Beste eerste generatie oilhead boxer kenner,
Vandaag heb ik, een beetje gefrustreerd, een synchronisatie niet optimaal kunnen afwerken en dat ligt op mijn maag. Vooral met mijn nickname...
Bij die eerste modellen van de oliegekoelde boxers loopt één gaskabel van de gashendel naar de linker gasklep. Vandaar vertrekt er een tweede kabel naar de rechter gasklep.
Het viel mij op dat die tweede kabel geen speling zat en dat de rechter gasklep niet met volle goesting tegen de aanslag zat.
Ik dacht, oké, één mm speling op die tweede kabel geven en dan de synchronisatie van de ralenti doen. Dat verliep perfect. 1100 tpm heel stabiel. Beide bypassschroeven zijn op dat ogenblik precies één toer uitgedraaid. Dat wijst volgens mij op een degelijke afstelling van de(verzegelde) gasklep aanslagschroeven.
Bon, dan wil ik de gaskleppen synchroniseren en daar wringt het schoentje. Om een perfecte synchronisatie te bekomen moet ik die tweede kabel (dus die naar de rechter gaskep) zodanig aanspannen dat er geen speling meer op zit en dat de gasklep niet met een duidelijke 'klak' tegen de aanslag rust.
Dat ontregelt op zijn beurt de synchronisatie van de ralenti.
Ik heb zitten denken hoe ik die 2 kleppen beter onafhankelijk van elkaar kan regelen. De enige manier die ik zie is om de aanslagschroeven in te werken. Maar dat is een beetje taboe en bovendien staan de bypassschroeven zo ingesteld (1 toer uit) dat in principe er niks mis mee is.
Sorry, een beetje ingewikkeld maar ik besef nu waarom BMW is overgestapt op een gaskabelverdeler.
R1100GS '95 Synchronisatie
Moderator: GVN
-
Synchro Bob
- Contacteer:
R1100GS '95 Synchronisatie
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
Dirk Pauwels
Re: R1100GS '95 Synchronisatie
Hoi bob,
Het is ook mijn favoriete systeem niet om te synchroniseren, en ik kan jou niets bij brengen wat synchronisatie betreft, eerder andersom denk ik
Maar wat ik dan zou checken is het volgende:
1. Rubbers tussen gaskleppen en culasse ok? Eventueel met remmenreiniger of startpiloot checken op afdichting. Ik heb al meerdere keren bij moeilijk te synchr boxers ondervonden dat de rubbers valse lucht trokken, ook al was er op het eerste zicht niets te zien.
2. Staat gaskabel, misschien beschadigd of ergens met tie wrap te vast aangetrokken of geklemd?
3. Bypassen er uit en reinigen (doe je sowieso denk ik)
4. Gasklephuizen reinigen
5. checken speling as rechtse gasklep (ticker)
6. Ik ga ervan uit dat de speling links ok is, stuur eens links en rechts draaien en checken, soms trek je de gaskabel op als je het stuur naar rechts draait, wat je vaak onbewust doet bij checken rechtse gasklep
7. als niets anders helpt is het geen schande om de zero = zero toe te passen, ik heb dat destijds op mijn 1100gs ook moeten doen.
Veel succes
Het is ook mijn favoriete systeem niet om te synchroniseren, en ik kan jou niets bij brengen wat synchronisatie betreft, eerder andersom denk ik
Maar wat ik dan zou checken is het volgende:
1. Rubbers tussen gaskleppen en culasse ok? Eventueel met remmenreiniger of startpiloot checken op afdichting. Ik heb al meerdere keren bij moeilijk te synchr boxers ondervonden dat de rubbers valse lucht trokken, ook al was er op het eerste zicht niets te zien.
2. Staat gaskabel, misschien beschadigd of ergens met tie wrap te vast aangetrokken of geklemd?
3. Bypassen er uit en reinigen (doe je sowieso denk ik)
4. Gasklephuizen reinigen
5. checken speling as rechtse gasklep (ticker)
6. Ik ga ervan uit dat de speling links ok is, stuur eens links en rechts draaien en checken, soms trek je de gaskabel op als je het stuur naar rechts draait, wat je vaak onbewust doet bij checken rechtse gasklep
7. als niets anders helpt is het geen schande om de zero = zero toe te passen, ik heb dat destijds op mijn 1100gs ook moeten doen.
Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
tweecilinderke
yep bob, hier ook al meegemaakt!Om een perfecte synchronisatie te bekomen moet ik die tweede kabel (dus die naar de rechter gaskep) zodanig aanspannen dat er geen speling meer op zit en dat de gasklep niet met een duidelijke 'klak' tegen de aanslag rust.
Dat ontregelt op zijn beurt de synchronisatie van de ralenti.
