Help!!!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Kilometervreter(s)

Help!!!

Bericht door Kilometervreter(s) »

Deze morgen ritje gaan doen voor ganse dag,maar was helaas van korte duur!
Na ongv 40tal kms over en out,geen aandrijving meer!het lawaai was een geraketakel dus veel kans op gebroken cardan as!
De RT1150 ging vlgnde week naar ondrhd van 1200000kms,tot hier toe nog geen centiem kosten gehad,dus behoorlijk tevreden!
Maar dit zijn toch behoorlijke kosten.
Nooit heb ik het minste ondervonden,en wordt altijd keurig getchekt na uitstap!
Met een cardan is het best een soepele rijstijl te hebben of is tenminste aangeraden!en toch...
Kon dit vermeden worden???
Wat gaat dit kosten???
comeback and stay
stefke2

Re: Help!!!

Bericht door stefke2 »

Kilometervreter(s) schreef: De RT1150 ging vlgnde week naar ondrhd van 1200000kms,
bof, met die kilometerstand heeft die cardan dat toch heel lang volgehouden... 8-) :mrgreen:
Danny

Bericht door Danny »

kardan kan aan frut zijn maar ook de splines van de ingaande as kunnen kaduuk zijn, kardan kan ook gewoon in zijn silent rubber ronddraaien.
Kon dit vermeden worden, bwaah, als 't de spiebanen zijn dan kon dat ietske verlengd worden met smeren, anderzijds is 120.000 toch snel, veel hangt af van hoe trek je op, rem je bruusk af, veel met duo etc...ik deed al heel wat meer kilometerkes met dezelfde en reed nog nooit eentje stuk
volledige kardanas nieuw ongeveer 400€

goeie spelingvrije 2dehands rond de 100€

eerst maar eens diagnose stellen ipv speculeren

als je hem brengt fiks ik dat wel voor een prijsje :mrgreen:
Kilometervreter(s)

Bedankske voor de info,
Ik ben al bij al teleurgesteld!
Als ik soms zie hoe dat ze met een gs er overal door sleuren putten of niet maakt ni uit.
Maar hoeveel veranderen niet rond de50a60 000 en dan hebbe ze (mischien) geen miserie gehad en gaan ze er van uit dat dit een goei machien was?
Wat ben je tenslotte met een motorblok dat zonder moeite veel kms doet als de rest het niet aan kan :-x!
Ook dit nog?als ik de snelheid vergelijk op mn teller en GPS,is de teller zeer optimist-100km/h op gps = op de teller106a7km/h dus een afwijking van+-7%
M.a.w heeft m'n motor maar ongv 111600kms en d's toch maar zwakjes voor een cardan!
comeback and stay
Danny

Bericht door Danny »

Tja 't is en blijft mekaniek en dat kan stuk, zoals ik zei stel eens eerst diagnose want uiteindelijk roep je kardan maar 't kan ook wat anders zijn al is kardan 't meest waarschijnlijke, in de reeks spiebanen stuk ben je voor een deel zelf verantwoordelijk omdat ze jaarlijks smeren toch niet onbelangrijk is.

zoals ik reeds zei rijstijl doet veel en de manier van belasten, veel met duo en bagage is van invloed daar kan je niet onderuit.

op een 120.000 evt. een aandrijfaske vervangen wat je voor 100€ kan scoren lijkt me nu toch ook weer 't einde van de wereld niet... :wink:

PS tellers moeten optimistisch zijn want moest het omgekeerd zijn en je had een overtreding aan je broek dan was de fabrikant aansprakelijk dus liever bij benadering in de positieve richting.

smijt die kardan er nu effe af, zie wat er aan is en wees dan pas blij of teleurgesteld. :clown:
herbertroelandt

Bericht door herbertroelandt »

Ik heb hier nog een goede kruiskoppeling liggen van een R1150GS, indien nodig mag je die gratis hebben
R1200GS ADV 2016
K1600 GTL 2013
Motard46

Bericht door Motard46 »

Off topic: Danny, plan je de mijne in tegen 20/8?
Groot onderhoud, wa onderdelen plaatsen en leds aansluiten?

Sorry voor den topic te hijacken, mannen.
Danny

Bericht door Danny »

Motard46 schreef:Off topic: Danny, plan je de mijne in tegen 20/8?
Groot onderhoud, wa onderdelen plaatsen en leds aansluiten?

Sorry voor den topic te hijacken, mannen.

da zal ik eens doen se :mrgreen:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Danny schreef:... in de reeks spiebanen stuk ben je voor een deel zelf verantwoordelijk omdat ze jaarlijks smeren toch niet onbelangrijk is...
eigenlijk is BMW verantwoordelijk want het smeren vd spiebanen wordt bij mijn weten niet voorgeschreven in het onderhoudsschema, en zoals we allemaal weten mogen we al blij zijn als (sommige) dealers (niet allemaal dus), het voorgeschreven onderhoud uitvoeren, laat staan meer doen dan wat er voorgeschreven is....(onlang ook nog een mooi staaltje van gezien.... :roll: )

Het is ook een beetje een tijdrovend klusje, hé, die spiebanen smeren. Als ze dat elke 20k of 40k moeten doen zal de rekening nog hoger oplopen.
als je het zelf kan: uiteraard doen, geeft ook een goeie check vd konische lagers en de dichtingen terwijl je dan toch bezig bent.

