Lang geleden : de Alpen

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Lang geleden : de Alpen

Bericht door Bob »

Héél lang geleden, toen ik nog met Honda's en Yamaha's reed, gebeurde het soms dat ik wel twee keer per jaar door de Alpen naar het Zuiden sjeesde. Dat was steeds dolle pret, maar de jeugdige onbezonnenheid moest met het komen van de jaren stilaan plaatsmaken voor professionele en parentale verplichtingen, zowel wettelijk als moreel van aard, zodat het inmiddels ook al héél lang jammer is dat dit alles al zo héél lang geleden was.

Iets minder lang geleden (maar toch) kocht ik bij Motor Service Selbach (bij “der Klaus” himself, vandaar de “maar toch”, kun je nagaan) eens zo’n batterijlader van Optimate. Onlangs begon ik, afgaand op de fluxheid (of eerder het steeds groter wordende gebrek daaraan) van de startmotor van m’n zeer goede vriend de K1200R Sport, te vermoeden dat de korte ritjes in de omstreken van de Koekenstad en hooguit eens om de zoveel tijd voor het werk naar Brussel, niet volstonden om de batterij van m’n beest optimaal opgeladen te houden.

Ik ging dus naarstig op zoek naar die Optimate, maar een verhuis of drie en af en toe een verbouwinkje in en rond de woning hebben me geen goed gedaan op het vlak van het terugvinden van gereedschap en apparaten.

Nu wou het toeval – en ik vermeldde het al eens in een ander topic – dat ik het voorbije weekend maar liefst vier dagen niks om handen had, zowaar een grote luxe dezer dagen, en al gauw klopte het plaatje : als ik even (een lang weekend bijvoorbeeld) tijd zou nemen om een ritje te maken tot wat verder (de Franse Alpen bijvoorbeeld) voorbij Brussel, dan zou die batterij van m’n eerder vernoemde zeer goede vriend de K1200R Sport toch zonder Optimate weer volledig opgeladen moeten geraken ? En bovendien zou het dan niet meer zo héél lang jammer zijn dat het inmiddels al weer zo heel lang geleden was dat ik nog eens per gemotoriseerde tweewieler een bergpas verorberde ? Toch ?

En waailie weg dus !

Dag 1
De obligate verbindingsrit. Geen idee hoe ver ik die dag zou komen. Zo lang het goed ging, zou ik blijven rijden. Via de autosnelweg naar Walenland, over Bouillon La Douce France binnengerold en vanaf dan enkel nog Nationales en Départementales via Sedan, Verdun, Nancy, Vesoul, Besançon en Bourg-en-Bresse om uiteindelijk na een goede 860 Km te belanden in een Ibis-hotelletje in Chambéry. Dat was al een meevaller want in mijn jonge jaren was Besançon steevast mijn eerste tussenstop.

Dag 2
Alle cols waren nog niet open, dat had ik op voorhand op de website van Bison Fûté gecheckt en aangeduid op m’n Michelin-kaarten. Het ging via Saint-Pierre-de-Chartreuse naar Grenoble en dan richting Briançon. De Galibier was fermé, maar ik wou absoluut gaan zien of dat ijzeren kruis op de Croix de Fer nog niet volledig weggeroest was sinds ik het zo’n 15 jaar geleden voor het laatst zag. Een omweg naar de top en via dezelfde weg terug was aangewezen omdat de lus via de Galibier (fermé) niet tot de mogelijkheden behoorde. Het kruis stond er nog.

Afbeelding
(De Col)

Afbeelding
(Het kruis)

Na die aller-retour naar de Croix de Fer ging het over de Col du Lautaret naar Briançon en dan via de Col d'Izoard en de Col de Vars naar Uvernet-Fours. Daar is geen r**t te beleven maar om één of andere reden zou een collega het leuk vinden mocht ik er een paar fotootjes gaan trekken. Wat ik dan ook graag deed. En wat er voor zorgde dat het na 375 Alpenkilometers weer tijd was voor een overnachtinkje, ditmaal in Barcelonnette (Hotel du Cheval Blanc, sober maar proper en mét garage voor motorrijders).

