RDC: bezint eer ge begint
Moderator: GVN
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
RDC: bezint eer ge begint
RDC ofte het bandendrukcontrolesysteem van BMW. 225 euro.
Drie jaar en 93.000 km geleden gekocht op een R1200GSA. Intussen rij ik al zo'n 6.000 km zonder. 'k Zag opeens de gele driehoek oplichten op de display en de RDC gaf -- -- aan.
Om een lang verhaal kort te maken: het ventiel mét sensor is één module en de batterij die de zender activeert zit ingebakken in deze mogdule. Na verloop van tijd is de batterij plat, zoals elke batterij, maar ze kan dus niet vervangen worden. Dat betekent een kost van +250 euro om de beide te vervangen.
Van zoiets zakt m'n broek af: eerst maak je iets waarvan je weet dat het op een goeie dag de pijp aan Maarten geeft en dat het volledig moet vervangen worden en dan verkoop je't zonder de klant hiervan in te lichten.
Ik heb geen problemen met slijtagespullen, maar dit is er volgens mij over. Had ik het geweten, ik had het niet gekocht. 225 euro om drie jaar m'n bandendruk op m'n display te zien, vind ik erg duur.
't Is nu gewoon uitgeschakeld, daarmee ben ik toch van die mottige driehoek af.
Drie jaar en 93.000 km geleden gekocht op een R1200GSA. Intussen rij ik al zo'n 6.000 km zonder. 'k Zag opeens de gele driehoek oplichten op de display en de RDC gaf -- -- aan.
Om een lang verhaal kort te maken: het ventiel mét sensor is één module en de batterij die de zender activeert zit ingebakken in deze mogdule. Na verloop van tijd is de batterij plat, zoals elke batterij, maar ze kan dus niet vervangen worden. Dat betekent een kost van +250 euro om de beide te vervangen.
Van zoiets zakt m'n broek af: eerst maak je iets waarvan je weet dat het op een goeie dag de pijp aan Maarten geeft en dat het volledig moet vervangen worden en dan verkoop je't zonder de klant hiervan in te lichten.
Ik heb geen problemen met slijtagespullen, maar dit is er volgens mij over. Had ik het geweten, ik had het niet gekocht. 225 euro om drie jaar m'n bandendruk op m'n display te zien, vind ik erg duur.
't Is nu gewoon uitgeschakeld, daarmee ben ik toch van die mottige driehoek af.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: RDC: bezint eer ge begint
Awel, ik zou er ook braakneigingen van krijgen. Dat ze die batterijen niet vervangbaar maken is crimineel (en moeilijk te geloven). Of ze zouden dan ten minste 10 jaar moeten meegaan. En dan nog, meer dan 20 € per jaar om te weten of uw banden genoeg lucht hebben...? Daarvoor wil ik om de maand wel eens een knie op de grond zetten.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: RDC: bezint eer ge begint
Je hebt gelijk heren, echter zou ik het toch laten herstellen met de km's die Relax maakt.
Btw, moest ik je dealer zijn ... zo'n km-rijder, die altijd zijn onderhoud bij een dealer laat doen en er om de zoveel tijd een nieuwe koopt...
Btw, moest ik je dealer zijn ... zo'n km-rijder, die altijd zijn onderhoud bij een dealer laat doen en er om de zoveel tijd een nieuwe koopt...
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: RDC: bezint eer ge begint
Qua termijn verschuilen ze zich wat achter het feit dat ik veel km's doe. De batterij activeert de zender enkel als je rijdt, dus veelrijder: veel rapper plat. De meeste halen gaan halve termijn van zo'n batterijleven... Bijzonder slecht excuus dus.
Ik zag de module en die batterijen zijn er idd niet uit te halen. Waarom die zo ingewerkt zijn? Op het NL forum denkt men dat het te maken heeft met het vermijden van vocht.
Bij auto's gaat het toch van 6 tot 10 jaar mee, las ik ergens.
Ik had gerekend op die 'medewerking' van de dealer in kwestie, maar geen woord hierover. Ik vind het evenmin verstandig en dus erg jammer, maar dat merken ze op termijn wel...
