Afstellen veervoorspanning

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lalinea

Afstellen veervoorspanning

Bericht door lalinea »

Hallo iedereen.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik op het forum zat, maar ik was volop mijn nieuwe tweedehands RT1150 aan het ontdekken.
Daar ik het het forum "Domme vragen" niet kon vinden, ga ik er hier maar eentje stellen...

Kan iemand mij de werking van de veervoorspanning (knop achteraan rechts) eens goed uitleggen?
Hoe moet ik hem draaien en naar waar en wat is de uitwerking daar dan van?

Mijn motor reageert voor de moment zo:
- op autosnelwegen heb ik het gevoel dat rond de 110-130 km/u het voorwiel zeer licht wordt. (ik dacht dat het de wind op de kuip was)
- als ik een paar leuke bochtjes neem en ik doe dit wat enthousiast, dan springt mijn achterwiel net heen en weer
- als ik al rijdende mijn stuur loslaat, dan wijkt de motor naar rechts (kan ook aan de koffers liggen mss)

Alvast bedankt en veel rijplezier (en uitregenplezier) dit seizoen...
Kurt Steyaert

Re: Afstellen veervoorspanning

Bericht door Kurt Steyaert »

De veervoorspanning dient zodanig geregeld dat de beladen motor ( bestuurder met of zonder passagier, met of zonder bagage) over de volledige veerweg kan beschikken.
Dit doe je met de stelknop. Meedraaien met de wijzers van een klok is harder, tegen de wijzers in, zachter. Het makkelijkst gaat dit trouwens als er iemand achteraan de motor in de veren drukt, zodat deze kan kijken hoeveel van de veerweg werd gebruikt. Regelen, veren indrukken, kijken, bijregelen en dit tot de veervoorspaning op punt staat. Bij mij ligt dat voor solo zonder bagage op ongeveer halfweg de regeling. (volledig uitdraaien en opnieuw volledig indraaien, niet vergeten aantal kliks te tellen. Opnieuw uitdraaien en meetellen tot halfweg.)
Eens dit is gelukt, komt de volgende belangrijke stap, de demping. Deze dient om de snelheid van in- en/of uitveren te dempen, opdat je niet zou weggekatapulteerd worden als het ware of opdat de achterkant tijdig terug uitgeveerd zou zijn. In beide gevallen voelt de motor hard aan en lijkt de handelbaarheid nergens naar, maar is de oorzaak verschillend.
De demping dient zodanig geregeld dat de motor noch wiebelt, noch davert. De regelschroef vind je onderaan het veerelement, herkenbaar aan het boogje met plus en min erbij.
Opnieuw is met de wijzers (indraaien) harder en uitdraaien of tegen de wijzers in, zachter. Hoe ga je hiervoor tewerk? We draaien de regeling volledig uit en zetten een markering op de veerpoot. Altijd handig om nadien bij te gaan regelen. Draai nu de demping 1 en 3/4 draai in en ga rijden, rond dat punt ligt bij mij het balanspunt. Bevallen de motorreacties niet, dan ga je bijregelen en opnieuw rijden. Wiebelen, harder zetten en bij daveren, de demping zachter zetten. Rond het balanspunt millimeter per millimeter verdraaien, daar luisterd bij mij de regeling uiterst gevoelig. Veel plezier ermee!
K1200GT

Re: Afstellen veervoorspanning

Bericht door K1200GT »

hmmm.....Zoekfunctie kan helpen :idea:

Is niet duidelijk of de reacties van je motorfiets te maken hebben met de veervoorspanning, dan wel de ingaande/uitgaande demping, of iets anders....te lage uitgaande demping vertaalt zich in naschommelen van de achterophanging

NB: Veervoorspanning: vuistregel: 1/3 negatieve veerweg: hoogteverschil tussen motorfiets zonder rijder/passagier/belading en met tov totale veerweg. (dus "zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig"; niet omgekeerd :-) )
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie