Waarschijnlijk al wel eens besproken maar vind het niet direct terug,
Heeft er iemand ervaring met het invoeren van een auto uit duitsland,is dit zo simpel als men het voorstelt
Auto invoeren,
Moderator: GVN
Auto invoeren,
Alles gaat slechter onder druk
R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
Re: Auto invoeren,
Ik heb vorig jaar zelf een auto ingevoerd. Maar dan wel vanuit België naar Nederland. En ik zou het zo weer doen.Eric schreef:het invoeren van een auto uit duitsland,is dit zo simpel als men het voorstelt
Belangrijk is om de juiste documenten bij de auto mee te krijgen, afgezien van de "normale dingen" waaraan je nieuwe auto moet voldoen.
Het invoeren zelf stelt (in Nederland althans) weinig voor, al met al ben je er maximaal een dag aan kwijt.
Op het internet jul je wel kunnen vinden waaraan een Duitse auto, qua officiele papieren aan moet voldoen.
Succes!
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL

Re: Auto invoeren,
Al twee motoren en een auto ingevoerd: piece of cake
-
aantzeetje
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Auto invoeren,
inderdaad peace of cake.
uitvoerdocument (aan te vragen door de verkoper bij de TÜV autocontrole diensten)
Goed kijken of dat de velgen op de auto overeenkomen met wat op het EU conformiteitsattest staat
de duitsers hebben allemaal winterbanden. Maak dat ze in de prijs zijn inbegrepen
een contract uiteraard. Wel goed zien of de naam overeenstemt met deze op de officiële papieren.
De controle fiche van de TÜV (autoschouwing)
Je verzekering verwittigen dat je tijdelijk met een andere auto rijdt. Je geeft gewoon het chassis nr door.
Je auto laten schouwen voor invoer. Hier is de wetgeving wat veranderd. Vroeger kon je met je eigen nummerplaten dat doen. Nu enkel met Z platen. Zou de wet opnieuw eens moeten nakijken maar denk dat het makkelijker is om bij de TÜV daar tijdelijk platen aan te vragen (voor 1 week, 2 weken...) Daar zit de verzekering in en krijg je onmiddellijk mee. Aangezien een motor niet gekeurd dient te worden hier in B heb je dit niet nodig en is het wat makkelijker.
Hier bij de douane gaan en een 705 laten invullen. Je auto laten verzekeren. Dan naar de DIV (wel zien op welke dagen de douane daar aanwezig is want die heb je ook nodig en zijn er niet altijd) met alle papieren - inclusief schouwingsbewijs en je nieuwe nummerplaat aanvragen of laten overzetten op je oude nummerplaat.
uitvoerdocument (aan te vragen door de verkoper bij de TÜV autocontrole diensten)
Goed kijken of dat de velgen op de auto overeenkomen met wat op het EU conformiteitsattest staat
de duitsers hebben allemaal winterbanden. Maak dat ze in de prijs zijn inbegrepen
een contract uiteraard. Wel goed zien of de naam overeenstemt met deze op de officiële papieren.
De controle fiche van de TÜV (autoschouwing)
Je verzekering verwittigen dat je tijdelijk met een andere auto rijdt. Je geeft gewoon het chassis nr door.
Je auto laten schouwen voor invoer. Hier is de wetgeving wat veranderd. Vroeger kon je met je eigen nummerplaten dat doen. Nu enkel met Z platen. Zou de wet opnieuw eens moeten nakijken maar denk dat het makkelijker is om bij de TÜV daar tijdelijk platen aan te vragen (voor 1 week, 2 weken...) Daar zit de verzekering in en krijg je onmiddellijk mee. Aangezien een motor niet gekeurd dient te worden hier in B heb je dit niet nodig en is het wat makkelijker.
Hier bij de douane gaan en een 705 laten invullen. Je auto laten verzekeren. Dan naar de DIV (wel zien op welke dagen de douane daar aanwezig is want die heb je ook nodig en zijn er niet altijd) met alle papieren - inclusief schouwingsbewijs en je nieuwe nummerplaat aanvragen of laten overzetten op je oude nummerplaat.
