Auto starten met moto
Moderator: GVN
Auto starten met moto
startprobleem:
na hier en daar navraag te hebben gedaan bleek dit toch mogelijk en reeds meermaals gedaan;
=> een wagen zou men ook moeten kunnen starten met een motorbatterij
=> Ik liet dus mijn 1150GS draaien (batterij is 4jr oud) en kon mijn dieselmotor (1600cc) van m'n wagen starten zonder problemen.
=> Een ganse week woon-werk gedaan (enkele rit = 40km) zonder problemen (EDIT: met motor...).
Gisterenavond contact even opgezet (EDIT: van GS) tijdens het langslopen om te kijken hoever benzinestand stond; zelfs geen lampje begon te branden!
gemeten: 1V (!)
ganse nacht aan de optimate III: 1V
Vanmorgen nieuwe (EDIT: MOTO-) batterij gaan halen in ACA te merksem (680)
Vooral het probleemloos woon-werkverkeer (wel met HVV op max) vindt ik zo vreemd vóór het overlijden.
Wie heeft een verklaring aub
na hier en daar navraag te hebben gedaan bleek dit toch mogelijk en reeds meermaals gedaan;
=> een wagen zou men ook moeten kunnen starten met een motorbatterij
=> Ik liet dus mijn 1150GS draaien (batterij is 4jr oud) en kon mijn dieselmotor (1600cc) van m'n wagen starten zonder problemen.
=> Een ganse week woon-werk gedaan (enkele rit = 40km) zonder problemen (EDIT: met motor...).
Gisterenavond contact even opgezet (EDIT: van GS) tijdens het langslopen om te kijken hoever benzinestand stond; zelfs geen lampje begon te branden!
gemeten: 1V (!)
ganse nacht aan de optimate III: 1V
Vanmorgen nieuwe (EDIT: MOTO-) batterij gaan halen in ACA te merksem (680)
Vooral het probleemloos woon-werkverkeer (wel met HVV op max) vindt ik zo vreemd vóór het overlijden.
Wie heeft een verklaring aub
Auto starten met moto
Contacten schoongemaakt en goed vastgezet? Anders kan het dat uw batterij niet echt goed oplaadt.
Ron66
Ron66
Re: Auto starten met moto
Bedankt voor het meedenken.
Gemeten waarden (met nogthans een FLUKE T5-1000 gemeten, zou toch tot op 0,1 moeten meten) zijn met de nieuwe batterij;
- losse batt; 12 à 13V (waarde verspringt steeds)
- ingebouwd, motor draait; 15V (?!)
Contacten zijn goed. Om een nachtje te druppelladen heb ik de batt uitgebouwd om de klemmen van de optimate te kunnen gebruiken ipv de 12V-stekker ad starter.
pfff, bomen-bos...
Gemeten waarden (met nogthans een FLUKE T5-1000 gemeten, zou toch tot op 0,1 moeten meten) zijn met de nieuwe batterij;
- losse batt; 12 à 13V (waarde verspringt steeds)
- ingebouwd, motor draait; 15V (?!)
Contacten zijn goed. Om een nachtje te druppelladen heb ik de batt uitgebouwd om de klemmen van de optimate te kunnen gebruiken ipv de 12V-stekker ad starter.
pfff, bomen-bos...
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Auto starten met moto
ik vermoed dat uwe regulator de geest heeft gegeven- ingebouwd, motor draait; 15V (?!)
wwarschijnlijk door dit te proberen
daardoor heeft de regulator het begeven omdat de batterij van uwe gs veel te veel stroom vroeg toen je de diesel er mee aan de praat wou brengenIk liet dus mijn 1150GS draaien (batterij is 4jr oud) en kon mijn dieselmotor (1600cc) van m'n wagen starten zonder problemen
is maar een denkpiste he!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Auto starten met moto
Kan me daar best in vinden, die regelaar heeft het al begeven tijdens het gloeien van de Diesel.tweecilinderke schreef:daardoor heeft de regulator het begeven omdat de batterij van uwe gs veel te veel stroom vroeg toen je de diesel er mee aan de praat wou brengen
is maar een denkpiste he!