O ja, mail naar BMW is weg (Bornem). Ben benieuwd.
Ik zag de module en die batterijen zijn er idd niet uit te halen. Waarom die zo ingewerkt zijn? Op het NL forum denkt men dat het te maken heeft met het vermijden van vocht.
Bij auto's gaat het toch van 6 tot 10 jaar mee, las ik ergens.
Ik had gerekend op die 'medewerking' van de dealer in kwestie, maar geen woord hierover. Ik vind het evenmin verstandig en dus erg jammer, maar dat merken ze op termijn wel...
O ja, mail naar BMW is weg (Bornem). Ben benieuwd.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: RDC: bezint eer ge begint
Een occasie velg met sensor kan goedkoper uitkomen.
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: RDC: bezint eer ge begint
Ben echt niet zinnens daar ook nog maar 1 cent aan te geven, principieel. Zal het dan af en toe wel 'ns nakijken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: RDC: bezint eer ge begint
ja de wegwerpmaatschapij heeft weer zijn intrede gedaan lees ik het zoveelste
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: RDC: bezint eer ge begint
is zo'n sensor echt niet te strippen en er weer een batterij in te stoppen, zoiets hoorde ik laatst ook bij mijn laptop, batterij ingewerkt in moederbord... wel batterij "eruit" gewerkt en nieuwe erin gewerkt, kostprijs 1.50€ das net wat anders dan 't gaat niet en een nieuw bordje erin...
't zijn plat vlaams gezegd gangsterpraktijken!!!
't zijn plat vlaams gezegd gangsterpraktijken!!!
Re: RDC: bezint eer ge begint
Ze zijn dus ook 2de hands te koop.
Krijg ik het verschil tussen die 250€ bij de dealer en die 69€ ??
http://nl.kapaza.be/limburg/bmw-r-1200- ... 610352.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben al tevreden met ne cola
Krijg ik het verschil tussen die 250€ bij de dealer en die 69€ ??
http://nl.kapaza.be/limburg/bmw-r-1200- ... 610352.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben al tevreden met ne cola
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: RDC: bezint eer ge begint
Danny schreef:is zo'n sensor echt niet te strippen en er weer een batterij in te stoppen, zoiets hoorde ik laatst ook bij mijn laptop, batterij ingewerkt in moederbord... wel batterij "eruit" gewerkt en nieuwe erin gewerkt, kostprijs 1.50€ das net wat anders dan 't gaat niet en een nieuw bordje erin...
't zijn plat vlaams gezegd gangsterpraktijken!!!
Batterij zit in hars ingegoten. Ik vrees dat als je deze openwerkt, dat de hele sensor onbruikbaar wordt.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Re: RDC: bezint eer ge begint
Als die sensor een niet-oplaadbare batterij bevat (die dus niet door het draaien van de wielen geladen wordt) om te kunnen werken, waarom moet je dan een eindje rijden vooraleer er aanduiding komt?
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: RDC: bezint eer ge begint
Als ik het goed begrijp werkt dit systeem, het meten van de bandendruk, door het meten van de omwentelingssnelheid, dus een band met druk x bar heeft een andere omwentelingssnelheid dan een band met druk x+1 bar, aangezien een band uitzet zal er een aanpassingstijd gebruikt worden om een konstante te verkrijgen en alzo een correcte(re) meting ?Gaby schreef:Als die sensor een niet-oplaadbare batterij bevat (die dus niet door het draaien van de wielen geladen wordt) om te kunnen werken, waarom moet je dan een eindje rijden vooraleer er aanduiding komt?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: RDC: bezint eer ge begint
Omdat het toestel enkel werkt wanneer de wielen draaien.Gaby schreef:Als die sensor een niet-oplaadbare batterij bevat (die dus niet door het draaien van de wielen geladen wordt) om te kunnen werken, waarom moet je dan een eindje rijden vooraleer er aanduiding komt?
Iets met een contactschakelaar die werkt met middelpuntvliedende kracht.
R1200RT, again
Re: RDC: bezint eer ge begint
@Sven & (s)Campi: klinkt allebei logisch.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de sensoren hun energie uit het ronddraaien van
de wielen zouden halen, maw dat ze zonder batterij zouden werken. Niet dus.
