lampen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over accessoires en toebehoren voor de motorfiets
zoals verhoogd scherm, binnentassen, valbeugels, enz.

Moderator: GVN

Plaats reactie
poestexas
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

lampen

Bericht door poestexas »

Hallo,
Omdat ik toch een lamp defekt had aan de 1200rt, besloot ik dan maar om er een set super-witte lampen in te steken.
Toen deze gemonteerd waren stelde ik vast dat ik ipv. lampen 55w er lampen 100w ingestoken had. Verkkerd aankoopje! Weet dat dit in feite niet mag maar qua lichtopbrengst was ik wel best tevreden.
Toen ik gisteren van het werk thuis kwam en ik eens aan de koplamp voelde, vond ik toch dat deze behoorlijk warm had. Beschermkapje er ook eens afgehaald zodat ik aan de draden kom die aan de lamp zijn aangesloten en deze hadden het ook goed warm.
Met goed warm bedoel ik dan wel niet dat ge er ukon aan verbranden maar toch meer dan lauw.
Vraagje: zou die warmte kwaad kunnen of kan dat tegen een stootje? Is er geen gevaar dat de draden smelten of dat den boel in brand vliegt?
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: lampen

Bericht door John »

Ge steekt er bijna de dubbele waarde in dan dat er (met de nodige veiligheidsmarge) door de fabriek berekend is.
Wat denkt ge nu zelf? In de zomer, als de temperatuur nog wat hoger kan zijn gaan die draden het nog een beetje moeilijker krijgen.
Moet ik nog verder vertellen? :wink:
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: lampen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Die draden zullen 't wel warm krijgen, maar ik vrees eerder dat uwe plastieken reflector in uw koplamp wel is één dezer ofwel zwart zou kunnen gaan uitslaan, ofwel gewoon vervormen/smelten. En dan kunt ge op zoek naar een nieuwe of 2ehandse koplamp, want diene reflector zult ge niet apart kunnen kopen. Als ge 'm zelfs al apart kunt verwijderen zonder de koplamp kapot te krijgen.

Kortom, haal die 100W lampkes er uit, steek misschien eentje in 't groot licht (dat blijft toch zelden langer dan enkele seconden opstaan) en als ge echt meer lichtopbrengst wilt hebben, investeer dan in een deftige xenon conversiekit. Zelfs de minder krachtige 35W xenons zijn gemiddeld 2'n half tot 3 keer zo sterk dan een klassieke halogeenlamp. En nog altijd minstens twee keer zo sterk dan van die "High performance" lampkes van oa. Philips of Osram die dik 25€ oid 't stuk kosten. En die trouwens na enkele maanden stukgaan, tot m'n eigen ergernis ondervonden :-?

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
poestexas
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: lampen

Bericht door poestexas »

inderdaad, die lampen gaan er morgen terug uit. Kan ze eventueel nog gebruiken voor de koplamp, zoals je zegt.
Xenon is echter ook geen optie. Ik had ze vorig jaar gemonteerd maar kon op mijn originele radio geen enkele post meer pakken. Blijkt ook een algemeen probleem te zijn bij die Rt's vanaf 2008.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: lampen

Bericht door Koppel!! »

YOO

Da's misschien afhankelijk van waar ge de ballasten plaatst? Weet wel niet waar die radio unit v.d RT zit, maar ja, xenons kopen om dan terug 't zelfde te ondervinden is natuurlijk ook geen oplossing.

Toch ff een vraagje aan iedere R1200RT rijder met xenon die dit leest, hebben jullie dit ook? En zo niet, waar zitten dan de ballasten?

Interessante materie :-P

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: lampen

Bericht door wooter »

Nee, ik heb geen storing van xenon. De ballasten zitten vlak bij de lampen, onder de afdekkappen links en rechts.
rt bleuken
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 aug 2008, 19:49

Re: lampen

Bericht door rt bleuken »

Héy,

Hoe slaag je er in godsnaam in om zonder problemen, de twee xenon's te laten branden op een RT '10 ?
Moet er een relais tussen zodat ze tegelijk starten ?

grtz,Xenon stress
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: lampen

Bericht door patrick k100 »

als je meer licht en witter licht wil ik heb er bij mij in steken van philips xp moto en das merkelijk veel verschil met gewoon lampje hoor.
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
Flat Twin Power

Re: lampen

Bericht door Flat Twin Power »

Bon,

Ik heb dus xenon op mijn RT van 2007, maar het heeft veel werk gekost om ze min of meer (lees 95 procent) werkend te krijgen.
Ik had enorme problemen met storing op de radio. De ballasten zitten nu helemaal links, beide tegen het zijpaneel van de kuip. Nu heb ik perfecte ontvangst op
alle "sterke zenders" zijnde stubru, mnm, vrt radio. Op q music heb ik een beetje storing, enkel bij dichte bebouwing of in de nabijheid van sterke "stoorzenders" zoals hoogspanningskabels.
Dan had ik ook problemen met het opstarten van de lampen. De linkse werd telkens uitgeschakeld door de canbus. Na het monteren van een ander merk ballast (hella) is ook dit probleem voor 95 procent van de baan. 1 keer op de 10 valt het nog eens voor dat de linkse lamp wordt uitgeschakeld. Als ik dan een tweede start doe blijven ze wel branden.
Dus de problemen zijn niet helemaal opgelost maar ik kan ermee leven want de lichtopbrengst is fenomenaal.
Wat ik wel niet goed snap is waarom je op de RT af fabriek geen xenon kan krijgen waar dit op de 1200GT en nu de 1600 GT wel mogelijk is.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: lampen

