Inhouden en hikken

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Inhouden en hikken

Bericht door Walter Gaas »

Zondag me eens niet van mijne slimste kant laten zien... Bij het opdraaien op het laatste moment toch nog beslist een auto te laten voorgaan, voetje gezet om steun te zoeken, helaas was de berm zo'n halve meter dieper en ja hoor beentjes de lucht in en motoke op zijn zij. Na 't verschieten recht gekrabbeld en vastgesteld dat de motor nog draaide (hij lag op de koffer, achterwiel was volledig los van de grond) en hem dan gauw stilgelegd. Bon, na het rechten van de GS, even de visuele check gedaan en buiten wat krabbetjes op de cylinderbescherming en de rechterkoffer, niks aan de hand. Dus, terug wegwezen hé. Eerst leek er niks aan de hand maar dan, bij het wat bruusker gas geven begint de motor te bokken, in te houden om er dan al bokkend en stotend toch vandoor te gaan. Zolang ik relatief langzaam aan de gashendel draai, loopt alles perfect en gaat de motor zonder probleem door naar 8000 toeren, maar van zodra ik snel wens op te trekken voor een inhaalmaneuver.... lijkt het wel alsof de motor verzuipt. Een beetje gas minderen en dan zachtjes het gas openschroeven lost het probleem op. Misschien een bougie naar de vaantjes? Of lucht in de benzineleiding? Of iemand van jullie een andere suggestie? Alle tips zijn welkom!
By the way het gaat om een GS1200 2009.
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Inhouden en hikken

Bericht door Jo De Paepe »

zitten alle bougiekappen nog goed aan de kabels .
Zuigt de tank geen vacuum ?? eventjes tankklep opendoen , zou kunnen dat het afsluitsysteem van de tankdop nog dicht zit door het omvallen

hou ons op de hoogte :wink:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Carlo~IT
Berichten: 216
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:40
Woonplaats: sint niklaas
Locatie: Sint Niklaas

Re: Inhouden en hikken

Bericht door Carlo~IT »

dat heb ik ook gehad
een bougie naar de vaantjes (er was ee barst op de keramiek van de bougie)
4 RUOTE SPOSTANO IL CORPO 2 MUOVONO L'ANIMA
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: Inhouden en hikken

Bericht door Walter Gaas »

Dank voor de reacties!
De kabels zitten allen nog goed. Benzinetank openen (ik heb intussen volgetankt) heeft jammer genoeg niks veranderd.
Ik zal zo gauw mogelijk de bougie zelf eens checken maar moet eerst een paar dagen naar buitenland voor 't werk. Helaas op 4 wielen...
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Inhouden en hikken

Bericht door Koppel!! »

Met je linkerbeen toch niet je TPS geraakt? En blijven haken ofzo? Ding is heel gevoelig, niet alleen voor compleet kapot te gaan bij een dwaze val, maar ook inzake ontregeld te geraken.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Inhouden en hikken

Bericht door Danny »

Koppel!! schreef:Met je linkerbeen toch niet je TPS geraakt? En blijven haken ofzo? Ding is heel gevoelig, niet alleen voor compleet kapot te gaan bij een dwaze val, maar ook inzake ontregeld te geraken.

Grtz, Philip!
kan bij een 1200 enkel kapot gaan, ontregelen niet want het ding is niet meer instelbaar en wat men noemt zelfregelend.

een bobijn zou kunnen maar van eens omvallen gaan die niet stuk-waar ze van stuk gaan weet ik ook niet maar soms zijn ze er ineens aan- bekijk je aanzuigbuizen maar eens of daar nergens lucht wordt getrokken, allicht heb je wat uit zijn houder geduwd, ergens een barst of nog wat anders...

zeker dat je niet in noodloop aan 't rijden bent?? een lambdasonde stuk of bekabeling los, moet dat zelf eens zien alvorens verder te speculeren :mrgreen:
Walter Gaas
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:26

Re: Inhouden en hikken

Bericht door Walter Gaas »

Visueel kan ik niks abnormaals ontdekken. En ik ben er eigenlijk gewoon afgerold ('t zal een mooi zicht geweest zijn...), nergens aan blijven hangen of zo.
Zolang ik geleidelijk optrek is er niks aan de hand, alleen bij snellere acceleratie begint het inhouden en bokken, gewoon lichtjes gas minderen en dan voorzichtiger verder acceleren lost het probleem op.
Het is alsof er onvoldoende ontsteking is in de rechtercylinder om de extra brandstof te laten ontploffen, dus die gekwetste bougie die één van jullie suggereerde of een kapotte bobijn lijken me goei kanshebbers op de oorzaak van het probleem.

BIj deze ook dank aan de 2 automobilisten die gestopt zijn om te checken of alles ok was en hun hulp aan te bieden. Als het goed is, mag het ook eens gezegd worden!
Danny
Berichten: 6460
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Re: Inhouden en hikken

Bericht door Danny »

Neem de plastic afdekking van de primaire bougie er eens af en wip het kabeltje van de bobijn eens los, de motor moet nu merkelijk slechter draaien, doe dat ook eens aan de andere kant en dan weet je meteen of de stiftbobijn kaduuk is, je kan ze ook aan beide zijde tegelijk losmaken en één voor één met draaiende motor inpluggen ,dan moet je de motor telkens een stapje beter horen draaien :mrgreen:
Plaats reactie