Bandendrukcontrole

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
barbancourt
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jun 2012, 06:28
Locatie: Drongen

Bandendrukcontrole

Bericht door barbancourt »

Misschien een heel domme vraag van mij, maar waar zit die RDC bij een GS? Op de velg, of op het ventiel? De reden van mijn vraag is dat ik bij de volgende bandenwissel mijn normale ventielen zou willen verwisselen voor hoekse ventielen waarmee je aan een gewoon benzinestation zonder problemen je banden kan bijblazen. Ik weet dat er aparte hoekse opzetstukken bestaan die je dan enkel gebruikt als je moet bijpompen. Vind dat echter geen al te practische oplossing.
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door ®win »

RDC sensoren zitten in de ventielen. Ventielen wisselen voor haakse exemplaren kan dus niet zonder verlies van de RDC functie.


Afbeelding
plaatje klik = plaatje groot

Met opzetstukken op de ventielen moet je ook oppassen. de RDC ventielen zijn niet heel sterk en zijwaartse krachten zijn funest voor die dingen ....
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door Harald »

Die zit jammer genoeg op de ventiel.


Anderzijds bestaan er hulpstukjes, een extra gebogen ventiel dat je even opschroeft.
Afbeelding
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
barbancourt
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 jun 2012, 06:28
Locatie: Drongen

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door barbancourt »

Ik heb zo een haaks opzetstuk. Is niet te begrijpen dat BMW dat niet voorzien heeft. Banden bijblazen kan een catastrofe zijn aan een benzinestation. Enfin, heb wel zo eens stukje bij mijn tools zitten.
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door Harald »

Waarschijnlijk gaan ze er bij BMW van uit dat iedereen zo'n rubber slang aan zijn "bandenblaastoesteldinges" heeft :lol:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
mjy009
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 apr 2010, 09:18

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door mjy009 »

Heb tot men scha en schande mogen ervaren dat die ventielen niet echt sterk zijn. Heb er onlangs een afgebroken aan het tankstation. Behoorlijk lullig... Daar sta je dan met een lege achterband waar je op geen enkele manier nog iets mee kan doen. Takelen dan maar... Zal me geen tweede keer overkomen.
Beemerke Beem
Berichten: 145
Lid geworden op: 17 feb 2012, 17:35
Woonplaats: Aartselaar
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door Beemerke Beem »

In mijn gereedschapszakje van BMW zitten 3 flesjes met lucht, daarbij zit een soort rubberen verlengstuk om de luchtfessen aan te koppelen op het ventiel. Dit rubberen opzetstuk kan je lichtjes plooien. Het kan zijn dat BMW ervan af gezien heeft dit op nieuwe motoren achterwege te laten. Weet ik niet.
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door Werner Von C. »

Op de nieuwe RT staat zelfs nog een "recht" ventiel...werkelijk onbegrijpelijk
Goed te zien op deze HiRes foto => http://www.totalmotorcycle.com/photos/2 ... 200RTe.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Andere merken voorzien het standaard af-fabriek wél met een haaks ventiel.
Zoals bv de nieuwe Triumph => Hi Res piccie => http://www.asphaltandrubber.com/wp-cont ... phy-SE.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
poestexas
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door poestexas »

Op de 1600Glt zijn het 2 haakse ventielen. Technisch dus perfekt mogelijk.
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
®win
Berichten: 2287
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
Woonplaats: Republiek Hollands Midden
Locatie: Republiek Hollands Midden
Contacteer:

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door ®win »

poestexas schreef:Op de 1600Glt zijn het 2 haakse ventielen. Technisch dus perfekt mogelijk.
Nee hoor, de ventielen zijn recht :wink: , maar zijn op een spaak geplaatst en staan daan daarom naar opzij gericht.
Groet,
Erwin

uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door K1200GT »

Je kan de rechte ventielen altijd door haakse vervangen, ten laatste bij de eerste bandenwissel; zolang je geen RDC hebt natuurlijk :wink:
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
Plaats reactie