(s)Campi Di Pampi schreef:Een oud onderwerp dat regelmatig (her)opduikt op fora.
Is hier ook al behandeld geweest in het verleden en toen zijn er ook links gepost van een Duitse zender die hier eveneens een repo aan had gewijd, ze hadden enkele interviews vertoond met chauffeurs die -beroepsmatig- héél veel km's afmaalden en ook vertikten hun olie te verversen, zaten Mercedes personenwagens bij met +300.000km zonder oliewissel en geen gerelateerde problemen...sindsdien ben ik ervan overtuigd, rekening houdend met de huidige constructienormen, dat een moderne merkolie vervangen volgens de voorschriften inderdaad pure commerce is.Oliefilter daarentegen zou ik wel blijven vervangen.
Olie filter vervangen zonder de olie te vervangen is lastig hé, je moet dan de afgetapte olie er terug opkappen......
De onderhoudsintervals worden steeds langer, da's voor de meeste mensen makkelijker, maar langere onderhoudsintervals komen niet altijd goedkoper uit. Als een motor bv pas om de 30.000km zou binnenkomen, zullen remblokken ed te vroeg vervangen worden, omdat ze anders die extra 30.000km niet aankunnen, ook al zit er bv nog genoeg op om 15-20.000km te doen....Slijtage die snel wordt vastgesteld (lagers ed) is vaak goedkoper te herstellen....bovendien wordt de long life olie (nodig om dergelijke onderhoudsintervals te halen) zeer duur verkocht, je hebt weliswaar minder olie nodig op een motorleven, maar de fabrikant moet ook nog verdienen, als ze minder verkopen, zal je de olie duurder moeten betalen.
De olie van een auto/motor die korte afstandjes doet verouderd veel sneller dan die van een dagelijkse autostrade rijder, dus de fabrikant moet ook met die "negatieve" uitschieters rekening houden om een oliewissel te bepalen.
Tenzij dat er een "test" sonde op je motor zit die constant de kwaliteit van je olie meet zou ik het niet aandurven om 100.000km met dezelfde olie te rijden. Een lekkende injecteur waardoor er benzine/diesel bij je olie komt, lekkende koppakking waardoor er water in je olie komt etc....het zijn allemaal dingen die op lange termijn veel geld kosten indien niet op tijd ontdekt.
Bovendien vraag ik me af waarom mensen het risico nemen om zo lang zonder oliewissel te rijden. Garantie krijg je niet zonder de voorgeschreven oliewissels, als je je motor op 100.000km opblaast, heb je meer kosten dan die enkele oliewissels die je uitgespaard hebt, je hebt zowieso nog andere onderhoudswerkzaamheden behalve olie wisselen, dus je moet toch sleutelen of naar de garage etc....
BTW: bij aankoop van een 2de hands geef ik de voorkeur aan eentje die wel oliewissels gehad heeft ....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project