afschrijven en perte-total
Moderator: GVN
afschrijven en perte-total
ahoi schippers,
enkele vraagje(s);
hoe zit het eigenlijk bij het inbrengen van je moto-beroepskosten als je dat jaar een perte-total hebt gehad? Of bij een gestolen motorfiets?
De restwaarde volledig afschrijven?
En wordt kledij nu op 2 of 3 jaar afgeschreven?
Verder, hoe bewijzen jullie je km-stand op 31/12/....?
Schrijven jullie uw tweedehands motorfiets ook degressief af?
Brengen jullie ook een bureel in? Zoja, op hoeveel jaar schrijf je een tweedehands huis af, 25 of 33?
Benieuwd naar jullie reacties!
Groeten en alvast bedankt!
enkele vraagje(s);
hoe zit het eigenlijk bij het inbrengen van je moto-beroepskosten als je dat jaar een perte-total hebt gehad? Of bij een gestolen motorfiets?
De restwaarde volledig afschrijven?
En wordt kledij nu op 2 of 3 jaar afgeschreven?
Verder, hoe bewijzen jullie je km-stand op 31/12/....?
Schrijven jullie uw tweedehands motorfiets ook degressief af?
Brengen jullie ook een bureel in? Zoja, op hoeveel jaar schrijf je een tweedehands huis af, 25 of 33?
Benieuwd naar jullie reacties!
Groeten en alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Flow op 04 okt 2012, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: afschrijven en perte-total
Op jouw specifieke vragen heb ik geen antwoord, maar ikzelf breng de motor ook in voor woon-werk alsook een bureauruimte in huis. Dit alles als beroepskost (dus niet als zelfstandige). Ik heb hiervoor wel een boekhouder in de arm genomen aangezien ik zelf geen kaas gegeten heb van al die cijfertjes. En hij regelt alles in geval van controle (nu al twee keer gehad). Dus mijn advies: zorg je een goede boekhouder.
Over de wijze van afschrijven in geval van totaal verlies weet ik niets.
Kledij schrijf ik gewoon voor de volle prijs af in het jaar van aankoop.
Kilometerstand bewijs ik door elk jaar even langs de fiscus te rijden.
Bureel e.d. schrijf ik niet af, de laatste druppel hoeft er voor mij niet uitgeperst te worden, ik ben al lang
blij dat ik het motorrijden voor woon-werk verkeer deels op kosten van de belastingbetaler mag doen.
Bureel e.d. schrijf ik niet af, de laatste druppel hoeft er voor mij niet uitgeperst te worden, ik ben al lang
blij dat ik het motorrijden voor woon-werk verkeer deels op kosten van de belastingbetaler mag doen.
@be 1150rt
Dank je voor je advies.
Maar ik heb er een beetje kaas van gegeten, daarom, voor specifieke vragen leg ik graag eens mijn oor te luister her en der ...
Voor de rest vind ik het allemaal wel redelijk makkelijk om alles in te brengen. voor normale dingen (
) mag je me altijd eens om advies vragen!
Dank je voor je advies.
Maar ik heb er een beetje kaas van gegeten, daarom, voor specifieke vragen leg ik graag eens mijn oor te luister her en der ...
Voor de rest vind ik het allemaal wel redelijk makkelijk om alles in te brengen. voor normale dingen (
Laatst gewijzigd door Flow op 04 okt 2012, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
kledij schrijf je op 1 jaar af? Dat is nieuw voor mij, nog nooit geen problemen mee gehad? Al controle gehad?willy schreef:Over de wijze van afschrijven in geval van totaal verlies weet ik niets.
dus rond de eindejaarsperiode laat jij de fiscus je km-stand noteren? geen slecht idee!
bureel ea. breng ik wel in omdat ik effectief (echt waar) thuis werk 's avond. Dus ik vind, in mijn geval, niet dat ik uitpers.
-
Relax
Kledij is volgens mij op drie jaar. Km-stand noteren doe ik niet aan, op mijn facturen van onderhoud staat de km-stand vermeld en door het aantal facturen per jaar is dat makkelijk uit te maken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Volgens de belastingen blijkbaar idd zo. Ik dacht altijd 2j.Relax schreef:Kledij is volgens mij op drie jaar.
