Remblokken

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
V

Remblokken

Bericht door V »

Onderhoud van motor is uitgevoerd een 7000km geleden, de remblokken achter zijn halfweg.
Dus in veronderstelling dat ik genoeg heb tot mijn volgend onderhoud. :o :shock:
Grtz V
Afbeelding
Afbeelding
Danny

Re: Remblokken

Bericht door Danny »

Remblokken zijn zowel voor als achter makkelijk visueel te inspecteren en vervangen gaat net zo snel.
Een stel reserve in huis of beter op de moto als je op vakantie gaat kan geen kwaad, die dingen kunnen plots erg snel gaan, de klauw goed zuiver maken is niet onbelangrijk. Vooral de geleidingen van de blokken dan gaat ze toch altijd net een tikje losser zitten ipv tegen de schijf aanleunen wat op termijn aardig wat kilometers kan verschillen in levensduur :mrgreen:
Dirk Pauwels

Bericht door Dirk Pauwels »

V schreef:Onderhoud van motor is uitgevoerd een 7000km geleden, de remblokken achter zijn halfweg.
Dus in veronderstelling dat ik genoeg heb tot mijn volgend onderhoud. :o :shock:
Grtz V
Afbeelding
't is ook nooit goed hé, als de dealer bij het vorig onderh je blokken had vervangen omdat ze al halfweg waren en je wss het volgend onderhoud niet zou halen met die blokken, dan had je wss geprotesteerd. Nu ze niet vervangen zijn en volledig versleten 7000 km na onderhoud klaag je ook. :grin:
Zoals Danny zegt zijn er heel veel factoren die de slijtage vd blokken beinvloeden, regelmatig controleren, dan kom je niet voor verrassingen te staan. ik heb steeds remblokken in reserve liggen en vaak steek ik nieuwe alvorens op vakantie te vertrekken. De oude worden dan tussendoor wel opgereden.
Als je de staat vd blokken moeilijk kan checken, kijk dan af en toe eens naar het remolie peil, als dat flink gezakt is, zijn je blokken op.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Pollt

Bericht door Pollt »

Dirk Pauwels schreef:
V schreef:Onderhoud van motor is uitgevoerd een 7000km geleden, de remblokken achter zijn halfweg.
Grtz V
Afbeelding
't is ook nooit goed hé, als de dealer bij het vorig onderh je blokken had vervangen omdat ze al halfweg waren en je wss het volgend onderhoud niet zou halen met die blokken, dan had je wss geprotesteerd. Nu ze niet vervangen zijn en volledig versleten 7000 km na onderhoud klaag je ook. :grin:
Zoals Danny zegt zijn er heel veel factoren die de slijtage vd blokken beinvloeden, regelmatig controleren, dan kom je niet voor verrassingen te staan. ik heb steeds remblokken in reserve liggen en vaak steek ik nieuwe alvorens op vakantie te vertrekken. De oude worden dan tussendoor wel opgereden.
Als je de staat vd blokken moeilijk kan checken, kijk dan af en toe eens naar het remolie peil, als dat flink gezakt is, zijn je blokken op.

Ja Dirk dat is waar, zelf eens na kijken is niet moeilijk, dat doe ik ook altijdzeker voor vertrek van een lange reis
V

Bericht door V »

Dirk Pauwels schreef: 't is ook nooit goed hé, als de dealer bij het vorig onderh je blokken had vervangen omdat ze al halfweg waren en je wss het volgend onderhoud niet zou halen met die blokken, dan had je wss geprotesteerd. Nu ze niet vervangen zijn en volledig versleten 7000 km na onderhoud klaag je ook. :grin:
Klaag ik belange niet van mijn dealer, was gewoon blij dat ik het op tijd gezien heb. Het was door de info van de dealer dat ik er extra aandacht voor had. Had gewoon niet verwacht dat het zo rap kon gaan. Ondertussen al nieuw gaan halen.
Grtz V
Afbeelding
de klei'n

Bericht door de klei'n »

Zachtjes met de voorrem werken doet ze sneller slijten doordat ze meeremmen. Gewoon harder in de hendel knijpen en de levensduur van je achterrem verlengt opmerkelijk. De eerste van mij vervangen bij eerste onderhoud 10K nu reeds 15k en nog niet volledig versleten.
Grts
De klei'n
R100RT 1980 met zijspan
Moto Guzzi Griso 1200 8v SE
Danny

Bericht door Danny »

de klei'n schreef:Zachtjes met de voorrem werken doet ze sneller slijten doordat ze meeremmen. Gewoon harder in de hendel knijpen en de levensduur van je achterrem verlengt opmerkelijk. De eerste van mij vervangen bij eerste onderhoud 10K nu reeds 15k en nog niet volledig versleten.
Grts
De klei'n

Ik denk dat dat nergens op slaat....Ik ga toch niet steeds doorremmen om mijn achterste blokken niet te verslijten en tegelijk mijn voorste erdoor jagen :roll:
V