Ik vermoed dat er geen andere uitweg is dan effectief bijregelen op de gaskabel rechterzijde.
Heb mij hier ook al dul gezocht naar de juiste oplossing maar helaas
Het rare is dat als je de kabel bijstelt van het R klephuis de linker ook mee verloopt, alé raar eigenlijk logisch als ge het systeem bekijk.
Heb ook al ondervonden dat je eerst ook de speling chocke kabel nakijkt voor je de syncronisatie doet ,ook zo een veemd onding dat er op zit
Leve 1150
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties, Dirk en Tweecilinderke
Het verlicht de frustratie een beetje.
@Dirk: Al jouw punten zijn in overweging genomen geweest. Good thinking !
Het probleem is dat bij de eerste 1100'en die twee gaskleppen als het ware in serie staan. Je kan hun onderlinge stand maar veranderen door de kabel die hen verbindt bij te regelen.
Nu, de synchronisatie die ik heb uitgevoerd is niet slecht, maar het feit dat ik alle speling op die tussenkabel heb moeten opgebruiken stoort me.
Ik verkies gaskleppen die met een luide 'klak' op de aanslag terugvallen. Nu is het maar 'justekes'...
@ Tweecilinderke:
Geruststellend te horen dat jij je ook al in de haren hebt gekrabd..
Misschien toch eens een zero=zero uitvoeren, maar ik aarzelde omdat die bypassschroeven nu zo mooi gelijk staan.
Enfin, die GS rijdt nu, na 205.000Km nog altijd perfect, dus niets dringends.
Bedankt,
Het verlicht de frustratie een beetje.
@Dirk: Al jouw punten zijn in overweging genomen geweest. Good thinking !
Het probleem is dat bij de eerste 1100'en die twee gaskleppen als het ware in serie staan. Je kan hun onderlinge stand maar veranderen door de kabel die hen verbindt bij te regelen.
Nu, de synchronisatie die ik heb uitgevoerd is niet slecht, maar het feit dat ik alle speling op die tussenkabel heb moeten opgebruiken stoort me.
Ik verkies gaskleppen die met een luide 'klak' op de aanslag terugvallen. Nu is het maar 'justekes'...
@ Tweecilinderke:
Geruststellend te horen dat jij je ook al in de haren hebt gekrabd..
Misschien toch eens een zero=zero uitvoeren, maar ik aarzelde omdat die bypassschroeven nu zo mooi gelijk staan.
Enfin, die GS rijdt nu, na 205.000Km nog altijd perfect, dus niets dringends.
Bedankt,
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
yo de mannen,
de manier waarop ik da doe
eerst synchro toestel aansluiten motor wa warm laten draaien dan linkse en rechtse kant synchroniseren met de BY-pass schroeven,
wel zien dat beide gaskleppen helemaal dicht staan ttz da de kabeltjes er niet aan trekken, als links en rechts gelijk staan de gashendel stillekes bedienen
dan links en rechterkant synchro stellen via het bijregelen van de kabeltjes,
heb je zo een synchro toestel BOB?? anders wil ik het vvor jou wel eens doen!!
de manier waarop ik da doe
eerst synchro toestel aansluiten motor wa warm laten draaien dan linkse en rechtse kant synchroniseren met de BY-pass schroeven,
wel zien dat beide gaskleppen helemaal dicht staan ttz da de kabeltjes er niet aan trekken, als links en rechts gelijk staan de gashendel stillekes bedienen
dan links en rechterkant synchro stellen via het bijregelen van de kabeltjes,
heb je zo een synchro toestel BOB?? anders wil ik het vvor jou wel eens doen!!
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Bedankt Miers voor de aangeboden hulp.
Ik dacht dat ik het synchroniseren helemaal onder de knie had. Ik organiseer zelfs synchronisatie workshops en er staat 'synchro' in mijn alias.
Maar dan komt er zo'n oude GS de pret bederven. Enfin, ik zie het als een uitdaging. Zo leer ik altijd bij.
Ik dacht dat ik het synchroniseren helemaal onder de knie had. Ik organiseer zelfs synchronisatie workshops en er staat 'synchro' in mijn alias.
Maar dan komt er zo'n oude GS de pret bederven. Enfin, ik zie het als een uitdaging. Zo leer ik altijd bij.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
-
MiGSel
- Contacteer:
Hiermee is toch alles gezegd?Synchro Bob schreef:Het probleem is dat bij de eerste 1100'en die twee gaskleppen als het ware in serie staan. Je kan hun onderlinge stand maar veranderen door de kabel die hen verbindt bij te regelen.
Als er nog speling op die kabel zit, kan je onmogelijk synchroniseren.
Is inderdaad een raar systeem als je de 1150 gewoon bent.