250€ is niet weinig, maar als het zo ver komt zal ik ze toch (tandenknarsend) vervangen,
ik vind het een belangrijke meting en ze staat bij mij altijd op het display.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de sensoren hun energie uit het ronddraaien van
de wielen zouden halen, maw dat ze zonder batterij zouden werken. Niet dus.
250€ is niet weinig, maar als het zo ver komt zal ik ze toch (tandenknarsend) vervangen,
ik vind het een belangrijke meting en ze staat bij mij altijd op het display.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: RDC: bezint eer ge begint
2 x 69 + 8 = 146 euro en dan kunnen ze ook nog plat zijn binnen de paar maanden als je pech hebt aangezien je niet weet hoe lang ze al dienst hebben gedaan....Harald schreef:Ze zijn dus ook 2de hands te koop.
Krijg ik het verschil tussen die 250€ bij de dealer en die 69€ ??
http://nl.kapaza.be/limburg/bmw-r-1200- ... 610352.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben al tevreden met ne cola
In een horloge van 50 euro zit tegenwoordig een longlife batterijtje dan het 10 jaar uithoudt, op een systeem van 250 euro steken ze dan blijkbaar goedkopen brol ... weer typisch......
Maar ik begrijp dat de electro-gadget generatie niet zonder kan. Ik doe het al 28 jaar zonder dus ik heb er geen last van.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: RDC: bezint eer ge begint
Zelfde probleem blijkbaar op RDC op Bmw vierwielers...
Nu, er bestaan wel alternatieven zenne....BTW the batteries are not replaceable, you have to replace the whole sensor, I am not really sure what they say when they go dead, I have not seen that yet. but that does bring up a good point.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: RDC: bezint eer ge begint
®win schreef:Danny schreef:is zo'n sensor echt niet te strippen en er weer een batterij in te stoppen, zoiets hoorde ik laatst ook bij mijn laptop, batterij ingewerkt in moederbord... wel batterij "eruit" gewerkt en nieuwe erin gewerkt, kostprijs 1.50€ das net wat anders dan 't gaat niet en een nieuw bordje erin...
't zijn plat vlaams gezegd gangsterpraktijken!!!
Batterij zit in hars ingegoten. Ik vrees dat als je deze openwerkt, dat de hele sensor onbruikbaar wordt.
Tja wat kan je er nu nog mee??? dus strippen nummer één en bij de volgende weet je hoe die in mekaar zit, als 't enkel hars is dan gaat het eruit en ook een andere batterij er weer in, ik wil wel graag zo'n oud "sensorreke" van iemand
Re: RDC: bezint eer ge begint
Kreeg je ondertussen al reactie van BMW ?Relax schreef:RDC ofte het bandendrukcontrolesysteem van BMW. 225 euro.
Drie jaar en 93.000 km geleden gekocht op een R1200GSA. Intussen rij ik al zo'n 6.000 km zonder. 'k Zag opeens de gele driehoek oplichten op de display en de RDC gaf -- -- aan.
Om een lang verhaal kort te maken: het ventiel mét sensor is één module en de batterij die de zender activeert zit ingebakken in deze mogdule. Na verloop van tijd is de batterij plat, zoals elke batterij, maar ze kan dus niet vervangen worden. Dat betekent een kost van +250 euro om de beide te vervangen.
Van zoiets zakt m'n broek af: eerst maak je iets waarvan je weet dat het op een goeie dag de pijp aan Maarten geeft en dat het volledig moet vervangen worden en dan verkoop je't zonder de klant hiervan in te lichten.
Ik heb geen problemen met slijtagespullen, maar dit is er volgens mij over. Had ik het geweten, ik had het niet gekocht. 225 euro om drie jaar m'n bandendruk op m'n display te zien, vind ik erg duur.
't Is nu gewoon uitgeschakeld, daarmee ben ik toch van die mottige driehoek af.
Vinden ze het normaal dat zoiets het maar 3 jaar uithoudt ?