Bericht door V »

de klei'n schreef:Zachtjes met de voorrem werken doet ze sneller slijten doordat ze meeremmen. Gewoon harder in de hendel knijpen en de levensduur van je achterrem verlengt opmerkelijk. De eerste van mij vervangen bij eerste onderhoud 10K nu reeds 15k en nog niet volledig versleten.
Grts
De klei'n
Zijn bij mij nog nooit vervangen geweest 67km.
Gevonden wat het euvel was. De geleider zat muurvast, nu nog alles reinigen en achter een nieuw rubberke.
Grtz V
Afbeelding
Wiedewa

Bericht door Wiedewa »

Danny schreef:
Ik denk dat dat nergens op slaat....Ik ga toch niet steeds doorremmen om mijn achterste blokken niet te verslijten en tegelijk mijn voorste erdoor jagen :roll:
Moet helaas Danny weer gelijk geven :lol:
Je hebt remmen om ze te gebruiken, daar zijn ze voor, ik gebruik ze ook om tot stilstand te komen.
Rest doet het blok wel, is lekker gesmeerd in die dure olie en met die compressie mag da best.

Vind ut wel hoofdzaak dat ut werkt bij beide bedieningen.
Daar heb je tenslotte de motor voor, snel wegwezen en blokken indien nodig, soms gaat ut sneller als je wil :lol:
Geen verrassing voor mij, da moet in orde zijn koste wat het kost.

mvg Nico
MG Breva 850
Danny

Bericht door Danny »

V schreef:
Grts
De klei'n
Zijn bij mij nog nooit vervangen geweest 67km.
Gevonden wat het euvel was. De geleider zat muurvast, nu nog alles reinigen en achter een nieuw rubberke.
Grtz V
de klauw goed zuiver maken is niet onbelangrijk. Vooral de geleidingen van de blokken dan gaat ze toch altijd net een tikje losser zitten ipv tegen de schijf aanleunen wat op termijn aardig wat kilometers kan verschillen in levensduur
:wink:
De Jempy

Bericht door De Jempy »

Danny schreef:Remblokken zijn zowel voor als achter makkelijk visueel te inspecteren en vervangen gaat net zo snel.
Een stel reserve in huis of beter op de moto als je op vakantie gaat kan geen kwaad, die dingen kunnen plots erg snel gaan, de klauw goed zuiver maken is niet onbelangrijk. Vooral de geleidingen van de blokken dan gaat ze toch altijd net een tikje losser zitten ipv tegen de schijf aanleunen wat op termijn aardig wat kilometers kan verschillen in levensduur :mrgreen:
Zuiver maken in ieder geval, dat is geen probleem.
Maar ik vraag me af of deze ook (lichtjes) ingevet moeten (mogen) worden met bv kopervet? Of is dit totaal uit den boze?
'k Weet het wel, je zit hier met vet in de onmiddellijke buurt van remmen :-?
Mogelijks houdt het vet ook het vuil vast en is het beter om het droog te houden :?: :?:
Ik vraag het maar
Afbeelding
Afbeelding
V

Bericht door V »

Het was niet de geleider van de blokken die vast zat maar de geleider van de klauw. Dealer raadde me aan om kopervet te gebruiken voor deze.
Grtz V
Afbeelding
Afbeelding
Dirk Pauwels

De Jempy schreef:
Danny schreef:Remblokken zijn zowel voor als achter makkelijk visueel te inspecteren en vervangen gaat net zo snel.
Zuiver maken in ieder geval, dat is geen probleem.
Maar ik vraag me af of deze ook (lichtjes) ingevet moeten (mogen) worden met bv kopervet? Of is dit totaal uit den boze?
'k Weet het wel, je zit hier met vet in de onmiddellijke buurt van remmen :-?
Mogelijks houdt het vet ook het vuil vast en is het beter om het droog te houden :?: :?:
Ik vraag het maar
Hebben we het hier over het asje? Ik maak dat zuiver en gebruik een beetje kopervet. Houdt mss wel vuil vast maar is dan ook makkelijk zuiver te maken. Als je er niets aan doet, oxideert het en moet je het eigenlijk afschuren om terug proper te krijgen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Dirk Pauwels

V schreef:Het was niet de geleider van de blokken die vast zat maar de geleider van de klauw. Dealer raadde me aan om kopervet te gebruiken voor deze.
Grtz V
Afbeelding
Voor die achterrem geleiding waar je zwevende klauw over beweegt gebruik ik Staburag. Maar elk ander dik, waterbestendig vet, dat goed blijft zitten is ook ok. Ook zorgen dat de rubber moffen ok zijn, niet gescheurd en goed op hun plaats zitten. Kopervet gebruik ik voor bouten, eventueel achterkant remblokken tegen het piepen.
Plaats reactie