Dat bestaat inderdaad, via zgn. specific insurance underwriters. Meestal kan je gewoon via je gewone agent zo een verzekering krijgen. Ik heb dat genomen omdat mijn r1200gs een leasing is en ik zil geen risco lopen. Ik betaal ongeveer een 750 euro per jaar voor de omnium enkel (r1200gs 2010). Let op, de gewone verplichte BA is dus nog steeds apart te regelen. Ik heb het gewoon via mijn axa agent geregeld (maar er zijn ook sites zoals motoromnium.be).
Nou ben ik niet zo thuis in het Belgische verzekeringssysteem voor voertuigen maar het valt me wel op dat de premies bij jullie enorm hoog zijn. Iig een heel stuk hoger dan in Nederland en dan vaak nog obv slechtere voorwaarden. Hoe komt dit? Is het niet mogelijk om een verzekering in Nederland af te sluiten? Mijn voorbeeld; Een nieuwe 1200 GSA All risk verzekerd inclusief eigen schuld schades, diefstal, brand, etc en bij totaal verlies binnen 3 jaar=aankoopbedrag terug kost net geen € 500,- per jaar.
Amai, dat is niet slecht, als iemand dat vindt ben ik ook zeer geinteresseerd. Ben niet zeker of je een Belgisch voertuig in NL kan verzekeren. In principe zie ik niet in waarom niet omdat je toch in veel landen gedekt bent. Weet niet waarom hiet hier duurder is (kleinere markt? Meer ongevallen?) Ik boek mijn reizen ook in NL omdat dat goedkoper is
Obiwan schreef:Nou ben ik niet zo thuis in het Belgische verzekeringssysteem voor voertuigen maar het valt me wel op dat de premies bij jullie enorm hoog zijn. Iig een heel stuk hoger dan in Nederland en dan vaak nog obv slechtere voorwaarden. Hoe komt dit? Is het niet mogelijk om een verzekering in Nederland af te sluiten? Mijn voorbeeld; Een nieuwe 1200 GSA All risk verzekerd inclusief eigen schuld schades, diefstal, brand, etc en bij totaal verlies binnen 3 jaar=aankoopbedrag terug kost net geen € 500,- per jaar.
En welke verzekeringsmaatschappij is dat dan Obiwan Kenobi Dan kunnen we deze eens aanschrijven hé
Ik neem aan dat, indien het al mag, een buitenlandse maatschappij wellicht niet geïnteresseerd is om
een voertuig hiet in België omnium te verzekeren, toch niet aan de gunstige premie die het eventueel
in eigen land aanbiedt. Nederland versus België is een mooi voorbeeld. België heeft een volledig andere
urbanisatie dan Nederland, hier is het één groot dorp terwijl in Nederland de ruimte heel anders is
ingedeeld. Dat heeft zijn weerslag op het risico op ongevallen en dus ook op de premies. Indien een
buitenlandse maatschappij een voetuig in België zou willen verzekeren dan denk ik dat de kans groot
is dat ze hun premie zouden aanpassen zodat er mogelijk geen voordeel meer zou zijn.
Kan je je verzekeren bij een buitenlandse verzekeringsmaatschappij?
Dit is moeilijk maar niet onmogelijk.
De Europese interne markt moet het vrije verkeer van goederen en diensten mogelijk maken. In de realiteit blijkt dat dit niet in alle sectoren lukt, bijvoorbeeld in de verzekeringssector.
Het ECC-Net ontvangt regelmatig klachten van consumenten die er niet in slagen een verzekering af te sluiten bij een buitenlandse verzekeringsmaatschappij. Zo wenst mijnheer A. zijn in België ingeschreven voertuig in Frankrijk te verzekeren. Maar alle Franse verzekeringsmaatschappijen die hij contacteerde, hebben zijn verzoek verworpen.
Verzekeraars zijn niet verplicht een verzekeringsaanvraag te aanvaarden
...
De burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor voertuigen: een geval apart
In Europa moeten de lidstaten controleren of de in hun land geregistreerde voertuigen verzekerd zijn voor schade aan derden (burgerlijke aansprakelijkheid) en of die verzekering het voertuig dekt in alle landen van de EU. De Europese wetgeving vermeldt echter niet of de verzekering afgesloten moet worden in het land van inschrijving van het voertuig of dat een buitenlandse verzekering ook toegelaten is. Hierdoor kunnen de lidstaten in alle vrijheid en naar eigen goeddunken maatregelen treffen.
Als je het laatste zinnetje leest...België zal wel in alle vrijheid en naar eigen goeddunken maatregelen getroffen hebben.