werk - werk verkeer

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
st1100

werk - werk verkeer

Bericht door st1100 »

Ik breng al jaren m'n woon-werk onkosten in , geen probleem. Tot nu toe vertrok ik met een bedrijfsvoertuig vanop m'n normale werkplaats op verplaatsing. (Voor alle duidelijkheid , het is niet mijn bedrijfswagen en heb er ook geen enkel prive gebruik vfan.)

Deze zomer zijn er echter (besparingen ge weet wel) niet genoeg voertuigen voorhanden en zou ik met m'n moto op verplaatsing gaan. Hiervoor krijg ik de wettelijke kilometervergoeding. Hoe pak je dat aan voor de belastingsbrief ???
tuur

Re: werk - werk verkeer

Bericht door tuur »

st1100 schreef:Ik breng al jaren m'n woon-werk onkosten in , geen probleem. Tot nu toe vertrok ik met een bedrijfsvoertuig vanop m'n normale werkplaats op verplaatsing. (Voor alle duidelijkheid , het is niet mijn bedrijfswagen en heb er ook geen enkel prive gebruik vfan.)

Deze zomer zijn er echter (besparingen ge weet wel) niet genoeg voertuigen voorhanden en zou ik met m'n moto op verplaatsing gaan. Hiervoor krijg ik de wettelijke kilometervergoeding. Hoe pak je dat aan voor de belastingsbrief ???
Het grootste probleem zal uw percentage van kilometers woon-werk / privé worden vrees ik. Uw werk-kilometers gaan uw % doen zakken !
Honger gaat over, dorst niet !
Bob

Bericht door Bob »

Ik zie geen probleem. De afstand van thuis tot op de uiteindelijke plaats van je werk is dan je woon-werkverkeer. Niemand die zegt dat dit elke dag hetzelfde moet zijn. Ik woon in Antwerpen, mijn normale werkplaats is Brussel maar zo nu en dan moet ik naar Leuven, Gent, Namen of nog een andere provinciehoofdplaats. Voor die dag is mijn woon-wderkverkeer dan niet Antwerpen-Brussel-Antwerpen, maar Antwerpen-andere stad-Antwerpen. Om gezever te voorkomen hou ik een kalender bij waarop ik die verplaatsingen noteer en mijn baas tekent op het einde van 't jaar ter bevestiging. Geen probleem voor de fiscus. En die kilometervergoeding die je krijgt vul je gewoon in bij de gepaste rubriek van het vak "inkomsten"
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
J
Contacteer:

Bericht door J »

probleem ken ik.

dus hier in Ninove, maar blijkbaar is het niet overal het zelfde en zelfs mijn boekhouder zegt dat er voor een andere motard er dan weer iets anders geld.

Voor mij zit het als volgt in elkaar.

Km woon werk 42km x aantal dagen per jaar gewerkt.
louter woon werk verkeer.

Daar komt bij een 9000km dienstverplaatsingen aan 0,3352€ /km

Nu ik ben hier bijna de enige denk ik die mijn motor echt voor 99,9% gebruikt voor het werk, maar toch zat het probleem bij de dienstverplaatsingen.
De belastingen hielden er eerst geen rekening mee tot vorig jaar dat ze de 9000km x 0,3352 aftrokken van mijn beroepskosten.
In die 0,3352 zit nl niet enkel benzine maar ook afschrijving ed. (dit was omdat ik de 9000 kilometer ook als werkkilometers ingaf, en niet als prive)
Eigenlijk moet je ze ingeven als prive, of moet je het geld dat je kreeg aftrekken van je beroepskosten.

Deze dienstverplaatsingen staan ook op je jaaroverzicht van het loon, Code 488. Daar staat wel bij onbelast kilometervergoeding. Let wel dit is enkel als je de forfait neemt en niet je kosten bewijst.

Gelukkig heb ik er in 2011 er geen meer gedaan. Einde miserie maar voor u hoop ik dat ze deze niet meetellen.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
st1100

Bericht door st1100 »

Ik denk dat uw uitleg wel eens zou kunnen kloppen. Omdat de werk-werk kilometers volledig vergoed worden door die 0,3352/km. Moet je die dus zien als 'prive-kilometers'.

Als ik een raming doe met fictieve getallen , die in mijn grootte-orde liggen dan maakt het eigenlijk niet zo veel uit. En zou ik uiteindelijk een 100€ verlies doen. Toch wel erg dat al wat zich ook maar een beetje manager mag noemen een bedrijfswagen met tankkaart onder z'n gat heeft , maar er geen wagens zijn om het werk te gaan doen. :twisted:

Raming :

zonder werk-werk : motokosten 10000€/jaar , 3000 km prive , 15000 woon-werk. Dus 8333€ onkosten op de belastingsbrief.
met werk werk : motokosten 10000/jaar , 3000 prive , 3000 werk-werk. Dus 7142 € onkosten op belastingsbrief.

Als ik gemakshalve de belastingsvoet op 50% neem dan doe ik dus (8333-7142)/2= 595€ verlies. Maar ik krijg natuurlijk wel 3000*0,3352€ = 1005€ bruto of na belastingen 502€ , dus uiteindelijk 100€ echt verlies.
hla
Contacteer:

Bericht door hla »

ik kan hier sommige berekeningen niet volgen.

De beroepskosten moeten uitgerekend worden en de km eigen aan de werkgever worden ook als beroepskosten meegerekend.
Op het einde moet de vergoeding voor deze laatste km af getrokken worden van het totaal beroepskosten.

Als je dus 3000 Km privé doet en 15000 woon werk, dan heb je 18000 Km in totaal en daarvan is 83% beroepskosten.
Doe je nu 3000 Km extra beroepskm, dan het je 21000 Km in totaal en 18000 Km beroepskm en dus 85% beroepskosten.

Uw beroepskostenverhouding zal dus altijd stijgen, wat heel logisch is.

Uw kosten stijgen ook, want U verbruikt brandstof en de moto is extra aan het slijten, maar U krijgt meer terug om dat te compenseren.
Het hangt dus van de juiste tarief af of U nu winst of verlies maakt, maar ik vermoed dat wat je krijgt wel meer zal zijn dan de werkelijke kost.
Dus scha doe je niet.

Juiste cijfers, tot in de detail en geval per geval berekend, zullen pas uitsluitsel kunnen geven.
Maar slecht zal dat nooit niet uitkomen.

Krijg je namelijk te veel terug dan de werkelijke kost, dan maak je winst op die km.
Krijg je minder terug, dan gaat de overschot toch in de beroepskosten, en dan wordt het verschil ook weer gehalveerd.
Kan dus nooit veel verlies zijn.
En ik vermoed dat je eerder winst zult maken.
Goed rekenen dus.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
Plaats reactie