Accu
Moderator: GVN
-
marcelmommers
Accu
Ik denk dat ik een accu probleem heb. Bij een koude motor start de motor goed. Als de motor warm gereden is en ik zet de motor 5 minuten stil en ik wil de motor vervolgens starten gooit de startmotor amper het blok rond. De motor start wel gelijk. Als ik langer wacht, bijvoorbeeld een half uur, dan is er geen probleem. De startmotor gooit het blok normaal rond en de motor start gelijk. Herkent iemand dit.
Al weer 10 jaar op verschillende GS-en gereden en nu een 2017 GS Exclusive. Prima naar mijn zin met deze motor.
Re: Accu
Valt wel vaker voor, je praat toch over de 1200 he?
goeie prijs hier en de portkosten vallen mee
http://www.schreursbv.nl/nl/product/316-odyssey-pc-535
goeie prijs hier en de portkosten vallen mee
http://www.schreursbv.nl/nl/product/316-odyssey-pc-535
-
costerke
Heb dat vernoemde probleem ook. R1200rt, starten geen problemen maarDanny schreef:Valt wel vaker voor, je praat toch over de 1200 he?
na een rit eventjes stoppen bij de bakker bv; 3 minuten erna met moeite starten. De morgen erna geen probleem.
Dus batterij te vervangen?
Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
-
costerke
Voor een R1200RT gaat het toch over dit type batterij "Odyssey pc680 ".
Men verkoopt ook nog dit type "Odyssey pc680 MJ ".
Wat is het verschil tussen beide batterijen?
Groetjes Rudy.
Groetjes Rudy.
-
John
- Contacteer:
Hoe het juist zit ben ik vergeten (kan er nu zo direct dus niet opkomen) Altzheimer??willy schreef:Hoe leggen we de bovenstaande problemen uit als komende door een zwakke accu?
Maar dat het wel degelijk zo is daar ben ik wel zeker van. Heb het vorig jaar nog mee gemaakt.
Het gekke (als je dat zo wil noemen) is dat als je die batterij aan een Optimate hangt de batterij na een tijdje "vol" is en er volgens die Optimate niks aan de hand is.
-
®win
- Contacteer:
Hier staat je antwoord.costeR(T)ke schreef:Voor een R1200RT gaat het toch over dit type batterij "Odyssey pc680 ".
Groetjes Rudy.
http://www.odysseybatteries.com/battery/pc680series.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
MJ = metal jacket
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕ᘔƖᴚ + ᘔƖ0ᘔ ⊥ᴚ00ᘔƖᴚ
costeR(T)ke schreef:Voor een R1200RT gaat het toch over dit type batterij "Odyssey pc680 ".
Groetjes Rudy.
't gaat inderdaad om de PC680
Dat komt omdat een lader de laadtoestand van een accu (enkel) meet via spanning.John schreef:Het gekke (als je dat zo wil noemen) is dat als je die batterij aan een Optimate hangt de batterij na een tijdje "vol" is en er volgens die Optimate niks aan de hand is.
Bij een accu die (bijna) geen stroom meer kan opnemen neemt bij het laden wel de spanning aan
de polen toe waardoor de lader tot het besluit komt dat de accu vol is.
Op een bepaalde manier klopt dat ook, de accu is vol als de spanning een bepaalde waarde
bereikt, alleen is "vol" niet meer de normale capaciteit maar slecht een fractie ervan.
En voor wie de ladingstoestand van zijn Odyssey batterij eenvoudig wil controleren de volgende tip:
Heb ik ooit eens gepost op een bevriend forum
Bereken het ladingspercentage van een Odyssey PC680
Bericht door jan_s » di 12 apr 2011, 20:03
Ik weet het, misschien wat vergezocht maar voor mij is dat hobby.
Als je een fatsoenlijke multimeter bezit om de batterijspanning te meten kan je eenvoudig het ladingspercentage berekenen.
