zumo 660 of tripy II

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

carlo030201

zumo 660 of tripy II

Bericht door carlo030201 »

Wie kan er mij wat goede raad geven over welke ik zou aankopen,zumo 660 of tripy II.
graag jullie mening hierover
Hunter6

Re: zumo 660 of tripy II

Bericht door Hunter6 »

Ga je veel off road rijden dan is de Tripy een leuk toestel.
Blijf je hoofdzakelijk op het asfalt dan de Zumo.
carlo030201

Bericht door carlo030201 »

Ik rijd zelf met een 1150 GS,dus kan licht offroad werk ooit voorkomen.
Ik hoor veel negatief van de zumo 660 en van tripy zijn ze allen tevreden.
ga deze zomer met de motor naar Slovenie maar dit land staat niet voorgeprogrammeerd bij tripy II
dr.trimble

Bericht door dr.trimble »

carlo030201 schreef: Ik hoor veel negatief van de zumo 660 en van tripy zijn ze allen tevreden.
Dan ben ik blij om te vertellen dat ik al 2 jaar een zumo 660 heb en nog geen enkel probleem heb gehad. Nochtans wordt hij telkens gebruikt samen met mijn iphone en mijn shuberth SRC-kraag dus alle mogelijkheden worden goed benut :grin: .
Voordien had ik een 550 en die heeft me ook steeds goed geholpen.
K1200 GT 06'
st1100

Bericht door st1100 »

tripy : voordelen : * heeft niet expliciet voeding nodig (want levensduur acculading is genoeg om hele dag te bollen en heeft al helemaal
geen audio aansluiting. Het enige dat je echt nodig hebt is een ram-bol (kan dus zomaar op iedere moto zodat het niet
altijd dezelfde hoeft te zijn die eerst rijdt)
* overzichtelijk , bolleke pijlke met of zonder kaart.
* de software is niet te ingewikkeld en je hebt veel downloads op de tripy site. (je kan ook meerdere routes tegelijk op
je scherm toveren zodat je een simpel een eigen route kan maken met de beste stukken uit andere routes.
* Scherm is heel goed zichtbaar , ook in de felle zon.

nadelen : * omdat je geen geluid hebt , eist de tripy onderweg veel aandacht op (want je moet steeds de meters in het oog houden , op een schoon baantje vlam je garantie de afslag voorbij)
* de vertaling van het originele franstalige toestel (en software) laat hier en daar sterk te wensen over in het nederlands.
En door de vertaling in onverstaanbaar nederlands zit je soms toch nog te zoeken naar voor de hand liggende dingen.
vb.route uittrekken om van gpx-track een tripy route te maken.
* je zit vast aan hun voor het leveren van kaarten , in landen (slovenie , kroatie ??) die ze niet aanbieden kan je niets aanvangen met het toestel. Want kaarten van derden kunnen niet)

Garmin : voor : * kan veel zowel op het toestel als via de software.
nadelen : * kan veel , zowel op het toestel als via de software. Dus je moet er leren mee werken anders geeft het alleen maar veel
frustraties. (eens je de moeite gedaan hebt om ermee te leren werken , haal je er natuurlijk ook veel meer uit)
* installatie is moeilijkerer want je zit met een voedings en audio aansluiting.
* Scherm is dikwijls niet goed leesbaar in de felle zon.
p@rick

Bericht door p@rick »

Het zijn meestal de ontevreden gebruikers die hun ontevredenheid hier uiten. Vermits er véél minder Tripy-gebruikers zijn zal je er ook minder klachten over horen. Procentueel zijn het er misschien wel méér :-?
Zelf ben ik al een jaar of zeven, acht Garmin-gebruiker, ik zeg niet dat ik er in het begin nooit op gesakkerd heb, maar meestal was het dan gewoon mijn eigen schuld en kon ik het with a little help from my friends vlotjes oplossen.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

Ik heb al meerdere Zumo's gehad maar geen noemenswaardige problemen gehad. Ook binnen onze club rijdt nagenoeg iedereen met een Zumo, en als er al eens wat te kankeren valt dan is dat meestal door eigen onkunde.
Het toestel heeft best veel mogelijkheden en als je het dan niet doet zoals het hoort dan gebeurdt er wel eens wat raars.