Ik denk dat je dealer dit via BMW wel zal kunnen oplossen. Het was namelijk de verplichting van de verkoper om je te informeren over de te verwachten levensduur van deze optie toen hij je deze verkocht. Als klant mag u ervan uitgaan dat de levensduur van deze optie even lang is als de levensduur van uw motorfiets...........en dat u niet na amper 3 jaar grote kosten hoeft te doen om deze optie te kunnen blijven gebruiken !!
Honger gaat over, dorst niet !
Re: RDC: bezint eer ge begint
Ik heb in de Aldi een compressor op electriciteit gekocht voor 69 euro. 1x per week controleer ik mijn bandenspanning. Dat is ongeveer tussen de 2 en 3 minuten werk.
Het ding gaat nu al 5 jaar mee en er zitten geen batterijen in
Een cruise control dat vind ik bijvoorbeeld een nuttig gadget, maar zo'n RDC dat is toch echt voor niets nodig.
Het ding gaat nu al 5 jaar mee en er zitten geen batterijen in
Een cruise control dat vind ik bijvoorbeeld een nuttig gadget, maar zo'n RDC dat is toch echt voor niets nodig.
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: RDC: bezint eer ge begint
Hmmm...TS wil enkel waarschuwen wat er gebeurt of beter, wat je te kosten staat wanneer die RDC-batterijen het begeven, en vooral het onlogische van de hele zaak.maar zo'n RDC dat is toch echt voor niets nodig.
Hij heeft geen probleem met slijtageonderdelen en navenante vervanging tegen betaling...in die optiek hebben normale mensen de logica dat wanneer een batterij plat is deze vervangen kan worden door een nieuwe batterij, en niét door die ganse sensor mét batterij
Als de bezinetank van je motor leeg is koop je toch geen nieuwe moto ?
Of iemand die RDC nuttig vind is ieder zijn zaak, daar gaat het niet over
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: RDC: bezint eer ge begint
Hoe , wat bedoel je dan juist(s)Campi Di Pampi schreef:
Als de bezinetank van je motor leeg is koop je toch geen nieuwe moto ?
Klinkt leuk zo'n compressor van € 69,-. Geeft die ook een waarschuwing als je bandenspanning (plotseling) terugloopt en voorkomt hiermee mogelijk een schuiver?
Ik ga niet zeggen dat het goedkoop is om te vervangen en ben het ermee eens dat het, op zijn zachtst gezegd, niet netjes is van BMW om dit niet vooraf te melden. Bekijk je het per gereden km dan kom je rond de 2,7 eurocent en dat is het me dan toch wel weer waard.
Ik ga niet zeggen dat het goedkoop is om te vervangen en ben het ermee eens dat het, op zijn zachtst gezegd, niet netjes is van BMW om dit niet vooraf te melden. Bekijk je het per gereden km dan kom je rond de 2,7 eurocent en dat is het me dan toch wel weer waard.
-
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 05 apr 2009, 20:43
- Woonplaats: Dendermonde
- Locatie: Gijzegem (bij Dendermonde)
Re: RDC: bezint eer ge begint
Hier idem, ik vind het zo gemakkelijkGaby schreef:@Sven & (s)Campi: klinkt allebei logisch.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de sensoren hun energie uit het ronddraaien van
de wielen zouden halen, maw dat ze zonder batterij zouden werken. Niet dus.
250€ is niet weinig, maar als het zo ver komt zal ik ze toch (tandenknarsend) vervangen,
ik vind het een belangrijke meting en ze staat bij mij altijd op het display.
Opgelet deze jongen is een echte viking
GSA R80Gs
GSA R80Gs
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: RDC: bezint eer ge begint
't zit op mijn GT ook , k' heb dat eigenlijk nog nooit gebruikt of soms efkens aan de lichten om de oliestand te checken.(is de zelfde stand op de boordcomputer)
Bandenspanning controleer ik met een bandendrukmeter . Dan heb je een juiste aflezing.
Als dat batterijtje langzaam aan het leeglopen is , wie garandeert me dat de afgelezen waarde dan de correcte is????
daar al eens over nagedacht ??
en er komt nog bij dat het fucking moeilijk is om daar een bandenblazer op te krijgen op dat ventiel. En spreek me niet over ventielverlengers en 90° hulpstukjes, die passen niet op de achtervelg.