De formule is de volgende: gemeten spanning maal 80 min 926. Een goeie analoge meter (met een naald) of een digitale meter volstaan om de spanning te meten. In theorie moet de batterij onbelast gemeten worden maar de kleinverbruikers (alarm enz) met contact af gaan weinig of geen invloed hebben.
Nog 2 voorbeelden: 12,2 V = 50 % lading en 12,7 = 90 %.
En als je de multimeter niet vertrouwd meet dan eens na een stevige rit (met contact af) want dan moet het bijna maximum zijn, dus in de buurt van 12.7 of 12.8 want het is ook nog een beetje temperatuursafhankelijk maar dat is te zot om daar mee rekening te houden.
Jan
Heb ik ooit eens gepost op een bevriend forum
Bereken het ladingspercentage van een Odyssey PC680
Bericht door jan_s » di 12 apr 2011, 20:03
Ik weet het, misschien wat vergezocht maar voor mij is dat hobby.
Als je een fatsoenlijke multimeter bezit om de batterijspanning te meten kan je eenvoudig het ladingspercentage berekenen.
De formule is de volgende: gemeten spanning maal 80 min 926. Een goeie analoge meter (met een naald) of een digitale meter volstaan om de spanning te meten. In theorie moet de batterij onbelast gemeten worden maar de kleinverbruikers (alarm enz) met contact af gaan weinig of geen invloed hebben.
Nog 2 voorbeelden: 12,2 V = 50 % lading en 12,7 = 90 %.
En als je de multimeter niet vertrouwd meet dan eens na een stevige rit (met contact af) want dan moet het bijna maximum zijn, dus in de buurt van 12.7 of 12.8 want het is ook nog een beetje temperatuursafhankelijk maar dat is te zot om daar mee rekening te houden.
Jan
Met een berekening na meting van de spanning kom je op hetzelfde uit als een lader, ook als het om een accu gaat
die nog maar over een klein deel van zijn capaciteit beschikt. Deze methode zal dan ook niet helpen om een (bijna)
defecte accu te detecteren. Dat kan volgens mij nog altijd best met een belastingstest waarbij na een stevig
stroomverbruik gemeten wordt in welke mate de spanning terug opveert tot de nominale waarde.
die nog maar over een klein deel van zijn capaciteit beschikt. Deze methode zal dan ook niet helpen om een (bijna)
defecte accu te detecteren. Dat kan volgens mij nog altijd best met een belastingstest waarbij na een stevig
stroomverbruik gemeten wordt in welke mate de spanning terug opveert tot de nominale waarde.
En wat is een test met een serieus stroomverbruik, hoeveel Ampère moet dat zijn? En hoelang moet die dan wel duren? En als je voldoende Ah (Ampère-uur) hebt verbruikt veert de de spanning niet meer op tot de nominale waarde want de nominale waarde is 100 % geladen. Daarom heeft Odyssey een grafiekje in de handleiding gestopt. En ik heb een paar punten van die grafiek in Excell gestopt en dan via curve-fitting die formule bekomen. Louter als hulpmiddel om te bepalen wanneer je best de Optimate aanlegt.
Meer moet je er niet achter zoeken.
Jan
Meer moet je er niet achter zoeken.
Jan
Zoals ik al zei zal het meten van de spanning niks aantonen aangezien die ook stijgt als de accu nog maar een
klein deel van zijn capaciteit kan bevatten en dat punt bereikt is.
Je kan zo wel aantonen wanneer de accu vol is maar je hebt er geen idee van wat "vol" inhoudt (letterlijk).
Een belastingstest is en blijft de enige manier om aan te tonen hoeveel stroom een accu kan leveren.
Dat kan simpel, bijv. door een testlampje een bepaalde tijd aan te sluiten. Ken je het vermogen van de lamp
en de nominale capaciteit van de accu dan kan je weten hoeveel percent je in hoeveel tijd verbruikt.
