Onregelmatig lopen twin-spark
Moderator: GVN
Onregelmatig lopen twin-spark
Hey,
Ik ben sinds een paar maand trotse eigenaar van een rockster geworden. Een maand geleden heb ik de accu en startmotor moeten laten vervangen.
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar de laatste tijd heeft hij last van onregelmatig lopen - horten en stoten - bij cte tpm. Dit deed hij vroeger niet en ik dacht dat voor de twin sparks de zogenaamde KFR verleden tijd was.
Iemand al ervaring hiermee of een oplossing? Of ms toch best bij dealer langsgaan?
Grt,
G
Ik ben sinds een paar maand trotse eigenaar van een rockster geworden. Een maand geleden heb ik de accu en startmotor moeten laten vervangen.
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar de laatste tijd heeft hij last van onregelmatig lopen - horten en stoten - bij cte tpm. Dit deed hij vroeger niet en ik dacht dat voor de twin sparks de zogenaamde KFR verleden tijd was.
Iemand al ervaring hiermee of een oplossing? Of ms toch best bij dealer langsgaan?
Grt,
G
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Re: Onregelmatig lopen twin-spark
KFR'en kan nog bij een slecht afgestelde twin spark.
Het kan nooit kwaad om door heel de synchronisatie-reutepeteut te gaan (inclusief kleppen stellen, TPS nameten en tutti quanti)
Maar als je Rockster zo opeens is beginnen slecht te lopen is er misschien iets anders aan de hand (valse lucht, injectoren, bougie(koppen), een sonde)
Het zou nuttig zijn om de diagnose te laten uitlezen.
Ik kan je alvast helpen met de regeling van de synchronisatie. Daarvoor hebben we geen dealer nodig
Het kan nooit kwaad om door heel de synchronisatie-reutepeteut te gaan (inclusief kleppen stellen, TPS nameten en tutti quanti)
Maar als je Rockster zo opeens is beginnen slecht te lopen is er misschien iets anders aan de hand (valse lucht, injectoren, bougie(koppen), een sonde)
Het zou nuttig zijn om de diagnose te laten uitlezen.
Ik kan je alvast helpen met de regeling van de synchronisatie. Daarvoor hebben we geen dealer nodig
Laatst gewijzigd door Synchro Bob op 31 mei 2012, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
horten, stoten lijkt wel een sexmachien, klinkt alsof één van je stiftbobijnen is overleden...kan ook gewoon slecht afsgesteld staan, TPS, synchro of vuil in je gaskabelgeleider, vacuumaftakpunten lek... noem maar op...
maak de stekkers van de bobijnen eens een voor een los en kijk eens of je motorloop (draaicultuur) wijzigt, is dat zo dan moet je die bobijn en /bougie vervangen.
testen maar, vanwaar ben je anders kijk ik er wel eens naar
maak de stekkers van de bobijnen eens een voor een los en kijk eens of je motorloop (draaicultuur) wijzigt, is dat zo dan moet je die bobijn en /bougie vervangen.
testen maar, vanwaar ben je anders kijk ik er wel eens naar
verleden jaar idem probleem gehad stiftbobijn vervangen en was opgelost
Merci voor de reacties. Zo te zien kan het probleem aan verschillende dingen liggen, kben dan maar begonnen met het meest gemakkelijke 
De stiftbobijn kwam er zo uit:
Volgens mij lijkt enkel de metalen beschermhuls geoxideerd en zal deze "voorlopig" nog blijven werken, maar ik heb alvast 2 nieuwe stiftbobijnen besteld, moeten normaal volgende week in de bus zitten. Aan de bougies zelf zag ik niet echt schade (aan isolator ofzo), wel waren deze van mijn linkercylinder iets zwarter (rijker mengsel) dan die van mijn rechtercylinder. Kan dit via de synchronisatie opgelost worden?
Hopelijk is probleem hiermee, zoals bij bmwbiker1, opgelost.
