BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
LucB
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 apr 2007, 12:38
Locatie: Stekene

BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door LucB »

Vorige week donderdag (dus nog voor vrijdag de 13de) ben ik bijna op m'n werk gearriveerd, als bij het filefilteren voor een verkeerslicht de motor van mijn K1200 afslaat.
Starten wil niet meer lukken dus duw ik hem aan de kant en bel de VAB-pechdienst. Bij een druk op de startknop komt er enkel een onbekend geluid uit de motor...
De K opgeladen door VAB en afgezet bij de dealer. De dag erna even langsgeweest voor een stand van zaken. Wat blijkt, in het motorblok ligt de distributieketting afgebroken in het blok.
Morgen gaat het blok open om een volledige stand van zaken op te maken... maar mogelijks is het beestje niet meer te redden ... en dat voor een motor van nog geen 6 jaar (die ik amper anderhalf jaar geleden heb gekocht).
Iemand ooit al dergelijk geval voorgehad?
Bestaat er - indien nodig - een mogelijkheid om er een ander motorblok (van bij een betrouwbare bron , genre 'de knalpot' ) onder te hangen ?
Hiervoor is natuurlijk het kostenplaatje doorslaggevend, maar zoals het er nu uitziet kijk is hoe dan ook tegen een serieuze factuur aan (mogelijks totaal verlies én aankoop van een vervanger :-?
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door Wiedewa »

Je schrijft dat de motor bij de verkeerslichten afsloeg.
Dan denk ik dat je geluk hebt met verdere beschadigingen binnen in het motorblok.

Wordt dan kettinkje en gelijders en spanner vervangen, alles weer op tijd zetten, dichtsleutelen en rijden.
Gelijders en spanner zouden iedere 60.000km vervangen moeten worden, is dat ook gebeurd, of heb je nog niet zoveel kilometers ?
Bij mij is het inderdaat wel gebeurd, helaas heb ik maar n K1100rs.
Daarbij kan de interval van vervangen ook op n andere kilometerstand plaatsvinden.

mvg Nico
MG Breva 850
st1100
Berichten: 931
Lid geworden op: 02 okt 2007, 12:45
Locatie: Mechelen

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door st1100 »

Of je met de motor stilstaat aan de rode lichten , of niet , heeft er weinig mee te maken vrees ik , de motor draaide en dat is het enige wat van belang is. Wanneer een distributieriem breekt dan slaan meestal een paar kleppen en de zuigers tegen mekaar. Met als gevolg dat er kans op schade is aan een paar zijgers en kleppen enz.

Een distributieketting heeft als voordeel dat ze betrouwbaarder is en dus ook normaal gezien niet stuk gaat. Het nadeel van zo'n ketting is dan weer dat ze zich niet laat opplooien als een riem. De kans is dus niet onbestaande dat ze zich rond een of ander kamwiel in een bol draaide en er nog dingen scheef zijn.

Als je motor onderhouden is volgens het onderhoudsplan zou ik toch proberen een tussenkomst van BMW te krijgen. Want normaal is het niet dat zo'n ketting breekt (daarom steken ze er net een ketting in) , al kan het wel voorvallen. Ik heb het zelfs ooit eens geweten bij een mercedes 220D , dat zijn die die in africa nu 30 jaar later nog rondrijden. Het kan dus bij de besten al eens voorvallen :shock: Veel succes met de reparatie.
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door Erik »

LucB schreef:Wat blijkt, in het motorblok ligt de distributieketting afgebroken in het blok.
als oorzaak zou ik de kettingspanner verdenken, temeer omdat ik op dit forum lees dat er een modificatie is geweest
en er meerdere topics over de "chain tensioner" in dat forumdeel staan.
Misschien vergroot dat je kansen op coulance want een gebroken distributieketting, hoe zeldzaam ook, is geen kattepis.
Sterkte!
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door Danny »

negen van de tien is je blok naar de verdoemmenis, een klep, pistonneke... die dingen mogen sterk zijn maar een zuiger die een klep een patat geeft dat is niet te onderschatten.
Van spanners en geleiders vervangen spreekt BMW nooit zeker niet op de K1100RS (vervangen als ze begint te rammelen) en dat doet ze de eerste 300 a 400.000km niet.

