Kennis motortechniek...
Moderator: GVN
Kennis motortechniek...
Beste forumleden,
Ik had graag geweten of er bepaalde workshops of dagen zijn dat motorrijders bij elkaar komen om technische kennis uit te wisselen. Ik wil graag wat meer kennis opdoen - op dit moment erg nihil - en in de toekomst mijn onderhoud (in zoverre dat mogelijk is) zelf doen. Ik rij een R1150RT. Enkele maanden terug heeft mijn motor een grote beurt gehad. Sinds kort ben ik er achter dat mijn achterwiel niet lekker loopt, lees stroef. Nu heb ik het idee dat een van de zuigers van de remklauw niet terug gaat, thans dat denk ik.
Helaas heb ik niet het lef om er zelf aan te beginnen daar mijn kennis erg nihil is. Als ik eenmaal gezien heb hoe het moet is het geen probleem. In principe is dit een kleine ingreep zou men zeggen, maar toch zie ik het liever eerst voordat ik er zelf aan begin.
Alle informatie is van harte welkom. Alvast bedankt!!
Gegroet,
Armando
Ik had graag geweten of er bepaalde workshops of dagen zijn dat motorrijders bij elkaar komen om technische kennis uit te wisselen. Ik wil graag wat meer kennis opdoen - op dit moment erg nihil - en in de toekomst mijn onderhoud (in zoverre dat mogelijk is) zelf doen. Ik rij een R1150RT. Enkele maanden terug heeft mijn motor een grote beurt gehad. Sinds kort ben ik er achter dat mijn achterwiel niet lekker loopt, lees stroef. Nu heb ik het idee dat een van de zuigers van de remklauw niet terug gaat, thans dat denk ik.
Helaas heb ik niet het lef om er zelf aan te beginnen daar mijn kennis erg nihil is. Als ik eenmaal gezien heb hoe het moet is het geen probleem. In principe is dit een kleine ingreep zou men zeggen, maar toch zie ik het liever eerst voordat ik er zelf aan begin.
Gegroet,
Armando
Re: Kennis motortechniek...
Ik vind dit ook een leuk idee.
In de 2pk-club wwar ik vroeger lid van was, bestond dat.
De club had een lokaal (een garage eigenlijk) waar maandelijks een sleuteldag gehouden werd. Was leerzaam.
In de 2pk-club wwar ik vroeger lid van was, bestond dat.
De club had een lokaal (een garage eigenlijk) waar maandelijks een sleuteldag gehouden werd. Was leerzaam.
r 80 gs '92 --> K75 '87 --> K75 '91
-
- Contacteer:
Beste Armando en anderen,
Ik organiseer regelmatig workshops voor de pre-1200 boxers.
Maar ik beperk mij liever tot de synchronisatie van de motor.
(kleppen, gaskleppen, bypass, TPS)
Regio Noord-Brussel.
Altijd welkom,
Ik organiseer regelmatig workshops voor de pre-1200 boxers.
Maar ik beperk mij liever tot de synchronisatie van de motor.
(kleppen, gaskleppen, bypass, TPS)
Regio Noord-Brussel.
Altijd welkom,
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Hola pola, ik ben dan een van die anderen...
Mocht er toevallig een of meerdere data gekend zijn ivm zo'n workshop mag je dat gerust laten weten.
Wens gerust wel wat meer te leren over mijn beest
En Bob, ik vind het geweldig dat je voor zo'n zaken open staat.
Ik lees het hier wel ergens...
Greetz Ward

Mocht er toevallig een of meerdere data gekend zijn ivm zo'n workshop mag je dat gerust laten weten.

Wens gerust wel wat meer te leren over mijn beest

En Bob, ik vind het geweldig dat je voor zo'n zaken open staat.
Ik lees het hier wel ergens...

Greetz Ward
100GS & R 1150 GS
CZ 175-Suzuki 125-Honda CB450-400Four-Yam'Diversion 600-Bmw R1100RT-R1150RT-K1200LT-R80GS-R1150RT
-
Is eentje met ABS, als je de zuigers in de remklauw er uit haalt moet je ABS ook ontluchten...moet je goed op letten, wil je dit na één keer zien zelf kunnen.Als ik eenmaal gezien heb hoe het moet is het geen probleem. In principe is dit een kleine ingreep zou men zeggen, maar toch zie ik het liever eerst voordat ik er zelf aan begin.
Gegroet,
Armandoarmando