Danny schreef:...smijt die kardan er nu effe af, zie wat er aan is en wees dan pas blij of teleurgesteld. :clown:
Of laat hem er af smijten, op 120k kan er nu eenmaal iets stuk gaan, als dit het enige is wat je op 120k hebt voorgehad buiten normaal onderhoud mag je van geluk spreken. Of koop een Honda en laat eens iets weten over 120.000km :lol:
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Die spiebanen zouden gesmeerd moeten worden, en dan met staburags of molykote FB180.
Dit zijn vetten die behoorlijk plakken en vreten van metaal op metaal voorkomen.
En ja dat moet eigenlijk ergens rond de 40.000 kM of 40 MM.
STerling Will

Bericht door STerling Will »

Bij mij worden de spiebanen om de 20.000 km gesmeerd met staburags. De eindaandrijving moet dan toch los om de olie te vervangen want ik heb er nog ééntje zonder aftapplug (R1200ST, 2005). Gelijk kan dan de kruiskoppeling op speling nagekeken worden, hooguit een uurtje werk.
Danny

Bericht door Danny »

STerling Will schreef:Bij mij worden de spiebanen om de 20.000 km gesmeerd met staburags. De eindaandrijving moet dan toch los om de olie te vervangen want ik heb er nog ééntje zonder aftapplug (R1200ST, 2005). Gelijk kan dan de kruiskoppeling op speling nagekeken worden, hooguit een uurtje werk.
bij een 1200 is de klus piece of cake maar bij een 1150 duurt het (minstens) dubbel zolang... prijs onderhoud gaat dan flink de hoogte in :wink:
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Ik lees ergens dat je ook Molykote BR2 Plus kunt gebruiken voor de cardannaven. BR2 plus is (glij)lagervet met MoS2, volgens etiket. Die heb ik op de plank.
Was vanmorgen bij een BMWzaak voor advies (en een gratis lik Staburags-vet), maar daar gebruikt de mecanicien wit kettingvet uit een spuitbus.
Staburags zie ik op Ebay met een prijs, waarvoor je waarschijnlijk ook goedkopere hoogwaardige anti-rimpelvet kunt gebruiken.
De vraag is, kun je die Molykote BR2 plus verantwoord gebruiken op de cardan-spiebanen?
frits-motaar

Bericht door frits-motaar »

jullie hebben het hier alléén maar over de "einde aandrijving",maar ik zie hier niemand zijn uitgaande as invetten,t'is de die,die kapotloopt,en daar ben je niet direkt aan met je vetpotje hoor,hier moet het ganse cardanhuis(swingarm) voor los! :wink:
Kilometervreter(s)

Uiteindelijk is het de kardan niet,was het maar dat euh euh euh!
Jullie kenners blijkbaar?
Het geraketakel komt specifiek juist onder de batterij.
Ondertussen weet ik wat het probleem is,en laat ik jullie eens speculeren :wink:
Een tip:het is een 1-1/2dag werk dus serieus gepeperde factuur+het geplande onderhoud van 120 000.
En op de koop toe,de geplande motorreis is ook teniet :oops: d'as nog het ergste,aanstaande zdag vertrokken we snif snif :no:,
of heeft er iemand een toverstokje?
comeback and stay
John
Contacteer:

Bericht door John »

Das dan niet moeilijk te raden hé zeg! De spievertanding uitgaande as koppelingsplaat is er aan.
Maar met het materiaal bij de hand hoeft dat zo lang niet te duren zelle. De ingaande as van de versnellingsbak moet ook vervangen.
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Ik lees ergens dat je ook Molykote BR2 Plus kunt gebruiken voor de cardannaven. BR2 plus is (glij)lagervet met MoS2, volgens etiket. Die heb ik op de plank.
Was vanmorgen bij een BMWzaak voor advies (en een gratis lik Staburags-vet), maar daar gebruikt de mecanicien wit kettingvet uit een spuitbus.
Staburags zie ik op Ebay met een prijs, waarvoor je waarschijnlijk ook goedkopere hoogwaardige anti-rimpelvet kunt gebruiken.
De vraag is, kun je die Molykote BR2 plus verantwoord gebruiken op de cardan-spiebanen?
FB180 en staburags bevatten ook MoS2 MolybdeenDisulfide... Echter is Br2plus veel sneller verdwenen omdat het door het roteren van de cardan as er af wordt geslingerd.
FB180 heeft een groter plakvermogen.. En geen drop point zoals BR2 plus wat vloeibaar wordt bij temperaturen boven 175 graden celsius.
Het risico dat het vet verdwijnt bij hoge temperaturen moet je niet willen lopen. En het kan knap warm worden in je cardan tunnel.