Zo dééd ik het ook, nu betwisten ze mijn km-stand op 31/12/...., dus voor in het vervolg zou ik graag voorbereid zijnRelax schreef:Km-stand noteren doe ik niet aan, op mijn facturen van onderhoud staat de km-stand vermeld en door het aantal facturen per jaar is dat makkelijk uit te maken.
Bij een perte-totale kan je de fiscale restwaarde van de moto integraal als fiscaal verlies beschouwen en mee inbrengen bij de eerste schijf van de (eventuele) nieuwe motorfiets. Aangekochte kledij heb ik ook in één keer aangegeven, ik verwachtte me eraan dat men hierover zou vallen (want afschrijven over drie jaar wordt aangeraden), maar hoewel ik op controle moest gaan is daar niks aan gewijzigd. Kilometerstand kon ik steeds op "aantonen" door deductie van de kilometerstanden die op onderhoudsfacturen vermeld staan en dat heeft nooit een probleem opgeleverd.
Kantoorruimte in huis heb ik nog nooit zelf ingebracht, maar voor zover ik weet moet je het percentage berekenen dat het kantoor inneemt van het ganse woonoppervlak van je woonst, en mag je vervolgens hetzelfde percentage van onkosten zoals intresten van hypotheekleningen, energie- en waterfactuur enzovoort mee in rekening brengen als beroepsonkosten. Afgelost kapitaal van je hypotheeklening niet, want dan zou je bij eventuele verkoop van de woning ook weer eenzelfde percentage van de verkoopprijs als inkomsten moeten beschouwen en aldus vermelden op je aangifte in het jaar van verkoop. Maar zoals gezegd : dergelijke onkosten (kantoor) heb ik nog nooit zelf aangegeven, dus geen idee of mijn info daaromtrent correct is.
Kantoorruimte in huis heb ik nog nooit zelf ingebracht, maar voor zover ik weet moet je het percentage berekenen dat het kantoor inneemt van het ganse woonoppervlak van je woonst, en mag je vervolgens hetzelfde percentage van onkosten zoals intresten van hypotheekleningen, energie- en waterfactuur enzovoort mee in rekening brengen als beroepsonkosten. Afgelost kapitaal van je hypotheeklening niet, want dan zou je bij eventuele verkoop van de woning ook weer eenzelfde percentage van de verkoopprijs als inkomsten moeten beschouwen en aldus vermelden op je aangifte in het jaar van verkoop. Maar zoals gezegd : dergelijke onkosten (kantoor) heb ik nog nooit zelf aangegeven, dus geen idee of mijn info daaromtrent correct is.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - R1250RS - Nu: R1300GSA
Dus ook in de tweede schijf van een tweedehandse motorfiets veronderstel ik?Bob schreef:Bij een perte-totale kan je de fiscale restwaarde van de moto integraal als fiscaal verlies beschouwen en mee inbrengen bij de eerste schijf van de (eventuele) nieuwe motorfiets.
Als je met eerste schijf, eerste jaar bedoeld?
Laatst gewijzigd door Flow op 04 okt 2012, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat bedoel je met die tweede schijf ? Als jij die motorfiets al een jaar afgeschreven hebt, dan kan er van die andere perte-totale geen sprake meer zijn. Of bedoel je de vorige eigenaar ? Het maakt dan geen verschil uit of iemand anders die motorfiets al één of meerdere jaren afgeschreven heeft. Voor jouw is het een "nieuwe" aankoop en je mag de aankoopwaarde beginnen afschrijven alsof het om een motorfiets gaat die recht van de fabriek komt, desgewenst dus ook degressief.
