ervaringen met filerijden in stadverkeer
Moderator: GVN
ervaringen met filerijden in stadverkeer
ben van werklocatie veranderd met name naar de andere kant van Brussel ten opzichte van waar ik woon
Ik rij Brussel binnen en buiten via de tunnels en de rijstroken zijn daar niet zo breed als op de snelweg om vlot tussen de file te rijden
Bij deze wens ik eens te polsen naar de ervaringen van anderen die filerijden in 't stad van Brussel
Met welke motor gaat dat het vlotst (lees niet "het snelst")
Thx
Ik rij Brussel binnen en buiten via de tunnels en de rijstroken zijn daar niet zo breed als op de snelweg om vlot tussen de file te rijden
Bij deze wens ik eens te polsen naar de ervaringen van anderen die filerijden in 't stad van Brussel
Met welke motor gaat dat het vlotst (lees niet "het snelst")
Thx
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Ja, 't lijkt inderdaad alsof de rijstroken in Brussel-stad smaller zijn dan elders. Ik heb er onlangs rondgetoerd met een F650GS en dat ging een pak beter dan met mijn eigen K1200RSport. Klik eens op deze link. Voor niet al teveel geld kan je het misschien eens een tijdje uitproberen 

Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Hugo, ik rij bijna dagelijks door Brussel met de RT 1200.
Ook door de tunnels.
In het begin vraagt dat wat gewenning, omdat die tunnelwanden op je afkomen en dan lijkt alles wat smaller.
Maar wees gerust, als iedereen een beetje plaats maakt, kan je er met een grote bestelwagen tussen.
( Heb ooit 2 Iveco's " van die blauwe die je op betogingen ziet " ) door de tunnels geescorteerd.
Ging vlot.
Indien je schrik hebt voor uw koffers, opteer dan voor smallere kofferdeksels.
Soms een beetje geduld hebben om er tussen te kunnen is ook een mooie deugd.
Ik heb het met de GSA ook al gedaan en dan stonden mijn koffers ook op het beest gemonteerd.
Ook door de tunnels.
In het begin vraagt dat wat gewenning, omdat die tunnelwanden op je afkomen en dan lijkt alles wat smaller.
Maar wees gerust, als iedereen een beetje plaats maakt, kan je er met een grote bestelwagen tussen.
( Heb ooit 2 Iveco's " van die blauwe die je op betogingen ziet " ) door de tunnels geescorteerd.
Ging vlot.
Indien je schrik hebt voor uw koffers, opteer dan voor smallere kofferdeksels.
Soms een beetje geduld hebben om er tussen te kunnen is ook een mooie deugd.

Ik heb het met de GSA ook al gedaan en dan stonden mijn koffers ook op het beest gemonteerd.
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
eirtee, vooral géén zorgen maken, zat in het verleden regelmatig in de tunnels met mijn GSA mét zijkoffers, en dat is best te doen. De rijstroken zijn wellicht wel een eind smaller dan op de E40 (gevoelsmatig ingeschat - heb ze niet gemeten.....) maar er wordt vrij vlot plaats gemaakt. Op sommige plaatsen is het dan weer wat oppassen, heb nogal wat file-leed-ervaring oa op op het traject kortenberglaan schumanplein / wetstraat en daar is het wel drummen en opletten geblazen, maar eens op de kunstlaan en de tunnels induikelen is dan weer zeer vlot te doen.
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Ik rij dagelijks de Lambermontlaan op en af, en heb daar (net als in de tunnels in het centrum) het gevoel dat er echt wel rekening gehouden wordt met motorrijders. Een heel verschil met filteren op de autosnelweg op een vrijdagavond...
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Hey, idd de tunnelkes zijn wreed goed te doen, enkel de aansluiting van die gegoten betonblokken (wegdek)
is soms wat tricky en hier en daar een groot gat maar voor de rest. De autobestuurders houden heel veel rekening
met ons en er zitten altijd wat dromers tussen
Ik rij met een 1150GS wel zonder koffers maar met de 1100RT met bakken ging het eigenlijk even vlot, juist wat naar
de spiegelkes zien hé
Greetz Ward
is soms wat tricky en hier en daar een groot gat maar voor de rest. De autobestuurders houden heel veel rekening
met ons en er zitten altijd wat dromers tussen

Ik rij met een 1150GS wel zonder koffers maar met de 1100RT met bakken ging het eigenlijk even vlot, juist wat naar
de spiegelkes zien hé

Greetz Ward
100GS & R 1150 GS
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Jommeja, met blauw zwaailamp en een sirene geraak ik overal vlot tussen...Harald schreef: ( Heb ooit 2 Iveco's " van die blauwe die je op betogingen ziet " ) door de tunnels geescorteerd.
Ging vlot.


Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Brussel is echt geen enkel probleem hoor. De meeste automobilisten zijn welopgevoed en motovriendelijk.
Niets van aantrekken dus en gaan zou ik zeggen.
J
Niets van aantrekken dus en gaan zou ik zeggen.
J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik vind dat de mentaliteit van de autobestuurders het laatste jaar véél motovriendelijker is geworden.
Bijna dagelijks rijd ik de E313 tussen Herentals-oost en Wommelgem, en bij file wordt nu prompt plaats gemaakt (op een enkele dromer na). En neen, ik heb geen witte brommer, en ook geen blauw lamp
Greetz, JP
Bijna dagelijks rijd ik de E313 tussen Herentals-oost en Wommelgem, en bij file wordt nu prompt plaats gemaakt (op een enkele dromer na). En neen, ik heb geen witte brommer, en ook geen blauw lamp

Greetz, JP
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
heb nu al paar dagen zonder koffers met de RT1200 naar het werk gereden en gaat vlotjes maar uiteraard is het nu geen vergelijking want er zijn nog veel mensen in verlof.
Met mijn topcase alleen heb ik meer dan genoeg ruimte om mijn bokes en laptop mee te nemen
Ben curieus wanneer de tunnels weer gaan vol steken
Thx voor alle info
Met mijn topcase alleen heb ik meer dan genoeg ruimte om mijn bokes en laptop mee te nemen
Ben curieus wanneer de tunnels weer gaan vol steken
Thx voor alle info
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Op de ring in Antwerpen ook, op een occasionele arrogante duitser na, en natuurlijk de verschillende 20 tonners die vinden dat ze dan ook maar op de 4de rijstrook moeten kunnen rijdennaftje schreef:Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik vind dat de mentaliteit van de autobestuurders het laatste jaar véél motovriendelijker is geworden.
Bijna dagelijks rijd ik de E313 tussen Herentals-oost en Wommelgem, en bij file wordt nu prompt plaats gemaakt (op een enkele dromer na). En neen, ik heb geen witte brommer, en ook geen blauw lamp![]()
Greetz, JP


Grtz
Marc
Success Only Comes With Failure
Marc
Success Only Comes With Failure
-
- Berichten: 5718
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Wel tijdens de "gewone" werkmaanden, maar in juli en augustus véél minder. Duidelijk veel meer (dagjes)toeristen tussen, waarvan de meeste dat fileverkeer echt niet gewend zijn.
In Brussel en andere steden is best wel te rijden, maar hoe smaller je bent, hoe makkelijker het gaat.
In Brussel en andere steden is best wel te rijden, maar hoe smaller je bent, hoe makkelijker het gaat.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
'das waar, dat helpt zeker, maar ze blijven wel altijd even breed hé die bakken.stefke2 schreef:Jommeja, met blauw zwaailamp en een sirene geraak ik overal vlot tussen...Harald schreef: ( Heb ooit 2 Iveco's " van die blauwe die je op betogingen ziet " ) door de tunnels geescorteerd.
Ging vlot.
![]()
eiRTee, laat op tijd weten wanneer je door de tunnels moet, dan helpen we een handje

Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Iedere weekdag om 05u55 duik ik er in aan de Basiliek en iedere avond om 15u50 duik ik er in aan de Regent......Harald schreef:stefke2 schreef:Harald schreef:
eiRTee, laat op tijd weten wanneer je door de tunnels moet, dan helpen we een handje
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
05.55u dan kunde daar door met uw ogen dicht, alle werkende mensen slapen dan nog. 

-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 12:24
- Woonplaats: Niet van gisteren
- Locatie: Vanwaar ben je? Niet van gisteren.
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
5u55? Op dat tijdstip rij je er met een zijspan zelfs vlot tussendoor.
Doe regelmatig de tunnels tot aan de Waterloolaan (Louisa) zowel ruim voor als ruim na dat tijdstip.... en dat met m'n Goldwing.
Vanaf 6u45 begint de drukte.
In de Leopold-II tunnel was het wel oppassen voor de groef in het wegdek...
Wat alertheid wordt gevraagd aan te tunneluiteinden, omdat daar vaak stevig geremd of voorgesorteerd wordt.
Laat vooral die vier richtingaanwijzers uit. Dat stoort enorm ... en is trouwens niet toegelaten.
Doe regelmatig de tunnels tot aan de Waterloolaan (Louisa) zowel ruim voor als ruim na dat tijdstip.... en dat met m'n Goldwing.
Vanaf 6u45 begint de drukte.
In de Leopold-II tunnel was het wel oppassen voor de groef in het wegdek...
Wat alertheid wordt gevraagd aan te tunneluiteinden, omdat daar vaak stevig geremd of voorgesorteerd wordt.
Laat vooral die vier richtingaanwijzers uit. Dat stoort enorm ... en is trouwens niet toegelaten.
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
't is om 15u50 dat het smallekes wordt...dan hou'k best mijn ogen open....
Re: ervaringen met filerijden in stadverkeer
Ik weet niet waar je woont en waar in Brussel je moet zijn, maar als ik van bijvoorbeeld Reyers naar het westen Anderlecht moet, merk ik dat ik over de ring nog altijd sneller ben dan dwars door Brussel. En dat ligt meer aan de constante file op de Wetstraat en het moeizame rijden vanaf het Zuidstation naar het westen.