En ja je moet ook je uitgaande as van je boite/versnellingsbak smeren.
Kilometervreter(s)

Ik kost het ni zo goed uitleggen as u,bravo pal erop.
Ja ik van mechaniek weet er ni veel van.
De motor moet wel compleet uit elkaar+montage :roll:toch enkele uurtjes heeee!
Voor een motor van deze prijsklasse,is dit toch teleurstellend :cry:

is dit een frequent voorkomen???
comeback and stay
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Kilometervreter(s) schreef:Ik kost het ni zo goed uitleggen as u,bravo pal erop.
Ja ik van mechaniek weet er ni veel van.
De motor moet wel compleet uit elkaar+montage :roll:toch enkele uurtjes heeee!
Voor een motor van deze prijsklasse,is dit toch teleurstellend :cry:

is dit een frequent voorkomen???
Als je brokken hebt is het altijd teleurstellend. Als je het niet zelf kan of iemand kent die het goedkoop kan fixen gaat het je een pak geld kosten. Even rekenen of dit nog interessant is op een moto van 10 jaar oud met 120.000km.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
CeesBmw

Bericht door CeesBmw »

Helaas de cursus heksen ging ook al niet door.
Motorrijden kost gewoon geld, dat zo'n as stukgaat komt vaker voor. Dit komt grotendeels door het vermogen wat door die as moet versus de "kleine" as diameter.
Als je bijv. bij een auto kijkt is het vermogen naar ratio met het as oppervlak totaal anders, plus dat de koppels, zeg maar hoe hard er wordt geduwd tegen de spline van totaal andere orde.

Je kun het vergelijken met een hamer en een spijker. Stel die spijker staat in een plank en je probeert hem met de hamer af te breken, dus haaks op de lengte van de spijker.
Sla je zacht dan buigt ie slechts kom je nu met veel snelheid (groot moment) aan dan breekt ie.
Zoiets treed ook op bij dat cardan, een "trage motor"duwt met niet zoveel kracht tegen de splines (splebanen). Een motor die lekker oppakt duwt dus veel harder tegen die spiebanen, vet wordt er uit gedrukt met als gevolg metaal op metaal.

Er zijn twee mogelijkheden met betrekking tot onderhoud. Trek je stoute schoenen aan en ga onder begeleiding knutselen, maak veel digitale foto's zodat je direct na het demonteren je driedimensionale puzzel kan oplossen.
En investeer in gereedschap. Het roepen ik kan het niet is onzin, je hebt het niet geleerd dat is het probleem. Uitbesteden is de andere optie.
Kilometervreter(s)

De moeite of niet zo graak ik er ook ni van af,
dus rijklaar maken en...
comeback and stay
Mathy

Bericht door Mathy »

Kilometervreter(s) schreef:dus rijklaar maken en...
...Verder rijden met die bak!

Er zijn er hier beslist die je verder kunnen helpen met dit werkje. (neen, ik ken er ook niks van :oops: )
Danny

Bericht door Danny »

dat ding vervangen is toch maar 2 uurkes werk en dat als de kardan helemaal eruit moet, als 't enkel de achterste kruiskoppeling is dan duurt het zelfs "geen uurke" :wink:

spiebanen verslijten niet enkel bij BMW motoren hoor voorwieltracties hebben er ook vaak last van dat er een aandrijfas begeeft, ook altijd de vertanding, rijstijl is een belangrijke factor, de krachten bij optrekken en afremmen op de motor zijn enorm. :wink:
lekkerweg

Bericht door lekkerweg »

Ben bezig met de achterbrug/cardan (R1150RT). Daartoe de uitlaat verwijderd voor een betere toegang, en voor de zekerheid het snoer van de Lambdasonde, bij de connector losgemaakt. Eenvoudiger zou zijn, deze uit de uitlaat te schroeven, maar kan dat zonder problemen voor de sonde? Afgezien dat ie misschien vastgebakken zit.
Danny

Bericht door Danny »

sleutel erop van 22 dacht ik en een tik met de hamer verkopen, de connector mag maar moet niet los, je kan de draad makkelijk een beetje opdraaien alvorens hem er weer in te schroeven. wel effe los te trekken uit de klem onder de rechter cilinder en de klem tussen cilinder en motorblok.
de schetsplaten moeten los om overal bij te kunnen en geen lakschade te maken met de stripper als je de lagertappen warm maakt om los te krijgen.

voor de rest leuk klusje, uitlaat moet er eigenlijk helemaal nie af maar die demper verwijderen is ook maar 5 minuten werk he

maak alle schroefdraad goed zuiver van de lagertappen want dat is fragiele boel of beter loctite kan errrg hard zijn :mrgreen:
Plaats reactie