Flitspalen in Frankrijk
Moderator: GVN
Flitspalen in Frankrijk
Hoe zou ik het beste mijn Franse flitspalen op mijne Zumo 660 zetten om niet beboet te worden in Frankrijk. Gezien de nieuwe wetgeving hieromtrend kan dit niet meer op de klassieke manier heb ik begrepen. Graag jullie raad hierover ! Misschien is dit reeds aan bod gekomen en heb ik het gemist. Waar kan ik dat dan terugvinden ?
Re: Flitspalen in Frankrijk
'k Heb hetzelfde probleem maar dan voor de Zumo 550.
Naar ik begrepen heb mogen die van Frankrijk er helemaal niet opstaan. Het is dus niet voldoende om de waarschuwing uit te zetten, neen ze mogen er gewoon niet op staan.
Hoe kan men die voor de rest van de landen (waar het nog wel toegelaten is) laten staan en die van Frankrijk verwijderen?
Naar ik begrepen heb mogen die van Frankrijk er helemaal niet opstaan. Het is dus niet voldoende om de waarschuwing uit te zetten, neen ze mogen er gewoon niet op staan.
Hoe kan men die voor de rest van de landen (waar het nog wel toegelaten is) laten staan en die van Frankrijk verwijderen?
Door de laatste firmware update van de Zumo wordt niet meer de flitspaal een beetje op voorhand gemeld, maar word je nu veel vroeger verwittigd dat je een zogenaamde "gevarenzone" betreedt. En dat soort verwittiging is niét strafbaar.
Althans, zo heb ik het toch begrepen... Komt daarbij dat ik zovaak niet in Frankrijk kom, en op die paar stukken Frankrijk waar ik wél eens doorrijd weet ik de vaste palen of kasten wel staan. En de mobiele controles, daar gaat de Zumo ons toch niet voor verwittigen.
Althans, zo heb ik het toch begrepen... Komt daarbij dat ik zovaak niet in Frankrijk kom, en op die paar stukken Frankrijk waar ik wél eens doorrijd weet ik de vaste palen of kasten wel staan. En de mobiele controles, daar gaat de Zumo ons toch niet voor verwittigen.
Greetz,
P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
P@trick
Normaal zal het Franse flitsbestand op de 550 aangepast worden, als je update bij Garmin.
Anders via de PC de bestanden verwijderen (Garmin > Poi > FranceCyclops ).
Er is discussie of de gendarmerie de GPS en andere navi's mogen controleren.
Wel wordt er stevig gecontroleerd, óók bij wegwerkzaamheden, en niet alleen in het weekeinde. Onlangs weer bingo.
Anders via de PC de bestanden verwijderen (Garmin > Poi > FranceCyclops ).
Er is discussie of de gendarmerie de GPS en andere navi's mogen controleren.
Wel wordt er stevig gecontroleerd, óók bij wegwerkzaamheden, en niet alleen in het weekeinde. Onlangs weer bingo.
En dan was het ineens niét meer lekker-weg zekerlekkerweg schreef:Onlangs weer bingo.
Greetz,
P@trick
P@trick
Nog nooit problemen gehad met de Coyote 
Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Maar is die nog volledig legaal in Frankrijk na de aangepaste regelgeving ?Kmax schreef:Nog nooit problemen gehad met de Coyote
Greetz,
P@trick
P@trick
Ja, die zijn aangepast en geven alleen gevaarlijke zones. Die zones zijn door fabrikanten als Coyote voorgesteld, om te voorkomen dat ze de deuren, in Frankrijk, zouden moeten sluiten. De waarschuwingsborden voor flitspalen worden geleidelijk verwijderd. Ingevoerd daarentegen worden veelal z.g. pedagogische borden geplaatst, die je snelheid aangeven. Dan heb je verderop gerede kans op een flitspaal. Kans, want het hoeft niet. Dan maakt die max.100pk, verplichte fluo, alcoholtest a.b. en de te verwachten APK voor motoren ook niet meer uit. Ontbreken nog de brandblusser, EHBOkist en gevarendriehoek. Want in dictaturiool Frankrijk kun je van alles verwachten.
misschien gewoon de wegcode volgen of de gevolgen dragen !!!!!

demarcel schreef:misschien gewoon de wegcode volgen of de gevolgen dragen !!!!!
![]()
![]()
Volgens mij ook het simpelste.
-
Dirk Pauwels
We kunnen ook met zijn allen postzegels gaan verzamelen....of een schaakclubje beginnen, of beginnen breien, da's ook hot tegenwoordig, maar daar komt dan waarschijnlijk een wet op, dat je beschermende kledij moet dragen of een kurk op je breipriem steken.....of nee, gaan vissen...De jakke zal ons graag zien komen.....demarcel schreef:misschien gewoon de wegcode volgen of de gevolgen dragen !!!!!
![]()
![]()
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Weer te radicaal zeker " de wegcode volgen.
Als je dat hier doet kegelen ze je gewoon van de baan...

Als je dat hier doet kegelen ze je gewoon van de baan...
ook met TomTom geen probleem
effen updaten en ipv de exacte flitspaalaanduiding krijgt men nu een waarschuwing op "flitsgevarenzones"
Deze software-update verwijdert de ondersteuning voor waarschuwingen voor flitsers in Frankrijk.
Deze software-update introduceert onze service voor Franse gevarenzones in Frankrijk.
What's in a name?
effen updaten en ipv de exacte flitspaalaanduiding krijgt men nu een waarschuwing op "flitsgevarenzones"
Deze software-update verwijdert de ondersteuning voor waarschuwingen voor flitsers in Frankrijk.
Deze software-update introduceert onze service voor Franse gevarenzones in Frankrijk.
What's in a name?
groetjes joe
Ik begrijp heel de heisa rond de flitspaallokaties en de GPS niet goed.
In heel Frankrijk staan kanjers van borden die 2km op voorhand aangeven dat er een kastje langs de weg staat.
In heel Frankrijk staan kanjers van borden die 2km op voorhand aangeven dat er een kastje langs de weg staat.
Gps-fabrikant TomTom waarschuwt eigenaars van een gps die flitspalen aankondigt: 'Als je door Frankrijk rijdt, moet je die functie uitschakelen. Anders riskeer een boete tot 1.500 euro.' Volgens automobielorganisatie VAB lopen ze te hard van stapel.
Bij TomTom beroepen ze zich voor hun waarschuwing op een nieuwe wet die sinds 3 januari van kracht is in Frankrijk. 'Vanaf dan is het ontvangen van waarschuwingen over de locatie van vaste of mobiele flitsers tijdens het rijden verboden. Wie er toch gebruik van maakt, kan een bekeuring krijgen van maximaal 1.500 euro', staat op hun site te lezen. Waarna de firma uitleg geeft over hoe je de functie precies kan uitschakelen.
Nodeloos paniek
Volgens Marc Van Damme van VAB zaait TomTom echter nodeloos paniek. 'Er is blijkbaar veel onduidelijkheid over die wet', zegt hij. 'Moest TomTom gelijk hebben, dan mag er niemand nog met een gps door Frankrijk rijden. Want op sommige ingebouwde toestellen kun je de waarschuwingen voor flitspalen niet eens uitschakelen.'
Volgens VAB zit de Franse wet zit als volgt in elkaar: 'Vanaf januari mag je in Frankrijk niet meer over apparatuur beschikken die snelheidscontroles opspoort. Het gaat dan over sensoren die radars detecteren, maar ook over systemen zoals de Coyote waarmee gebruikers elkaar waarschuwen voor flitsers. Die laatste technologie zit intussen ook al op bepaalde gps-toestellen. Zúlke systemen moet je dus uitschakelen, want agenten kunnen je wel degelijk tegenhouden en het toestel controleren. Maar voor alle duidelijkheid: een gps die bliep bliep doet voor een flitspaal die al sinds jaar en dag op een bepaalde plaats staat, daar is niets fout mee.'
Het Nieuwsblad.
Wie zou er gelijk hebben ?
Bij TomTom beroepen ze zich voor hun waarschuwing op een nieuwe wet die sinds 3 januari van kracht is in Frankrijk. 'Vanaf dan is het ontvangen van waarschuwingen over de locatie van vaste of mobiele flitsers tijdens het rijden verboden. Wie er toch gebruik van maakt, kan een bekeuring krijgen van maximaal 1.500 euro', staat op hun site te lezen. Waarna de firma uitleg geeft over hoe je de functie precies kan uitschakelen.