Er bestaan ook tools voor. zie in de volgende link onder "Performance and capacity load testing", er wordt ook
uitgelegd hoeveel en hoe lang zo'n test dient te duren om een realistisch beeld van de toestand te krijgen.
De spanning van de accu meten om te bepalen of de Optimate nuttig werk kan leveren lijkt me een overbodige stap.
Als ik me niet vergis kan de Optimate zelf dat beter, dus sluit je hem toch meteen aan en laat je hem bepalen of
er moet geladen worden, niet? Maar, zoals ook al vermeld, kan de accu een Optimate evengoed op het verkeerde
been zetten vanwege dezelfde redenen als hierboven aangehaald, hij kan nl geen belastingstest uitvoeren.
klein deel van zijn capaciteit kan bevatten en dat punt bereikt is.
Je kan zo wel aantonen wanneer de accu vol is maar je hebt er geen idee van wat "vol" inhoudt (letterlijk).
Een belastingstest is en blijft de enige manier om aan te tonen hoeveel stroom een accu kan leveren.
Dat kan simpel, bijv. door een testlampje een bepaalde tijd aan te sluiten. Ken je het vermogen van de lamp
en de nominale capaciteit van de accu dan kan je weten hoeveel percent je in hoeveel tijd verbruikt.
Er bestaan ook tools voor. zie in de volgende link onder "Performance and capacity load testing", er wordt ook
uitgelegd hoeveel en hoe lang zo'n test dient te duren om een realistisch beeld van de toestand te krijgen.
De spanning van de accu meten om te bepalen of de Optimate nuttig werk kan leveren lijkt me een overbodige stap.
Als ik me niet vergis kan de Optimate zelf dat beter, dus sluit je hem toch meteen aan en laat je hem bepalen of
er moet geladen worden, niet? Maar, zoals ook al vermeld, kan de accu een Optimate evengoed op het verkeerde
been zetten vanwege dezelfde redenen als hierboven aangehaald, hij kan nl geen belastingstest uitvoeren.
Al die testen, ga er wel een halen bij de Aldi of Lidl.
Het ding moet z'n werk doen, en als je terug komt van 'n rit doe hij helemaal niks.
Staat de motor 2maanden en je sluit hem aan, gaat hij even bij-laden, en dan is ie weer vol.
Zo doe ik het alweer 4 jaar, lood-accu eruit gegooid want die gebruikt water, 4x per jaar bijvullen dus ook uitbouwen.
Oddysey niks uitbouwen, laat maar zitten als je geen stroomverlies heb ?
Alleen het klokje verbruikt stroom, zou na 4 jaar de accu kunnen leegtrekken.
mvg Nico
Het ding moet z'n werk doen, en als je terug komt van 'n rit doe hij helemaal niks.
Staat de motor 2maanden en je sluit hem aan, gaat hij even bij-laden, en dan is ie weer vol.
Zo doe ik het alweer 4 jaar, lood-accu eruit gegooid want die gebruikt water, 4x per jaar bijvullen dus ook uitbouwen.
Oddysey niks uitbouwen, laat maar zitten als je geen stroomverlies heb ?
Alleen het klokje verbruikt stroom, zou na 4 jaar de accu kunnen leegtrekken.
mvg Nico
MG Breva 850
Een collega heeft een lader van Lidl en is er heel tevreden van. Er is echter vaak een danig verschil in
functionaliteit tov een lader zoals een Optimate 4. Maar of je die extra functie nodig hebt is een andere
zaak, er moet uiteraard ook voor betaald worden (alhoewel, een Optimate 4 Dual Program kan je nu
voor iets meer dan 50€ vinden, dus zo erg veel kan dan niet schelen)
functionaliteit tov een lader zoals een Optimate 4. Maar of je die extra functie nodig hebt is een andere
zaak, er moet uiteraard ook voor betaald worden (alhoewel, een Optimate 4 Dual Program kan je nu
voor iets meer dan 50€ vinden, dus zo erg veel kan dan niet schelen)
Eén keer per week hang ik de -oude- optimate een dagje of een half aan de batterij, rechtstreeks.