En die accu:
Daar zijn tijdens het starten de oren van afgesmolten, de verbinding tussen de platen en polen.
Dus de platen staan nu werkeloos in het accuzuur en zijn niet meer verbonden, daarom ook leeg en niet meer op te laden.
Leerzaam dus, met 'n sterkere accu en/of systeem starten kan wel, maar met 'n zwakkere 'n sterkere starten geeft mottigheden
mvg Nico
MG Breva 850
Re: Auto starten met moto
bedankt voor de input.
Zou bij een defecte regelaar de alternator-lamp niet moeten gaan branden??
Iemand een tip hoe ik het beste kan testen?
Toerke doen met alle lampen/HVV aan? En na een 10tal minuten kijken of deze blijft oplopen?
Of preventief afbouwen naar een Bosch-centrum
Mijn T5-1000 Fluke is niet het juiste toestel las ik
Zou bij een defecte regelaar de alternator-lamp niet moeten gaan branden??
Iemand een tip hoe ik het beste kan testen?
Toerke doen met alle lampen/HVV aan? En na een 10tal minuten kijken of deze blijft oplopen?
Of preventief afbouwen naar een Bosch-centrum
Mijn T5-1000 Fluke is niet het juiste toestel las ik
Re: Auto starten met moto
De spanningsregelaar laat de alternator "volle" stroom leveren (door 12V op de rotor) of, als het potentiaal van de accu
te hoog dreigt te worden, laat hij de alternator een ruststroom leveren (door een lagere spanning op de rotor).
De spanningsregelaar voert maw niet zelf de stroom naar de accu maar "voedt" de alternator zodanig dat die de stroom levert.
De veronderstelling dat de regelaar zou gesneuveld zijn door de stroom die voor/door de accu van de auto diende geleverd
te worden gaat bijgevolg (denk ik) niet op. Dat wil niet zeggen dat het laadsysteem geen schade zou kunnen oplopen door
een belasting aan de sluiten dat de mogelijkheden van het systeem (ver) te boven gaat. Ik denk dan eerder aan de accu of
de alternator (ik schuw zelf om een (zware) diesel te helpen starten met mijn (bescheiden) benzinewagen en zou dit nooit
doen met een motorfiets).
Er kunnen zich in een "modern" systeem wel vreemde dingen voordoen als de boordspanning erg laag wordt, dat daarbij de
regelaar zou sneuvelen valt niet helemaal uit te sluiten, maar dan niet rechtstreeks door het leveren van een te grote stroom.
Het kan natuurlijk toevallig zijn dat er nu iets stuk is gegaan, alhoewel ik daar zelf ook niet direct in geloof.
Naar wat ik zie kan u de Fluke wel gebruiken voor het meten van (gelijk)spanning maar spijtig genoeg niet voor het meten
van gelijkstroom. U kan dus niet rechtstreeks meten of de alternator stroom levert. Wel kan u dat afleiden aan de hand van
een stijgende accuspanning. Is dat niet het geval, meet dan of er 12V op de rotor van de alternator staat (aan de borstels).
Is dat niet het geval en is de accuspanning niet in de buurt van de (hoge) drempelwaarde dan kan de regelaar stuk zijn.
Een laadinstallatie die in orde is zal stroom leveren zolang de accuspanning niet te hoog wordt en dan overgaan tot het leveren
van een ruststroom. U kan dus via het meten van die spanning weten of de alternator al dan niet 12V zou moeten krijgen
(de rotor) en bijgevolg zijn "volle" stroom zou moeten leveren (wat dan weer te zien is aan een stijgende accuspanning).
te hoog dreigt te worden, laat hij de alternator een ruststroom leveren (door een lagere spanning op de rotor).
De spanningsregelaar voert maw niet zelf de stroom naar de accu maar "voedt" de alternator zodanig dat die de stroom levert.
De veronderstelling dat de regelaar zou gesneuveld zijn door de stroom die voor/door de accu van de auto diende geleverd
te worden gaat bijgevolg (denk ik) niet op. Dat wil niet zeggen dat het laadsysteem geen schade zou kunnen oplopen door
een belasting aan de sluiten dat de mogelijkheden van het systeem (ver) te boven gaat. Ik denk dan eerder aan de accu of
de alternator (ik schuw zelf om een (zware) diesel te helpen starten met mijn (bescheiden) benzinewagen en zou dit nooit
doen met een motorfiets).