Afbeelding
(Izoard)

Afbeelding
Vars

Afbeelding
(Uvernet-Fours)

Afbeelding
(Barcelonnette)

Dag 3
Over de Col d'Allos tot in Colmars en daar afslaan naar de Col des Champs om over de Col de la Cayolle terug te keren naar Barcelonnette. Dat was het plan. En ook om dan vanuit Barcelonnette al richting Macon – of zo mogelijk verder – te rijden zodat het zondag geen kilometervreterij zou moeten worden om terug thuis te geraken. Maar … Col des Champs was dicht. Het post-itje dat ik op de Michelinkaart gekleefd had om dat aan te geven, heb ik later teruggevonden in het zakje met de Michelinkaarten. Vertrouw nooit blindelings op het kleefstrookje van een post-it. En zo kwam het dat ik ongepland in Saint-André-des-Alpes terecht kwam en dat ik in Saint-André-des-Alpes ongepland de wegwijzer naar Nice zag staan en dat ik bij het zien van die wegwijzer ongepland dacht : “what the …”. En waailie weeral weg. Ongepland. Via Entrevaux naar de Côte d’Azur.

Afbeelding
(Saint-André-les-Alpes)

Afbeelding
(ergens onderweg naar Nice)

Afbeelding
(Promenade des Anglais, Nice, Côte d'Azur)

Eerlijk is eerlijk : die onbezonnen uitstap naar de Promenade des Anglais in Nice heb ik me later nog beklaagd. Ik was door al dat gesjees op die leuke Franse slingerbaantjes buiten het hoogseizoen en tijdens een lang weekend al lang vergeten dat er ook nog zoiets als file en stapvoets verkeer bestond. Aan de Côte d’Azur had je die allebei. Gevolg : traag naar Grasse en Fayence (vanwege jeugdherinneringen) om pas vanaf daar weer vlot naar Mons, Castellane (en ’t jeukte verdorie om nog een ommetje naar de Gorges du Verdon te maken), Digne-les-Bains, Sisteron, Gap, Grenoble en per autosnelweg tot kort voor Lyon te rijden. ’t Was inmiddels 22 uur, mijn gat deed zeer en de pijp was uit. Hotel Mercure is me dan ook goed bevallen.

Afbeelding
(vlak voor Sisteron)


Dag 4
Lyon – Antwerpen, deels via saaie autosnelweg, deels via superleuke Route Nationales (onder meer die glooiende in Champagne-Ardennes bevielen me zeer), dik 1000 Km en geen tijd voor foto’s. Onweer en quasi stilstaande file van Namen tot Brussel. Blije thuiskomst met een dikke kus van moeder de vrouw en een goei pak frit met stoofvlees er bovenop.


Wat hebben we de voorbije dagen geleerd ?

- De Franse Gendarmes geven op zondag niet thuis. Of juist wel. ’t Is maar hoe je ’t bekijkt. Ze staan alleszins niet zoals op weekdagen bij wijze van gemeenschapsdienst langs de rand van de weg te koekeloeren naar al dat moois dat veel te snel kan rijden (zoals mijn zeer goede vriend de K1200R Sport). Of ’t moet zijn dat ze zich des zondags beter verstoppen. Dat zal ik de komende weken kunnen afleiden uit de post die ik misschien vanuit Frankrijk toegestuurd krijg.

- Hoewel er hier op dit forum al eens (terecht of niet, daar wil ik me niet over uitlaten) een negatieve noot te lezen valt over Herr BMW en de producten die wij ons door hem (graag) laten aansmeren, is het me de voorbije dagen weer opgevallen dat zo’n Beemer toch een verdomd leuk hebbeding is !

- De Richa C-Change is volledig waterdicht. Ik heb moeten wachten tot het allerlaatste uur van mijn trip (dat onweer tussen Namen en Brussel) om dat te kunnen testen. Maar ’t is dus volledig waterdicht. Diegenen echter die beweren dat ze in zo’n C-Change zélfs putteke winter enkel maar een T-shirtje onderaan dragen, zijn heel straffe beren, of ze doen maar heel korte ritjes. Ik heb althans boven op de bergen fameus zitten bibberen in mijn C-Changeke. ’t Kan ook aan mij liggen natuurlijk.