Bob
We verstaan elkaar blijkbaar verkeerd. Wat bedoel je met 1e schijf? Ik dacht dat je met 1e schijf, 1e jaar bedoelde.Bob schreef:Wat bedoel je met die tweede schijf ? Als jij die motorfiets al een jaar afgeschreven hebt, dan kan er van die andere perte-totale geen sprake meer zijn. Of bedoel je de vorige eigenaar ? Het maakt dan geen verschil uit of iemand anders die motorfiets al één of meerdere jaren afgeschreven heeft. Voor jouw is het een "nieuwe" aankoop en je mag de aankoopwaarde beginnen afschrijven alsof het om een motorfiets gaat die recht van de fabriek komt, desgewenst dus ook degressief.
Ja, eerste jaar dat de tweedehands moto in jouw bezit is. Zelfs al is het ding bij wijze van spreken al 8 jaar oud en door de vorige eigenaar al lang afgeschreven. Maar als jij 'm al een keer afschreef in aangiftejaar 2012 - inkomstenjaar 2011, dan moet je er volgende keer geen andere moto die total-loss is meer bijlappen, dat gaat niet lukken.
Bob
Normaal gezien weet ik hoe je de kantoorruimte moet inbrengen, ik weet alleen niet op hoeveel jaar je alle kosten moet afschrijven. Ik las bij nieuwbouw dat het verplicht ik op 33j, maar ik veronderstel dat een "tweedehands" huis van +/- 60j oud niet op zoveel jaar moet afgeschreven worden, gezien de ouderdom. Misschien ben ik daar verkeerd in, maar zou dat ergens normaal vinden.Bob schreef:Kantoorruimte in huis heb ik nog nooit zelf ingebracht, maar voor zover ik weet moet je het percentage berekenen dat het kantoor inneemt van het ganse woonoppervlak van je woonst, en mag je vervolgens hetzelfde percentage van onkosten zoals intresten van hypotheekleningen, energie- en waterfactuur enzovoort mee in rekening brengen als beroepsonkosten.
Laatst gewijzigd door Flow op 04 okt 2012, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zal het iets duidelijker maken.Bob schreef:Ja, eerste jaar dat de tweedehands moto in jouw bezit is. Zelfs al is het ding bij wijze van spreken al 8 jaar oud en door de vorige eigenaar al lang afgeschreven. Maar als jij 'm al een keer afschreef in aangiftejaar 2012 - inkomstenjaar 2011, dan moet je er volgende keer geen andere moto die total-loss is meer bijlappen, dat gaat niet lukken.
bijvoorbeeld:
je koopt een motorfiets van 2j oud.
je start een nieuwe afschrijving, in het 2e jaar dat je afschrijft heb je een total-loss.
dan kan je toch alsnog de restwaarde als fiscaal verlies beschouwen?
Alvast bedankt voor je antwoorden!
Nu is 't me duidelijk. Je redenering klopt. Ik dacht dat je na de perte-totale een tweedehands had gekocht om verder te kunnen en dat je die bedoelde.
Let wel op met dat fiscaal verlies : als je op één of andere manier nog officiëel geld gemaakt hebt van het wrak (via verzekering of via een opkoper), dan moet je dat verrekenen met de fiscale restwaarde te bepalen.
Voorbeeld : je koopt een moto voor 5000 euro, schrijft 'm af over 5 jaar (dus elk jaar 1000 euro) maar na het tweede jaar rij je 'm perte-totale. Je hebt dus al 2 x 1000 euro afgeschreven en de fiscale restwaarde is 3000 euro. Krijg je niks meer van het wrak (of enkel in 't zwart), dan is die restwaarde ook integraal fiscaal verlies. Maar als bvb de verzekering van de tegenpartij je 2500 euro uitbetaalt dan is je fiscaal verlies maar 500 euro. Als je fiscaal gezien winst maakt, bijvoorbeeld omdat de verzekering 3500 euro geeft voor je schadegeval, dan heb je 500 euro verdient en die moet je niet aangeven, maar dan kan je ook geen fiscaal verlies meer in rekening brengen.
Let wel op met dat fiscaal verlies : als je op één of andere manier nog officiëel geld gemaakt hebt van het wrak (via verzekering of via een opkoper), dan moet je dat verrekenen met de fiscale restwaarde te bepalen.