@Synchro Bob: ik ben wel geïnteresseerd in die synchronisatie. Op onderstaande link wel video gevonden - beeld zonder klank - maar als leek ms wel nuttig als je achtergrond kent.
http://www.youtube.com/watch?v=iVplES7DROk" onclick="window.open(this.href);return false;
Grt,
G
De stiftbobijn kwam er zo uit:
Volgens mij lijkt enkel de metalen beschermhuls geoxideerd en zal deze "voorlopig" nog blijven werken, maar ik heb alvast 2 nieuwe stiftbobijnen besteld, moeten normaal volgende week in de bus zitten. Aan de bougies zelf zag ik niet echt schade (aan isolator ofzo), wel waren deze van mijn linkercylinder iets zwarter (rijker mengsel) dan die van mijn rechtercylinder. Kan dit via de synchronisatie opgelost worden?
Hopelijk is probleem hiermee, zoals bij bmwbiker1, opgelost.
@Synchro Bob: ik ben wel geïnteresseerd in die synchronisatie. Op onderstaande link wel video gevonden - beeld zonder klank - maar als leek ms wel nuttig als je achtergrond kent.
http://www.youtube.com/watch?v=iVplES7DROk" onclick="window.open(this.href);return false;
Grt,
G
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ja, die bobijnen zouden het niet meer lang uitzingen.
Benieuwd wat het resultaat zal zijn.
Het verschil in kleur van de bougies kan te maken hebben met een zwakke vonk aan één kant. Misschien zelfs helemaal geen vonk.
Ik denk dat een twink spark op zijn secundaire bougies kan blijven verder draaien.
Maar een goede synchronisatie doet altijd deugd aan ons boxer-hart.
Je bent dus welkom. Regio Noord Brussel. Afspraak via PB of email.
Benieuwd wat het resultaat zal zijn.
Het verschil in kleur van de bougies kan te maken hebben met een zwakke vonk aan één kant. Misschien zelfs helemaal geen vonk.
Ik denk dat een twink spark op zijn secundaire bougies kan blijven verder draaien.
Maar een goede synchronisatie doet altijd deugd aan ons boxer-hart.
Je bent dus welkom. Regio Noord Brussel. Afspraak via PB of email.
Laatst gewijzigd door Synchro Bob op 01 jun 2012, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Tot een bepaald toerental zeker en vast, ik denk dat ze boven de 3500 niet meer mee vonken
-
frederik
Als ik dat allemaal zi, denk ik dan ... wat steken die gasten toch uit !
waar heb je die stiftbobijnen gekocht?Hoeveel km heeft je rockster?Heb zelf ééntje vervangen bij 28000km.
Iets meer dan 100€ bij de dealer dacht ik.
bart
Iets meer dan 100€ bij de dealer dacht ik.
bart
rocky
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Gisteren equivalente stiftbobijnen van BERU gestoken op een 1150GSA twinspark.
Kosten nieuw iets meer dan 50€ in Duitsland.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
waar bestellen?Synchro Bob schreef:Gisteren equivalente stiftbobijnen van BERU gestoken op een 1150GSA twinspark.
bart
rocky
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Ik verwacht en antwoord van de maat die ze ginder besteld heeft.dragon schreef:waar bestellen?
bart
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Stiftbobijnen zijn vorige week toegekomen. Vant weekend vervangen en geen probleem meer met het "horten en stoten" - weg sexmachien - ik ben dus zeer tevreden
.
@ Bart: Besteld via (maar ws kan je ze via Duitsland wel goedkoper krijgen, dus idd benieuwd naar adres van Bob):
http://www.bmwmotorenshop.nl/onderdelen" onclick="window.open(this.href);return false;
Rockster heeft ondertussen 27000 mijl.
In verband met de iets zwartere bougies. De vorige eigenaar heeft de katalysator vervangen door een Y-pipe, waar een sensor is op gemonteerd. Kan je makkelijk herkennen of dit de lambda-sensor of CO2-potmeter is? Als dit een lambda-sensor is, vermoed ik dat dit de reden kan zijn...
Ms vanavond foto uploaden..
Grt,
G
@ Bart: Besteld via (maar ws kan je ze via Duitsland wel goedkoper krijgen, dus idd benieuwd naar adres van Bob):
http://www.bmwmotorenshop.nl/onderdelen" onclick="window.open(this.href);return false;
Rockster heeft ondertussen 27000 mijl.
