Reisverslag: Rondje Zwitserland

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Plaats reactie
Koppel!!

Reisverslag: Rondje Zwitserland

Bericht door Koppel!! »

YOO

Op 15 augustus was't dan zover, we vertrokken voor een 5-daagse trip naar Zwitserland, met onze vieren, zijnde, S-Beemer, Pol, mijne maat Bart, en ikzelf :roll:
's Morgens vroeg opgestaan om in Asse af te spreken, daar werden de nafttanken volgegooid, en werd er vertrokken.

Afbeelding

Onderweg zag 't weer er bewolkt uit, maar zolang het droog bleef, ging ik niet klagen, 't was anderzijds wel koud, zo'n 10 à 12°C, en da in augustus :(
Op de E411 werd er na een uurke een stop ingelast, dit om een warm bakske koffie te kunnen drinken :)

Afbeelding

In Luxemburg werd er uiteraard ook halt gehouden, de benzine staat hier al duur genoeg, dus zou ge zot zijn om er ginder niet van te profiteren 8)

Afbeelding

Tot Nancy werd de autostrade gevolgd, vandaar namen we de "Nationale" naar Lunneville, en St. Die, met de bedoeling om daar de "Collekes" v.d Elzas te attakeren, natuurlijk begint het nét dan te regenen :(
En niet enkel regen, ook laaghangende wolken, en dit over alle Cols die we gedaan hebben :cry:

Afbeelding

Uiteindelijk werd er in Belfort een hotelleke gevonden, iets simpels, waar we droog konden gaan slapen, want met dit weer was er van camperen géén sprake :roll:
's Anderendaags was 't regenen gedaan, maar hier en daar was de bewolking nog nadrukkelijk aanwezig, natuurlijk altijd hier en nooit daar :lol:
Alhoewel we hier ff de zon te zien kregen :P

Afbeelding

Spijtig genoeg was er op de Col de la Vue des Alpes nog véél te véél bewolking om van 't uitzicht te kunnen genieten, anders had 't héél schoon geweest :o

Afbeelding

Van daar werd er, via Bern (dikke miserie, al die rode lichten :!: ) en via Thun (waar we bij Moto Center Thun GRATIS werden geholpen voor een losgetrilde bout te vervangen: Superservice en ne dikke merci) richting Interlaken gereden, alwaar we aan de BrienzerSee ff stopten voor 't uitzicht, 't was de moeite waard :shock:

Afbeelding

's Avonds werd er in Meiringen aan een camping gestopt, alhoewel 't er nog altijd niet naar uitzag of 't nu ging regenen of ni :?

Afbeelding

De temperatuur was wel prima in orde, een klein 20°C, en meer hebt ge niet nodig op de moto. Ons avondmaal bestond uit opgewarmde soep met een stuk lokaal gekocht brood, lekker :!:

Afbeelding

Rond een uur of 11 gingen we slapen, 't was koud aan 't worden, en de volgende dag moesten we vroeg genoeg vertrekken, 't zou wel is een lang dagje kunnen worden :twisted:

De volgende dag was't prachtig weer, en werd er met véél plezier naar de eerste echte bergpass gebold, de Grimsel :lol:

Afbeelding

Prachtige pass, met halverwege een stuwmeer, vanwaar ik deze foto maakte, een mooi zicht op de laatste km's van deze pass 8)

Vanboven op de top zelf werd deze foto genomen van Ivo (S-Beemer).

Afbeelding

De andere kant is al even knap, vandaar zie je de Furkapass, gewoon super :!:
Deze foto is genomen tussen Gletsch (waar de Grimsel en Furka samenkomen) en Ulrichen (waar de Nufenen begint).

Afbeelding

Boven op de Nufenen waren we niet alleen, 't leek wel of alle motards uit de geburen vandaag hier moesten zijn, wel leuk om is een babbelke te slaan :wink:

Afbeelding

Ook boeiend om is te zien was de afbraak van oude electriciteitspilonen, dat gebeurt bij ons met een kraan. En hiet met een helikopter :shock:

Afbeelding

Eens de Nufenen voorbij komen we in Airolo terecht, waar ge dus kunt kiezen uit de "nieuwe" en de "oude" St. Gothardpass. Beneden koos ik voor de oude, met kasseitjes bekleedt, maar halverwege ben ik de nieuwe opgereden. Daar heb ik dus gemengde gevoelens bij :roll:
Enerzijds, de oude is héél technisch, maar ge kunt ni echt gaan "liggen" in de bochten op die kasseitjes, anderzijds, de nieuwe is een quasi autosnelweg tot boven, dus veel fun is daar ook niet aan :?

Afbeelding

Soit, 'k weet nu welke ik in 't vervolg ga nemen, en da zal van 't weer en de goesting afhangen :lol: Hij is wel prachtig om te zien, zeggen dat diene hier al van eind de 19e eeuw ligt :!: Straffe mannen, die Zwitsers :D

Afbeelding

Na de St. Gothard namen we de Furka voor onze rekening, deze zou ons terug naar Gletsch leiden, waar de Grimsel dus een 2e keer zou worden aangedaan.
Hier een foto vanop de top v.d Furkapass, vanwaar halverwege 't beeld, aan de linkerzijde de Grimsel goed te zien is.

Afbeelding

Boven op de Grimsel nog even gestopt, om op S-Beemer te wachten, en ondertussen een foto v.d plaatselijke marmotten te nemen. Die zitten daar in een parkske, tof, maar een beetje klein, de sukkelaars.

Afbeelding

Aan de voet v.d Grimsel, in Innertkirchen werd er direct rechts genomen, de Sustenpass op. De laatste v.d dag, maar ik denk dat we al niet mogen klagen, 6 schone passen op één dag, het is niet iedereen gegeven.

Deze foto werd genomen op enkele km's van de top van de Sustenpass, met de Steingletsjer als achtergrond. Prachtige omgeving gewoon

Afbeelding

De afdaling is prachtig, een echte aanrader, en eens in de vallei reden we richting Brunnen, waar we dachten te overnachten. Enkele km's voor Brunnen werd er een aangename camping gevonden, aan de oevers van de UrnerSee, en hier bleven we dus voor een nachtje.

Afbeelding

's Morgens werd er aan 't meer ontbeten, en dit was zóó gezellig dat 't ontbijt al snel uitliep tot een uur of 11, 't was dus haasten geblazen voor de rest v.d dag :oops:

Afbeelding

Eerst werd er naar Schaffhaussen gereden, waar we de Rijnwatervallen gingen bekijken.
Dat is dus echt wél de moeite waard, de grootste (qua debiet) watervallen van Europa, echt prachtig :!:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna reden we richting 't Zwarte Woud, alwaar we nog véle mooie baantjes met nog mooiere bochtjes gevonden hadden :twisted:
In de omgeving van Zell-am-Harmersbach vonden we een mooi Gasthaus, met luxueuze kamers, voor 30€ p.p, incl. ontbijt.

Afbeelding

De dag erna zag 't weer er al véél minder mooi uit, de ganse dag waren er wolken, maar weerom: zolang 't niet regent...

Afbeelding

Wel een uiterst mooie omgeving om te vertoeven, en héél aangename banen en bochtjes om zich uit te leven :P :twisted:
En een prachtig uitzicht op de Rijnvallei, met o.a. Strassbourg, in de verte zie je de heuvels en bergjes van de Vogezen/Elzas :o

Afbeelding

Uiteindelijk werd via Baden baden, en een stukje Frankrijk (Wissembourg) en terug Duitsland (Pirmassens) terug naar Luxemburg gereden, alwaar de regen uiteindelijk terug uit de lucht kwam gevallen. Er zijn dus nog zekerheden :lol:
Deze foto is van onze laatste tussenstop op Duitse bodem, en is tevens de laatste foto v.d reis, een dikke 3 uur later waren we dan ook allemaal thuis :cry:

Afbeelding

Voila, ik hoop dat ge ervan genoten hebt, wij alvast wel :lol: :lol:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
de witten
Contacteer:

Re: Reisverslag: Rondje Zwitserland

Bericht door de witten »

Knap verslag.
Schone reis.
Binnenkort volgt de mijne, nu ik het ook kan.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
RUSOR

Bericht door RUSOR »

Zeer fijn gedaan dit verslag niet te veel blabla maar alles zeggende foto's.
Maar ik heb toch gelezen dat de oude St. Gothardpass er slecht bij lag.
Dus ben ik even in mijn reisverleden gedoken en kon vaststellen dat dat 14jaar gelden ook al zo was.... heb hier nog foto's liggen waar enkele kaseien van het wegdek mankeren... dus ik kan me er wel iets bij voorstellen als daar niets meer is aan gedaan word.

Bedankt voor het verslag het begint hier serius te jeuken om te vertrekken de eerste september.

GRTS Danny
robr1150rt

rondje in Zwitserland

Bericht door robr1150rt »

Hallo Philippe,

Zeer omstandig verslag en foto's.
Bedankt voor de nieuwe bezienswaardigheden, die ik nog niet kende.

Ik begin goesting te krijgen om te vertrekken.

Rob uit Vilvoorde
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Philippe,
In één woord: prachtig fotoverslag. Geeft direct zin om te vertrekken..
Knap!!
Xavier

Off-topic :roll: die helikopter is een Russische Kamov 32 met de typische complexe Kamov layout. Ze beschikken over twee rotors boven elkaar die elk in een andere richting draaien, bijgevolg vervalt de nood voor een staartrotor.
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
pvde
Contacteer:

Bericht door pvde »

Yep,
Koppel, knap verslag en foto's
kwijl, kwijl :roll: :roll: :roll:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
Koppel!!

Bericht door Koppel!! »

YOO

Amaai, juist thuis, en is naar 't nieuws aan 't zien :shock:

Efkens geslikt bij 't zien van de beelden van die overstromingen en modderstromen in Zwitserland :(

Regio Bern, Luzern, 4-woudstedenmeer, noem maar op, 'k ben er verleden week nog geweest, ik heb dus chanse dat ik nu niet naar ginder moet, anders was 't "nougabollen" :!:

En net ook gezien: op de Furkapass is er een vliegtuigje neergestort, piloot gewond maar gered, verrast door turbulentie :!:

Overal waar 'k geweest ben is er wel iets nu, zou 't aan mij liggen :?:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Harald

Bericht door Harald »

Koppel!! schreef:Overal waar 'k geweest ben is er wel iets nu, zou 't aan mij liggen :?:
Wie weet,dus voor U geen volgende reis meer naar ginder,die mensen gaan u daar nemeerwillen zien nu :lol:

Btw, mooi verslag, kOPPEL, bondig en mooi gedetailleerd :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
b@RT
Contacteer:

Bericht door b@RT »

bedankt voor mooi verslag en foto's. Altijd leuk om de avonturen van andere motards te lezen... 8)
b@RT, koning der velgen,
GS 1150 Adventure 2004
http://sites.google.com/site/motorreizenbc" onclick="window.open(this.href);return false;
"Born to be mild"
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Koppel,

Prachtige foto's... ik vertrek normaal op 10/9 naar Zwitserland, maar dit valt nog te bekijken. Als ze daar gaan voortdoen zoals ze nu bezig zijn neem ik een weekje gewoon vrijaf en ga wat toeren in den Belgique of rij ik naar Normandië...

Alleszinds bedankt voor je reportage :wink: Prima donna 8)
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
de witten
Contacteer:

Bericht door de witten »

J¨rgen ,

tis nog lang hé ,
tegen dan is het terug al een hittelgolf.
R1150RT Blackline
r1200 gsa Black
face your fears, live your dreams
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Amai, wat een weer is dat daar? In de Alpen is aan't overstromen en in Portugal hebben ze water te weinig :?
Ik hou ook mijn hart vast voor 't verlof. Ik moet zon hebben want al teveel grijs gezien hier :evil: :evil: :evil:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
JaN

ferm

Bericht door JaN »

krijg al goesting, wij vertrekken met 2 motards op 05/09 :P
RikBMWBIKER

Bericht door RikBMWBIKER »

Mooi reisverslag en prachtige foto's.
Ik toer al enkele jaren in Frankrijk doch wist niet dat zwitserland ook zo mooi was!
Kun je misschien eens je reisroutes overmaken welke je hebt genomen want ik ben eigenlijk nog nooit in Zwitserland geweest.
alvast bedankt.

Rik BMWBIKER.
Xa4
Contacteer:

Bericht door Xa4 »

RikBMWBIKER schreef:...Ik toer al enkele jaren in Frankrijk doch wist niet dat zwitserland ook zo mooi was!

Rik BMWBIKER.
dat is nu eens typisch Belgisch se ! :lol: :wink:
Wij Belgen zijn om één of andere duistere reden zoooo verknocht aan Frankrijk dat we zelfs niemeer nadenken over de rest :wink:

Ik ben andersom begonnen : eerst naar Oostenrijk/Zwitserland en dan 8x Frankrijk ... ondertussen zit ik aan 12 jaar meerdere keren per jaar Oostenrijk/Zwitserland maar ... nog steeds maar 8x Frankrijk :wink:
R1150RT Blackline -> °08/08/04 -> 52.000 km
GOLDEN 5 member
JüRgen
Moderator
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Om nog maar te zwijgen over alle mooie plaatsjes die we nog niet gezien hebben in ons eigen land... :roll:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
gs-gems

Bericht door gs-gems »

In mei zijn we met duo en bagage wat gaan rondstruinen in de Alpen,voor m'n vriendin was dit de eerste maal dat ze in de bergen terecht kwam en nu heb ik de pech dat ik er niet meer alleen naar toe mag rijden,ook al verslaafd aan de alpengluhe.
Fantastisch weer gehad ,toen.
Iets te vroeg vertrokken want boven op de Grimsel hebben we rechtsomkeert kunnen maken.
Daags nadien was hij weer open.maar dan zaten we al in Italië.
Een aanrader is de splugen om van Zwitserland naar Italië te rijden,niet te druk en wondermooie vergezichten ,bijna maanlandschappen,heel speciaal!
Zitten wel enkele fameuze toeschroevers tussen maar het loont zeker de moeite!
Groetjes,Ronny
Plaats reactie