Voorbeeld : je koopt een moto voor 5000 euro, schrijft 'm af over 5 jaar (dus elk jaar 1000 euro) maar na het tweede jaar rij je 'm perte-totale. Je hebt dus al 2 x 1000 euro afgeschreven en de fiscale restwaarde is 3000 euro. Krijg je niks meer van het wrak (of enkel in 't zwart), dan is die restwaarde ook integraal fiscaal verlies. Maar als bvb de verzekering van de tegenpartij je 2500 euro uitbetaalt dan is je fiscaal verlies maar 500 euro. Als je fiscaal gezien winst maakt, bijvoorbeeld omdat de verzekering 3500 euro geeft voor je schadegeval, dan heb je 500 euro verdient en die moet je niet aangeven, maar dan kan je ook geen fiscaal verlies meer in rekening brengen.
Bob
Bob schreef:Nu is 't me duidelijk. Je redenering klopt. Ik dacht dat je na de perte-totale een tweedehands had gekocht om verder te kunnen en dat je die bedoelde.
Let wel op met dat fiscaal verlies : als je op één of andere manier nog officiëel geld gemaakt hebt van het wrak (via verzekering of via een opkoper), dan moet je dat verrekenen met de fiscale restwaarde om het fiscaal verlies te bepalen.
Bob
Dan heb je het over aankoopwaarde en daar weet ik niks van. Onkosten hebben niks met de leeftijd te maken. Een kantoorruimte van 100 jaar oud moet ook nog verwarmd worden en de lamp die er hangt verbruikt ook elektriciteit. Die kosten mag je blijven inbrengen, op voorwaarde dat je met alle beroepskosten boven je forfait blijft uitkomen natuurlijk, anders heeft het geen zin.Flow schreef: ik weet alleen niet op hoeveel jaar je alle kosten moet afschrijven.
Bob
als particulier moet je toch geen verkoopwaarde aangeven? Ben dat eigenlijk wel zeker.Bob schreef: Let wel op met dat fiscaal verlies : als je op één of andere manier nog officiëel geld gemaakt hebt van het wrak (via verzekering of via een opkoper), dan moet je dat verrekenen met de fiscale restwaarde te bepalen.
Da's een beetje kort door de bocht. Als het in jouw voordeel uitpakt moet je op die "winst" geen belastingen betalen maar als je een fiscaal verlies wil inbrengen zal je toch moeten bewijzen dat je weldegelijk verlies geleden hebt. Heb je je wrak aan een particuliere knutselaar verkocht, dan loop je niet veel risico door over de opbrengst ervan te zwijgen, maar als een verzekeringsmaatschappij je uitbetaald heeft, dan staat dat wel mooi in hun boekhouding vermeld en komt de fiscus het ook te weten.
Bob
Ik zal het iets verduidelijkenBob schreef:Dan heb je het over aankoopwaarde en daar weet ik niks van. Onkosten hebben niks met de leeftijd te maken. Een kantoorruimte van 100 jaar oud moet ook nog verwarmd worden en de lamp die er hangt verbruikt ook elektriciteit. Die kosten mag je blijven inbrengen, op voorwaarde dat je met alle beroepskosten boven je forfait blijft uitkomen natuurlijk, anders heeft het geen zin.
onkosten van elektriciteit blijven natuurlijk altijd gelden volgens een %
onkosten van pc, bureaustoel, tafel etc schrijf je af over x-aantal jaar afhankelijk van vermoedelijke levensduur
de kosten van de aankoop (dus van de aankoop) van het huis, maal % gebruik, maal % gebouw, ... moet je afschrijven, maar over hoeveel jaar.
bij een nieuwbouw is dat verplicht op 33 jaar.
Wat ik me nu dus afvraag is:
een tweedehands gebouw, op hoeveel jaar mag je dit afschrijven?
om een vergelijking te maken, een nieuwe moto schrijf je (gebruikelijk) af op 5 jaar, een tweedehands moto op 3 jaar.
het is dan toch ook logisch dat je een tweedehands huis op een mindere periode afschrijft dan 33 jaar?
