Synchronisatie
Moderator: GVN
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
- Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005
Synchronisatie
Heb deze avond mijne K75 gesynchroniseerd met wel héél simpele middelen, maar het resultaat is verbluffend. Benodigheden: houten plankje, 2 meter plastiek slangetje (overschot van mijn aquarium) enkele nagels en een heel klein beetje motorolie.
Tussen cyl. n°1 en n°2 was er een klein verschil, maar tussen n°1 en 3° was het verschil zo groot dat de olie langs ene kant van het slangetje bijna in het inlaatsysteem was. Na afstelling van cyl n°3 heb ik het stationair toerental met +/-400 tr/min. moeten naar beneden halen. De motor draait nu zeer zuiver op leegloop en er is geen gat meer in de acceleratie.
Tussen cyl. n°1 en n°2 was er een klein verschil, maar tussen n°1 en 3° was het verschil zo groot dat de olie langs ene kant van het slangetje bijna in het inlaatsysteem was. Na afstelling van cyl n°3 heb ik het stationair toerental met +/-400 tr/min. moeten naar beneden halen. De motor draait nu zeer zuiver op leegloop en er is geen gat meer in de acceleratie.
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
-
- Berichten: 4703
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
tof
dat ziet er wel heel goedkoop en gebruiks vriendelijk uit. Ik ga dat ook nen keer moeten proberen.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Dag Luc,lucvanhimste schreef:moar nou weetek nog altij nie oe dak et moe doen, alléé mijnen gs synchroniseren op die mannier hé
Het synchroniseren bestaat uit het afregelen van de gaskleppen. Door het vaccuum te meten aan de gaskleppen kan je zien of deze al dan niet in balans zijn.
Hier een paar foto's van een K1200LT, voor en na de synchronisatie.
Mvg,
Wim
Voor de synchronisatie
Tijdens de synchronisatie
Na de synchronisatie
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
- Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005
awel mijne man, as ge een beke doach kunt leizen, goatch dein ne kie keiken op http://people.freenet.de/holger_wiemann ... nc_r11.htmlucvanhimste schreef:moar nou weetek nog altij nie oe dak et moe doen, alléé mijnen gs synchroniseren op die mannier hé
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
- Woonplaats: Zonhoven
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Ik heb eens een handleiding gemaakt voor het synchroniseren.lucvanhimste schreef:even rondgeneusd, werkt dit ook met een 1150 gs? en hoe doe je dat precies?
Met gebruik van een Twinmax, maar welk toestel je gebruikt maakt niet veel uit.
Hier kan je het .pdf bestandje downloaden. En een Twinmax kan je kopen bij Selectronic voor 75 euro.
Slangetjes met vloeistof is goedkoper, dit is gemakkelijker
Succes,
Michel (die andere)
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
heeft er dan niemand fotos waar de darmpjes zijn op aangesloten en aan welke vijsjes dat je moet draaien.
de meeste fotos tonen wel het resultaat van de afstelling maar nergens over het hoe en waar aansluiten en regelen.
ik denk dat de meeste hier dat intreseert.
de meeste fotos tonen wel het resultaat van de afstelling maar nergens over het hoe en waar aansluiten en regelen.
ik denk dat de meeste hier dat intreseert.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 21:26
- Woonplaats: Zonhoven
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Euhh... zoals ik al zei: hier kan je een .pdf bestandje downloaden met een handleiding. Mét foto's.R1100RS schreef:heeft er dan niemand fotos waar de darmpjes zijn op aangesloten en aan welke vijsjes dat je moet draaien.