Er kunnen zich in een "modern" systeem wel vreemde dingen voordoen als de boordspanning erg laag wordt, dat daarbij de
regelaar zou sneuvelen valt niet helemaal uit te sluiten, maar dan niet rechtstreeks door het leveren van een te grote stroom.
Het kan natuurlijk toevallig zijn dat er nu iets stuk is gegaan, alhoewel ik daar zelf ook niet direct in geloof.
Naar wat ik zie kan u de Fluke wel gebruiken voor het meten van (gelijk)spanning maar spijtig genoeg niet voor het meten
van gelijkstroom. U kan dus niet rechtstreeks meten of de alternator stroom levert. Wel kan u dat afleiden aan de hand van
een stijgende accuspanning. Is dat niet het geval, meet dan of er 12V op de rotor van de alternator staat (aan de borstels).
Is dat niet het geval en is de accuspanning niet in de buurt van de (hoge) drempelwaarde dan kan de regelaar stuk zijn.
Een laadinstallatie die in orde is zal stroom leveren zolang de accuspanning niet te hoog wordt en dan overgaan tot het leveren
van een ruststroom. U kan dus via het meten van die spanning weten of de alternator al dan niet 12V zou moeten krijgen
(de rotor) en bijgevolg zijn "volle" stroom zou moeten leveren (wat dan weer te zien is aan een stijgende accuspanning).
Re: Auto starten met moto
Als je direct het voltage kunt aflezen zonder achter de komma te kunnen kijken, is het niet te gebruiken.KriSs schreef: Mijn T5-1000 Fluke is niet het juiste toestel las ik
Om nog iets duidelijk te maken:
Startmotor van de meeste BMW trekken 50Amp/uur tijdens het starten.
Alternator of dynamo levert 50Amp/uur tijdens het rijden vanaf 3000 Omw/minuut.
De Diesel gebruikt meer dan 100Amp/uur voor de voorgloei-installatie.
Tijdens het starten zal de startstroom snel oplopen tot wel 400Amp/uur.
Batterij of accu van de BMW is 19Amp/uur, dus waar moet die hoge stroom vandaan komen?
Het hele systeem van BMW-Motoren is niet gemaakt om dergelijke uitspattingen te doen.
Alternatief is er natuurlijk wel, maar dat raad ik ook ten strengste af, en dat is de PC680 van Oddyssee.
Deze zou het eventueel wel kunnen, maar dan zal waarschijnlijk de bekabeling te dun zijn, met kans op in brand vliegen.
Dan nog zou ik de Oddyssee los aan het voertuig koppelen om niet ook de BMW-motor electrisch te beschadigen.
Bedenk ook een wat er zou gebeuren als de startkabels witheet waren geworden tijdens het starten.
Dat met 'n nafbakske aan de BMW en 'n volle tank diesel, ik zou nie bij U in de buurt willen wonen
mvg Nico
MG Breva 850
Re: Auto starten met moto
Wiedewa schreef:Als je direct het voltage kunt aflezen zonder achter de komma te kunnen kijken, is het niet te gebruiken.KriSs schreef: Mijn T5-1000 Fluke is niet het juiste toestel las ik
Om nog iets duidelijk te maken:
Startmotor van de meeste BMW trekken 50Amp/uur tijdens het starten.
Alternator of dynamo levert 50Amp/uur tijdens het rijden vanaf 3000 Omw/minuut.
De Diesel gebruikt meer dan 100Amp/uur voor de voorgloei-installatie.
Tijdens het starten zal de startstroom snel oplopen tot wel 400Amp/uur.
Batterij of accu van de BMW is 19Amp/uur, dus waar moet die hoge stroom vandaan komen?
Het hele systeem van BMW-Motoren is niet gemaakt om dergelijke uitspattingen te doen.
Alternatief is er natuurlijk wel, maar dat raad ik ook ten strengste af, en dat is de PC680 van Oddyssee.