In verband met de iets zwartere bougies. De vorige eigenaar heeft de katalysator vervangen door een Y-pipe, waar een sensor is op gemonteerd. Kan je makkelijk herkennen of dit de lambda-sensor of CO2-potmeter is? Als dit een lambda-sensor is, vermoed ik dat dit de reden kan zijn...
Ms vanavond foto uploaden..
Grt,
G
alle 1150 tigers hebben een lambdasonde... die gaat nie vaak kapot, begin maar eens eerst maar alles toppie af te stellen en evt uit te lezen of de sonde stuk is.
goeie bougies
propere luchtfilter
Kleppen stellen
axiale speling tuimelaars
TPS correct regelen
luchtnevenstroomschroeven + openingen 100% zuiver maken
stationair regelen
gaskabels synchroniseren
Rijd dan eens een end en bekijk je bougies nog eens ...
goeie bougies
propere luchtfilter
Kleppen stellen
TPS correct regelen
stationair regelen
gaskabels synchroniseren
Merci Danny, staan op het lijstje om na te kijken.Danny schreef:alle 1150 tigers hebben een lambdasonde... die gaat nie vaak kapot, begin maar eens eerst maar alles toppie af te stellen en evt uit te lezen of de sonde stuk is.
goeie bougies
propere luchtfilter
Kleppen stellen
TPS correct regelen
stationair regelen
gaskabels synchroniseren
Maar bij het lezen van volgende link: http://www.bmwgsclub.nl/motronic.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vroeg ik me af of opstelling lambda-senso zonder kat geen 'problemen' (te rijke afstelling door de motronic) kan geven . Het is ofwel geen kat met CO2-potmeter en andere code-plugin ofwel kat met lambdasensor, of ben ik hierin volledig verkeerd
Inderdaad verkeerd, de lambda meet voor de katalysator en die katalysator doet dus niks terzake.
anders is het met bv een roetfilter op een diesel waar je met een meetsonde werkt maar ook met verschildruksensoren.
vergeet dus de potmeter (daar wil je niet mee kloten) lees de lambda eens uit en rijden maar
de codepluggen geven een andere inspuittiming maar worden eigenlijk alleen verwisseld naar persoonlijk aanvoelen, de ene boxer rijd beter met een gele codeplug en de andere bv met een blauwe... al is er ook veel tussen de oren van de rijder
Ook lang niet alle motoren reageren 't zelfde op dezelfde inspuittiming vandaar dat mechanische perfecte afstelling zo belangrijk is en het codegedoe louter experimenteren en aanvoelen is, ik was ooit op de eerste Brisk days waar ze hier mee op de proppen kwamen en er was geen lijn te trekken in de keuzes, dus 't is persoonlijk aanvoelen en dat is niet altijd beter want iedereen verwacht iets anders op een ander toerental...
anders is het met bv een roetfilter op een diesel waar je met een meetsonde werkt maar ook met verschildruksensoren.
vergeet dus de potmeter (daar wil je niet mee kloten) lees de lambda eens uit en rijden maar
de codepluggen geven een andere inspuittiming maar worden eigenlijk alleen verwisseld naar persoonlijk aanvoelen, de ene boxer rijd beter met een gele codeplug en de andere bv met een blauwe... al is er ook veel tussen de oren van de rijder
Ook lang niet alle motoren reageren 't zelfde op dezelfde inspuittiming vandaar dat mechanische perfecte afstelling zo belangrijk is en het codegedoe louter experimenteren en aanvoelen is, ik was ooit op de eerste Brisk days waar ze hier mee op de proppen kwamen en er was geen lijn te trekken in de keuzes, dus 't is persoonlijk aanvoelen en dat is niet altijd beter want iedereen verwacht iets anders op een ander toerental...
-
Synchro Bob
- Contacteer:
Bart, ik stuur je een PM of email met de gegevens. Hetzelfde voor anderen die zouden geïnteresseerd zijn.dragon schreef:waar bestellen?Synchro Bob schreef:Gisteren equivalente stiftbobijnen van BERU gestoken op een 1150GSA twinspark.
bart
De prijs is bevestigd: ongeveer 55 € plus 10 € verzending (voor 2). Dus 120 € voor 2 thuis geleverd.
Het merk en type is BERU ZS385. Past ook in de 1200.
Synchro Bob
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96