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
yep migsel volledig akoord.
dit weet ik en heb ik ook al.
maar dit handeld enkel over de boxer en de twinmax.
als er nu iemand fotos zou hebben om hier op het forum te plaatsen van de boxer en de K en met technisch eenvoudige uitleg in 1 berichtje, zou het velen hier helpen.
en dat is ook mijn bedoeling van het vraagje.
in iedergeval zullen er wel al veel zijn geholpen met uw pdf file.
groetjes bart
dit weet ik en heb ik ook al.
maar dit handeld enkel over de boxer en de twinmax.
als er nu iemand fotos zou hebben om hier op het forum te plaatsen van de boxer en de K en met technisch eenvoudige uitleg in 1 berichtje, zou het velen hier helpen.
en dat is ook mijn bedoeling van het vraagje.
in iedergeval zullen er wel al veel zijn geholpen met uw pdf file.
groetjes bart
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Jo De Paepe schreef:@ Bart,
Ik dacht dat de gasklephuizen van de K reeks bij Bing de producent afgeregeld werden en verzegeld. Instellen kan uiteraard wel maar is dat echt nodig
Sorry als ik erneven klop , van K's heb ik niet veel verstand
als dit nu niet toevallig een K1200LT is Jo
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Als je de foto's voor en na de synchro bekijkt, speken deze boekdelen. En wees gerust, het verschil is in veel gevallen spectaculair !
Er is een merkbaar betere gasrespons, de trillingen rond de 4800 RPM zijn zo goed als weg, en het brandstofverbuik daalt.
Tot nog toe heb ik geen enkele K1200LT tegen gekomen die niet gebaat was bij een synchronisatie.
Groeten,
Wim
Er is een merkbaar betere gasrespons, de trillingen rond de 4800 RPM zijn zo goed als weg, en het brandstofverbuik daalt.
Tot nog toe heb ik geen enkele K1200LT tegen gekomen die niet gebaat was bij een synchronisatie.
Groeten,
Wim
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Hoi Bart,R1100RS schreef:yep migsel volledig akoord.
als er nu iemand fotos zou hebben om hier op het forum te plaatsen van de boxer en de K en met technisch eenvoudige uitleg in 1 berichtje, zou het velen hier helpen.
groetjes bart
Ik zal een poging ondernemen om dit voor de K1200LT te beschrijven. Bij een volgende synchronisatie zal ik er foto’s van nemen.
• Eerst de Tupperware uitbouwen ( linker, rechter kuipdeel, radio en de linker motorspoiler )
• Vervolgens de benzinetank en bescherming linker ventilator ( de ventilator terug inpluggen ! )
• Reinigen of vervangen van de luchtfilter & eventueel reinigen van het filterhuis
• Kleppendeksel openen (opgepast voor de olie ) en de klepspeling nakijken en eventueel de kleppen stellen. Dit dient te gebeuren met een KOUDE motor.
• De benzinetank terug monteren en met een houten blok kantelen, zodat je beter aan de gaskleppen kan.
• Je verwijdert de vacuümslang die de vier cilinders verbind, en sluit daar je kwikkolom, vacuummate, vacuümmeters op aan.
• De borgmoeren van de gaskleppen loszetten
• De motor starten en langzaam warm laten draaien.
• Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is kan je beginnen regelen. Doorgaans begin ik bij de eerste cilinder.
• De VIERDE cilinder is de referentie, en mag NIET worden bijgeregeld! Deze kan enkel worden bijgeregeld met de potentiometer en daar blijf je beter af, tenzij je vermoed dat deze niet meer correct staat!
• Wanneer je de eerste cilinder bijstelt, zul je zien dat ook de waarde van de tweede lichtjes veranderd.
• Als alle cilinders gelijk staan, borg je terug met de borgmoeren en een beetje blauwe Locktite.
• Wanneer dit gedaan is, controleer je alles opnieuw, om er zeker van te zijn dat er zich niets verzet heeft.
• Je zal merken dat de borgmoeren slecht toegankelijk zijn. Een aantal sleuteltjes ( ring 8 ) plooien is vaak de enige oplossing.
• Let op dat je voorzichtig bent en niet teveel kracht gebruikt!
• Als dit gebeurt is kan je best even test rijden, om dan alles terug op te bouwen.
De synchronisatie neemt ongeveer 15 minuten in beslag.
Groeten,
Wim
K1200LT -> K1200GT -> F650 GS + R1200 GSa -> Honda GL1800L + KTM 990R -> K1600GTL -> R1200GSa LC