Olieverlies aan achterwiel
Moderator: GVN
-
Olieverlies aan achterwiel
Hallo,
Ik zit met een dichting achteraan mijn R1100RS die lek is, ik heb het wiel al gedemonteerd en geprobeerd om de twee inbusvijzen los te krijgen,helaas geen beweging in te krijgen.
Ik heb ze opgewarmd tot ongeveer 100 graden zoals voorgeschreven maar nog steeds geen beweging in te krijgen.
Ik heb zelfs de indruk dat de binnenzijde van de vijzen al begint rond te komen, daarom durf ik niet meer verder te doen.
Heeft hier iemand een idee hoe dit op te lossen ,ik zou toch graag nog een beetje rijden dit jaar.
Ik ben berijd om desnoods tot bij iemand te komen die me verder wil helpen.
Ik woon in Tessenderlo
Groetjes,
Luc
Ik zit met een dichting achteraan mijn R1100RS die lek is, ik heb het wiel al gedemonteerd en geprobeerd om de twee inbusvijzen los te krijgen,helaas geen beweging in te krijgen.
Ik heb ze opgewarmd tot ongeveer 100 graden zoals voorgeschreven maar nog steeds geen beweging in te krijgen.
Ik heb zelfs de indruk dat de binnenzijde van de vijzen al begint rond te komen, daarom durf ik niet meer verder te doen.
Heeft hier iemand een idee hoe dit op te lossen ,ik zou toch graag nog een beetje rijden dit jaar.
Ik ben berijd om desnoods tot bij iemand te komen die me verder wil helpen.
Ik woon in Tessenderlo
Groetjes,
Luc
sorry mijnheer de agent maar ik was gehaast om te gaan tanken,mijn tank was bijna leeg "100 euro boete"
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
-
Re: Olieverlies aan achterwiel
Hoe opgewarmd? en hoe temp gemeten? Even voelen is misleidend, te heet voor onze pollekes is in werkelijkheid maar 60° of zo, mag echt goed warm gestookt worden, alleen beetje oppassen voor de lak......
Oppassen voor de draad, is nogal kwetsbaar, dus beter heel goed opwarmen dan veel geweld zetten om los te krijgen. Als je de correcte maat inbus gebruikt, met een verlengstuk erop, moet die loskomen, tenzij iemand de verkeerde loctite gebruikt heeft natuurlijk.....
Dit gezegd zijnde....om de dichting te veranderen van de grote lager hoef je de cardanklok niet los te maken aan de cardanstang (studbolts), wat je nu aan het proberen bent, maar kun je gewoon de flens losmaken waar de dichting in zit. (waar je wiel op bevestigd wordt.)
Als je de dichting ad kruiskoppeling bedoeld, moet je idd de klok losmaken, maar je hebt dan ook een speciaal tooltje nodig om de bout achter de kruiskoppeling los te krijgen...Lekken doen ze daar vaak, en een nieuwe dichting lost het vaak niet op.
Veel succes

Oppassen voor de draad, is nogal kwetsbaar, dus beter heel goed opwarmen dan veel geweld zetten om los te krijgen. Als je de correcte maat inbus gebruikt, met een verlengstuk erop, moet die loskomen, tenzij iemand de verkeerde loctite gebruikt heeft natuurlijk.....
Dit gezegd zijnde....om de dichting te veranderen van de grote lager hoef je de cardanklok niet los te maken aan de cardanstang (studbolts), wat je nu aan het proberen bent, maar kun je gewoon de flens losmaken waar de dichting in zit. (waar je wiel op bevestigd wordt.)
Als je de dichting ad kruiskoppeling bedoeld, moet je idd de klok losmaken, maar je hebt dan ook een speciaal tooltje nodig om de bout achter de kruiskoppeling los te krijgen...Lekken doen ze daar vaak, en een nieuwe dichting lost het vaak niet op.
Veel succes
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
als de ingaande as lek is dan kan dat op drie plaatsen zijn, langs de schroefdraad van de borgflens, langs de moer van de drukring en langs de oliekeerring zelf...
zonder verlengde dop (ik dacht een 36) en BMW tool krijg je die nie los.
Ik wil je wel effe helpen maar da is in zandhoven he
zonder verlengde dop (ik dacht een 36) en BMW tool krijg je die nie los.
Ik wil je wel effe helpen maar da is in zandhoven he