Nodeloos paniek
Volgens Marc Van Damme van VAB zaait TomTom echter nodeloos paniek. 'Er is blijkbaar veel onduidelijkheid over die wet', zegt hij. 'Moest TomTom gelijk hebben, dan mag er niemand nog met een gps door Frankrijk rijden. Want op sommige ingebouwde toestellen kun je de waarschuwingen voor flitspalen niet eens uitschakelen.'
Volgens VAB zit de Franse wet zit als volgt in elkaar: 'Vanaf januari mag je in Frankrijk niet meer over apparatuur beschikken die snelheidscontroles opspoort. Het gaat dan over sensoren die radars detecteren, maar ook over systemen zoals de Coyote waarmee gebruikers elkaar waarschuwen voor flitsers. Die laatste technologie zit intussen ook al op bepaalde gps-toestellen. Zúlke systemen moet je dus uitschakelen, want agenten kunnen je wel degelijk tegenhouden en het toestel controleren. Maar voor alle duidelijkheid: een gps die bliep bliep doet voor een flitspaal die al sinds jaar en dag op een bepaalde plaats staat, daar is niets fout mee.'
Het Nieuwsblad.
Leven is het meervoud van lef...
Die zouden ze weghalen...voor de veiligheid..Harald schreef:Ik begrijp heel de heisa rond de flitspaallokaties en de GPS niet goed.
Gehoord op TF1.
Meestal heb ik er geen problemen mee.
Maar soms wordt er wel overdreven.
Een voorbeeld? Twee rijstroken op en twee af. Middenberm er tussen met bomen om maar te zeggen dat Ie breed is...
Daar staat zo een flitspaaltje van max. 50...
Ik kan je garanderen als je daar, met de motor, 50 rijdt buiten de zone van de flitspaal rijden ze je van de baan...
Nog eens, Coyote is volledig legaal...Mil schreef:Volgens VAB zit de Franse wet zit als volgt in elkaar: 'Vanaf januari mag je in Frankrijk niet meer over apparatuur beschikken die snelheidscontroles opspoort. Het gaat dan over sensoren die radars detecteren, maar ook over systemen zoals de Coyote waarmee gebruikers elkaar waarschuwen voor flitsers. Die laatste technologie zit intussen ook al op bepaalde gps-toestellen. Zúlke systemen moet je dus uitschakelen, want agenten kunnen je wel degelijk tegenhouden en het toestel controleren. Maar voor alle duidelijkheid: een gps die bliep bliep doet voor een flitspaal die al sinds jaar en dag op een bepaalde plaats staat, daar is niets fout mee.'
Het Nieuwsblad.
Grtz
Marc
Marc
Ik wil je wel geloven, maar staat dat ook ergens met zo veel woorden?Kmax schreef:Nog eens, Coyote is volledig legaal...Mil schreef:Volgens VAB zit de Franse wet zit als volgt in elkaar: 'Vanaf januari mag je in Frankrijk niet meer over apparatuur beschikken die snelheidscontroles opspoort. Het gaat dan over sensoren die radars detecteren, maar ook over systemen zoals de Coyote waarmee gebruikers elkaar waarschuwen voor flitsers. Die laatste technologie zit intussen ook al op bepaalde gps-toestellen. Zúlke systemen moet je dus uitschakelen, want agenten kunnen je wel degelijk tegenhouden en het toestel controleren. Maar voor alle duidelijkheid: een gps die bliep bliep doet voor een flitspaal die al sinds jaar en dag op een bepaalde plaats staat, daar is niets fout mee.'
Het Nieuwsblad.
Aub
http://www.leparisien.fr/automobile/sec ... 796126.php
Les homologués
Les 6 millions de possesseurs d’un avertisseur de radars de marque Navirad, Avertinoo, Coyote, Eco & Logic, Inforad, Road Pilot, Takara, Telmap ou encore Wikango peuvent respirer. Les fabricants de ces marques, réunis en association, ont signé un protocole avec les pouvoirs publics pour transformer les appareils en outils d’aide à la conduite. La mise à jour — automatique et à distance pour les Coyote, par Internet via un PC pour les autres — entamée en fin d’année dernière permet d’alerter les conducteurs de l’approche de zones de danger et plus des emplacements exacts des radars. Estampillés NF, ces appareils sont homologués et échappent à toute sanction.
