Lek tussen versnellingsbak en koppeling

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW GS-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
TomVT

Lek tussen versnellingsbak en koppeling

Bericht door TomVT »

Gisteren mijn motor gaan halen na een klein onderhoud en blijkbaar zit ik met een lekkende dichting tussen de versnellingsbak en de koppeling.
Hierdoor bestaat de kans dat er olie van de versnellingsbak op de koppeling komt, en dit mijn koppeling gaat laten slippen.

Een geschatte kostenraming kwam neer op +/- 500 à 600 Euro. De dichting kost niet veel, maar de hele motorblok zou er onderuit moeten.

Is er iemand die dit ook al heeft voorgehad?
Het betreft een 1200 GS van 2005
roadster

Re: Lek tussen versnellingsbak en koppeling

Bericht door roadster »

been there, done that, got the T-shirt... :-(

mijn GS van 2008 is onlangs ook binnengeweest om dit te verhelpen
is toen wel volledig onder verlengde garantie opgelost, maar Antwerp Moto Store spraak toen ook wel over een raming van een 6 à 700€...

Ik was er op tijd bij en had geen olie op de koppelingsplaten, anders kon het nog meer oplopen...

Vrij indrukwekkend wel, de hele achtertrein wordt naar omhoog gekanteld, boite eruit om een dichting van ne neuro of iets te vervangen...
R1200GS LC
Danny

Bericht door Danny »

eerst maar eens proberen met Lecwec toe te voegen, soms pakt het en soms niet.

Je GS is van 2005 wat zijn de kilometers?? anders zou ik sowieso de schijf van de koppeling mee vervangen dat is de kost niet.

ga je er dit jaar niet meer mee op vakantie en heb je al wat km's op de teller opteer dan voor een product zoals Lecwec.
je hebt niks te verliezen he ,de schijf smijt je er sowieso uit als je de boite eraf pakt dus 't maakt nie uit of die nat of droog is.
mogelijk bol je er op die manier nog een tijdje mee rond en vervang je wanneer 't je past.

Laat je de boel ineens opengooien dan zou ik eveneens de koppelingsschijf vervangen of 't moest zijn dat je nog maar een 20.000km hebt.

Ik wil er graag verse olie en een lekje Lecwec voor je ingieten, je hebt toch niks te verliezen.

de dichting kan ik ook voor je vervangen maar pas einde september,prijsje bespreken we dan wel maar zal ongeveer een vierde van de prijs zijn :wink:
GStephen
Contacteer:

Bericht door GStephen »

Heb ik ook gehad.
En God zij dank, onder garantie vervangen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
TomVT

Bericht door TomVT »

Momenteel zit ik aan 72.000 km.
Bij het vorige onderhoud werd er geconstateerd dat de dichting 'zweette' maar nog geen kwaad kon.
Tijdens het laatste onderhoud zag men nu dat dit 'zweten' verergerd is en dat het toch in de gaten dient gehouden te worden.
Wat doet die Lecwec dan juist?
Is het al aangeraden om tegen nu de de koppelingsschijf te vervangen?

Ik vertrek woensdag voor 4 dagen naar Engeland, maar dit zou geen probleem zijn volgens de garage.

Blijkbaar iedereen geluk dat dit onder garantie werd vervangen, ik vrees dat ik daar niet meer op ga moeten rekenen.
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

Mss een domme vraag, maar hoe heeft de garage vastgesteld dat die dichting lekt, aangezien je zelf blijkbaar nog niets ondervonden hebt van slippende koppeling of zo? D'er is toch geen mogelijkheid om die dichting te bekijken aangezien daarvoor de boite er uit moet?
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
tweecilinderke

Bericht door tweecilinderke »

Mss een domme vraag, maar hoe heeft de garage vastgesteld dat die dichting lekt, aangezien je zelf blijkbaar nog niets ondervonden hebt van slippende koppeling of zo? D'er is toch geen mogelijkheid om die dichting te bekijken aangezien daarvoor de boite er uit moet?Dirk Pauwels

