Bougiekoppen

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Kurt Steyaert

Bougiekoppen

Bericht door Kurt Steyaert »

Heeft er iemand een adres waar ik aan nieuwe bougiekoppen voor een 1150 GS kan geraken?
Geen volledige kabel, enkel passende koppen.

Grtz Kurt
Jo De Paepe

Re: Bougiekoppen

Bericht door Jo De Paepe »

twinspark met ingebouwde bobijn of monospark

twinspark alleen bij BMW , 'k heb mezelf ook zot gezocht voor een alternatief en uiteindelijk origineel gekocht ca 98€ /stuk
Kurt Steyaert

Het is voor een singlespark. Heb er voorlopig de originele Beru's terug opgestoken.
Danny

Bericht door Danny »

Als ze niet kapot zijn zou ik nie weten waarom andere te plaatsen... de BMW sluiten mooi 't cilindergat af...
Kurt Steyaert

Waarom?
Omdat er betere setjes bestaan die ook mooi afsluiten en voor een betere verbranding zorgen.
Synchro Bob
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Kurt Steyaert schreef:Waarom?
Omdat er betere setjes bestaan die ook mooi afsluiten en voor een betere verbranding zorgen.
Oeioeioei, daar gaat een discussie van komen...
Passieve bougiekoppen die een betere verbranding geven. Sta mij toe om te skeptisch te zijn...
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Danny

Bericht door Danny »

We gaan er zelfs nie over discussiëren, geen idee wie zoiets in je oor geblazen heeft maar goed als jij je er achteraf beter mee voelt... :clown:
Jo De Paepe

Bericht door Jo De Paepe »

Yep,

er bestaat zoiets als capacitieve bougieleidingen van Nology ,deze zijn volledig afgeschermd met een massa.
Zouden een sterkere vonk moeten geven
http://www.nology.com/
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Als ik zo de plaatjes zie op nology... dan is het gewoon een stukje coax kabel met een pig tail.
Zoals we dat in de EMC wereld noemen.
Het enige voordeel is dat er nu een gedefinieerde capaciteit aan de kabel hangt. Echter voor hoge frequenties (di/dt) met name die van een bougie vonk kan dit wel eens nadelig zijn. Immers de impedantie van een condensator is -j/wC waarbij de - staat voor de richting en w voor omega hetgeen 2*pi*frequentie is.
Dus hoe hoger de frequentie van de vonk en met name de stijgende flank hoe slechter de vonk, omdat er stroom door de capaciteit loopt.

Verder moet de bougie en de dop aangepast zijn op de kabel. Als de karakteristieke impedantie van de kabel niet die is van de serie weerstand van de bougie, dan zal het geheel slechter werken. De impedantie van een vlamfront is laag, het is immers een geïoniseerd gas mengsel, dus dat kun je als kortsluiting beschouwen. Nu dan de bougie, deze zal een serie R moeten hebben van 300 Ohm,

Kortom, ik geloof er niet zoveel van, allen voor radio gebruikers zal dit waarschijnlijk wat minder storing geven.

En als je het patent leest, maken ze er een afgestemde kring van.. Kortom hij doet het wel beter maar bij 1 toerental...
http://www.google.com/patents/US6559376 ... &q&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;

En door het toepassen van de serie weerstand zal de energie inhoud in de vonk een stuk lager zijn... maar een "R" bougie daar zit al een weerstand in.. dus dan moet je naar een bougie zonder een ingebouwde weerstand...

O ja Amerika, 1 der leukste patenten is: Het van papier gevouwen trappetje om spinnen uit je bad te krijgen.
Laatst gewijzigd door CeesBmw op 01 jan 2012, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
RBee

Bericht door RBee »

CeesBmw schreef:Als ik zo de plaatjes zie op nology... dan is het gewoon een stukje coax kabel met een pig tail.
Zoals we dat in de EMC wereld noemen.
Het enige voordeel is dat er nu een gedefinieerde capaciteit aan de kabel hangt. Echter voor hoge frequenties (di/dt) met name die van een bougie vonk kan dit wel eens nadelig zijn. Immers de impedantie van een condensator is -j/wC waarbij de - staat voor de richting en w voor omega hetgeen 2*pi*frequentie is.
Dus hoe hoger de frequentie van de vonk en met name de stijgende flank hoe slechter de vonk, omdat er stroom door de capaciteit loopt.