Voor het licht offroad werk is de Zumo prima geschikt. Hij kan overweg met tracks.
WILBIKE

Bericht door WILBIKE »

Ik heb destijds een Tripy gebruikt en was hier over het algemeen niet 100% tevreden van. Hij is enorm zwaar wat trillingen in de hand werkt, liep soms vast en eens je van de route was werd het soms een hele klus om terug te keren of de route weer te vinden (vooral bij werken met afgesloten straten). Dit laatste is vooral te wijten doordat je op het toestel geen overzicht van de omgeving hebt zoals op een GPS-toestel met kaarten. De voordelen zoals hierboven beschreven kan ik dan wel weer ondersteunen met vooral de afleesbaarheid die het grootste pluspunt is volgens mij.
Indien je niet zelf routes maakt die je op 'papieren' versie wil delen met anderen (zoals in de club gebeurt) zie ik er alleen maar frustraties in. En om een degelijke papieren versie te creëren heb je iemand nodig die je de juiste handelingen kan uitleggen en tonen want je vindt dit alles niet in de handleiding. Voor mij is het een bejubelde brug te ver, je geniet meer van een Zumo dan van de voordelen die je ervaart bij de Tripy, maar dit is mijn persoonlijke visie uiteraard. Voor mij als 'niet-onverhardrijder' hoeft dit niet en blijf de getrouwe GPS in aanvulling van een goede landkaart de beste oplossing en ook de mooiste toeristische tracks waarmee Tripy reklame maakt vind je op allerhande sites op het www. :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
aantzeetje

Bericht door aantzeetje »

In jouw geval zou ik voor een Garmin opteren (rij er zelf al mee sinds 2005 en heeft me nog nooit in de steek gelaten). Toen we in 2009 naar Croatië en Slovenië gingen met de motor hebben we toch papieren kaarten dienen te gebruiken wegens niet volledige kaarten op de Garmin. Heb nu even gecontroleerd (via laatste versie basecamp) en is dag en nacht verschil en volledig.

Wil je ook even kijken wat er zo allemaal te zien is, installeer dan mapsource of basecamp op je pc via http://www.gawisp.com/perry/mapsource/
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
st1100

Bericht door st1100 »

WILBIKE schreef:Ik heb destijds een Tripy gebruikt en was hier over het algemeen niet 100% tevreden van. Hij is enorm zwaar wat trillingen in de hand werkt, liep soms vast en eens je van de route was werd het soms een hele klus om terug te keren of de route weer te vinden (vooral bij werken met afgesloten straten). Dit laatste is vooral te wijten doordat je op het toestel geen overzicht van de omgeving hebt zoals op een GPS-toestel met kaarten. De voordelen zoals hierboven beschreven kan ik dan wel weer ondersteunen met vooral de afleesbaarheid die het grootste pluspunt is volgens mij.
Indien je niet zelf routes maakt die je op 'papieren' versie wil delen met anderen (zoals in de club gebeurt) zie ik er alleen maar frustraties in. En om een degelijke papieren versie te creëren heb je iemand nodig die je de juiste handelingen kan uitleggen en tonen want je vindt dit alles niet in de handleiding. Voor mij is het een bejubelde brug te ver, je geniet meer van een Zumo dan van de voordelen die je ervaart bij de Tripy, maar dit is mijn persoonlijke visie uiteraard. Voor mij als 'niet-onverhardrijder' hoeft dit niet en blijf de getrouwe GPS in aanvulling van een goede landkaart de beste oplossing en ook de mooiste toeristische tracks waarmee Tripy reklame maakt vind je op allerhande sites op het www. :wink:
Dat is wel een beetje een geschiedenisles die je geeft want sinds de Tripy II (die ondertussen toch al een jaar of 3 uit is) is het toestel minder zwaar , heeft het interne kaarten waardoor je ook een overzicht hebt en niet enkel een bolleke-pijltje en ook op het toestel routes kan laten berekenen , zoals elke andere gps. En je kan u ook terug op de route laten brengen bij werken enz. Er is by the way GEEN enkele gps die goed uit de verf komt bij wegwerkzaamheden en omleggingen.... :wink:

En als je technische problemen had kan je bijna elke dag van de week bellen naar de producent , die mannen staan u persoonlijk te woord. Stuur maar eens een mail naar garmin :roll: :roll: binnen 5 jaar heb je nog geen antwoord... :evil: :evil: :twisted:

Als het Tripy toestel op een of andere manier de aandacht zou kunnen trekken als je een afslag nadert dan zou ik een aankoop overwegen ('s nachts werkt dat fantastisch licht gaat aan 300 meter voor afslag en je zit niet heel de tijd naar dat scherm te turen).
Hunter6

Bericht door Hunter6 »

De details van de Garmin kaart kun je HIER bekijken. :wink:
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

st1100 schreef: ...