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Beste forumleden,
Bedankt voor jullie genomen moeite om te reageren.
Ik bedoelde echter dat ik bij het zien van kleine reparaties het een keer moet zien en het vervolgens wel zelf kan. Nee, er zullen zeker wel reparaties zijn die veel meer aandacht vergen dan alleen 1 keer kijken. Sorry was niet duidelijk van mijn kant uit.
Synchro Bob --> beperk je je ook alleen tot de 1200 of ook tot de 1150rt...? Hoe meer ik leer hoe beter het is...
Paul --> Erg bruikbare tip, thanks!!!
Iedereen nogmaals bedankt voor jullie reactie!
Gegroet,
Armando
Bedankt voor jullie genomen moeite om te reageren.
Ik bedoelde echter dat ik bij het zien van kleine reparaties het een keer moet zien en het vervolgens wel zelf kan. Nee, er zullen zeker wel reparaties zijn die veel meer aandacht vergen dan alleen 1 keer kijken. Sorry was niet duidelijk van mijn kant uit.
Synchro Bob --> beperk je je ook alleen tot de 1200 of ook tot de 1150rt...? Hoe meer ik leer hoe beter het is...
Paul --> Erg bruikbare tip, thanks!!!
Iedereen nogmaals bedankt voor jullie reactie!
Gegroet,
Armando
-
- Contacteer:
Armando,
Ik was ook niet duidelijk. Met pre-1200 boxers bedoel ik alle boxers tussen 1969 (R50/5) en de R1150 inclusief twin-spark (tot 2004)
Als er genoeg kandidaten zijn wil ik wel een workshop in de komende weken organiseren.
Laat maar iets weten via deze weg.
Ik was ook niet duidelijk. Met pre-1200 boxers bedoel ik alle boxers tussen 1969 (R50/5) en de R1150 inclusief twin-spark (tot 2004)
Als er genoeg kandidaten zijn wil ik wel een workshop in de komende weken organiseren.
Laat maar iets weten via deze weg.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
@ Armando,
Ik begrijp wat je bedoelde, bij de 1150 RT zit je met dat ABS en daar moet je de ABS pomp ook mee ontluchten.
Gr, meca.
Ik begrijp wat je bedoelde, bij de 1150 RT zit je met dat ABS en daar moet je de ABS pomp ook mee ontluchten.

Gr, meca.
De boekjes van Paul Klaver zijn goed te lezen over motorfiets techniek.
Beetje lastig aan komen denk ik.
Beetje lastig aan komen denk ik.
Heb me er eens een paar keer mee bezig gehouden, onderhoudsbeurt groot/klein uitleggen/voordoen.
kardan reviseren, voorvorkkeerringen vervangen, remolie (alle systemen) jammer genoeg is 't meestal stank voor dank en op den duur geef je dat gewoonweg op.
sommige zijn heel erg dankbaar en joviale motorrijders anderen willen gewoon een goedkoop beurtje of herstellingkje en die hoor je na de spotgoedkope herstelling nie meer...
kardan reviseren, voorvorkkeerringen vervangen, remolie (alle systemen) jammer genoeg is 't meestal stank voor dank en op den duur geef je dat gewoonweg op.
sommige zijn heel erg dankbaar en joviale motorrijders anderen willen gewoon een goedkoop beurtje of herstellingkje en die hoor je na de spotgoedkope herstelling nie meer...

Dat kan ik natuurlijk wel goed geloven dat de moet je daarvan in de schoenen zakt...
Natuurlijk is het kaf niet op voorhand van het koren te scheiden natuurlijk. Anders was het wel gemakkelijk
Ik zou zoiets wel graag eens bijwonen om meer over mijn fiets te leren, het is natuurlijk wel zo dat ik aan zo'n initiatief weinig
kan bijdragen daar mijn kennis op dit moment nihil is. Ik zie zo'n initiatief wel iets waar je je handen zelf vuilmaakt onder
begeleiding van... en idd niet afkomen voor een "cheapo" onderhoud...
Maar uit respect voor de organisator zijn tijd en moeite en gemaakte kosten is een eventuele extra bijdrage vind ik mijns inziens wel op zijn
plaats dan naast de kosten voor de verbruiksmaterialen...
En het is waarschijnlijk ook leuk als je iets meebrengt wat de organisator leuk vind om te knabbelen of te drinken
, niet?
Greetz Ward

Natuurlijk is het kaf niet op voorhand van het koren te scheiden natuurlijk. Anders was het wel gemakkelijk

Ik zou zoiets wel graag eens bijwonen om meer over mijn fiets te leren, het is natuurlijk wel zo dat ik aan zo'n initiatief weinig
kan bijdragen daar mijn kennis op dit moment nihil is. Ik zie zo'n initiatief wel iets waar je je handen zelf vuilmaakt onder
begeleiding van... en idd niet afkomen voor een "cheapo" onderhoud...
Maar uit respect voor de organisator zijn tijd en moeite en gemaakte kosten is een eventuele extra bijdrage vind ik mijns inziens wel op zijn
plaats dan naast de kosten voor de verbruiksmaterialen...