De nieuwere staande K kan dan gevoeliger zijn aan spanners maar zoiets breekt nooit zonder voorafgaande geluiden, allicht was de schade er al toen jij hem kocht en heb je als zodanig niks gemerkt/gehoord. Ik duim mee voor je want alles hangt er vanaf of je een tikkeltje geluk bij een ongeluk hebt.

sterkte met de diagnose :wink:
andrevh
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 nov 2005, 23:34
Locatie: RAVELS-EEL

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door andrevh »

hoeveel km heeft het blok gelopen?
R 1200 GS '2011 TRIPLE BLACK
K 100 basic '84
LucB
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 apr 2007, 12:38
Locatie: Stekene

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door LucB »

andrevh schreef:hoeveel km heeft het blok gelopen?
Momenteel staat er amper 85000 km op de teller. Toch wel peanuts voor een dergelijke motor zou je denken.
Uiteindelijk rijd ik jaarlijks zo een 35000 km (vnl woon-werkverkeer) en schrijf ik de motor af op 3 jaar.
Je zou dus verwachten dat je met een verondersteld kwaliteitsbeest als BMW toch redelijk gerust kan zijn..
Uiteindelijk betaal je daarvoor ook een hogere prijs...
Wiedewa schreef:Je schrijft dat de motor bij de verkeerslichten afsloeg.
Dan denk ik dat je geluk hebt met verdere beschadigingen binnen in het motorblok.
Ik wou dat het waar was maar ik denk dat de analyse van ST1100 en Danny dichter bij de waarheid ligt.
Vandaag bij de dealer een kostenraming van om en bij de 3000 euro gekregen (slik... en nog eens slik).
Hier moet ik toch eens even over nadenken en alle opties afwegen... maar wat het ook wordt, een financiële kater wordt het zeker. :cry:
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door J »

wel echt jammer seg :-( :-( :-?

hopelijk vind je een ander blok. Dit kan je ook in rekening brengen bij je belastingen.
Heb hier ook een factuur van bijna 1000€ gehad dit jaar op 48.000km

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
LucB
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 apr 2007, 12:38
Locatie: Stekene

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door LucB »

Het verdict is definitief, de K is te erg beschadigd om nog te herstellen zonder een torenhoge factuur.
Gelukkig viel de overnameprijs bij aankoop van een andere toch wat hoger uit dan ik gedacht had, dus was de keuze
tussen herstellen of vervangen snel gemaakt.
Er staat intussen al een ander exemplaar in de garage, deze keer met een Japans paspoort: Kawasaki GTR 1400.
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door Danny »

Jammer, vaak zou je denken dat wanneer hij op lage toeren uitvalt of stationair dat de schade dan beperkt is maar 't kan toch altijd tegenvallen, reken daarbovenop het -te-hoge uurloon en -meestal- te dure wisselstukken en dan ben je beter af met een ander blok van een ongeval of overname en evt. een andere moto.
sucses met de TGV van Kawa want dat is een goe machieneke :mrgreen:
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door Dirk Pauwels »

Heb je dat prijsbestek bij een BMW dealer laten maken? Aangezien je de K hebt ingeruild voor een Kawa, lijkt het me dat je dealer geen BMW dealer is. Ik heb sterk mijn twijfels of die dealer je K heeft gedemonteerd, als de kans bestaat dat hij je K kon overnemen tegen een leuke prijs en je een Kawa 1400 kon verkopen is de verleiding groot om die K nogal snel "onherstelbaar" te schatten en vervolgens wordt dat ding hersteld en verkocht tegen een gangbare prijs, dubbele winst voor die dealer...
Heb je de defecte stukken gezien? Heb je je blok open gezien?