- Op de lange ritten (met uitzondering van de illegaal snelle op de Franse autoroutes) stelt mijn zeer goede vriend de K1200R Sport zich tevreden met een liter minder loodvrij 98 per 100 Km dan hier thuis.

- De batterij van de TomTom Rider v3 houdt het goed een dag uit. Tenzij je écht back-to-basics de baan opgaat met een “tentje-in-de-wei-overnachting” in het achterhoofd heeft het dus geen zin te investeren in een cradle met elektro-aansluiting.

- In streken waar er veel Laminar-lips op motorfietsen gemonteerd staan, leven er minder insecten. Proefondervindelijk bewezen. Die van mij plakt vol met dode exemplaren.

- Michelin PR3 rules !!!



’t Waren 2717 leuke kilometers. Ik hoop dat ik weldra nog eens een lang weekend niks om handen zal hebben. En by the way : de startmotor van m’n zeer goede vriend de K1200R Sport, ronkt weer met een fluxheid dat het een aard heeft.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Wiedewa »

Prachtig tog Bob, zou best eens met je mee willen gaan touren.

Groetjes Nico
MG Breva 850
21#Joeri
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jul 2005, 22:15
Woonplaats: Antwerpenl
Locatie: Antwerpen

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door 21#Joeri »

Geen twijfel aan dat je van deze rit genoten hebt en dan zeker op een door jou zo geliefde viercilinder 8-)
Ik blijf het een schitterende keuze qua moto vinden Bob en zeker in deze kleurencombinatie, happy you're back on a Beemer :wink:

Wat me nu toch opvalt, is hoeveel gelijkenissen de snuit van de K1200R Sport vertoont met de R1200S :shock:

Enjoy the ride!
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
ReeF
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:25
Locatie: Schoten

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door ReeF »

Mooi actie Bob, en mooi verhaal !

Je bent altijd welkom om is bij ons (Relax, Broerkonijn + Moi) aan sluiten, kwestie van ervoor zorgen dat het allemaal niet weer jaren duurt alvorens je op pad gaat ;)
I respect your shit. But I don't have an opinion.

Lid enzo bla bla maar fotoke is weg
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Bob »

ReeF schreef:Je bent altijd welkom om is bij ons (Relax, Broerkonijn + Moi) aan sluiten
Thx, daar probeer ik jullie aan te houden. Kwestie van mijn vroegere hobby "lachen met den Tisch" eens terug wat nieuw leven in te blazen 8-)
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
judge
Berichten: 213
Lid geworden op: 20 mar 2010, 18:48
Locatie: Schoten
Contacteer:

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door judge »

Mooi reisverslag en rit en veilig terug thuis dat is het belangrijkste natuurlijk.

Groeten
patrick en daniella
zelf plan ik alles al ver van ter voor (reservatie)en kan niet zonder mijn route in de gps denk ik maar lijkt me ook wel eens leuk :grin:
BLAFFENDE HONDEN BIJTEN NIET
K 1200 LT-R 850 RT
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Dirk Pauwels »

Mooi stukje proza. Er schuilt een Brusselmans in je Bob.....

Volgend weekend is nog eens aan mij, met ne man of 6 naar de streek rond Odenwald voor 4 dagen, en hopelijk eind juni,begin juli, franse en spaanse pyreneen voor 10dagen. Alles gepland, wat natuurlijk meer zekerheid geeft, maar a l'improviste is natuurlijk nog altijd het tofste. Aangezien we met 4 moto's naar de pyreneen trekken en het hoogseizoen dan begint, hebben we toch maar gereserveerd. Ben te oud om in buskotjes te slapen....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Bob »

Dirk Pauwels schreef:Aangezien we met 4 moto's naar de pyreneen trekken en het hoogseizoen dan begint, hebben we toch maar gereserveerd. Ben te oud om in buskotjes te slapen....
My thoughts exactly. Maar aangezien er vorig weekend van hoogseizoen nog geen sprake was kon ik gerust zonder vaste planning vertrekken. Have fun op jouw trips !
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Relax »

Nog altijd even veel noten op z'n spreekwoordelijke zang als 23 jaar geleden. Wat zeg ik? Meer zelfs.