En het is waarschijnlijk ook leuk als je iets meebrengt wat de organisator leuk vind om te knabbelen of te drinken

Greetz Ward
100GS & R 1150 GS
-
Mijn ondervinding is, na zelf vele jaren in de garage te hebben gewerkt en nu nog sleutel als hobby...je ook het "gevoel" moet hebben en dat krijg je niet door af en toe eens iets te sleutelen zonder ervaring. Daardoor ga je regelmatig in de problemen komen, door bouten niet op de juiste spanning te zetten (tegenwoordig veel aluminium) en andere dingen die je niet uit ondervinding weet.
Nu is het wel plezant om je motor te leren kennen door zo een workshop, maar ervaring krijg je pas door jaren heen en interesse voor het vak.
Ik heb het genoeg gezien door mensen die pas van het school kwamen en dan in de garage komen werken...moet je regelmatig wegwijs maken.
En dan kun je ze er nog uit halen die echt niet met de volle goesting voor het beroep hebben gekozen....die blijven niet.
Gr, meca.
Nu is het wel plezant om je motor te leren kennen door zo een workshop, maar ervaring krijg je pas door jaren heen en interesse voor het vak.
Ik heb het genoeg gezien door mensen die pas van het school kwamen en dan in de garage komen werken...moet je regelmatig wegwijs maken.
En dan kun je ze er nog uit halen die echt niet met de volle goesting voor het beroep hebben gekozen....die blijven niet.
Gr, meca.
Yes yes, dat is waar, maar het spreekt natuurlijk ook voor zich als je twee linkse handen hebt en het verschil tussen diesel en naft nog niet meester bent bij wijze van spreken of het interesseert je geen **** je dan ook beter wegblijft van zo'n "sleuteldag"
In mijn geval heb ik wel reeds wat sleutel ervaring door mijn oldtimertje. Maar ik moet zeggen dat er aan de fiets toch al wel wat meer techniek komt zien dan aan onze Fiat 500. Hoewel het basisprincipe natuurlijk wel hetzelfde is.
Ik voel me toch wel wat zekerder als je zo'n zaken eerst eens hebt gezien of onder begeleiding van hebt gedaan... Er zijn altijd zo van die weetjes... en die staan dikwijls niet in de boeken
Greetz Ward
In mijn geval heb ik wel reeds wat sleutel ervaring door mijn oldtimertje. Maar ik moet zeggen dat er aan de fiets toch al wel wat meer techniek komt zien dan aan onze Fiat 500. Hoewel het basisprincipe natuurlijk wel hetzelfde is.

Ik voel me toch wel wat zekerder als je zo'n zaken eerst eens hebt gezien of onder begeleiding van hebt gedaan... Er zijn altijd zo van die weetjes... en die staan dikwijls niet in de boeken

Greetz Ward
100GS & R 1150 GS
-
Khad het niet beter kunnen zeggen....mecapuet schreef:Mijn ondervinding is, na zelf vele jaren in de garage te hebben gewerkt en nu nog sleutel als hobby...je ook het "gevoel" moet hebben en dat krijg je niet door af en toe eens iets te sleutelen zonder ervaring. Daardoor ga je regelmatig in de problemen komen, door bouten niet op de juiste spanning te zetten (tegenwoordig veel aluminium) en andere dingen die je niet uit ondervinding weet.
Gr, meca.
Ik sleutel graag, en ook al relatief lang, en leer nog elke keer bij. + ik ben gek van greeedschap

Op een beurs mag er een schitterende motor staan blinken, als er een kraam met gereedschap naast staat heb ik die moto zelfs nog niet gezien....