-
Het is de flens waar het wiel opzit die ik probeer los te krijgen, dat zijn twee inbusvijzen die verzonken zitten.
Ik denk dat als je de remschijf er afhaalt dat je zo de dichting kan vervangen of zie ik dat slecht?
Is nog nooit los geweest, heb de motor gekocht met maar 4000 km op over vier jaar, en heb er nu een 43000 opstaan.
De olie lekt redelijk vlot tussen de remschijf en de pont uit , dus ik veronderstel dat dit de grote dichting is.
Ik zal nog is een poging ondernemen volgende week,zit dit weekend met een organisatie van een oldtimer rondrit van oude en klassieke motoren te Deurne bij Diest.
Als ik er geen beweging in krijg neem ik wel is contact met Danny op, Zandhoven is niet te ver van Tessenderlo.
Bedankt al voor de nodige info.
Groetjes,
Luc
Ik denk dat als je de remschijf er afhaalt dat je zo de dichting kan vervangen of zie ik dat slecht?
Is nog nooit los geweest, heb de motor gekocht met maar 4000 km op over vier jaar, en heb er nu een 43000 opstaan.
De olie lekt redelijk vlot tussen de remschijf en de pont uit , dus ik veronderstel dat dit de grote dichting is.
Ik zal nog is een poging ondernemen volgende week,zit dit weekend met een organisatie van een oldtimer rondrit van oude en klassieke motoren te Deurne bij Diest.
Als ik er geen beweging in krijg neem ik wel is contact met Danny op, Zandhoven is niet te ver van Tessenderlo.
Bedankt al voor de nodige info.
Groetjes,
Luc
sorry mijnheer de agent maar ik was gehaast om te gaan tanken,mijn tank was bijna leeg "100 euro boete"
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
je bedoelt de borgbouten van de remschijf die je niet los krijgt, dat zijn inderdaad smeerlapkes, geborgd met Loctite en gaan makkelijk stuk, hebben ook geen echt nut behalve je remschijf op zijn plaats laten als je 't wiel eraf neemt op plaatst, ik gebruik ze altijd zonder borgmiddel en als ze afgebroken zijn dan plaats ik ze niet meer.
Beetje meer frunniken om je wiel te plaatsen maar dat lukt ook wel.
probeer ze eerst een tikje vaster te draaien lukt vaak beter dan ineens los en zie dat de inbus er helemaal inzit, kop goed proper maken...
gaan ze er niet uit boor de kop er dan af en trek de remschijf eraf, de overschot kan je misschien pakken met een griptang, lukt dat niet slijp ze dan af en laat ze gewoon zitten.
de keerring kan je er makkelijk uitwippen met een keerring trekker, laat de olie in de pon als je de keerring trekt en zet er een kom onder op die manier gaat er zeker geen vuil naar binnen omdat de olie er op die moment uitstroomt.
TIP; sla de nieuwe keerring niet te diep en kuis de uitgaande as eerst op met staalwol en WD40 ofzo, keerring droog monteren!!!
Beetje meer frunniken om je wiel te plaatsen maar dat lukt ook wel.
probeer ze eerst een tikje vaster te draaien lukt vaak beter dan ineens los en zie dat de inbus er helemaal inzit, kop goed proper maken...
gaan ze er niet uit boor de kop er dan af en trek de remschijf eraf, de overschot kan je misschien pakken met een griptang, lukt dat niet slijp ze dan af en laat ze gewoon zitten.
de keerring kan je er makkelijk uitwippen met een keerring trekker, laat de olie in de pon als je de keerring trekt en zet er een kom onder op die manier gaat er zeker geen vuil naar binnen omdat de olie er op die moment uitstroomt.
TIP; sla de nieuwe keerring niet te diep en kuis de uitgaande as eerst op met staalwol en WD40 ofzo, keerring droog monteren!!!
-
Danny,
Bedankt voor de tip.
In de loop van volgende week zal ik er werk van maken.
Ik laat het resultaat weten hier op dit topic.
Eerst een dichting gaan halen zodat we direct alles kunnen afwerken.
Groetjes,
Luc
Bedankt voor de tip.