Les homologués
Les 6 millions de possesseurs d’un avertisseur de radars de marque Navirad, Avertinoo, Coyote, Eco & Logic, Inforad, Road Pilot, Takara, Telmap ou encore Wikango peuvent respirer. Les fabricants de ces marques, réunis en association, ont signé un protocole avec les pouvoirs publics pour transformer les appareils en outils d’aide à la conduite. La mise à jour — automatique et à distance pour les Coyote, par Internet via un PC pour les autres — entamée en fin d’année dernière permet d’alerter les conducteurs de l’approche de zones de danger et plus des emplacements exacts des radars. Estampillés NF, ces appareils sont homologués et échappent à toute sanction.
Grtz
Marc
Marc
Dat is duidelijk, thx.Kmax schreef:Aub
Les homologués
VAB mag ook stoppen met verklaringen die niet juist blijken te zijn...
Ik ga ze wel een mail sturen met en eens vragen of zij soms een deel van de boetes krijgen
Ik ben sinds gisteren terug uit Frankrijk
at mij opvilel is dat er tegenover vorig jaar veel minder controle is op snelheid. Dit jaar geen enkele keer gezien met de pistolet vanuit het raam!
Wel enkele ontmoetingen gehad met de police bij de péages maar njiemand die mij iets gevraagd of gezegd heeft!
Ik heb wel steeds mij correct aan de aangegeven snelheid gehouden. 130km/h op de gps is geen 131km/h.
Eénmaal routinekontrole gehad en der is mij echt niets gevraagd naar gps en alkoholtesters.
Wat mij nu doet besluiten datr gans die nieuwe reglementering waarschijnlijk gans overroepen is.
Als ik aan de hotelier vroeg naar die testers haalde die gewoon zijn schouders op!
at mij opvilel is dat er tegenover vorig jaar veel minder controle is op snelheid. Dit jaar geen enkele keer gezien met de pistolet vanuit het raam!
Wel enkele ontmoetingen gehad met de police bij de péages maar njiemand die mij iets gevraagd of gezegd heeft!
Ik heb wel steeds mij correct aan de aangegeven snelheid gehouden. 130km/h op de gps is geen 131km/h.
Eénmaal routinekontrole gehad en der is mij echt niets gevraagd naar gps en alkoholtesters.
Wat mij nu doet besluiten datr gans die nieuwe reglementering waarschijnlijk gans overroepen is.
Als ik aan de hotelier vroeg naar die testers haalde die gewoon zijn schouders op!
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Poes-uit-Texas, je hebt mazzel gehad, of zoals je aangeeft, bewonderingswaardig gedragen/gereden. Meer en meer staat er een driepootje met sensor in het talud, en om de hoek de registratie-auto.
Op de peage vaak net na viaducten, daar is veelal een seviceruimte.
Ik ben niet tegen controles, en verdiénde boetes, wel dat 1km+ een punt kost. Dan verlaat je de democratie, of wat er tegenwoordig voor doorgaat.
Overigens, tijdens het reageren blokkeert de PC af en toe. Meerdere hetzefde?
Op de peage vaak net na viaducten, daar is veelal een seviceruimte.
Ik ben niet tegen controles, en verdiénde boetes, wel dat 1km+ een punt kost. Dan verlaat je de democratie, of wat er tegenwoordig voor doorgaat.
Overigens, tijdens het reageren blokkeert de PC af en toe. Meerdere hetzefde?
sorry, ik veronderstel dat je bedoelt dat mijn reactie enige schrijffouten heeft. Realiseerde mij niet dat dit stoorde.lekkerweg schreef:Overigens, tijdens het reageren blokkeert de PC af en toe. Meerdere hetzefde?
Ik zal er op letten en mijn dikke vingers onder controle houden
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Nee, daar stoor ik mij nooit aan. Ik bedoel, dat tijdens het typen, op dit forum, de PC af en toe hapert.