zal 'm is een belleke geven, vragen of hij een moment heeft dat 't minder druk is, en een afspraak maken, ik heb idd. de allroadband ('t is een Dunlop ipv een Pirelli, maar soit) nog liggen omdat hij bijlange nog niet versleten was.

Ga straks toch nog is testen, nekeer voelen, maar de vorige keer dacht ik niks abnormaals waar te nemen.

Grtz, Philip!

Philz picz are here!

Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Als je zoveel hinder ondervindt bij het rijden, moet je dat zeker voelen bij de balhoofdtest. die k60 kan mss wel "plat" afgesleten zijn op het loopvlak, maar dat moet je ook zien en voelen als je er even met de handpalm overgaat. Spijtig dat je geen 2sets velgen hebt, dan kon je testen met andere velg/band.

Lagers wiel zelf voel je eigenlijk niet, dat zie (bruin stof) en hoor je eerder.

Ga efkes bij je bandenboer langs
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
stefke2

Bericht door stefke2 »

Philip,

probeer het voorwiel eruit te halen en dan nog eens de balhoofdlagertest te doen, dan voel je het waarschijnlijk makkelijker. Mijn Triumph stuurde de laatste maand ook zwaar, controle gedaan niks te merken. Toen ik de voorband verving en het wiel eruit was kon ik wel duidelijk de knik voelen in de balhoofdlagers. Zootje vervangen, stuurt nu weer als een zonnetje. 8-)
GSrijder
Contacteer:

Bericht door GSrijder »

Is een zwak punt van de Honda's en ik speek uit persoonlijke ondervinding op 2 motoren.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Gelijkaardige ervaring dan Stefke. Ik heb mettertijd geleerd dat je kapotte balhoofdlagers bijlange niet altijd voelt door gewoon het voorwiel van de grond te lichten en dan het stuur heen en weer te draaien. Net een Honda uit elkaar gegooid waar ge niks voelde zolang de vork gemonteerd zat. Maar eenmaal het wiel de en poten eruit waren draaide het T-stuk en de kroonplaat in 15 trapkes van links naar rechts. Lagers compleet om zeep...
Nil volentibus arduum
Plaats reactie