Bericht door John »

patrick k100 schreef:als je meer licht en witter licht wil ik heb er bij mij in steken van philips xp moto en das merkelijk veel verschil met gewoon lampje hoor.
Patrick, het verschil met een xenon is wel groter hoor! :wink:
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: lampen

Bericht door patrick k100 »

ja ja maatje weet ik wel maar is ne pak goeikoper ook he en ik ben redelijk tevreden hoor van die lichtopbrenst. ik heb die wel geplaatst omdat ik in die brok van nostalgie van mij van 25 jaar gene xenon wil plaatsen :grin:
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: lampen

Bericht door John »

Ik heb er ook nog eentje staan met bi-xenon (K100LT) en eerlijk, een wereld van verschil!
De prijzen zijn al aardig gezakt hoor!
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: lampen

Bericht door Danny »

De standaard lampen van een RT zijn al bangelijk (ik snap dat iedereen nog meer wil) Een xenon geeft meer maar als ge met de RT lampen niet goed ziet dan lijkt me een bezoek aan de oogarts meer aangewezen of hoog tijd dat ge het vizier van uwen helm eens oppoetst...

Misschien moeten ze eens een RT zijn licht aansteken naast dat van een RT van 15 jaar terug.

Moraal van 't verhaal: ge kunt op den duur overdrijven ook! :twisted: :clown:
wooter
Berichten: 420
Lid geworden op: 28 jan 2010, 16:51
Woonplaats: 3730
Contacteer:

Re: lampen

Bericht door wooter »

Eén xenon in een RT is toch nog duidelijker dan 2 halogeen peertjes in een RT.

Maar als je enkel met auto's rijdt met xenon en elke dag pendelt, inclusief in de herfst en wintermaanden, kan ik niet meer wennen aan halogeen peertjes op mijn brommer.
Sven 12RT
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 jan 2011, 16:39

Re: lampen

Bericht door Sven 12RT »

rt bleuken schreef:Héy,

Hoe slaag je er in godsnaam in om zonder problemen, de twee xenon's te laten branden op een RT '10 ?
Moet er een relais tussen zodat ze tegelijk starten ?
M'n RT moest van de xenon's niet weten.
Ik had echter die eerste generatie xenon-starters.
De enige werkende oplossing bleek extra bedrading van de batterij en een relais gestuurd door een standlicht.
Werkte perfect.
Tegen-argument : - door het gebruik van de relais, gingen de lampen meteen aan na opzetten contact.
- (opnieuw) door gebruik relais, stond dus constant het symbool "lampje defect" op het dashbord. Verder weinig last mee.
R1200RT, again :-)


Afbeelding
demarcel
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 mei 2011, 23:34

Re: lampen

Bericht door demarcel »

Vandaag ook een xenonlampje geplaatst.
Benieuwd naar het resultaat ....
GRR.M... :grin: 8-)
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: lampen

Bericht door Wiedewa »

demarcel schreef:Vandaag ook een xenonlampje geplaatst.
Benieuwd naar het resultaat ....
GRR.M... :grin: 8-)
Met groot en klein licht ?
Of doe je er iedereen mee verblinden zodat jij alles ziet en de andere niks meer ?

Sorry, zelf wacht ik af tot de echte goeie Leds opstaan, tot dan heb ik gewoon H4 90/100 watt :grin:

mvg Nico
MG Breva 850
bijnaextuc
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 feb 2007, 12:09
Locatie: Hasselt

Re: lampen

Bericht door bijnaextuc »

Koppel!! schreef: die "High performance" lampkes van oa. Philips of Osram die dik 25€ oid 't stuk kosten. En die trouwens na enkele maanden stukgaan, tot m'n eigen ergernis ondervonden :-?

Grtz, Philip!
Die ervaring van Philipslampen heb ik ook ondervonden in mijn wagen.Mooie lichtopbrengst maar van korte duur. :twisted:
patrick k100
Berichten: 2189
Lid geworden op: 09 nov 2010, 00:11
Woonplaats: wondelgem
Locatie: wondelgem oost-vl

Re: lampen

Bericht door patrick k100 »

ik bestel die philipslampen in de U.K net weer na anderhalf jaar setje aangeschaft bleu vision ultra 24 euro voor setje inc verzending .das bijna den helft goekoper dan hier ,maar idd ze gaan maar anderhalf jaar mee bij mij.
R1200GS-K100RT-Peugeot 407SW
demarcel
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 mei 2011, 23:34

Re: lampen

Bericht door demarcel »

Verblinden is zeker niet mijn bedoeling.
Zelf een beter zicht hebben wel..
M.. :grin: 8-)
sergeGS
Berichten: 113
Lid geworden op: 23 apr 2011, 15:13
Woonplaats: Waasland
Locatie: Sint Niklaas

Re: lampen

Bericht door sergeGS »

Voor mij is het beter zicht van minder belang ! GEZIEN worden, dat is het voornaamste :cyclopsani:
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
demarcel
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 mei 2011, 23:34

Re: lampen

Bericht door demarcel »

Om gezien te worden heb ik nog wat andere lampjes..
GR..M.. :grin: 8-)
Plaats reactie