Deze zou het eventueel wel kunnen, maar dan zal waarschijnlijk de bekabeling te dun zijn, met kans op in brand vliegen.
Dan nog zou ik de Oddyssee los aan het voertuig koppelen om niet ook de BMW-motor electrisch te beschadigen.
Bedenk ook een wat er zou gebeuren als de startkabels witheet waren geworden tijdens het starten.
Dat met 'n nafbakske aan de BMW en 'n volle tank diesel, ik zou nie bij U in de buurt willen wonen
mvg Nico
Helemaal mee eens.
Je motorbatterij ervaart zulk een belasting als een kortsluiting, met als gevolg door kromrekkende loodplaten, die elkaar beginnen raken, een batterij die geen spanning, en dus stroom meer kan leveren...
De PC680 zal dat inderdaad wel aankunnen zoals nico zegt, maar zijn bedenking er bij is ook niet onterecht, dus laten we ala tante Kaat de dingen toch maar gebruiken voor wat ze dienen
Groeten,
Dirk.
Liever wa kantjes aan, dan een hoek af...
R1150 gelände und strasse adv.
R1150 gelände und strasse adv.
Re: Auto starten met moto
ik ga jullie tips nakijken, maar het blijft toch raar dat ik er eerst nog een week woonwerk mee heb kunnen doen zonder problemen
Re: Auto starten met moto
Welke bedrading loopt er dan gevaar om vuur te vatten in het geval er een PC680 in de motor zou zitten?Wiedewa schreef:Alternatief is er natuurlijk wel, maar dat raad ik ook ten strengste af, en dat is de PC680 van Oddyssee.
Deze zou het eventueel wel kunnen, maar dan zal waarschijnlijk de bekabeling te dun zijn, met kans op in brand vliegen.
Re: Auto starten met moto
Jawel, geen enkel probleem. Er wordt hier naar een fout gezocht die wellicht in de grootteorde van meerdere volts is.Wiedewa schreef:Als je direct het voltage kunt aflezen zonder achter de komma te kunnen kijken, is het niet te gebruiken.KriSs schreef: Mijn T5-1000 Fluke is niet het juiste toestel las ik
Sterker nog, met enig technisch inzicht is er in dit geval zelfs een en ander vast te stellen met een (12V) testlampje.
Re: Auto starten met moto
Daar zou je dan de specificaties van moeten lezen van de PC 680.willy schreef:Welke bedrading loopt er dan gevaar om vuur te vatten in het geval er een PC680 in de motor zou zitten?
Voorbeeld, de maximale startstroom die geleverd kan worden door deze accu is 680 Amp'ere.
Zou er per ongeluk sluiting gemaakt worden zou die stroom kunnen oplopen tot ruim boven 1800Amp'ere
Kun je je voorstellen wat er dan zou kunnen gebeuren, het zou een inferno kunnen worden, hier wacht niemand op.
Ik stel voor dat je je verder informeerd over de Oddyssee PC680, dit hoeft niet verder op het forum.
mvg Nico
MG Breva 850
Re: Auto starten met moto
Ze spreken precies chinees in tegenwoordig in Nederland , geen idee waarover dit gaatWiedewa schreef:Als je direct het voltage kunt aflezen zonder achter de komma te kunnen kijken, is het niet te gebruiken.....
Wat betreft de spanningen (grofweg! genomen) op de batterij 15Volt : er is iets goed fout de spanning is te hoog en de batterij zal eraan gaan door te hoge lading (in het nederlands : gaat droog of uitkoken) , 14 Volt is meestal oke , 13 Volt kan al eens gebeuren maar toch wat in het oog houden , 12 Volt is te laag. En de cijfers achter de komma die heb je..... niet nodig
Hutsepopt is populair maar dat wil niet zeggen dat je alles op een hoop moet gooien. Een elektrisch systeem van een motorfiets heeft een paar kenmerken. De alternator levert een bepaald vermogen af aan de batterij , vermogen dat is in Watt (grosso moddo is dat in een moto 4à500 Watt). Een normale spanning met draaiende motor is 14,2 Volt , dus 500W / 14,2 Volt dat is dus een stroom van een 35 Ampere die uit de alternator komt , te verdelen over verlichting , electronische onsteking , abs , gps enz enz. Als je een uur rijdt met de alternator die 500 Watt levert dan is er dus een energie 0,5 kiloWatt/uur afgelevert aan de verbruikers. De batterij heeft ook een paar kenmerken ten eerste de hoeveelheid elektriciteit die erin kan dat is in Ampere/uur. Dat wil dus zeggen dat een volle batterij van 100 A/h , gedurende 100 uur 1 Ampere kan leveren of 10 uur 10 A enz enz. daarna zal ze leeg zijn.Wiedewa schreef: Om nog iets duidelijk te maken:
Startmotor van de meeste BMW trekken 50Amp/uur tijdens het starten.