Verder moet de bougie en de dop aangepast zijn op de kabel. Als de karakteristieke impedantie van de kabel niet die is van de serie weerstand van de bougie, dan zal het geheel slechter werken. De impedantie van een vlamfront is laag, het is immers een geïoniseerd gas mengsel, dus dat kun je als kortsluiting beschouwen. Nu dan de bougie, deze zal een serie R moeten hebben van 300 Ohm,

Kortom, ik geloof er niet zoveel van, allen voor radio gebruikers zal dit waarschijnlijk wat minder storing geven.

En als je het patent leest, maken ze er een afgestemde kring van.. Kortom hij doet het wel beter maar bij 1 toerental...
http://www.google.com/patents/US6559376 ... &q&f=false" onclick="window.open(this.href);return false;

En door het toepassen van de serie weerstand zal de energie inhoud in de vonk een stuk lager zijn... maar een "R" bougie daar zit al een weerstand in.. dus dan moet je naar een bougie zonder een ingebouwde weerstand...
Dit snap ik. :wink: :lol:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kurt Steyaert

Beste ongelovigen,

Al jaren gebruik ik Nology en Brisk glijvonkbougies met grote tevredenheid op mijn niet-standaard Helga.
Deze combinatie ontdekte ik op de site van een Amerikaans tuningbedrijf. Na enig opzoekwerk en contact met Nology zelf, bestelde ik mijn eerste setje in Amerika.
Ik heb toen foto's en afmetingen van de originele kabels moeten doorsturen alvorens mijn setje Nology te kunnen in ontvangst nemen.
Onlangs zag ik deze Nology kabels verkrijgbaar als artikel op de site van een Duitse aftermarket leverancier, dus blijkbaar zijn er nog gekken die er interesse voor hebben.
Sinds kort werden deze bij Helga vervangen door de originele Beru's en NGK's met 3 contactpunten en ook deze combinatie doet het goed, zei het iets minder gretig op het gas.
De materialen van Beru behoren bij de betere op de markt, maar die van Nology lijken me toch net iets beter.
Net zoals alle verkrijgbare materialen heeft ook Nology bepaalde nadelen. Het inbranden van bougie's in de koppen en de temperatuur huishouding om er enkele te noemen.
Daarom zou ik nooit Nology gebruiken in een standaard, arme mengsel brommer.
Een discussie hierover wil ik gerust wel eens aangaan, maar enkel met mensen die ervaring hebben met beide combinaties,anders raken we niet verder dan gissen en pseudo wetenschappelijke verklaringen.
Enkele jaren terug werd ik hier ook al eens verketterd door de merk-enthousiasten voor het gebruik van ondermeer, niet-originele batterijen.
Tegenwoordig hebben de grootste tegenstanders van destijds,ook al enige tijd een Hawker Odyssey steken.
Ik bedoel maar... er hoeft echt geen BMW op te staan om degelijk spul te zijn.
Waar BMW kiest voor het compromis, kun je met premium spul vaak nog een pak efficienter tewerk gaan. De echte vraag blijft echter of je er ook de meestal zeer dure prijs voor wil betalen?
Heeft er iemand trouwens al enig idee waar ik aan die koppen kan geraken?

Groeten Kurt
Laatst gewijzigd door Kurt Steyaert op 02 jan 2012, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

ehh de knalpot of zo. Dealer?
Automaterialen handel.. Is die bougiedop niet gewoon zo'n aangegoten ding van BMW zelf?
Anders neem je een bougiedop mee naar een automaterialen/motordealer en ga in het magazijn snuffelen..
Kurt Steyaert

Bij de dealers en de mij gekende leveranciers van onderdelen (ook auto), heb ik deze nog niet gevonden.
In een lijst met producten van NGK, dacht ik er ene gezien te hebben die mogelijks een uitkomst zou kunnen bieden, maar ik moet dit spoor nog verder natrekken.
De originele BMW (Beru) hebben een kop die erop zit geperst, deze is niet gegoten volgens mij.
De Nology hebben een bijna identieke kop zonder merkvermelding, maar minder hard geperst op de kabel.
Ik denk dat ik nog eens kontakt ga nemen met Nology, maar ik vrees dat die me terug een complete set gaan willen verkopen.
Alvast hartelijk dank allemaal voor het meedenken.

Groeten Kurt
Plaats reactie