Ik heb al een paar blokken gezien (weliswaar geen K's) waarvan de distributie ketting gebroken was en er is een groot verschil tussen breken al rijdend, of breken op stationair wat schade betreft....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
LucB
Berichten: 86
Lid geworden op: 20 apr 2007, 12:38
Locatie: Stekene

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door LucB »

Dirk,
mijn dealer is inderdaad geen BMW-dealer, maar eentje die zowat alle merken aanbiedt en onderhoudt.
Ondertussen is het grootste deel van de motoren die hij heeft rondrijden wel BMW.
Het motorblok is echt wel helemaal open geweest, er zijn zelfs nog bijkomende schroefsleutels voor aangekocht.
En ja, ik heb het zelf gezien.
Ik had reeds een motorblok gevonden via 'de knalpot' maar - zoals hierboven reeds aangehaald - komen er bovenop de prijs van het blok nog flink wat werkuren.
Het is dan uiteindelijk mijn keuze geweest om de motor niet te laten herstellen. De prijs die ik voor de overname kreeg is alleszins correct (en eerlijk gezegd meer dan ikzelf
had verwacht/gevreesd). Komt er dan nog bij dat ik de motor volgend jaar, wegens einde afschrijving, toch weer zou inruilen. Zo was de keuze snel gemaakt.
De nieuwe brommer had ook een BMW kunnen zijn, maar eerlijk gezegd was de liefde toch wel even bekoeld. Bovendien vind ik de Kawa een bloedmooie motor en was
deze reeds in de running toen ik anderhalf jaar geleden toch opteerde voor de K (wegens toen veel beter uitgerust). Ondertussen heeft de Kawa GTR een behoorlijke upgrade
gekregen in 2010 (met oa tractiecontrole) en de mijne is er nu eentje van deze vernieuwde versie.
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door Dirk Pauwels »

LucB schreef:Dirk,
mijn dealer is inderdaad geen BMW-dealer, maar eentje die zowat alle merken aanbiedt en onderhoudt.
Ondertussen is het grootste deel van de motoren die hij heeft rondrijden wel BMW.
Het motorblok is echt wel helemaal open geweest, er zijn zelfs nog bijkomende schroefsleutels voor aangekocht.
En ja, ik heb het zelf gezien.
Ik had reeds een motorblok gevonden via 'de knalpot' maar - zoals hierboven reeds aangehaald - komen er bovenop de prijs van het blok nog flink wat werkuren.
Het is dan uiteindelijk mijn keuze geweest om de motor niet te laten herstellen. De prijs die ik voor de overname kreeg is alleszins correct (en eerlijk gezegd meer dan ikzelf
had verwacht/gevreesd). Komt er dan nog bij dat ik de motor volgend jaar, wegens einde afschrijving, toch weer zou inruilen. Zo was de keuze snel gemaakt.
De nieuwe brommer had ook een BMW kunnen zijn, maar eerlijk gezegd was de liefde toch wel even bekoeld. Bovendien vind ik de Kawa een bloedmooie motor en was
deze reeds in de running toen ik anderhalf jaar geleden toch opteerde voor de K (wegens toen veel beter uitgerust). Ondertussen heeft de Kawa GTR een behoorlijke upgrade
gekregen in 2010 (met oa tractiecontrole) en de mijne is er nu eentje van deze vernieuwde versie.
In dat geval juiste beslissing, mijn BMW liefde zou ook wel even bekoeld zijn na zo'n pech.
Veel succes met de GTR
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Hobgoblin
Berichten: 833
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:26
Locatie: Piringen

Re: BMW K1200 GT (2006) dikke problemen

Bericht door Hobgoblin »

Veel succes met de GTR.
Zelf rij ik ook met een GTR, sinds vorig jaar.
Tot nog toe dik tevreden.

btw, er is ook een GTR forum, moest het je interesseren:
http://www.gtr1400.nl/forum/default.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Grtz
Harley Davidson FLHTCU - Harley Davidson FXSTC
Plaats reactie