Niet?
Begrijpelijk.Bob schreef:Da's een beetje kort door de bocht. Als het in jouw voordeel uitpakt moet je op die "winst" geen belastingen betalen maar als je een fiscaal verlies wil inbrengen zal je toch moeten bewijzen dat je weldegelijk verlies geleden hebt. Heb je je wrak aan een particuliere knutselaar verkocht, dan loop je niet veel risico door over de opbrengst ervan te zwijgen, maar als een verzekeringsmaatschappij je uitbetaald heeft, dan staat dat wel mooi in hun boekhouding vermeld en komt de fiscus het ook te weten.
MAAR,
Als je uw moto (€15.000) lineair afschrijft op 5 jaar, na 5 jaar is hij afgeschreven en je verkoopt hem voor €5.000 breng je (als particulier) de winst toch niet in als opbrengst? Ben je toch niet verplicht als particulier é? Als zelfstandige moet je uw "winst" inbrengen, dat weet ik.
Laatst gewijzigd door Flow op 04 okt 2012, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, klinkt logisch, maar wat ik me dus afvraag is of je de waarde van het gebouw überhaupt - zelfs procentsgewijs - kan afschrijven als particulier ? Je kan moeilijk gaan beweren dat je huis in waarde daalt doordat je een deel ervan als kantoor gebruikt. En daar gaat een afschrijving toch om : compenseren van het waardeverlies dat optreedt door beroepsgebruik. Maar zoals gezegd : van dergelijke beroepsonkosten weet ik ook het fijne niet van.Flow schreef: om een vergelijking te maken, een nieuwe moto schrijf je (gebruikelijk) af op 5 jaar, een tweedehands moto op 3 jaar.
het is dan toch ook logisch dat je een tweedehands huis op een mindere periode afschrijft dan 33 jaar?
Niet?
Bob
Neen, dat is hetgeen ik bedoel met "Als het in jouw voordeel uitpakt moet je op die "winst" geen belastingen betalen". Maar het gaat over het bepalen en inbrengen van fiscaal verlies bij een perte-totale die nog niet volledig afgeschreven was en dan is het een ander verhaal.Flow schreef:Begrijpelijk.Bob schreef:Da's een beetje kort door de bocht. Als het in jouw voordeel uitpakt moet je op die "winst" geen belastingen betalen maar als je een fiscaal verlies wil inbrengen zal je toch moeten bewijzen dat je weldegelijk verlies geleden hebt. Heb je je wrak aan een particuliere knutselaar verkocht, dan loop je niet veel risico door over de opbrengst ervan te zwijgen, maar als een verzekeringsmaatschappij je uitbetaald heeft, dan staat dat wel mooi in hun boekhouding vermeld en komt de fiscus het ook te weten.
MAAR,
Als je uw moto (€15.000) lineair afschrijft op 5 jaar, na 5 jaar is hij afgeschreven en je verkoopt hem voor €5.000 breng je (als particulier) de winst toch niet in? ben je toch niet verplicht?
Bob
Natuurlijk kan je dat, je maakt toch een investering (kamer + installatie) om er een bureau te maken die je voor een deel beroepsmatig gebruikt!Bob schreef: Ja, klinkt logisch, maar wat ik me dus afvraag is of je de waarde van het gebouw überhaupt - zelfs procentsgewijs - kan afschrijven als particulier ? Je kan moeilijk gaan beweren dat je huis in waarde daalt doordat je een deel ervan als kantoor gebruikt. En daar gaat een afschrijving toch om : compenseren van het waardeverlies dat optreedt door beroepsgebruik. Maar zoals gezegd : van dergelijke beroepsonkosten weet ik ook het fijne niet van.
Ok, bedankt voor je toelichting!Bob schreef:Neen, dat is hetgeen ik bedoel met "Als het in jouw voordeel uitpakt moet je op die "winst" geen belastingen betalen". Maar het gaat over het bepalen en inbrengen van fiscaal verlies bij een perte-totale die nog niet volledig afgeschreven was en dan is het een ander verhaal.
Ik pluis het verder uit