Als het Tripy toestel op een of andere manier de aandacht zou kunnen trekken als je een afslag nadert dan zou ik een aankoop overwegen ('s nachts werkt dat fantastisch licht gaat aan 300 meter voor afslag en je zit niet heel de tijd naar dat scherm te turen).
Dan moet je nu holder de bolder naar de winkel snellen :wink:
In de laatste versie wordt de aandacht getrokken via het veranderen van het scherm. tussen 2 kruispunten wordt een dashboard getoond met de huidige snelheid.
500 meter vor de afslag verspringt dit naar bolletje-pijl. De wisseling trekt meestal wel de aandacht.

Anderzijds heb ik het gemis van audio nog nooit ondervonden want je weet bij de afslag hoelang je nog dient te rijden naar de volgende aflag en een beetje rijder met feeling weet ongeveer waneer dit er aankomt. Voor mij het grote nadeel is navigeren in verstedelijkt gebied (belgië bijna in zijn geheel). Hier komen de veranderingen van kruispunt zodanig snel op elkaar dat de software niet rap genoeg is om te volgen.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
st1100

Bericht door st1100 »

Nascar schreef:...Hier komen de veranderingen van kruispunt zodanig snel op elkaar dat de software niet rap genoeg is om te volgen.
Als je in roadtracer een waypoint (bolleke pijltje) aanmaakt dan zie je op de kaart een fluo groen streepje. Dat is de tijd dat die waypoint op uw scherm blijft staan. En dat kan je perfekt wijzigen. Het is nogal logisch dat als je daar zet : dat de tekening tot 200 meter voorbij de afslag moet blijven staan en de volgende afslag is na 250 meter dat dat niet zo overzichtelijk is. Dat heeft dus niets met het traag zijn van het toestel te maken :wink: :wink:

Nog overzichtelijker is het , twee kort bij mekaar gelegen waypoints in één tekening te zetten , en die dan langer op uw scherm te laten.....
Laatst gewijzigd door st1100 op 07 mar 2012, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
st1100

Bericht door st1100 »

Nascar schreef:Anderzijds heb ik het gemis van audio nog nooit ondervonden want je weet bij de afslag hoelang je nog dient te rijden naar de volgende aflag en een beetje rijder met feeling weet ongeveer waneer dit er aankomt.
Tja , ik weet anders stukjes weg van één kilometer die er wel 10 lijken te duren. :-x En anderzijds zijn er ook wegen (vooral in de ardennen :-P ) waar een slinger van 10 km zo onder de wielen door is :grin: .... en het was vooral daar dat het probleem zich voordeed 8-)

Toch raar dat die mens op het salon dat niet demonstreerde dan. Ik heb hem mijn groot probleem met Tripy voor gelegd en expliciet een demostratie van de waarschuwingstoon gaan vragen.... maar volgens hem is die niet luid genoeg om al rijdende en met helm de aandacht te trekken en van die schermmogelijkheid heeft hij al helemaal niets gezegd....
beemer_stef

Bericht door beemer_stef »

Ik kan ST1100 zijn mening alleen maar bijtreden...
10 jaar op verlof geweest met Garmin gerief ( 2610 / 60CX / 660 ) zowel met de auto als moet de motor.
Als we in groep(je) reden en ik reed voorop, toch regelmatig verkeerd gereden...
Dit wil niet zeggen dat dat slechte toestellen zijn !! Ik ben blijkbaar geen Garmin-man op de motor...

Sinds 2 jaar heb ik een Tripy.
En: voor het eerst een vakantie zonder verkeerd rijden !!!
In Grasse omwille van omleiding in het echte oude centrum terechtgekomen; en met de Tripy er vlot weer uitgeraakt en makkelijk terug op de route terechtgekomen.
Natuurlijk: je hebt een gewenningsperiode ( zowel met het toestel als met de software ); maar dat zal je hebben bij elke verandering van merk of model.
( bij Garmin moet je ook een leerperiode doormaken; even terzijde: ik vind de Windows-versie van Basecamp maar niets....)
Over het geluid van de toestellen kan ik niet meespreken ( ik gebruikte dat ook niet bij Garmin.)

Samenvatting: Beide toestellen hebben hun voor- en nadelen.
Ik ben een Tripy-ist geworden. ( op de motor toch).
De 660 gebruik ik nog wel in de auto ( maar: het geluid staat af ...)