Ipv hier verhaaltjes neer te pleuren (aangenaam om lezen, 'k geef het niet graag toe, maar m'n moeke leerde me nooit te liegen), zou je beter 'ns antwoorden op sms. Of heb je stiekum je nummer veranderd?
I respect your opinion. But I don't give shit.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Bob »

Relax schreef: beter 'ns antwoorden op sms.
Mijn moeke leerde me ook om te zeggen wie ik ben aan de telefoon. Met de tijd kan je dat uitbreiden naar sms. Mijn smartphone was namelijk niet smart genoeg om me te vertellen dat jij de afzender was. Maar nu het misterie opgehelderd is : ja, ik kan ervoor zorgen da'k thuis ben. Da's inmiddels al wel in een andere straat dan destijds met die zadeltassen van Schwein Gericke.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Relax »

Als een sms begint met:'Hey lul, lang geleden" dan kan je er geld op inzetten dat ie van mij komt. Eens boertig, altijd boertig.

Zie je morgen.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Bob »

Relax schreef:Als een sms begint met:'Hey lul, lang geleden" dan kan je er geld op inzetten dat ie van mij komt.
't Kon ook mijn vrouw geweest zijn, maar die "lang geleden" deed me twijfelen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
jakke
Berichten: 3518
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door jakke »

Leuk verslag Bob!!
Zalig zo "Carpe diem"! 8-)
Ik hoop dat ooit nog eens klaar te krijgen, opstappen en wegwezen.
Nu zondag ga ik al zeker proberen genieten van een, uitgesteld, dagje Engeland. 8-)
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Bob »

Relax schreef:Zie je morgen.
Dat was dus vandaag. Blij je nog eens gezien te hebben. Ook blij dat je die haarbos van een paar jaar geleden niet meer bijhad, dat bespaarde me het gegil van angstige kinderen. Zo'n GSA is eigenlijk ook wel een mooi ding, zeker zo volledig in matzwart.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Bob »

jakke schreef:Zalig zo "Carpe diem"! 8-)
Ik hoop dat ooit nog eens klaar te krijgen, opstappen en wegwezen.
Zoals je kon lezen was 't bij mij ook vele jaren geleden. Er zit niks anders op dan gewoon de knoop door te hakken en te vertrekken, anders komt het er vaak niet van. Geniet alvast van Engeland !
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door Relax »

Bob schreef:
Relax schreef:Als een sms begint met:'Hey lul, lang geleden" dan kan je er geld op inzetten dat ie van mij komt.
't Kon ook mijn vrouw geweest zijn, maar die "lang geleden" deed me twijfelen.
:lol: :lol: :lol:

Sterk.
Bob schreef:
Relax schreef:Zie je morgen.
Dat was dus vandaag. Blij je nog eens gezien te hebben. Ook blij dat je die haarbos van een paar jaar geleden niet meer bijhad, dat bespaarde me het gegil van angstige kinderen. Zo'n GSA is eigenlijk ook wel een mooi ding, zeker zo volledig in matzwart.
Idem. Behalve van dat haar.

Ja, mooi hé, dat kleurtje?
I respect your opinion. But I don't give shit.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door RBee »

Relax schreef: Ja, mooi hé, dat kleurtje?
Noemt "mat gebakken". :mrgreen:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
nabucco
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2010, 04:51
Locatie: South Ogden, Utah (Verenigde Staten)

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door nabucco »

Mooi verslag - bron voor inspiratie :grin:
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: Lang geleden : de Alpen

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Vandaag alsnog de moeite genomen om je verslag eens te lezen. Goe geschreven en fijne foto's. Top man. Het onverwachte is meestal het beste aan een reis

GRTS Danny
Plaats reactie