PrivéberichtE-mail
Was ik mij hier ook aan het afvragen of de dealer bij een klein onderhoud de starter eens afneemt om even met een camera te kijken of soms de keering niet lekt? :mrgreen:
tenzij er minnimale lekkage te zien is aan de buitenkant van het blok/boite en dat het om een vermoeden gaat :roll:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Dirk Pauwels

tweecilinderke schreef:
Mss een domme vraag, maar hoe heeft de garage vastgesteld dat die dichting lekt, aangezien je zelf blijkbaar nog niets ondervonden hebt van slippende koppeling of zo? D'er is toch geen mogelijkheid om die dichting te bekijken aangezien daarvoor de boite er uit moet?Dirk Pauwels

PrivéberichtE-mail
Was ik mij hier ook aan het afvragen of de dealer bij een klein onderhoud de starter eens afneemt om even met een camera te kijken of soms de keering niet lekt? :mrgreen:
tenzij er minnimale lekkage te zien is aan de buitenkant van het blok/boite en dat het om een vermoeden gaat :roll:
Ik heb onlangs mijne starter eraf gehad (stond droog) en heb toen ook de koppeling geinspecteerd, maar om dan die dichting goed te kunnen zien (in mijn geval niet met speciale apparatuur maar met gewone led lamp) moet je toch behoorlijk wat moeite doen lijkt mij.... En ik ken geen enkeel dealer die bij een klein onderhoud (bij een groot ook niet) de starter er gaat afnemen om naar lekkende dichtingen te speuren....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
TomVT

Bericht door TomVT »

Hoe zij opsporen dat het die dichting is weet ik ook niet. Daarom gaat mijn motor ook naar mensen die er wel iets van afkennen voor onderhoud :lol: .
Maar aan de onderkant tussen de versnellingsbak en de koppeling zie je de vuile olie hangen die nu blijkbaar langzaam maar zeker zijn weg naar buiten vindt.
En volgens de garage is het dan een kwestie van tijd tegen dat ze in de koppeling geraakt.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Bij mijne 850 R werd het ook ontdekt bij de dealer, Selbach, omdat hem olie begon te zweten tussen motorblok en versnellingsbak.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Danny

Bericht door Danny »

de naad tussen boite en motor begint dan zwarte smurrie door te laten, reden voor de dealer om effe de starter weg te nemen en zijn lamp eens op/erin te steken...

http://lecwec.nl/hoe-werkt-lecwec.html

't kost niet veel en kan je aardig wat besparen, als 't lek nu maar een beetje is kap dit er dan in, starter er even af en de plaats des onheils even zuiver maken met een bus remmenreiniger en verder rijden en na een tijdje eens checken. blijft het droog dan zo laten, word het erger dan weet je waar je voor staat he.

't is nu ook weer niet zo dat de olie eruit gaat spuiten vandaar dat ik zeg effe zuiver maken, datgene wat er nuaan smurrie hangt is dan tenminste al weg :mrgreen:

anders keerring vervangen en op 72.000 kan je dan ook best ineens een schijfke steken of 't minstens eens meten :wink:
Dirk Pauwels

Vanguard schreef:Bij mijne 850 R werd het ook ontdekt bij de dealer, Selbach, omdat hem olie begon te zweten tussen motorblok en versnellingsbak.
Als hij daar olie lekt, heb je idd een lekkende dichting, kan vd krukas dichting komen of van de boite dichting. Olie kan ook van de dichting komen tussen de boite helften, iets meer naar achter, in dat geval kan de olie enkel naar buiten en niet op je koppeling en is het dus minder erg. Kun je makkelijk mee doorrijden. Dus ik zou alvorens een snelle en dure conclusie te trekken even de boel afkuisen en na een ritje kijken waar de olie uitlekt.
noel1200gs

Bericht door noel1200gs »

hey,

Ik heb ook een gs1200 van 2005, op 8500km is de keerring ,begin 2009 denk ik, nog vervangen onder garantie door bmw dealer.
Nu heb ik 17000km ( ja ik weet het, niet veel tijd om te rijden) en ik begin terug tss versnellingsbak en motor een zwart lijntje te zien.
Indien die terug begint olie door te laten, vind ik dat toch wel straf zenne, ik ben niet van plan om 700€ uit te geven.
Wat is het best , misschien eerst proberen met dat product WecLec.

gr,
Noël
Plaats reactie