Ze moesten die ingenieurs eens verplichten om hun motorfietsen zelf te berijden , te kuisen en te controleren
Bandenspanning controleer ik met een bandendrukmeter . Dan heb je een juiste aflezing.
Als dat batterijtje langzaam aan het leeglopen is , wie garandeert me dat de afgelezen waarde dan de correcte is????
daar al eens over nagedacht ??
en er komt nog bij dat het fucking moeilijk is om daar een bandenblazer op te krijgen op dat ventiel. En spreek me niet over ventielverlengers en 90° hulpstukjes, die passen niet op de achtervelg.
Ze moesten die ingenieurs eens verplichten om hun motorfietsen zelf te berijden , te kuisen en te controleren
-
- Berichten: 5688
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: RDC: bezint eer ge begint
Bedankt voor alle reacties.
Tweedehands ga ik zeker niet. 'k Zie net dat ik vergat te melden dat de sensor achteraan véél jonger is dan die vooraan. Heb die later vervangen nadat ie stuk ging bij bandenwissel. Ofwel is ie vervangen door een tweedehands exemplaar, ofwel is ie gewoon solidair met die in het voorwiel, maar een goede uitleg kreeg ik er niet voor.
En over het nut: ik gebruik het quasi permanent, 'k zit dan ook erg veel op de motor. Zo'n cruise control is iets voor op de highway, als je intussen een tukje wil doen. Niet echt mijn stijl dus.
Antwoord van Mr BMW:
Geachte Heer Relax,
Wij verwijzen naar uw e-mail die wij ontvangen hebben op 03-05-2012, waarvoor onze dank. Wij hebben hierbij nota genomen van uw opmerkingen.
Naar aanleiding van dit schrijven hebben wij een dossier geopend dat met de grootste zorg door één van onze medewerkers zal worden behandeld.
Om een zo zorgvuldig mogelijk antwoord te formuleren, zullen wij, in samenwerking met alle betrokken partijen waaronder uw concessiehouder Peter D'Haese nv, de noodzakelijke gegevens omtrent uw dossier verzamelen.
U kan erop rekenen dat wij u binnen een termijn van veertien dagen de nodige feedback zullen bezorgen.
In afwachting danken wij U bij voorbaat voor uw geduld en verblijven Geachte Heer Relax,
met de meeste Hoogachting,
BMW Group Belux
Customer Relations
Wordt vervolgd.
Ik hoop hier later een nette regeling te kunnen neerzetten.
Tweedehands ga ik zeker niet. 'k Zie net dat ik vergat te melden dat de sensor achteraan véél jonger is dan die vooraan. Heb die later vervangen nadat ie stuk ging bij bandenwissel. Ofwel is ie vervangen door een tweedehands exemplaar, ofwel is ie gewoon solidair met die in het voorwiel, maar een goede uitleg kreeg ik er niet voor.
En over het nut: ik gebruik het quasi permanent, 'k zit dan ook erg veel op de motor. Zo'n cruise control is iets voor op de highway, als je intussen een tukje wil doen. Niet echt mijn stijl dus.
Antwoord van Mr BMW:
Geachte Heer Relax,
Wij verwijzen naar uw e-mail die wij ontvangen hebben op 03-05-2012, waarvoor onze dank. Wij hebben hierbij nota genomen van uw opmerkingen.
Naar aanleiding van dit schrijven hebben wij een dossier geopend dat met de grootste zorg door één van onze medewerkers zal worden behandeld.
Om een zo zorgvuldig mogelijk antwoord te formuleren, zullen wij, in samenwerking met alle betrokken partijen waaronder uw concessiehouder Peter D'Haese nv, de noodzakelijke gegevens omtrent uw dossier verzamelen.
U kan erop rekenen dat wij u binnen een termijn van veertien dagen de nodige feedback zullen bezorgen.
In afwachting danken wij U bij voorbaat voor uw geduld en verblijven Geachte Heer Relax,
met de meeste Hoogachting,
BMW Group Belux
Customer Relations
Wordt vervolgd.
Ik hoop hier later een nette regeling te kunnen neerzetten.
I respect your opinion. But I don't give shit.