Bij de GS1150 ging mijn batterij 8 jaar mee en dan heb ik hem verkocht, 't was ook een Hawker Odysey.
Het enige probleem met batterijen is, hoe goed je ze ook verzorgt en ontlaad/laad plots laten ze je in de steek en moet je vervangen, daar kan geen enkele test tegenop
Loodhoudend en controleren is bij de nieuwere modellen niet echt een probleem omwille van hun betere bereikbaarheid in vergelijking met de 1100/50 modellen maar een onderhoudsvrije is toch makkelijker en voor de off roaders helemaal noodzaak want ze loopt zo gauw niet leeg als je eens gaat liggen
Bij de GS1150 ging mijn batterij 8 jaar mee en dan heb ik hem verkocht, 't was ook een Hawker Odysey.
Het enige probleem met batterijen is, hoe goed je ze ook verzorgt en ontlaad/laad plots laten ze je in de steek en moet je vervangen, daar kan geen enkele test tegenop
Loodhoudend en controleren is bij de nieuwere modellen niet echt een probleem omwille van hun betere bereikbaarheid in vergelijking met de 1100/50 modellen maar een onderhoudsvrije is toch makkelijker en voor de off roaders helemaal noodzaak want ze loopt zo gauw niet leeg als je eens gaat liggen
Dat klopt als een zwerende vinger. Niet omdat testen niet kan, maar wie heeft dat in huis, zo'n belastingstest?Danny schreef:Het enige probleem met batterijen is, hoe goed je ze ook verzorgt en ontlaad/laad plots laten ze je in de steek en moet je vervangen, daar kan geen enkele test tegenop
Nu ja, starten is zo'n test, en zoals je opmerkt faalt die mettertijd en dan weet je meteen wat je te doen staat
Een lader zoals Optimate 4 geeft wel indicatie mbt tot de toestand van de accu, maar om al die lichtjes te snappen
moet je een cursus volgen en ik vrees dat hij op een zeker moment komt vertellen wat je dan al ondervonden hebt...
Inderdaad mannen, gewoon starten is de beste test want dan moet de batterij echt serieus uit de kant komen want starten is bijna de batterij kortsluiten.
Voor wie twijfelt: hou (in 't donker liefst) maar eens de lichtintensiteit van je lamp in 't oog tijdens het starten. De batterijspanning zakt zo ver weg dat ze nog nauwelijks licht geeft. En Danny, je kan geen betere reclame maken voor Odyssey want 8 jaar is echt wel veel zeker
?
Jan
Voor wie twijfelt: hou (in 't donker liefst) maar eens de lichtintensiteit van je lamp in 't oog tijdens het starten. De batterijspanning zakt zo ver weg dat ze nog nauwelijks licht geeft. En Danny, je kan geen betere reclame maken voor Odyssey want 8 jaar is echt wel veel zeker
Jan
Grote verbruikers, waaronder de lichten, worden vaak afgeschakeld tijdens het starten,jan_s schreef:Voor wie twijfelt: hou (in 't donker liefst) maar eens de lichtintensiteit van je lamp in 't oog tijdens het starten. De batterijspanning zakt zo ver weg dat ze nog nauwelijks licht geeft.
(de K reeks uit de jaren 80 van de vorige eeuw deed dat al via de "Load Shedding Relay")
ofwel niet worden ingeschakeld zolang de motor niet draait zoals bijde R1200.
-
costerke
Ik wil een Odyssey PC 680 batterij bestellen, maar moet ik daarvoor ook de hulpstukken
bijbestellen voor het aansluiten van de plus en min kabels? Accupool adapters van M6
naar Y6 polen (BMW aansluiting)
Groeten Rudy.
bijbestellen voor het aansluiten van de plus en min kabels? Accupool adapters van M6
naar Y6 polen (BMW aansluiting)
Groeten Rudy.