Maar ik sleutel meestal als ik er zin in heb en niet omdat het moet. Groot verschil.
Een basiskennis, zoiets van: wat is wat aan je motor zou iedere motard moeten hebben, daarom hoef je nog niet in staat te zijn om je boite langs de kant vd weg te reviseren......
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Beste forumleden,
Blijkbaar zorgt mijn topic voor enige onrust en dit kan ik best begrijpen. Sommige zullen er zeker misbruik van maken en willen er gewoon inderdaad een 'goedkope' onderhoudsbeurt mee 'scoren'. Echter dit is mijn opzet niet!!
Al is mijn motorkennis zeeeeeer beperkt, maar ik schuw er niet om om te leren. Mij lijkt het gewoon handig om meer over mijn machine te weten te komen. Alle beetjes helpen!
En ik begrijp best dat sommige de moed in de schoenen is gezakt en een dergelijke negatieve gedachtegang hier over hebben.
Synchro Bob ik houd me aanbevolen om een van je workshops bij te wonen, al is het maar om te kijken hoe en wat...
Gegroet,
Armando
Blijkbaar zorgt mijn topic voor enige onrust en dit kan ik best begrijpen. Sommige zullen er zeker misbruik van maken en willen er gewoon inderdaad een 'goedkope' onderhoudsbeurt mee 'scoren'. Echter dit is mijn opzet niet!!
Al is mijn motorkennis zeeeeeer beperkt, maar ik schuw er niet om om te leren. Mij lijkt het gewoon handig om meer over mijn machine te weten te komen. Alle beetjes helpen!
En ik begrijp best dat sommige de moed in de schoenen is gezakt en een dergelijke negatieve gedachtegang hier over hebben.
Synchro Bob ik houd me aanbevolen om een van je workshops bij te wonen, al is het maar om te kijken hoe en wat...
Gegroet,
Armando
-
- Contacteer:
Op een bepaald ogenblik dacht ik te stoppen met die synchronisatie workshops. Niet omdat er zou geprofiteerd worden om gratis een beurt te krijgen maar eerder omdat het moeilijk is om mensen zonder enige ervaring met één workshop "up to speed" te krijgen. Er schuilt zelfs het gevaar in dat ik mensen aanzet om, eigenhandig, hun boxer naar de vernieling te sleutelen.
Maar die met wat ervaring worden effectief geholpen en de echte novicen weten dan waarom we synchroniseren en wat er komt bij te kijken.
Dus, we hebben hier al 2 kandidaten: Armando en Weedeebee. Nog 2 erbij en ik organiseer een synchronisatie workshop.
Maar die met wat ervaring worden effectief geholpen en de echte novicen weten dan waarom we synchroniseren en wat er komt bij te kijken.
Dus, we hebben hier al 2 kandidaten: Armando en Weedeebee. Nog 2 erbij en ik organiseer een synchronisatie workshop.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Amaai zeg, tis toch winter? Is er dan niemand aan het sleutelen
ofwel is iedereen al bij Bob gepasseerd en
heeft geen cursus meer nodig
Anyways dit weekend dan toch maar al eens zelf gestart en met mijn starter eens grondig onder handen genomen.
Elke keer ik de motor starte warm of koud, leek het altijd of er kosten zaten aan te komen
Het begin:

Twas precies wel nodig, stond echt vuil en vooral droog
na 50k km waarschijnlijk nog nooit vet gezien

Nog een sfeerbeeldje:

Het eindresultaat

Ik moet zeggen dat hij terug start zoals een nieuwe.
Moet ook wel toegeven dat die Odyssey batterij wel een super ding is. Allo kroket zeg. Deze morgen in de
koude ook onmiddellijk gestart zonder verpinken, wijlen kontent
Klaar voor het volgende toertje dus.
Greetz Ward

heeft geen cursus meer nodig

Anyways dit weekend dan toch maar al eens zelf gestart en met mijn starter eens grondig onder handen genomen.
Elke keer ik de motor starte warm of koud, leek het altijd of er kosten zaten aan te komen

Het begin:

Twas precies wel nodig, stond echt vuil en vooral droog

Nog een sfeerbeeldje:

Het eindresultaat

Ik moet zeggen dat hij terug start zoals een nieuwe.
Moet ook wel toegeven dat die Odyssey batterij wel een super ding is. Allo kroket zeg. Deze morgen in de
koude ook onmiddellijk gestart zonder verpinken, wijlen kontent

Klaar voor het volgende toertje dus.

Greetz Ward
100GS & R 1150 GS
Hey,
ik ben ook gefascineerd door techniek en zou ook wel eens willen langskomen om te kijken en te leren. Uit pure interesse. Ben wel handig maar niet echt ervaring. Wanneer jullie een datum afspreken en het kan voor mij (en voor jullie natuurlijk), ben ik er graag bij.
groeten
Joris (1150rt)
ik ben ook gefascineerd door techniek en zou ook wel eens willen langskomen om te kijken en te leren. Uit pure interesse. Ben wel handig maar niet echt ervaring. Wanneer jullie een datum afspreken en het kan voor mij (en voor jullie natuurlijk), ben ik er graag bij.
groeten
Joris (1150rt)