In de loop van volgende week zal ik er werk van maken.
Ik laat het resultaat weten hier op dit topic.
Eerst een dichting gaan halen zodat we direct alles kunnen afwerken.

Groetjes,
Luc
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
-
In't vervolg met prentjes werken,
ik zag staan dat je de 2 inbussen niet loskrijgt en nam daarom aan dat je de cardanklok wou demonteren....
idd lastig als die krengen aan de schijf niet willen lossen, ik heb zo'n ding een soort slagmoersleutel maar dan niet op perslucht, als je daarop slaat met de hamer draait de dop een halve slag, krijg ik de meeste spullen wel mee los, is de kop beschadigd dan gebruik ik een speciaal tooltje dat linksom draait en zich vastzet in de inbus (geen linkse tap, die breken meestal af), Maar Danny krijgt die krengen wel los.....

idd lastig als die krengen aan de schijf niet willen lossen, ik heb zo'n ding een soort slagmoersleutel maar dan niet op perslucht, als je daarop slaat met de hamer draait de dop een halve slag, krijg ik de meeste spullen wel mee los, is de kop beschadigd dan gebruik ik een speciaal tooltje dat linksom draait en zich vastzet in de inbus (geen linkse tap, die breken meestal af), Maar Danny krijgt die krengen wel los.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
Sorry Dirk , ik had me beter moeten uitdrukken en met foto's werken, maar ik moet nog is uitzoeken hoe ik foto's hierop krijg.Dirk Pauwels schreef:In't vervolg met prentjes werken,ik zag staan dat je de 2 inbussen niet loskrijgt en nam daarom aan dat je de cardanklok wou demonteren....
![]()
Maar toch bedankt voor de hulp die je willen bieden hebt.
Groetjes,
Luc
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
Die remschijf bouten moet je op 100 graden celsius stoken en dan pas los halen.
Het cardan is een ander verhaal, de ingaande as van het cardan is allen met het juiste gereedschap los te krijgen.
Je moet een montage plat maken waarbij je de uitgaande as ten opzichte van het cardan huis vergrendeld, in BMW termen arreteerd.
Dan heet stoken en de grote moer los maken (al dan niet met een moeren klopper.
Als je allen de grote keerring moet vervangen, dan het deksel eraf, en het lager op voorgeschreven wijze er uit halen.
let op de pas ringen.
Dan keerring veranegn en lager terugplaatsen,
suc7]
Het cardan is een ander verhaal, de ingaande as van het cardan is allen met het juiste gereedschap los te krijgen.
Je moet een montage plat maken waarbij je de uitgaande as ten opzichte van het cardan huis vergrendeld, in BMW termen arreteerd.
Als je allen de grote keerring moet vervangen, dan het deksel eraf, en het lager op voorgeschreven wijze er uit halen.
let op de pas ringen.
suc7]
-
Hoi Cees,CeesBmw schreef:Die remschijf bouten moet je op 100 graden celsius stoken en dan pas los halen.
let op de pas ringen.
suc7]
ik ben het meestal eens met je commentaar en je weet er duidelijk meer van dan ik, maar volgens mij kun je de grote keerring (tegen het wiel) vervangen zonder het lager te verwijderen, de keerring zit gewoon in het deksel, en het deksel hoeft er zelfs niet af, maar de keren dat ik het deed heb ik telkens het deksel verwijderd om de toestand vd lager te bekijken, dan is de keerring verwijderen en de nieuwe monteren piece of cake: Lager is een ander paar mouwen, zonder aangepaste tools lukt dat niet.
Keerring vervangen is deksel met rust laten... je neemt toch ook je wiel er niet uit om je band op te pompen 

Hangt een beetje van het type cardan af, wat ik bedoel met op de juiste manier het lager er uit halen, is het alu deksel warm maken met een fohn en dan rustig het lager en deksel scheiden.
Niet met een hamer of zo, de uitgaande as uit het deksel hengsten.
Tenzij je de keerring er zo uit kunt trekken... met twee of drie parkers.
Niet met een hamer of zo, de uitgaande as uit het deksel hengsten.
Tenzij je de keerring er zo uit kunt trekken... met twee of drie parkers.
met een gewone keerring trekker wip je hem er zo uit
als je een oude schroevendraaier hebt en je bent een beetje handig met de slijpmolen dan maak je er op een paar tellen zelf eentje
http://www.autogereedschap.com/a-252950 ... ng-trekker

als je een oude schroevendraaier hebt en je bent een beetje handig met de slijpmolen dan maak je er op een paar tellen zelf eentje
http://www.autogereedschap.com/a-252950 ... ng-trekker
-
Het euvel is verholpen.
Vandaag de dichting gestoken
.
Eerst een beetje op mijnheer van hierboven geroepen
, die twee snertvijzen wilden maar niet lossen
, dan maar de grote middellen ingezet en met de boormachine er op los geslagen
.
Mooi de koppen er vanaf geboort , dan de uitstekende eindjes goed warmgestookt en met de griptang toch los gekregen.
Alles mooi opgekuist met stalwol en WD40 zoals Danny hier al aanrade en dan alles terug gemonteerd met twee nieuwe inbusvijzen en ditmaal niet zoals Herr BMW zegt met loctite maar gewoon zo erin met een beetje kopervet eraan.
Testrit gaan doen van een 100 tal km met een paar tussenstops om te kontroleren op eventueel lek, maar alles prima
Dank aan iedereen die goede raad heeft gegeven .
Hopelijk kan ik volgende keer iemand goede raad geven of verderhelpen
.
Groetjes,
Luc
Vandaag de dichting gestoken

Eerst een beetje op mijnheer van hierboven geroepen

Mooi de koppen er vanaf geboort , dan de uitstekende eindjes goed warmgestookt en met de griptang toch los gekregen.
Alles mooi opgekuist met stalwol en WD40 zoals Danny hier al aanrade en dan alles terug gemonteerd met twee nieuwe inbusvijzen en ditmaal niet zoals Herr BMW zegt met loctite maar gewoon zo erin met een beetje kopervet eraan.
Testrit gaan doen van een 100 tal km met een paar tussenstops om te kontroleren op eventueel lek, maar alles prima

Hopelijk kan ik volgende keer iemand goede raad geven of verderhelpen

Groetjes,
Luc
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
Misschien best de spanning op de bouten een beetje in 't oog houden in de redenering dat BMW
niet zomaar opgeeft dat ze moeten geborgd worden.
niet zomaar opgeeft dat ze moeten geborgd worden.
Die bouten kunnen nergens heen, komen tegen de binnenkant van 't wiel, daarbovenop zitten de wielbouten ook nog eens door de remschijf en houden ze mee vast.
de bouten hebben enkel nut om de schijf op zijn plek te houden tijdens plaatsen of demonteren van 't achterwiel verder niks...
de bouten hebben enkel nut om de schijf op zijn plek te houden tijdens plaatsen of demonteren van 't achterwiel verder niks...
En ze centreren de schijf, je kunt ze niet weg laten omdat de boorgaten van de wielbouten ruimte hebben.
Maar loctite is overbodig. Als je ze op moment hebt aangetrokken zoals BMW voorschrijft dan had je geen kopervet moeten gebruiken.
Door de verminderde wrijving trek je dus relatief te strak aan.
Maar loctite is overbodig. Als je ze op moment hebt aangetrokken zoals BMW voorschrijft dan had je geen kopervet moeten gebruiken.
Door de verminderde wrijving trek je dus relatief te strak aan.
Cenrteren?? die schijf heeft een flens met opstaande randen waarin netjes de naaf past die gaat nergens heen en hoeft geen centreerbouten, Herr BMW schreef al wel meer gekke dingen voor...
Ook die flens heeft geen zuigende passing.
Interessante discussies. De minder terzake deskundige, maar niet bange leerlingen, hebben hier veel aan. En waarderen dat.