Nog even iets ivm de beschikbare kaarten: bij Tripy kan je wél ingescande kaarten gebruiken...
( wel niet in het toestel; maar wel voor het maken van de route )
Ik gebruik bvb. de ingescande Michelin-kaarten van Belgie.
Voor degenen die het scan- en calibreerwerk niet zelf willen doen: Tripy kan dat voor jou doen...( mits betaling )

Carlo, ik weet niet uit welke buurt je bent; maar je moet eens contact opnemen met de verdeler in Sint-Truiden.
Die zal je wel overtuigen. Mogelijks mag je daar eens een toestel uitproberen.
de verdeler: Endurofun ( http://www.endurofun.be" onclick="window.open(this.href);return false; )

de groeten

Stef
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

st1100 schreef:
Nascar schreef:Anderzijds heb ik het gemis van audio nog nooit ondervonden want je weet bij de afslag hoelang je nog dient te rijden naar de volgende aflag en een beetje rijder met feeling weet ongeveer waneer dit er aankomt.
Tja , ik weet anders stukjes weg van één kilometer die er wel 10 lijken te duren. :-x En anderzijds zijn er ook wegen (vooral in de ardennen :-P ) waar een slinger van 10 km zo onder de wielen door is :grin: .... en het was vooral daar dat het probleem zich voordeed 8-)

Toch raar dat die mens op het salon dat niet demonstreerde dan. Ik heb hem mijn groot probleem met Tripy voor gelegd en expliciet een demostratie van de waarschuwingstoon gaan vragen.... maar volgens hem is die niet luid genoeg om al rijdende en met helm de aandacht te trekken en van die schermmogelijkheid heeft hij al helemaal niets gezegd....
Als je expleciet naar de waarschuwingstoon gevraagd hebt lijkt mioj het logisch dat hij antwoord dat dit niet luid genoeg gaat. Want inderdaad met stoppen hoor ik die helemaal niet.
ook overdag gaat de verlichting van het scherm aan, maar dat zie je totaal niet omwille van het daglicht.
Het scherm dat totaal van display verandert dat valt wel op :wink: De uitleg past dan wel niet in het kader van geluid.

Niet verkeerd rijden is me nog niet gelukt, maar soms wel gewild verkeerd gereden :pirat:

Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

st1100 schreef:
Nascar schreef:...Hier komen de veranderingen van kruispunt zodanig snel op elkaar dat de software niet rap genoeg is om te volgen.
Als je in roadtracer een waypoint (bolleke pijltje) aanmaakt dan zie je op de kaart een fluo groen streepje. Dat is de tijd dat die waypoint op uw scherm blijft staan. En dat kan je perfekt wijzigen. Het is nogal logisch dat als je daar zet : dat de tekening tot 200 meter voorbij de afslag moet blijven staan en de volgende afslag is na 250 meter dat dat niet zo overzichtelijk is. Dat heeft dus niets met het traag zijn van het toestel te maken :wink: :wink:

Nog overzichtelijker is het , twee kort bij mekaar gelegen waypoints in één tekening te zetten , en die dan langer op uw scherm te laten.....

Kijk kijk een gratis les in tripy gebruik :twisted:
alleen spijtig dat het oud nieuws is. Een truukje die goed werkt als je zelf een rit plant en ziet dat het fout gaat lopen.
Iets die bij A naar B navigatie niet kan omdat je dan de software niet gebruikt en de afstand standard 40 meter is.
Maar 40 worden er al snel een paar meer. Want na 40 meter krijgt de software de instructies om het scherm te hertekenen en het volgende waypoint weer te geven. Dit tekenen duurt eventjes want de soft is niet van de snelste en dan ben je soms al voorbij die volgende afslag. Bijkomend is dat na een kruispunt er wel een aantal handelingen zijn die belangrijker zijn dan naar een GPS te turen.

Maar ook hier heeft tripy in de laatste versie een verbetering aangebracht. Je kan namelijk 2 roadbooksymbolen tegelijk bekijken. ééntje in het groot is de eerst komende en dan ééntje in het klein daarnaast die dan hetvolgende wisselpunt aangeeft boven het kleine symbool staat de afstand tsussen de 2. Zo ben je lang op voorhand voorbereid op wat komen kan.

Sigert

Bericht door Sigert »

Ik kan de meningen over TRIPY alleen maar bevestigen. Het kost misschien wel wat tijd om het toestel volledig onder de knie te krijgen, maar eens dat lukt is het een zaligheid om mee te werken. Ik vind het net een voordeel als je een route gemaakt hebt en je mist een afslag dat hij niet onmiddelijk gaat herberekene zoals de meeste GPS'en wel doen. Tenminste als je een roadbook aan het rijden bent. Je kan hierin evenzeer een adres ingeven zoals in elke GPS (TRIPY II) en het brengt je perfect naar de bestemming, zelfs flitspalen en -plaatsen worden weergegeven.
Bij de man van Sint-Truiden kan je zelfs verschillende cursussen volgen om het toestel te leren gebruiken.
sven
Contacteer:

Bericht door sven »

Na jaren Garmin gebruikt te hebben verleden jaar een Tripy II aangeschaft!
Na een eerste clubreis ondervonden hoe zaaaaalig een Tripy is. De route wordt altijd correct weergegeven en je kan de keuze maken tussen bolleke/pijl en kaart op het scherm.