Alternator of dynamo levert 50Amp/uur tijdens het rijden vanaf 3000 Omw/minuut.
Verder steken ze loodaccu's in onze motorfietsen omdat die (in tegenstelling tot bv Laptopbatterijen) de eigenschap hebben kortstondig zeer grote piekstromen te leveren. Dat kan zelfs oplopen tot 100A (zonder uur ).
Dat zou dus willen zeggen dat als je 20 sekonden start er volgens jou een stoom van 277 milli Ampere zou vloeien tijdens het starten. (20/3600 * 50) Ik denk het niet.Wiedewa schreef: Startmotor van de meeste BMW trekken 50Amp/uur tijdens het starten.
Re: Auto starten met moto
De maximale stroom die de accu kan leveren, in geval van kortsluiting dus, wat in dit geval zou betekenen in hetWiedewa schreef:Voorbeeld, de maximale startstroom die geleverd kan worden door deze accu is 680 Amp'ere.
Zou er per ongeluk sluiting gemaakt worden zou die stroom kunnen oplopen tot ruim boven 1800Amp'ere
Kun je je voorstellen wat er dan zou kunnen gebeuren, het zou een inferno kunnen worden, hier wacht niemand op.
systeem van het aangesloten voertuig, zou voor gevolg hebben dat die stroom naar/in het andere voertuig zou vloeien.
Voor de volledigheid aangenomen dat de aansluiting tussen de motorfiets en het andere voertuig op de geijkte manier
is uitgevoerd (met startkabels dus en niet via de accessoirestekker ) zal er geen stroom vloeien in de bedrading
van de motorfiets en bijgevolg zal er geen brand in/aan de motorfiets ontstaan.
De accu zelf moet tegen kortsluiting bestand zijn. Ook de duur van het vloeien van de stroom is van tel.
Re: Auto starten met moto
meten is weten (?)
met m'n FLUKE meet ik op de batterij 15V. Zoals jullie zeggen idd, is dit niet de ideale meter.
Met een andere meter (Topcraft) meet ik;
motor af: 13,2V batterij 680 is nieuw
motor stationair: 14,55V
motor +2000rpm: idem
alle verbruikers aan: 14,2V
ik hoop dat jullie bevestigen dat deze waarden aan de hoge kant zijn maar niet problematisch
met m'n FLUKE meet ik op de batterij 15V. Zoals jullie zeggen idd, is dit niet de ideale meter.
Met een andere meter (Topcraft) meet ik;
motor af: 13,2V batterij 680 is nieuw
motor stationair: 14,55V
motor +2000rpm: idem
alle verbruikers aan: 14,2V
ik hoop dat jullie bevestigen dat deze waarden aan de hoge kant zijn maar niet problematisch
Re: Auto starten met moto
Voor meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Auto starten met moto
thanks!
Heeft iemand een regelaar liggen aub??
Heeft iemand een regelaar liggen aub??
Re: Auto starten met moto
nog even voor de volledigheid.
Alternator afgeboud en laten testen in een Bosch-centrum en vergeleken met hetzelfde type
-> de mijne geeft NET EVENVEEL als een nieuwe; ben blij...
Misschien heeft iemand er iets aan
Alternator afgeboud en laten testen in een Bosch-centrum en vergeleken met hetzelfde type
-> de mijne geeft NET EVENVEEL als een nieuwe; ben blij...
Misschien heeft iemand er iets aan