Nu mijn BMW K1200 GT de geest heeft gegeven (zie K-Forum 'dikke problemen') volgende vraag ivm de fiscale afschrijving:
Ik had deze motor gekocht in 2010 en een afschrijving op 3 jaar voorzien. De eerste afschrijving was dus in de aangifte van 2011 (inkomsten 2010),
de tweede komt uiteraard in de belastingsaangifte voor inkomsten 2011. Op 12/01/2012 breekt de distributieketting en besluit ik de motor niet meer
te herstellen, maar te vervangen door een ander exemplaar.
Mag de derde afschrijving (voor inkomsten 2012) in de belastingsaangifte opgenomen worden, samen met de eerste afschrijving van de nieuwe motor?
Fiscale vraag
Moderator: GVN
-
hla
- Contacteer:
Re: Fiscale vraag
Het antwoord is denk ik Ja en Neen.
Ik bedoel:
Je hebt 2 jaar effectief Uw normale afschrijving. Rijjaar 2010 en 2011, met de kosten op een normale manier.
Voor 2012 is het anders.
De afschrijvingskosten kunnen enkel en alleen van 1 moto ingegeven worden, dus van de nieuwe.
De rijkosten van de oude mogen echter wel ingegeven worden.
Maar die zullen van niet hoog vallen met slechts 12 dagen op de teller.
En dan zit je dus met de rest van de moto.
Daar heb je dus nog een waarde van over die je normaal zou afschrijven.
Die waardie moet je nu gaan verminderen met hetgeen je terugkrijgt van de verzekering en van de verkoop/overname van het "wrak".
Van de verzekering zul je vermoedelijk niets krijgen, maar de verkoop moet toch nog iets opbrengen, niet?
En dan heb je dus het effectief bedrag je je "verlies" mee gaat lijden.
Wel, normaal gezien zou deze kost moeten kunnen ingebracht worden als een "verlieskost". Een kost die op dezelfde manier behandeld wordt als een herstelling of aankoop van een ander onderdeel of zoiets.
Dus inbrengen als een kost in Uw aanslag van 2012.
Indien je een ongeval hebt en de moto is total loss, dan is dit de correcte manier.
Ik vermoed echt dat je Uw geval op dezelfde manier moet behandelen.
Schrijf eens een brief naar Uw belastingscontroleur, en stel hem de vraag.
En hoop dat ik gelijk heb
Ik bedoel:
Je hebt 2 jaar effectief Uw normale afschrijving. Rijjaar 2010 en 2011, met de kosten op een normale manier.
Voor 2012 is het anders.
De afschrijvingskosten kunnen enkel en alleen van 1 moto ingegeven worden, dus van de nieuwe.
De rijkosten van de oude mogen echter wel ingegeven worden.
Maar die zullen van niet hoog vallen met slechts 12 dagen op de teller.
En dan zit je dus met de rest van de moto.
Daar heb je dus nog een waarde van over die je normaal zou afschrijven.
Die waardie moet je nu gaan verminderen met hetgeen je terugkrijgt van de verzekering en van de verkoop/overname van het "wrak".
Van de verzekering zul je vermoedelijk niets krijgen, maar de verkoop moet toch nog iets opbrengen, niet?
En dan heb je dus het effectief bedrag je je "verlies" mee gaat lijden.
Wel, normaal gezien zou deze kost moeten kunnen ingebracht worden als een "verlieskost". Een kost die op dezelfde manier behandeld wordt als een herstelling of aankoop van een ander onderdeel of zoiets.
Dus inbrengen als een kost in Uw aanslag van 2012.
Indien je een ongeval hebt en de moto is total loss, dan is dit de correcte manier.
Ik vermoed echt dat je Uw geval op dezelfde manier moet behandelen.
Schrijf eens een brief naar Uw belastingscontroleur, en stel hem de vraag.
En hoop dat ik gelijk heb
Rij met plezier, en geniet.
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
R1200RT
BMW motoclub-Vlaanderen lid
Re: Fiscale vraag
Redenering van hla is correct, alleen een klein detail voor alle duidelijkheid : we spreken over inkomsten 2012 en dus aanslagjaar 2013 (je hebt dus nog wat tijd om het na te vragen en/of uit te rekenen). Hoedanook : je begint met de afschrijving van de nieuwe motorfiets, maar het zogenaamd "fiscaal verlies" van de oude mag je daaraan toevoegen. Het bedrag daarvan bereken je door de fiscale restwaarde die de moto normaal nog had in 2012 te verminderen met de effectieve restwaarde die je ervan gekregen hebt. Als 't niet duidelijk is, dan vraag je 't nog maar eens, eventueel per PB.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA