Op 15 augustus was't dan zover, we vertrokken voor een 5-daagse trip naar Zwitserland, met onze vieren, zijnde, S-Beemer, Pol, mijne maat Bart, en ikzelf
's Morgens vroeg opgestaan om in Asse af te spreken, daar werden de nafttanken volgegooid, en werd er vertrokken.

Onderweg zag 't weer er bewolkt uit, maar zolang het droog bleef, ging ik niet klagen, 't was anderzijds wel koud, zo'n 10 à 12°C, en da in augustus
Op de E411 werd er na een uurke een stop ingelast, dit om een warm bakske koffie te kunnen drinken

In Luxemburg werd er uiteraard ook halt gehouden, de benzine staat hier al duur genoeg, dus zou ge zot zijn om er ginder niet van te profiteren

Tot Nancy werd de autostrade gevolgd, vandaar namen we de "Nationale" naar Lunneville, en St. Die, met de bedoeling om daar de "Collekes" v.d Elzas te attakeren, natuurlijk begint het nét dan te regenen
En niet enkel regen, ook laaghangende wolken, en dit over alle Cols die we gedaan hebben

Uiteindelijk werd er in Belfort een hotelleke gevonden, iets simpels, waar we droog konden gaan slapen, want met dit weer was er van camperen géén sprake
's Anderendaags was 't regenen gedaan, maar hier en daar was de bewolking nog nadrukkelijk aanwezig, natuurlijk altijd hier en nooit daar
Alhoewel we hier ff de zon te zien kregen

Spijtig genoeg was er op de Col de la Vue des Alpes nog véél te véél bewolking om van 't uitzicht te kunnen genieten, anders had 't héél schoon geweest

Van daar werd er, via Bern (dikke miserie, al die rode lichten

's Avonds werd er in Meiringen aan een camping gestopt, alhoewel 't er nog altijd niet naar uitzag of 't nu ging regenen of ni

De temperatuur was wel prima in orde, een klein 20°C, en meer hebt ge niet nodig op de moto. Ons avondmaal bestond uit opgewarmde soep met een stuk lokaal gekocht brood, lekker

Rond een uur of 11 gingen we slapen, 't was koud aan 't worden, en de volgende dag moesten we vroeg genoeg vertrekken, 't zou wel is een lang dagje kunnen worden
De volgende dag was't prachtig weer, en werd er met véél plezier naar de eerste echte bergpass gebold, de Grimsel

Prachtige pass, met halverwege een stuwmeer, vanwaar ik deze foto maakte, een mooi zicht op de laatste km's van deze pass
Vanboven op de top zelf werd deze foto genomen van Ivo (S-Beemer).

De andere kant is al even knap, vandaar zie je de Furkapass, gewoon super
Deze foto is genomen tussen Gletsch (waar de Grimsel en Furka samenkomen) en Ulrichen (waar de Nufenen begint).

Boven op de Nufenen waren we niet alleen, 't leek wel of alle motards uit de geburen vandaag hier moesten zijn, wel leuk om is een babbelke te slaan

Ook boeiend om is te zien was de afbraak van oude electriciteitspilonen, dat gebeurt bij ons met een kraan. En hiet met een helikopter

Eens de Nufenen voorbij komen we in Airolo terecht, waar ge dus kunt kiezen uit de "nieuwe" en de "oude" St. Gothardpass. Beneden koos ik voor de oude, met kasseitjes bekleedt, maar halverwege ben ik de nieuwe opgereden. Daar heb ik dus gemengde gevoelens bij
Enerzijds, de oude is héél technisch, maar ge kunt ni echt gaan "liggen" in de bochten op die kasseitjes, anderzijds, de nieuwe is een quasi autosnelweg tot boven, dus veel fun is daar ook niet aan

Soit, 'k weet nu welke ik in 't vervolg ga nemen, en da zal van 't weer en de goesting afhangen

Na de St. Gothard namen we de Furka voor onze rekening, deze zou ons terug naar Gletsch leiden, waar de Grimsel dus een 2e keer zou worden aangedaan.
Hier een foto vanop de top v.d Furkapass, vanwaar halverwege 't beeld, aan de linkerzijde de Grimsel goed te zien is.

Boven op de Grimsel nog even gestopt, om op S-Beemer te wachten, en ondertussen een foto v.d plaatselijke marmotten te nemen. Die zitten daar in een parkske, tof, maar een beetje klein, de sukkelaars.

Aan de voet v.d Grimsel, in Innertkirchen werd er direct rechts genomen, de Sustenpass op. De laatste v.d dag, maar ik denk dat we al niet mogen klagen, 6 schone passen op één dag, het is niet iedereen gegeven.
Deze foto werd genomen op enkele km's van de top van de Sustenpass, met de Steingletsjer als achtergrond. Prachtige omgeving gewoon

De afdaling is prachtig, een echte aanrader, en eens in de vallei reden we richting Brunnen, waar we dachten te overnachten. Enkele km's voor Brunnen werd er een aangename camping gevonden, aan de oevers van de UrnerSee, en hier bleven we dus voor een nachtje.

's Morgens werd er aan 't meer ontbeten, en dit was zóó gezellig dat 't ontbijt al snel uitliep tot een uur of 11, 't was dus haasten geblazen voor de rest v.d dag

Eerst werd er naar Schaffhaussen gereden, waar we de Rijnwatervallen gingen bekijken.
Dat is dus echt wél de moeite waard, de grootste (qua debiet) watervallen van Europa, echt prachtig

Daarna reden we richting 't Zwarte Woud, alwaar we nog véle mooie baantjes met nog mooiere bochtjes gevonden hadden
In de omgeving van Zell-am-Harmersbach vonden we een mooi Gasthaus, met luxueuze kamers, voor 30€ p.p, incl. ontbijt.

De dag erna zag 't weer er al véél minder mooi uit, de ganse dag waren er wolken, maar weerom: zolang 't niet regent...

Wel een uiterst mooie omgeving om te vertoeven, en héél aangename banen en bochtjes om zich uit te leven
En een prachtig uitzicht op de Rijnvallei, met o.a. Strassbourg, in de verte zie je de heuvels en bergjes van de Vogezen/Elzas

Uiteindelijk werd via Baden baden, en een stukje Frankrijk (Wissembourg) en terug Duitsland (Pirmassens) terug naar Luxemburg gereden, alwaar de regen uiteindelijk terug uit de lucht kwam gevallen. Er zijn dus nog zekerheden
Deze foto is van onze laatste tussenstop op Duitse bodem, en is tevens de laatste foto v.d reis, een dikke 3 uur later waren we dan ook allemaal thuis

Voila, ik hoop dat ge ervan genoten hebt, wij alvast wel
Grtz, Philip!