Als je me vraagt wat het grote verschil in gebruik is. Rij je veel van punt A naar punt B dan zou ik een Garmin/TomTom overwegen. Rij je veel routes die op computer gemaakt zijn, ga dan voor de Tripy II.

Mvg, $ven
It's not how they died that makes them heroes, it's how they lived.

Tripy II

Afbeelding
beemer_stef

Geweldig om te zien dat er op het forum nog verschillende Tripy-isten zijn !

( kan handig zijn moest er toch een probleempje zijn; hoe onwaarschijnlijk dit ook lijkt :twisted: )

Stef
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Er zijn er vele die er mee rondrijden maar velen durven nog niet uit de kast komen :cyclops:

Zoals hier voor beschreven beide hebben voor en nadelen, maar voor mij is het zeker geen geval van baan of off-road verschil.
Het zijn de toeters en bellen naast het toestel. De Tripy is groot en doet maar 1 ding : de navigatie.
Wil je daarnaast met je gps kunnen bellen, muziek beluisteren, geannimeerd 2D/3D kleurenkaart, ... dan gaat Tripy je dat niet kunnen bieden en kies je best voor Garmin.

Hunter6

Bericht door Hunter6 »

Ik krijg het gevoel dat veel mensen die overgestapt zijn van Garmin naar Tripy niet zo bijster handig zijn in het gebruik van navigatie. Op zich niets mis mee, en als een Tripy makkelijker in het gebruik is en je bent/wilt je niet verdiepen in een toestel, dan is dat een prima argument.

Maar dan niet suggereren dat je met een ander Zumo snel verkeerd rijdt, of mopperen dat deze herberekent bij het verlaten van een route. De schuld ligt waarschijnlijk bij jezelf :-?
beemer_stef

Hunter6 schreef:Ik krijg het gevoel dat veel mensen die overgestapt zijn van Garmin naar Tripy niet zo bijster handig zijn in het gebruik van navigatie. Op zich niets mis mee, en als een Tripy makkelijker in het gebruik is en je bent/wilt je niet verdiepen in een toestel, dan is dat een prima argument.
Maar dan niet suggereren dat je met een ander Zumo snel verkeerd rijdt, of mopperen dat deze herberekent bij het verlaten van een route. De schuld ligt waarschijnlijk bij jezelf :-?
Nee; niet mee akkoord.
Hetgene hier naar boven komt: er zijn verschillende systemen, met elk zijn voor- en nadelen.
Beide systemen zijn op een heel andere basis geschoeid.
Sommigen werken liever met een Garmin ( en dat heeft écht waar ook zijn voordelen; anders had ik nu niet mijn 3e Garmin: een 660 ).
Sommigen werken liever met het bolletje-pijl systeem ( hetgene voor mij op de motor beter blijkt te werken; dus op de motor: een Tripy !)
Het waarom: daarover kan je een ganse avond ergens in een café leuteren....

Samenvatting: laat ieder met 'zijn ding' werken.
En: laat minstens ieder proberen uit te leggen wat de voor ( en nadelen ) van het gebruikte systeem zijn...

Ik heb alleen gezegd dat IK op de motor uiteindelijk meer voordelen heb met een Tripy...
( ik zou nooit durven beweren dat ik een 660 slecht vind (ik heb en gebruik er zelf een ) - het beweren dat het niet goed is, doen genoeg mensen hier (onterecht) al op het forum :mrgreen: )
Daarbij: Tripy heeft ook zijn nadelen hoor; langere leercurve ( zowel toestel als soft ); groter & zwaarder qua toestel; enz... maar toch: ik vind het VOOR MIJ op de motor leuker in gebruik...)

N.B. een tip voor de klagers ivm herberekenen van de Zumo: let op je instellingen, dan doet ie het (meestal ) zoals jij het wil...
( bvb. méér tussenpunten = meer 'werk', maar ook beter resultaat; dus: steek wat meer werk in je voorbereiding...)

groetjes

Stef
V

Bericht door V »

Test ze beide en dan kan je nog alle kanten uit. :alien:
Grtz V
Afbeelding
beemer_stef

Nog beter: koop ze allebei... :-)