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: Auto invoeren,
Heb 2 maal een BMW (auto) ingevoerd uit Duitsland. Is vrij simpel ...
Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?
A. Verkoper dient te bezorgen
1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3) Keuringsbewijs (Tüv)
4) Factuur
B. Transporteren naar België
1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
“U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)
2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
5. Aankoopfactuur
6. Geld
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.
3) Wagen ophalen met een transporteur.
C. Welkom in België → ga naar de douane
1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=" onclick="window.open(this.href);return false;%
a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!
2) Welke documenten dien je mee te nemen?
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!
3) Wat zal de douane je bezorgen?
a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)
D. Laat je wagen keuren
1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
a. Je belt best op voorhand
2) Welke nummerplaten?
a. Transitplaten
⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen
b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)
3) Wat neem je mee
a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)
4) Wat doen ze?
a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.
E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven
1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV
http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwdiv.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
F. Wat met de BTW, indien van toepassing.
1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.
⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan!
⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen
2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.[/quote]
Hoe wagen importeren vanuit Duitsland?
A. Verkoper dient te bezorgen
1) Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung) = Certifacte of Conformity.
2) Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
⇨ Equivalent van roze kaart, bestaat uit twee delen (Teil 1 und 2)
3) Keuringsbewijs (Tüv)
4) Factuur
B. Transporteren naar België
1) Nummerplaat losschroeven en op aan te kopen wagen vijzen
a. Verzekering verwittigen (en vragen op om chassisnummer te verwittigen)
b. Is niet legaal (rijbewijs + mogelijkheid invorderen voertuig)
“U rijdt in feite met een niet-ingeschreven voertuig rond. In principe heeft oom agent het recht om u nummerplaat en voertuig in te vorderen (in de praktijk zal dit zelden gebeuren maar neem toch het risico maar niet)
2) Transitplaat met rode band (Zollkennzeichen)
a. Vraag aan de verkoper dat hij hiervoor zorgt dan moet je zelf niet zorgen voor een verzekeringsbewijs (=Deckungskarte) om vervolgens naar een Duitse DIV antenne te gaan (=Zulassungsstelle)
b. Indien je toch zelf je transitplaten regelt dien je dus
i. Verzekering te hebben (Deckungskarte) http://www.deckungskarten.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ii. Duitse DIV antenne (Zulassungsstelle) te bezoeken waar je in het bezit dient te zijn van
1. Identiteitskaart
2. Verzekeringsbewijs (Deckungskarte)
3. Keuringsbewijs (Tüv)
4. Duitse Roze kaart (Zulassungsbescheinigung)
5. Aankoopfactuur
6. Geld
7. Vergewis je dat de vorige eigenaar het voertuig reeds uitgeschreven heeft (Abgemeldet). Indien hij dus zijn nummerplaten nog niet heeft ingeleverd zal je geen transitplaat ontvangen.
“ Vroeger was dit een apart document (de zgn. Abmeldungschein)
⇨ mogelijks is dit nog zo in sommige Zullassungsellen.
⇨ meestal zetten ze nu een stempel Abgemeldet op uw Fahrzeugbrief.
3) Wagen ophalen met een transporteur.
C. Welkom in België → ga naar de douane
1) Waar is het dichtstbijzijnde douanekantoor? http://ec.europa.eu/taxation_customs...g=NL&Country=" onclick="window.open(this.href);return false;%
a. Je belt best op voorhand want mogelijks is niet iedere ambtenaar bedreven in deze materie!
2) Welke documenten dien je mee te nemen?
a. Aankoopfactuur
b. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
c. Gelijkvormigheidsattest = Übereinstimmungsbescheinigung
d. Duits keuringsbewijs (Tüv)
e. Identiteitskaart van persoon die vermeld staat op factuur
f. Indien je koopt via vennootschap zal je allicht statuten van vennootschap + eventuele publicatie in Belgisch Staatsblad nodig hebben. → Contacteer zeker de douane hiervoor!
3) Wat zal de douane je bezorgen?
a. Roze formulier = document aanvraag inschrijving voertuig waarop ze een douanevignet C705 kleven (Kost 10 cent)
D. Laat je wagen keuren
1) Waar is het dichtstbijzijnde keuringscenter?
