Topkoffer op K1200R

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
kamiel1010

Topkoffer op K1200R

Bericht door kamiel1010 »

Heeft er iemand ervaring met een topkoffer op een K1200R?
Volgens de BMW-dealer mag je er geen monteren.
Heeft dit te maken met het gewicht of met de rij eigenschappen?
De topkoffers worden wel aangeboden door Hepco & Becker en door Givi.
st1100

Re: Topkoffer op K1200R

Bericht door st1100 »

Ik heb 3 jaar een K 1200 R Sport gehad (zonder topkoffer wel te verstaan). Ik had de BMW zijkoffers.

We zijn eens vrijdagavond na het werk richting ardennen op lang weekend vertrokken. En in mijn zijkoffers zit altijd een bandenreparatieset , regenkledij , hesje , slot , enz enz Dus eigenlijk ook exact wat je op dagtrip zou meenemen. En omdat we alle nachten op dezelfde plek verbleven heb ik toen alles laten zitten in de zijkoffers en de extra bagage in een rollbag achterop vast gemaakt. En om eerlijk te zijn op het laatste bochtige stuk tot de slaapplaats , ben ik toen toch verschoten wat een beetje gewicht hoog geplaatst deed met het bochtengedrag. Niet dat er niet meer mee te rijden viel , verre van zelfs , maar toch duidelijk slechter dan tijdens langere mototrips waar ik meer gerief bij had maar alles in de zijkoffers (laag) had steken. Dus te veel gewicht op de bagagedrager is zeker negatief voor het weggedrag , zijkoffers of tassen zijn volgens mij beter als het voor een motoreis(je) moet dienen. Voor uw thermos , bokes en regenpak daarentegen...

En dan komen we bij het punt dat BMW stelt dat het niet kan. Om alle juridische problemen (met gasten die komen klagen nadat ze met een volle topkoffer een bocht zouden gemist hebben of op de autobahn aan zeer hoge snelheid begonnen deinen enz) te vermijden , heeft BMW in de handleiding gezet dat je maximum 5 kg op de bagagedrager mag monteren. Tel daar al minimum 2 kg af van de koffer zelf .... maar kan het mechanisch meer hebben : zeker.
Plaats reactie