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
a. Je belt best op voorhand
2) Welke nummerplaten?
a. Transitplaten
⇨ Dit moeten wel die met een rode band zijn de zgn. Zollkenzeichen. Indien de verkoper hiervoor zorgt vraag dit dan zeker na!
⇨ Dus NIET die met een gele band de zgn. Kurzzeitkennzeichen
b. Z-platen (In principe dient iemand van de garage je te vergezellen)
3) Wat neem je mee
a. Origineel Duits inschrijvingsbewijs = Zulassungsbescheinigung = Fahrzeugbrief
b. Roze formulier voorzien van vignet die de douane je eerder bezorgd heeft
c. Gelijkvormigheidsattest = Europees Certificaat van Overeenstemming afgekort COC = (Übereinstimmungsbescheinigung)
d. Check of je je PVG nummer terugvindt op je COC, zoniet neem je best contact op met invoerder (Bornem voor BMW – D’Ieteren voor AUDI. VW)
4) Wat doen ze?
a. Keuring die verder gaat dan de klassieke jaarlijkse keuring van tweedehandswagens. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass.
E. Nu je wagen gekeurd is, kan je hem inschrijven
1) Vul je roze formulier zo volledig mogelijk in en ga naar het dichtsbijzijnde DIV
http://www.mobilit.fgov.be/divnl/nieuwdiv.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
F. Wat met de BTW, indien van toepassing.
1) Particulier: Aangezien de BTW in Duitsland goedkoper is dan in België zijnde 19%, betaal je best BTW in Duitsland.
⇨ Zorg dat er op je contract de vermelding staat dat de BTW in DE is voldaan!
⇨ Zorg dat de auto ouder is dan 6 maand en meer dan 6000km heeft anders moet je zowel in BE als in DE BTW betalen
2) Zelfstandige: De BTW zal je in België in het douanekantoor dienen te betalen, deze BTW zal je vervolgens voor 50% kunnen aftrekken.
⇨ Check of de wagen wordt aangeboden MwSt ausw (= BTW aftrekbaar)
⇨ Bel vooraf de douane en meldt dat je de BTW nog moet betalen of kan ook via je kwartaalaangifte geregeld worden.[/quote]
Suzuki Bandit 600 - Honda CB 600 - BMW R 1150 R - BMW K1300 GT
Re: Auto invoeren,
Sorry,
ik noem dit toch allemaal geen "piece of cake"
alvast bedankt voor de reacties, maar ik denk niet dat ik mij hier ga aan wagen
ik noem dit toch allemaal geen "piece of cake"
alvast bedankt voor de reacties, maar ik denk niet dat ik mij hier ga aan wagen
Alles gaat slechter onder druk
R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
-
aantzeetje
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:07
- Woonplaats: Oostduinkerke
- Locatie: W-VL
Re: Auto invoeren,
toont ingewikkeld, maar is eigenlijk poep simpel. De beschrijving van G4speedis uiterst volledig. thanks. Gewoonweg de verschillende stappen volgen. Kost je een dagje over en weer verloop maar is zo geregeld. En inderdaad best de transit platen aanvragen. Ben je met alles in orde en kan je zelf naar de keuring gaan anders dien je de garagist ook nog te betalen voor zijn tijd en gebruik van de Z platen (wat deze niet graag zal doen).
MG V35 Imola - BMW R1200RT - Zumo 590 - SP2820
Re: Auto invoeren,
Misschien niet helemaal terzake, maar de invoer vanuit NL van mijn E 36/8 die ginds al acht jaar op mijn naam op diplo-Nr platen (dus BTW-vrij) stond, naar Belgie, met normale Belgische Nr platen, andermaal op mijn naam, heeft toch enkele weken denkwerk bij de douane kost. Nadien kwam de Vlaamse administratie zeuren over hoe het toch mogelijk was dat ik de auto niet op dezelfde dag had ingeschreven als dat ik hem ingevoerd had... om een naheffing te vermijden, had ik nogmaals x fotocopieen van alle mogelijke doc moeten overmaken; neen dus... Alsof die douane en vlaanderen op een andere planeet zitten...Kafka?
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF
, (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
